Koronavirus og forsikring

Informasjon, spørsmål og svar om koronaviruset, for privatpersoner og bedrifter.

Denne siden er sist oppdatert 07.08.2020 kl. 12:00

På grunn av svært stor pågang på telefon, oppfordrer vi alle til å lese følgende informasjon før du kontakter oss angående koronaviruset.

 

Bedrift? Se spørsmål og svar her

 

Leter du etter spesifikk informasjon?
Du kan søke etter spesifikk tekst ved å trykke Ctrl+F (på PC) og skrive inn søketeksten.

Utenriksdepartementet oppdaterer listen over land de fraråder reiser til hver 14. dag. Vi anbefaler deg å følge med.
Her finner du landlisten og reiseråd fra UD, og her er oversikten fra FHI med kart.

Lurer du på noe om reiser til såkalt «grønne» og «røde» land, som for eksempel om hva som skjer hvis landet går fra grønt til rødt? Du finner mer info om dette her.
 

Jeg har meldt en reisesak til dere. Når får jeg svar?
Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss i Fremtind Forsikring akkurat nå. Det kan derfor ta svært lang tid før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din.

Du må alltid først ta kontakt med flyselskap, hotell, reisearrangør eller liknende for å få vite hvor mye av pengene dine du får igjen, før du melder saken din til oss. 
 

Dette du gjøre før du melder sak til Fremtind
Har du avbestilt reisen din? Eller er den kansellert eller innstilt? Vi kan dessverre ikke behandle saken din før vi vet hva du får igjen fra flyselskapet, turoperatøren, hotellet eller liknende.

MERK! Reisen din må være bestilt før 12. mars, eller mens området du skulle reist til var grønt, for at du skal kunne søke oss om erstatning.

Vi kan behandle saken din raskere hvis du følger det som står i denne listen:

1)     Du skal alltid først avbestille reisen din hosflyselskap, turoperatør, hotell eller liknende.

2)     Få skriftlig bekreftelse fra de som solgte deg reisen, som viser hvor mye penger du får tilbake.

3)     Hvis du ikke får igjen penger, må du sende oss skriftlig bekreftelse fra flyselskap, hotell e.l. på dette også. Bekreftelsen får du fra de som solgte deg reisen.

4)     Nå kan du melde saken din til oss.

5)      Dette er dokumentasjonen vi trenger for å behandle saken din:

  • Billetter/kvitteringer for flyreisen, hotell og liknende.
  • Skriftlig bekreftelse som viser hva du får igjen fra flyselskap, hotell eller liknende.
  • Betalte du reisen med kredittkort? Send oss kontoutskrift av betalingen, eller faktura som viser hva du betalte.
  • Gi oss beskjed hvis noen andre i hjemmet ditt har reiseforsikring andre steder, for eksempel hos arbeidsgiver eller gjennom fagforening.

 

Jeg har lyst til å reise til utlandet nå. Hva bør jeg gjøre?
Vi kan ikke nekte deg å reise, men vi ber deg likevel om å undersøke situasjonen grundig i landet du skal reise til, selv om det er grønt i dag. Bestiller du reise til et land som er rødt nå, det vil si et land som UD advarer mot å reise til, dekker reiseforsikringen din ikke avbestillinger eller hendelser som har med korona å gjøre.

Smittesituasjonen endrer seg nå flere steder. Det kan bety at det blir vanskeligere for oss å hjelpe deg hvis noe skulle skje. Vi håper derfor at du tenker deg godt om før du bestiller reiser til utlandet. 

 


Reiser til "røde og grønne" land

Hovedregelen er at reiseforsikringen gjelder fullt ut så lenge området du reiser til var grønt da du reiste. Dette gjelder også hvis det skjer noe knyttet til korona-situasjonen. 
 

Jeg er i et land som UD har endret fra grønt til rødt. Hva gjør jeg, og hva har jeg krav på?
Hvis du er i et område eller land som går fra grønt til rødt, gjelder reiseforsikringen din som vanlig – så lenge du bestilte reisen da stedet var grønt, eller før 12. mars.

Hvis du vil dra hjem før du hadde tenkt fordi området har blitt rødt, må du selv kontakte flyselskapet for å endre hjemreisen. Du må selv betale det det koster å forandre billetten. Vi dekker bare ekstrakostnader ved tidligere hjemreise når UD beordrer evakuering.
 

Jeg er i et rødt land og har fått evakueringsråd fra lokale myndigheter, men ikke av UD.
Vi dekker bare evakuering når beordringen kommer fra UD. Hvis lokale myndigheter ber deg evakuere, må du dekke ekstrakostnadene selv. Når smittesituasjonen er så usikker som nå er dette en av risikoene du tar hvis du drar til et rødt land.
 

Jeg har bestilt reise til et land eller område som er endret fra grønt til rødt. Hva gjør jeg nå?
Hvis stedet du skal reise til går fra grønt til rødt før du drar, dekker vi avbestilling av reisen din. Dette gjelder likevel bare hvis stedet var grønt også da du bestilte reisen, eller hvis reisen ble bestilt før 12. mars. Vi dekker foreløpig avbestillinger fram til 27. august.

Skal du melde sak til oss? Da må du alltid først kontakte flyselskapet eller de du kjøpte reisen av for å finne ut hva du får igjen av pengene dine, før du melder saken til oss. Husk å sende med dokumentasjon som viser hva du får igjen. 

 

Jeg har reist til et rødt land, men bestilte billetten da landet var grønt. Hva dekker reiseforsikringen da? 
Reiseforsikringen din dekker vanlige hendelser som tyveri, akutt sykdom, ulykker og liknende, men den dekker ikke hendelser som er knyttet til koronasituasjonen. Denne begrensningen gjelder foreløpig fram til 27. august. Sjekk vilkårene dine om hva som gjelder for akkurat deg hvis du er i tvil om dekningen din etter denne datoen.

 

Jeg har reist til et rødt land, og bestilte reisen da landet var rødt. Hva dekker reiseforsikringen da?
Se svaret over, under punktet «Jeg har reist til et rødt land, men bestilte billetten da landet var grønt. Hva dekker reiseforsikringen da?»

 

Dekker dere fortsatt avbestilling til land i EØS/Schengen-området? 
Vi dekker avbestilling av reiser til land som fortsatt har reiseråd, der reisen skulle skjedd frem til og med 27. august. Reisen må være bestilt da landet var grønt, enten den korte perioden nå i sommer, eller før 12. mars i år. Reiserådene til UD kan forandre seg raskt, og vi endrer også våre avbestillingsfrister når UD forandrer reiserådene.

Etter 27. august gjelder ikke reiseforsikringen på ordinære hendelser i røde land, og du vil reise på egen risiko. Se punktet under om «Like UD-vilkår» for viktig informasjon om vilkårene dine. 
 

Like UD-vilkår for alle i Fremtind i sommer
Fremtind Forsikring eies av Sparebank 1 og DNB, og det er vi som leverer forsikringen din. Kundene våre har kjøpt reiseforsikringen sin fra ulike steder, og de kan derfor ha litt ulik reiseforsikring når det gjelder land som UD fraråder reise til. I sommer gir vi likevel alle kunder den samme og beste dekningen på dette punktet fram til 27. august. Etter dette gjelder ikke reiseforsikringen på ordinære hendelser i røde land, og du vil reise på egen risiko.

NB! Det er per i dag noen forskjeller i vilkårene blant våre kunder, så vi anbefaler deg å se grundig gjennom vilkårene i din forsikringsavtale. Planlegger du utreise før denne datoen, men reisen din varer lenger enn 27. august, så er du dekket for ordinære hendelser kun frem til og med 27. august, men ikke etter denne datoen. Reiser du til et rødt land får du ikke dekket avbestilling, hverken før eller etter 27. august, ei heller får du hjelp om UD beordrer evakuering eller om noe relatert til korona skulle skje deg.
 

Hvilke avbestillinger dekker dere i Norden og i Europa

  • Hovedregelen er at vi dekker avbestillinger til områder der UD har gitt reiseråd, eller hvis reisen din påvirkes av lokale restriksjoner på innreise, frem til 27. august. Du må selv sette deg inn i disse restriksjonene.
  • Vi dekker ikke avbestilling til områder hvor UDs reiseråd ikke lenger gjelder.
  • Listen over land som UD fraråder reise til kan endre seg raskt og ofte i sommer. Du må derfor selv sette deg inn i hvilke land dette gjelder før du eventuelt bestiller en ny reiser, eller hvis du vurderer å  avbestille en reise du allerede har kjøpt.
  • Bruk FHI sin oversikt (scroll ned på siden) for å se hvilke land som er merket med grønt, og som dermed ikke har reiseråd fra UD. Siden oppdateres kontinuerlig. Reiserådene fra UD finner du her.
     

Dekker dere avbestillinger i Norge?

Innføres reiseråd fra Folkehelseinstituttet (FHI) til området du skal reise til i Norge dekkes avbestilling. Merk at reisen må være bestilt før reiseråd innføres og reise og opphold må være i tidsperioden FHI har gjeldende reiseråd.

Hva dekker reiseforsikringen i Norge?

Reiseforsikringen dekker vanlige hendelser som for eksempel tyveri, akutt sykdom, ulykker, alvorlige hendelser som dødsfall i nærmeste familie, og brann/skade på bopel.
 





Hva er avbestillingsforsikring?

Avbestillingsforsikring er en dekning du har gjennom reiseforsikringen din eller reiseforsikringen du har gjennom ditt MasterCard. Den gir deg reiseomkostningene tilbake dersom det skulle oppstå noe uforventet i forkant av reisen.

Les mer om avbestillingsforsikring


meld skade flamme

Får/fikk du ikke reise/reist?