Reiseforsikring

Har du reiseforsikring er du og familien din garantert hjelp hele døgnet, over hele verden.

Avbestillingsforsikring er inkludert i reiseforsikringen.

Du er forsikret fra du drar hjemmefra.

mobil-ikon-pos

Reisekortet er alltid tilgjengelig fra mobilen.

sparebank 1 terningkast 5

Terningkast 5 i test

Norsk Familieøkonomi utfører hvert år en test av reiseforsikringer, og også i 2018 er vi blant de beste, med terningkast 5. Vi er blant de laveste på pris og beste på erstatning av mobiltelefon.

Les hele testen i Aftenposten: Her er de beste reiseforsikringene i sommer


meld skade reiseforsikring

Har du hatt uhell eller skade i forbindelse med reise?


Er du medlem i et LO-forbund?

Hva dekker reiseforsikringen?

  • Utgifter ved sykdom, ulykker, forsinkelser, avbrutt reise og tapt bagasje.
  • Avbestilling ved ulykke eller uventet sykdom.
  • Billetter, penger og pass ved tyveri eller ran.
  • Hjemreise hvis du blir syk eller skadet på reisen. Du får også hjemreise ved alvorlig sykdom eller dødsfall i din nærmeste familie.
  • Egenandel som følge av skade på leiebil
  • Utgifter til juridisk hjelp på reiser utenfor Norden.
  • Vil du vite mer? Se fullstendig vilkår

Dekningssammenligning 

Dette er en forenkling av vilkårene for vanlig reiseforsikring mot reiseforsikringen som er inkludert i SpareBank 1 kredittkort. For fullstendig oversikt over dekningsomfang og begrensninger, se gjeldende vilkår.

Dekning Reiseforsikring Reiseforsikring i MasterCard
Når gjelder forsikringen: Ferie-, fritids- og yrkesreiser hele døgnet fra man forlater hjemmet.

Ferie-, fritids- og yrkesreiser med minst 1 overnatting eller at reisen foregår med fly.
Minimum 50 % av reisens transport-kostnader må være belastet kortet for at forsikringen skal være gyldig.

 

Hvem gjelder forsikringen for: • Forsikringstager.
• Familie – hvis avtalt (barn under 20 år).
• Kortinnehaver.
• Faste husstandsmedlemmer (barn under 20 år), eller inntil tre medreisende.
Reisens varihet: Inntil 70 dager.
Kan utvides til 90, 120 eller 180 dager.
Inntil 90 dager.
Sykdom på reise: Ubegrenset erstatningssum. Ubegrenset erstatningssum.
Avbestilling: Ubegrenset erstatningssum. Inntil kr 15.000 per person.
Inntil kr 50.000 hvis flere reiser sammen.
Hjemtransport: Ubegrenset erstatningssum. Ubegrenset erstatningssum.
Evakuering (krig, uro og naturkatastrofer): Ubegrenset erstatningssum. Inntil kr 35.000 per person.
Inntil kr 100.000 per skadetilfelle.
Forsinket fremmøte/innhenting: Ubegrenset erstatningssum. Inntil kr 10.000 per person. Hvis flere sikrede reiser sammen erstattes inntil kr 25.000 per skadetilfelle.
Forsinket avgang, innhenting og merutgifter til overnatting Inntil ​kr 6.000 per person. Inntil kr 1.500 per person. Hvis flere sikrede reiser sammen erstattes inntil kr 4.000 per skadetilfelle.
Forsinket bagasje ved utreise: Inntil kr 5.000 per person (min. 4 timers forsinkelse). Inntil kr 3.000 per person (min. 4 timers forsinkelse).
Innhenting fastlagt reiserute som følge av sykdom: Inntil kr 150.000 (per skadetilfelle). Inntil kr 20.000 per skadetilfelle.
Avbrutt reise: Ubegrenset inntil reisens pris (Inntil kr 2.000 per person/døgn). Inntil kr 25.000 (inntil kr 1.000 per døgn, per person).
​Ulykke voksen 20-70 år, 100 % varig medisinsk invaliditet/død: Kr 500.000. Kr 400.000.
​Ulykke voksen 70-75 år*, 100 % varig medisinsk invaliditet/død: Kr 100.000. Kr 100.000.
Ulykke barn, 100 % varig medisinsk invaliditet/død: ​Kr 700.000. Kr 400.000.
Reisegods: Ubegrenset samlet sum**. Inntil kr 15.000 per skadetilfelle/kr 30.000 hvis flere reiser sammen.
Verdigjenstander: Inntil kr 40.000 samlet per skadetilfelle. Inntil kr 15.000 samlet per skadetilfelle/kr 20.000 hvis flere reiser sammen.
Øvrige gjenstander: Inntil kr 40.000 per enkeltgjenstand. Inntil kr 10.000 samlet per skadetilfelle.
Egenandel leiebil:

Ubegrenset (iht. kontrakt).

Dette dekkes ikke:
• Egenandel ved skade på helårsleid bil, leasingbil eller bil via bilpool.
• Skader som oppstår på leiebilens tilleggsutstyr alene.

Egenandel som følge av skade på leiebil med inntil kr 12.000 per skadetilfelle.

Dette dekkes ikke:
• Egenandel ved skade på helårsleid bil, leasingbil eller bil via bilpool.
• Skader som oppstår på leiebilens tilleggsutstyr alene.

Egenandel: Ingen. • Reisegods kr 500.
• Behandlingsutgifter ved ulykke kr 500.

Reiseforsikring vilkår og IPID

Vilkår

Her kan du laste ned fullstendige vilkår som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.

Har du reiseforsikring hos oss fra før, må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg. 


Viktig å vite om reiseforsikring

  • Barn og unge opp til 20 år er dekket av foreldrenes reiseforsikring så lenge de har samme adresse i Folkeregisteret. 
  • Forsikringen gjelder for enkeltreiser inntil 70 dager. Skal du på reise som varer lenger enn 70 dager kan du utvide antall reisedager. 
  • Forsikringen dekker ikke skader ved risikoaktiviteter som for eksempel ekspedisjoner, fjellklatring og fallskjermhopping. 

Reisekortet får du også på mobilen

Det er fort gjort å glemme reisekortet når du skal ut å reise, men mobilen glemmer du ikke. Derfor får du reisekortet ditt på mobilen. Da har du det alltid med deg og tilgjengelig - selv uten nett. Hvis du ønsker å få reisekortet tilsendt i posten, kan du bestille det i nettbanken og mobilbanken under Forsikringsoversikt - Mine forsikringer: Reise - Til reisekortet. Du kan også logge inn til dine forsikringer og skrive det ut.

Uansett - husk at du når som helst kan kontakte oss på (+47) 915 02300 når du er på reise. Et godt tips er å informere noen hjemme om nummeret før du reiser, slik at de kan hjelpe deg hvis noe skjer.


Nyhet! Reise SMS

De fleste av oss husker ikke hva vi skal gjøre hvis vi er i en ulykke, en av ungene får øreverk eller bagasjen blir borte mens vi er på ferie.

Nå kan du som har reiseforsikring hos oss få SMS når du kommer til et nytt land, med påminnelse om hva du skal gjøre, og hvor du kan få hjelp. Døgnet rundt, i hele verden.

Tjenesten vil være begrenset til de mest besøkte reisedestinasjonene.

Hvordan fungerer SMS-tjenesten?

Dette er samme type tjeneste som mobiloperatøren din bruker, når du får SMS fra bl.a. Telenor og Telia i det du kommer til et nytt land. Vi vil ikke kunne følge med på hvor du er, men bruker en ekstern tjeneste som sender informasjon på SMS til norske sim-kort som er i utlandet.  

Tjenesten er helt gratis. 

Du melder deg på enten ved å svare på SMS’en du har fått, eller ved å ta kontakt med rådgiver.

kvinne på reise med reiseforsikring har mottatt sms med påminnelse om hvordan vi kan hjelpe
Dame med koffert og reiseforsikring

Vi hjelper deg der du er

Vår alarmsentral samarbeider med godkjente leger og sykehus over hele verden, og kan hjelpe deg der du er – med både stort og smått. Ring +47 22 96 50 45 (du kan jo lagre det på mobilen før du drar). 

Hvis du blir utsatt for tyveri, forsinket bagasje eller andre hendelser, kan du melde det til vårt forsikringsselskap Fremtind på meldeskade.no eller ringe +47 915 02300.

I praksis

  • Du vil motta en SMS når du kommer til et annet land, slik du også gjør fra teleoperatøren din.

    Den vil inneholde viktig informasjonen om hva du skal gjøre hvis det skjer noe når du er på reise bl.a kontaktinformasjon til alarmsentralen for akutt helsehjelp og hvordan du skal komme i kontakt med Fremtind Forsikring hvis du må bruke reiseforsikringen. 

  • Hvis du melder deg på denne tjenesten vil ditt telefonnummer bli lagt inn i et verktøy som registrerer at ditt SIM-kort befinner seg i et annet lands telenett. Verktøyet sender da automatisk ut en SMS på bakgrunn av det.

  • Du vil få en SMS første gangen du kommer til landet. Om du besøker et land ofte vil du ikke få SMS’en hver gang. 

  • Alle som har meldt seg på tjenesten hos oss og har en (individuell) reiseforsikring hos Fremtind gjennom SpareBank 1.

  • Du kan melde deg på ved å snakke med en rådgiver eller kundesenteret vårt.

  • Du kan melde deg av ved å snakke med en rådgiver eller kundesenteret vårt

  • Det koster ingenting å melde seg på tjenesten, eller motta SMS’en.

  • Om det skulle oppstå noe når du er på reise, vil du raskt kunne gå tilbake til SMS’en du mottok ved ankomst for råd om hva du skal gjøre eller for å ta kontakt med oss.

Viktig om personvern

  • Vi har fått mange tilbakemeldinger om at kundene våre ikke vet hva de skal gjøre hvis noe skjer når de er på reise. Sammen med vårt forsikringsselskap Fremtind tilbyr vi derfor en tjeneste som raskt gir svaret på dette. Vi ønsker også at Fremtind etter hvert skal kunne nå våre kunder som er i områder hvor det har oppstått hendelser som terror, naturkatastrofer, politiske uroligheter e.l med relevant informasjon om hva de bør foreta seg.

  • Nei. Hverken SpareBank 1 eller Fremtind ønsker å overvåke deg, og vi kan heller ikke vite hvor du befinner deg. Dette er en automatisk tjeneste som sender SMS til kunder som har meldt seg på. Verktøyet er knyttet opp mot norske teleoperatører. Når ditt SIM-kort ankommer et annet lands telenett får operatøren beskjed om dette, og sender deg en melding. All personinformasjon forblir i telenettet og vi får ikke tilgang til dette.

    Det vil også etter hvert bli mulig å sende spesialtilpasset informasjon til SIM-kort som befinner seg i land hvor det har oppstått ulike hendelser. Det er ikke mulig å følge med på hvor spesifikke SIM-kort oppholder seg eller forflytter seg. 

  • Hvis du har meldt deg på tjenesten, så vil du automatisk motta SMS. Du trenger ikke å skru av eller på noe. Vi sender SMS til personer som teleoperatørene registrerer krysser landegrenser, og vi har aldri tilgang til opplysninger om hvor du reiser.

  • Personopplysninger (mobilnummer) ligger lagret hos henholdsvis Telenor og Telia.

  • Vi lagrer ikke informasjon om hvor du er. Det eneste vi får av informasjon er antall SMS som er sendt ut, og hvor mange SMS som er bekreftet levert. Vi vet ikke hvem som har mottatt i hvilke land.

  • Ingen i SpareBank 1 eller Fremtind Forsikring har tilgang til informasjon om hvilket sted du eller andre befinner seg. Telefonnumrene til dem som har gitt samtykke, legges inn i et verktøy hos teleoperatørene, herifra sender systemet SMS automatisk. Vi får ikke noe personinformasjon ut av systemet.

  • Vi lagrer ikke informasjon om hvor du har vært. Vi har heller ikke mulighet å finne ut hvor du har vært. Denne informasjonen hentes ikke inn, og eies ikke av noen. 

  • Det lagres ikke informasjon om hvilke steder du har vært. Telefonnumrene til dem som har gitt samtykke, legges inn i et verktøy inne hos teleoperatørene, herifra sender systemet SMS automatisk. Vi får ikke noe personinformasjon ut av systemet.


Praktisk informasjon

Det er vårt forsikringsselskap Fremtind som leverer forsikringene du har hos oss, og det er også Fremtind som leverer Reise SMS til våre kunder.

Hva lurer andre på?


Er du mellom 18 og 28 år?

Med innbo- og reiseforsikring for unge får du forsikringene du trenger, både hjemme og på reise.

Best i test på skadeforsikring og skadeoppgjør

Tusen takk til alle våre kunder! Norsk kundebarometer (2019) har nok en gang kåret SpareBank 1 til bransjevinner i kategorien skadeforsikring, med 5 av 5 stjerner i testen. Vi har de mest fornøyde og lojale forsikringskundene for tredje året på rad. Våre kunder er også de mest fornøyde kundene etter skadeoppgjør for fjerde året på rad, ifølge EPSI 2018.

Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no

Forsikringen leveres av Fremtind Forsikring

Vårt forsikringsselskap har skiftet navn fra SpareBank 1 Forsikring til Fremtind Forsikring. Hva betyr det for deg?