Vi jobber for at menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold skal respekteres i hele vår virksomhet og leverandørkjede. Åpenhetsloven gir deg som forbruker rett til innsyn i hvordan vi gjør dette.
På denne siden finner du mer informasjon om loven og vår redegjørelse for aktsomhetsvurderinger.
Hva er Åpenhetsloven?
Åpenhetsloven skal sikre at større virksomheter tar ansvar for menneskerettigheter og arbeidsforhold i egen drift, leverandører og hos samarbeidspartnere. Loven gir alle rett til å be om informasjon om hvordan vi håndterer disse forholdene.
Om åpenhetsloven
Lovens formål er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester. I tillegg vil loven sikre allmenheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser knyttet til dette.
Loven gjelder for større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge. Loven gjelder også for større utenlandske virksomheter som tilbyr varer og tjenester i Norge, og som er skattepliktige til Norge etter norsk intern lovgivning.
Med større virksomheter menes virksomheter som omfattes av regnskapsloven § 1-5, eller som på balansedagen overskrider grensene for to av følgende tre vilkår:
- salgsinntekt: 70 millioner kroner
- balansesum: 35 millioner kroner
- gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk.
Morselskaper skal regnes som større virksomheter dersom vilkårene er oppfylt for mor- og datterselskaper sett som en enhet.
Bedriftene som må følge åpenhetsloven må:
- Innarbeide forpliktelse om å respektere menneskerettigheter i retningslinjer og forankre ansvarlighet i retningslinjer og styringssystemer.
- Utføre aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper.
- Offentliggjøre en redegjørelse for aktsomhetsvurderingene innen 30. juni hvert år og oppdatere denne ved behov.
- Gi skriftlig informasjon om hvordan virksomheten håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser ved skriftlig forespørsel fra allmennheten. Frist: 3 uker etter mottatt forespørsel.
Forbrukertilsynet skal veilede og føre tilsyn med loven.
Hvordan jobber vi med åpenhetsloven?
Vi gjennomfører årlige aktsomhetsvurderinger for å:
- Kartlegge risiko for brudd på menneskerettigheter og arbeidsforhold.
- Forebygge og redusere risiko.
- Følge opp leverandører og samarbeidspartnere.
Du kan be om informasjon om hvordan vi håndterer menneskerettigheter og arbeidsforhold. Vi svarer innen 3 uker (fristen kan utvides til 2 måneder ved komplekse forespørsler).
Årlig rapport
I vår rapport om redegjørelse for aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven kan du lese mer om hvordan vi jobber for å sikre respekt for menneskerettighetene og anstendige arbeidsforhold både hos våre leverandører, samarbeidspartnere og i egen drift.
Hvert år publiserer vi en rapport som beskriver:
- Hvordan vi jobber med aktsomhetsvurderinger.
- Hvilke funn vi har gjort.
- Tiltak vi har satt i verk.
Ofte stilte spørsmål
Du kan få innsyn i hvordan vi jobber med å identifisere og håndtere risiko for brudd på menneskerettigheter og arbeidsforhold. Vi vil svare på informasjonskrav skriftlig.
Nei det er gratis.
Vi svarer normalt innen 3 uker (fristen kan utvides til 2 måneder ved komplekse forespørsler).