Bærekraftsstrategien skal være førende for vårt arbeid med bærekraft i perioden 2025-2026. Den tydeliggjør og støtter våre medarbeidere og ledere i beslutninger og dalig arbeid.
SpareBank 1 Helgeland skal være en tydelig drivkraft for bærekraftig vekst, kompetanse og samarbeid på Helgeland. Bankens arbeid med bærekraft og samfunnsansvar er forankret i FNs prinsipper for bærekraftig bankdrift og FNs bærekraftsmål. Banken rapporterer i henhold til relevante lovkrav og har en gradvis implementering og rapportering i henhold til CSRD.
SpareBank 1 Helgeland har revidert sin vesentlighetsanalyse for å tilfredsstille kravene i CSRD. vesentlighet handler om å identifisere bærekraftstema som er vesentlige når det gjelder effekten foretakets egen aktivitet kan ha på interessenter og samfunnet for øvrig (påvirkning vesentlighet). Den andre delen handler om bærekraftstema som er finansielt vesentlige basert på hvordan disse kan påvirke foretakets verdi, lønnsomhet og omdømme (finansiell vesentlighet).
For å kunne gjøre en vesentlighetsvurdering har det vært sentralt å engasjere bankens viktigste interessenter. En interessent er definert som enhver person, gruppe eller organisasjon som kan påvirke eller som påvirkes av organisasjonens aktiviteter. Gjennom en interessentanalyse analyseres ulike interessentgruppers interesser, påvirkningsmulighet og behov. Formålet med analysen er å danne et helhetsbilde av de viktigste interessentene som bedriften må forholde seg til og ta hensyn til i sine beslutninger. Banken har både gjennomført en interessentanalyse i 2022, og har supplert denne i 2023 og 2024. Banken har derfor gjort en analyse av følgende interessenter:
Resultatet av vesentlighetsanalysen er som følger:
ESRS E1: Klimaendringer
ESRS S1: Egen arbeidsstyrke
ESRS S3: Berørte lokalsamfunn
ESRS G1: Forretningsskikk
Det er utviklet hovedmål, delmål og tiltak knyttet til disse temaene. Felles for alle temaene er et ønske om å kunne bidra til å hjelpe kundene våre, enten det gjelder god rådgivning når prisene og rentene stiger eller å støtte bedrifter som er midt i det grønne skiftet.
SpareBank 1 Helgeland skal bidra til at kundene kan ta klimavennlige valg.
SpareBank 1 Helgeland har klimarisiko som en integrert del av våre risikovurderingsprosesser.
Bankens arbeid med reduksjon av klimagassutslipp er forankret i bankens strategi. Se for øvrig bankens Klimaovergangsplan for mer informasjon om hvordan banken jobber med klimagassutslipp.
SpareBank 1 Helgeland er en av regionens store kunnskapsintensive arbeidsplasser. Med til sammen 172 fast ansatte, fordelt på de fire kontorene er banken i kontakt med hundrevis av kunder hver eneste dag. Enten kontakten er digital, fysisk eller på telefon er målet å kunne gi verdi til kundene fordi vi som er en lokalt eid og lokalt styrt bank har nærhet og kjennskap til hverdagen til kundene våre. Å være Lokalbanken er vårt fremste konkurransefortrinn. Dersom vi skal bevare dette, er vi helt avhengige av alle våre ansatte. Personalkostnadene var pr. 31.12.2024 47% av konsernets totale kostnader. Med andre ord er nær halvparten av kostnadene knyttet til bankens egen arbeidsstyrke. Dersom banken ikke lykkes i å oppnå resultater gjennom sine ansatte vil ikke de øvrige målene på noen områder kunne nås. SpareBank 1 Helgeland skal være en attraktiv og utfordrende arbeidsplass.
Hovedmål:
Ansattes engasjement skal være på grønt nivå, målt gjennom Winningtemp.
Ansattes vurdering av ledelse skal være på grønt nivå, målt gjennom Winningtemp.
SpareBank 1 Helgeland skal være en åpen og inkluderende arbeidsplass for mennesker med ulik kompetanse, bakgrunn, etnisitet, språk og funksjonsnivå.
SpareBank 1 Helgeland rekrutterer alltid de mest kompetente kandidatene til våre stillinger, og skal bidra til likestilling og mangfold på alle nivå i egen drift. Det arbeides for å sikre likelønn og kjønnsbalanse i avdelingene og på ledernivå.
Uønskede hendelser skal forebygges. Det skal være trygt å varsle for ansatte, kunder og andre.
Ansatte i banken skal ha mulighet til faglig utvikling og oppdatering.
Bankens arbeid med egen arbeidsstyrke er forankret i bankens strategi. HR-Policy, Etiske retningslinjer, HMS-plan, bedriftsavtalen og Rutine for et likestilt og mangfoldig arbeidsliv operasjonaliserer ulike deler av arbeidet.
Winningtemp (WT) = Er et system for å måle medarbeidertilfredsheten i organisasjoner. Tilfredsheten måles ut fra ni fagkategorier, med ulike spørsmål som sendes ut jevnlig. Undersøkelsen er anonym, og medarbeidere har tilgang til skår i egen enhet. For ledere er WT et viktig lederverktøy i arbeidet med arbeidsmiljøet i enheten. WT brukes av hele SpareBank1 Alliansen. Skår i WT er på 1- 10, der skår fra 7-10 gir grønt nivå.
SpareBank 1 Helgeland skal være en drivkraft for vekst for Helgeland. Lokalbanken tar et aktivt samfunnsansvar for å bygge framtidens Helgeland. For å skape framtidens Helgeland tar vi som Lokalbank aktivt ansvar for at regionen forvalter ressursene godt her og nå, uten at vi ødelegger for fremtidige generasjoners behov. Gjennom gavetildelinger direkte fra bankens gavestiftelse, eller indirekte via Sparebankstiftelsen Helgeland, bidrar banken med økonomisk støtte til hundrevis av aktiviteter hvert eneste år. Helgelandsløftet gir støtte til:
Formålet skal være allmennyttig og samfunnsnyttig
Enkeltprosjekter, personer, institusjoner, non profitt næringsforetak, stiftelser eller tilsvarende kan være mottakere.
Det er tiltakets godhet og lokalsamfunnets aksept som skal være grunnlaget for tildelinger. Det må likevel tas hensyn til at det over tid blir en rimelig geografisk fordeling av gavemidlene i forhold til bankens kundegrunnlag og antall innbyggere.
Målgruppen er tiltak/prosjekter med varig virkning og med et betydelig potensial for å styrke/utvikle en sak, et område, en virksomhet eller en prosess.
Tiltak med høy dugnadsfaktor/egenkapitalbidrag har prioritet.
Bærekraft: Gavestiftelsen skal i sin tildelingspolitikk ta hensyn til FN sine bærekraftmål, bankens bærekraftstrategi og bankens samfunnsstrategi.
Vi har alltid en bærekraftig tilnærming og stiller krav til både oss selv og våre samarbeidspartnere. Den største påvirkningen banken har vil være inkludering, spesielt overfor barn og unge.
Hovedmål:
SpareBank 1 Helgeland skal sette bærekraft på dagsorden i kontakt med samarbeidspartnere.
SpareBank 1 Helgeland skal utvikle rutiner og retningslinjer for oppfølging av forventninger knyttet til bærekraft og inkludering overfor samarbeidspartnerne, med mål om «flest mulig, lengst mulig» og forebygging av utenforskap og frafall, spesielt fra idretten.
Innkjøp av profileringsartikler skal vurderes ut fra bærekraft, og være kvalitetsartikler med lang holdbarhet, Forbruket av profileringsartikler skal halveres, fra innkjøpstallene i 2021. Det skal rapporteres på forbruk av artikler o.l. etter avholdte arrangement.
SpareBank 1 Helgelands gavestiftelse og gavefondets tildelinger er forankret i bankens verdier og strategi, gjennom standarden Helgelandsløftet. Policy for marked, kommunikasjon og samfunn operasjonaliserer store deler av arbeidet.
Arbeidet mot økonomisk kriminalitet, oppfølging av personvernbestemmelser, informasjonssikkerhet og en verdikjede som støtter opp om et seriøst arbeidsliv og anstendige arbeidsforhold er avgjørende viktig for SpareBank 1 Helgeland. Konsekvenser for den enkelte og samfunnet uten ordnede forhold og sterkt fokus på disse områdene er svært store, og derfor har myndighetene også klare forventninger til finansbransjen på alle områdene.
Hovedmål:
SpareBank 1 Helgeland skal redusere risiko for, og arbeide mot økonomisk kriminalitet, herunder hvitvasking, terrorfinansiering og bedrageri.
SBH skal vise åpenhet og rapportere på transaksjoner identifisert for videre kontroll, og saker rapportert til Økokrim.
SpareBank 1 Helgeland skal ivareta de registrertes rettigheter og friheter innen personvern i prosesser og oppgaver banken utfører.
SpareBank 1 Helgeland skal sikre etterlevelse av personvernlovgivningen, vise åpenhet og rapportere antallet avvik meldt til Datatilsynet og eventuelle pålegg eller sanksjoner.
SpareBank 1 Helgeland skal beskytte kunders, ansatte og selskapets verdier, informasjon og omdømme ved å redusere risiko for alvorlige brudd på informasjonssikkerheten, og håndtere trusler slik at de ikke får alvorlige konsekvenser.
SpareBank 1 Helgeland skal vise åpenhet og rapportere antallet avvik på IKT-forskriften meldt til Finanstilsynet og eventuelle pålegg eller sanksjoner.
SpareBank 1 Helgeland skal bidra til at kundene har orden i økonomien, tåler svingninger i markedet og er i stand til å oppfylle sine økonomiske forpliktelser.
SpareBank 1 Helgeland støtter opp om seriøse bedrifter og et organisert arbeidsliv.
SpareBank 1 Helgeland skal ikke medvirke til brudd på menneskerettigheter, arbeidstakeres rettigheter og internasjonal rett, og ivaretar krav og plikter definert i åpenhetsloven.
Bankens arbeid med forretningsskikk er forankret i bankens
strategi og operasjonaliseres gjennom en rekke interne styringsdokument.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Relevant for deg",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis resultater fra",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}