Koronavirus og forsikring

Informasjon, spørsmål og svar om koronaviruset, for privatpersoner og bedrifter.

Denne siden ble sist oppdatert 23.10.2020 kl. 11:00

På grunn av svært stor pågang på telefon, oppfordrer vi alle til å lese følgende informasjon før du kontakter oss angående koronaviruset.

 

Bedrift? Se spørsmål og svar her

 

Leter du etter spesifikk informasjon?
Du kan søke etter spesifikk tekst ved å trykke Ctrl+F (på PC) og skrive inn søketeksten.

Dette er forskjellen på UDs reiseråd, og «gule» og «røde» land

Utenriksdepartementets (UD) globale reiseråd gjelder for alle land utenfor Norge, og gjelder til 15. januar 2021. Det betyr at UD ikke vil at du skal dra på reiser som ikke er strengt nødvendige.

UD har gjort noen unntak for disse reiserådene i EØS/Schengen-området. Disse unntakene er delt inn i såkalte «gule» og «røde» land, der Folkehelseinstituttet (FHI) bestemmer hvilke land som har hvilken farge. Du kan lese mer om dette under.

 

Hvilke avbestillinger dekker dere til land utenfor EØS/Schengen-området?

Hovedregelen er at vi fram til 22. januar 2021 dekker avbestilling til land eller områder der UD har gitt reiseråd. Reiserådene fra UD finner du her. Reiser innen EØS/Schengen-området har egne avbestillingsfrister (se under).

 

Hvilke avbestillinger dekker dere til land innenfor EØS/Schengen-området («gule» og «røde» land)?

Hovedregelen når du allerede har kjøpt en reise og skal bruke reiseforsikringen:

  • Gule land eller områder: Du får ikke dekket avbestilling
  • Røde land eller områder: Du får dekket avbestilling, men det finnes noen unntak. Se punktet «Viktig informasjon om avbestillinger til «gule» og «røde» land» under.

Myndighetene oppdaterer listen over land de fraråder reiser til minst hver 14. dag. Hvis du har tenkt å bestille en reise er det lurt å følge med her. Her finner du landlisten og reiseråd fra UD, og her er oversikten fra FHI med kart.

 

Viktig informasjon om avbestillinger til «gule» og «røde» land (EØS/Schengen)

Hvis du vurderer å avbestille en reise til «gule» eller «røde» land eller områder innenfor EØS/Schengen, finner du den viktigste informasjonen her:

  • VIKTIG: Hvis du skal melde sak til oss, må du vente med å avbestille reisen til det er 14 dager eller mindre igjen før avreise.» FOR EKSEMPEL:
    • Hvis du har en reise den 20. november, men avbestiller den 6. november eller seinere: Du får dekket avbestilling på reiseforsikringen. 
    • Hvis du derimot har en reise den 20. november, og avbestiller den 5. november eller tidligere: Du får ikke dekket avbestilling på reiseforsikringen.
  • Avbestillingsfristen vår kan bli flyttet etter hvert som reiserådene fra myndighetene forandrer seg.
  • Landet eller området må være rødt når du avbestiller reisen, og reisen må enten være kjøpt før 12. mars, eller mens landet var grønt/gult. Bestilte du reisen mens landet var rødt, dekker vi ikke avbestilling.
  • Vi anbefaler at du venter så lenge som mulig med å avbestille reisen. 
  • Du avbestiller som vanlig reisen din først hos flyselskapet, hotellet, turoperatøren eller liknende. Se punktet «Dette må du gjøre før du melder sak til Fremtind» for å se hva du må gjøre hvis du vil melde sak til oss.
  • Vi dekker ikke ekstrautgiftene dine hvis du blir satt i karantene i landet du reiser til.
  • Hva skjer hvis landet eller området er gult når jeg avbestiller, men reisen skjer fram i tid? Forsikringen dekker ikke avbestillinger du gjør mens landet eller området er gult. Hvis landet eller området blir rødt etter at du har avbestilt har ikke dette noe å si for avbestillingen, fordi vi bare tar hensyn til datoen da reisen ble avbestilt.
  • Jeg skal til et gult land eller område, men må mellomlande i et rødt land eller område. Hva gjør jeg? Vi dekker ikke avbestillinger når reisen går gjennom et rødt land eller område. Du må selv eventuelt ombooke reisen slik at den overholder karantebestemmelsene ved inn- og utreise.
  • Jeg ønsker ikke å reise til et gult land eller område. Får jeg dekket avbestilling? Nei, vi dekker dessverre ikke avbestillinger til gule land eller områder.

Har du flere spørsmål rundt reiseforsikringen din og reiser til såkalt «gule» og «røde» land eller områder? Du finner mer info om dette her.

 

Jeg har meldt en reisesak til dere. Når får jeg svar?
Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss i Fremtind Forsikring akkurat nå. Det kan derfor ta svært lang tid før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din.

 

Dette du gjøre før du melder sak til Fremtind
Har du avbestilt reisen din? Eller er den kansellert eller innstilt? Vi kan dessverre ikke behandle saken din før vi vet hva du får igjen fra flyselskapet, turoperatøren, hotellet eller liknende.

MERK! Reisen din må være bestilt før 12. mars, eller mens området du skulle reist til var grønt eller gult, for at du skal kunne søke oss om erstatning.

Vi kan behandle saken din raskere hvis du følger det som står i denne listen:

1)     Du skal alltid først avbestille reisen din hosflyselskap, turoperatør, hotell eller liknende.

2)     Få skriftlig bekreftelse fra de som solgte deg reisen, som viser hvor mye penger du får tilbake.

3)     Hvis du ikke får igjen penger, må du sende oss skriftlig bekreftelse fra flyselskap, hotell e.l. på dette også. Bekreftelsen får du fra de som solgte deg reisen.

4)     Nå kan du melde saken din til oss.

5)      Dette er dokumentasjonen vi trenger for å behandle saken din:

  • Billetter/kvitteringer for flyreisen, hotell og liknende.
  • Skriftlig bekreftelse som viser hva du får igjen fra flyselskap, hotell eller liknende.
  • Betalte du reisen med kredittkort? Send oss kontoutskrift av betalingen, eller faktura som viser hva du betalte.
  • Gi oss beskjed hvis noen andre i hjemmet ditt har reiseforsikring andre steder, for eksempel hos arbeidsgiver eller gjennom fagforening.

 

Jeg har lyst til å reise til utlandet nå. Hva bør jeg gjøre?
Vi håper du tenker deg godt om før du bestiller reiser til utlandet. Smittesituasjonen endrer seg nå flere steder, og det kan bety at det blir vanskeligere for oss å hjelpe deg hvis noe skulle skje.

Du bør uansett sjekke dekningen din i reiseforsikringen. Mange av kundene våre vil nemlig ikke ha gyldig reiseforsikring ved reiser til røde land, eller land som er en del av UDs globale reiseråd.
 


Reiser til "røde og gule" land

Hovedregelen er at reiseforsikringen gjelder fullt ut så lenge området du reiser til var gult da du reiste. Dette gjelder også hvis det skjer noe knyttet til korona-situasjonen. 
 

Jeg er i et land eller område som UD har endret fra gult til rødt. Hva gjør jeg, og hva har jeg krav på?
Hvis du er i et område eller land som går fra gult til rødt, gjelder reiseforsikringen din som vanlig – så lenge du bestilte reisen da stedet var grønt eller gult, eller før 12. mars.

Hvis du vil dra hjem før du hadde tenkt fordi området har blitt rødt, må du selv kontakte flyselskapet for å endre hjemreisen. Du må selv betale det det koster å forandre billetten. Vi dekker bare ekstrakostnader ved tidligere hjemreise når UD beordrer evakuering.
 

Jeg er i et rødt land eller område og har fått evakueringsråd fra lokale myndigheter, men ikke av UD.
Vi dekker bare evakuering når beordringen kommer fra UD. Hvis lokale myndigheter ber deg evakuere, må du dekke ekstrakostnadene selv. Når smittesituasjonen er så usikker som nå er dette en av risikoene du tar hvis du drar til et rødt land.
 

Jeg har reist til et rødt land eller område, men bestilte billetten da landet var grønt/gult. Hva dekker reiseforsikringen da?

Du må sjekke reiseforsikringen din for å se hva den sier om reiser til land der myndighetene har gitt reiseråd. En del av kundene våre har ulik dekning på dette punktet, fordi de har kjøpt forsikringene sine fra ulikt sted.

 

Jeg har reist til et rødt land eller område, og bestilte reisen da landet var rødt. Hva dekker reiseforsikringen da?
Se svaret over, under punktet «Jeg har reist til et rødt land eller område, men bestilte billetten da landet var grønt/gult. Hva dekker reiseforsikringen da?»

 

Dekker dere avbestillinger i Norge?

Innføres reiseråd fra Folkehelseinstituttet (FHI) til området du skal reise til i Norge dekkes avbestilling. Merk at reisen må være bestilt før reiseråd innføres og reise og opphold må være i tidsperioden FHI har gjeldende reiseråd.

Hva dekker reiseforsikringen i Norge?

Reiseforsikringen dekker vanlige hendelser som for eksempel tyveri, akutt sykdom, ulykker, alvorlige hendelser som dødsfall i nærmeste familie, og brann/skade på bopel.
 





Hva er avbestillingsforsikring?

Avbestillingsforsikring er en dekning du har gjennom reiseforsikringen din eller reiseforsikringen du har gjennom ditt MasterCard. Den gir deg reiseomkostningene tilbake dersom det skulle oppstå noe uforventet i forkant av reisen.

Les mer om avbestillingsforsikring


meld skade flamme

Fikk du ikke reist?