Nettbank bedrift
Vi hjelper deg gjerne med det du lurer på – kanskje du finner svaret allerede her?
Hva lurer du på?
BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen:
BID 5000 Gjelder innstillinger i nettleseren din. Løsning:
|
|
BID 14a4 Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
Løsning: Slett appen og last den ned på nytt. Hvis du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden. |
|
BID 1439 Din BankID er sperret. Gjelder sikkerhetselementet for innlogging. Dette kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel fordi du har tastet feil engangskode for mange ganger eller logget på fra flere ulike enheter. Løsning: Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt. |
|
BID c167 Gjelder hvis BankID på mobil-sertifikatet på mobilen eller nettbrettet ditt har utløpt. Det kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement. Løsning: BankID på mobil fases nå ut, og engangskode-appen overtar som løsning for å logge inn. Les mer og last ned engangskode-appen. |
|
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031 Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp. |
|
BID c161 Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID. Løsning: Velg BankID og logg inn på nytt. |
Kodebrikken kan være grei å ha som en reserveløsning, men er ikke nødvendig å ha. Du kan bruke engangskode appen som du enkelt kan komme i gang med. Har du registrert ditt mobilnummer og epost i nett- eller mobilbanken kan du enkelt komme i gang ved å lese mer og laste ned her.
Dersom du ønsker å bestille ny kodebrikke, må du ta kontakt med oss på chat eller telefon. Det tar ca. 10 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre.
Det kan være flere grunner til at du ikke kommer inn i nettbanken. Dette kan være feil med nettleseren, BankID, kodebrikke eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
Problemer med engangskode på mobil?
Engangskode på mobil virker ikke
Får du feilmelding?
Feilmeldinger som starter med BID
Hvorfor feiler innlogging med BankID?
Problemer med BankID på mobil?
Ingenting kommer opp på telefonen
Har du endret abonnementet eller byttet SIM-kort på mobilen? Da vil ikke BankID på mobil fungere lenger. BankID på mobil fases nå ut, og engangskode-appen overtar som løsning for å logge inn. Etter 1. september 2022 kan du derfor ikke bestille BankID på mobil. Les mer og last ned engangskode-appen.
Feil med kodebrikke?
Bestill ny kodebrikke
Oppdater nettleseren
Det kan være nettleseren som ikke er oppdatert til siste versjon. Slik oppdaterer du den:
Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Safari
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Dette betyr BID-feilmeldingene
BID 5000 Gjelder innstillinger i nettleseren din. Løsning:
|
|
BID 14a4 Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
Løsning: Slett appen og last den ned på nytt. Hvis du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden. |
|
BID 1439 Din BankID er sperret. Gjelder sikkerhetselementet for innlogging. Dette kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel fordi du har tastet feil engangskode for mange ganger eller logget på fra flere ulike enheter. Løsning: Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt. |
|
BID c167 Gjelder hvis BankID på mobil-sertifikatet på mobilen eller nettbrettet ditt har utløpt. Det kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement. Løsning: BankID på mobil fases nå ut, og engangskode-appen overtar som løsning for å logge inn. Les mer og last ned engangskode-appen. |
|
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031 Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp. |
|
BID c161 Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID. Løsning: Velg BankID og logg inn på nytt. |
Kodebrikken kan være grei å ha som en reserveløsning, men er ikke nødvendig å ha. Du kan bruke engangskode appen som du enkelt kan komme i gang med. Har du registrert ditt mobilnummer og epost i nett- eller mobilbanken kan du enkelt komme i gang ved å lese mer og laste ned her.
Dersom du ønsker å bestille ny kodebrikke, må du ta kontakt med oss på chat eller telefon. Det tar ca. 10 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre.
Det kan være flere årsaker til at engangskode-appen ikke fungerer. Se om du har fått en av disse meldingene og sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Kommunikasjonsfeil
Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk – for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Mangler kontaktinformasjon
Da må du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre.
Feil kode tastet inn
Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
1. Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
2. Følg veiledningen i appen.
Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er lastet ned på nytt.
Nei, men du må aktivere appen på nytt. Du finner en veiledning inne i appen som forklarer hvordan dette gjøres.
Etter 1. september 2022 er det ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil. Løsningen som overtar, er engangskode-appen.
Når du bruker engangskode-appen, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Last ned engangskode-appen i App Store eller Google Play.
Etter 1. september 2022 er det ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil. Løsningen som overtar, er engangskode-appen.
Når du bruker engangskode-appen for å logge inn, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Last ned engangskode-appen i App Store eller Google Play.
Dette kan skje når du registrerer en betaling rett før midnatt med forfallsdato samme dag, mens selve signeringen blir fullført etter midnatt. Nettbanken registrerer dette som at du har lagt opp betalingen med forfallsdato en dag tilbake i tid.
Godkjente innenlandsbetalinger overføres mandag til fredag klokken 00.05, 08.45, 10.00, 11.30, 14.00 og 15.00*.
Betalinger som er godkjent i helgen, overføres natt til mandag klokken 00.05.
Betalinger som er godkjent før klokken 14.00 er disponibel på mottakers konto samme dag, uavhengig av bank. Overføringer mellom egne kontoer i egen bank gjøres med det samme.
Utenlandsbetalinger må godkjennes før klokken 14.00 for å bli behandlet samme dag.
* Ikke garantert oppgjør kl. 15.
Du finner betalingen under Betale og Forfall. Trykk på betalingen det gjelder, og velg Opphev godkjenning, endre forfallsdato ved å velge Endre betalingen. Du finner den også igjen under betale og godkjenn.
Dersom du godkjenner betalingene dine i eget regnskapsprogram, får du ikke endret forfallsdato i nettbanken. Da må du stoppe betalingen og sende inn ny betaling fra regnskapsprogrammet med riktig forfallsdato.
Slik gjør du det:
- Sjekk at din kontaktinformasjonen din er riktig i mobil- eller nettbanken.
- Last ned engangskode-appen i AppStore eller Google Play.
- Trykk på Kom i gang.
- Har du allerede mottatt koder? Velg Jeg har allerede mottatt koder. Du må alltid taste inn aktiveringskodene i appen.
- Fyll inn samme kontaktinformasjon som du har i mobil- eller nettbanken. Du kan bare aktivere appen med kontaktinformasjonen vi har registrert på deg i banken.
- Skriv inn kodene du får på SMS.
- Skriv inn kodene du får på e-post. Sjekk søppelpostkassen hvis du ikke finner kodene i innboksen.
- Lag en personlig PIN-kode.
Tips! Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning
Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning på mobilen, så går det enda raskere å logge inn. Da taster du bare inn fødselsnummeret ditt og får automatisk opp et varsel på mobilen din, det kan du enkelt godkjenne med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å måtte skrive verken koder eller passord!
Nei, men du må aktivere appen på nytt. Du finner en veiledning inne i appen som forklarer hvordan dette gjøres.
Husk at du må ha riktig telefonnummer og e-postadresse i mobil- og nettbank for å få aktivert appen.
Skal du legge til ny administrator i nettbank bedrift, gjør du det via knappen under. Når bestillingen er sendt inn, må avtalen signeres elektronisk i henhold til bedriftens signeringsregler. Så snart avtalen er signert er ny administrator klar til bruk.
Bare administratorer kan endre på tilganger i nettbanken. Det gjør du under menypunktet Admin i nettbank bedrift. Der kan du også slette en eksisterende administrator.
Merk at du må være administrator for å legge til nye brukere. Bruker trenger ikke å være kunde i SpareBank 1 fra før, men må ha BankID for å kunne logge inn. Har ikke brukeren BankID må han eller hun kontakte banken sin for å få det.
Det er ingen begrensninger i antall brukere i nettbank bedrift, men flere brukere kan føre til prisendinger, se vår prisliste.
1. Opprett bruker
- Logg inn i nettbanken.
- Klikk Meny oppe til høyre. Velg Administrasjon og deretter Brukere.
- Klikk på knappen Opprett ny bruker.
- Fyll inn personnummer (11 siffer), fornavn og etternavn.
- Husk å legge til tilganger og rettigheter, se punkt 2 nedenfor.
Trykk på knappen under for å gå direkte til riktig sted i nettbanken.
2. Legg til tilganger og rettigheter
- Velg tilganger brukeren skal ha under Tilgang til funksjoner.
- Under Rettigheter velger du de rettighetene brukeren skal ha til de ulike kontoene.
- Du kan enkelt kopiere tilganger og rettigheter fra en bruker til en annen. Klikk på Kopier rettigheter fra annen bruker og velg bruker, så klikker du på Kopier og oppdater.
Se hva de ulike tilgangene og rettighetene gir brukeren mulighet til.
3. Lagre ny bruker
- Når du har valgt de tilganger og rettigheter brukeren skal ha, velger du Signer og fullfør nederst på siden.
- Signer deretter med BankID.
Nå er brukeren lagt til. Personens tilganger og rettigheter gjelder umiddelbart.
1. Finn frem til bruker
- Logg inn i nettbanken
- Klikk Meny oppe til høyre
- Velg Administrasjon og deretter Brukere
- Finn frem til, eller søk etter aktuell bruker i brukeroversikten
2. Gjennomfør sletting
- Finn brukeren du ønsker å slette
- Deretter velger du ikonet for å Slette til høyre i oversikten
- Du får nå opp kontrollspørsmål Ønsker du å slette bruker? Velg Ja og brukeren slettes fra nettbanken umiddelbart.
Trykk på knappen under for å gå direkte til riktig sted i nettbanken.
1. Finn frem til bruker
- Logg inn i nettbanken
- Klikk Meny oppe til høyre
- Velg Administrasjon og deretter Brukere
- Finn frem til, eller søk etter aktuell bruker i brukeroversikten
- Når du har funnet brukeren klikker du på ikonet for å Redigere til høyre i oversikten
2. Endre tilganger og rettigheter
Nå står du på siden hvor du endrer på tilganger og kontorettigheter til valgt bruker.
- Velg de tilganger du ønsker oppe til høyre.
- Velg rettigheter til kontoer i oversikten nederst på siden.
- Du kan også kopiere tilganger og rettigheter fra annen bruker. Klikk på Kopier rettigheter fra en annen bruker. Velg aktuell bruker du vil kopiere fra, og klikk på Kopier og oppdater.
Se hva de ulike tilgangene og rettighetene gir brukeren mulighet til.
3. Lagre endringer
Når du har endret tilganger og rettigheter, velger du Lagre nederst på siden. Endringene er utført og gjelder umiddelbart.
Trykk på knappen under for å gå direkte til riktig sted i nettbanken.
Etter 1. september 2022 er det ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil. Løsningen som overtar, er engangskode-appen.
Når du bruker engangskode-appen for å logge inn, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Last ned engangskode-appen i App Store eller Google Play.
Dette skyldes problemer i tilknytning til Java og Google Chrome. Inntil videre anbefaler vi at du bruker Safari som nettleser på Mac OS X.
Passordet lager du i nettbank bedrift eller i nettbank privat. Har du mobilbank som privatkunde kan du bruke samme passord i mobilbank bedrift.
Første gang du skal bruke mobilbanken
Først laster du ned appen for iPhone eller Android. Søk etter SpareBank1 mobilbank bedrift i appbutikken. For å bruke mobilbanken, må bedriften ha en nettbankavtale.
- Åpne appen, trykk på «kom i gang» og velg banken din.
- Fyll in fødselsnummeret ditt og logg inn med BankID.
- Lag en PIN (minst 4 siffer).
- Har telefonen din mulighet for fingeravtrykk eller Face ID kan du velge det, hvis du vil slippe å taste inn PIN-koden hver gang du logger inn.
Daglig bruk av mobilbank bedrift
Til vanlig logger du inn med fingeravtrykk, Face ID eller PIN-koden (selvvalgt).
Et regnskapsprogram lager betalingsfiler for å kunne gjøre flere inn- og utbetalinger samtidig. Filen sendes til banken og betalingene gjennomføres. Dette kalles filoverføring eller remittering.
Har du flere ansatte, kan du for eksempel betale ut lønn med filoverføring. Lønns- eller regnskapssystemet lager en lønnsfil som sendes til banken og utbetlingene skjer automatisk uten at du trenger å registrere noe manuelt.
Mange regnskapsprogram kan kobles til nettbanken, og da trenger du ikke tenke på filoverføringer, koble nettbank til regnskapsprogram.
For å lage en filsti i nettbanken velger du Meny, Filer, Filoppsett og Nytt filoppsett. Velg riktig filtype, skriv inn navn og velg hvor filen skal ligge. Hvis du ikke ser fanen Filer må den som er administrator i nettbank bedrift tildele deg funksjonen Bruk filoverføring og endre oppsettet for filoverføring.
For å lage en filsti og bruke filoverføring må du ha integrert versjon av nettbankavtalen.
Mange regnskapsprogram kan kobles til nettbanken, og da trenger du ikke lage filoppsett, koble nettbank til regnskapsprogram.
Filer som tidligere er hentet eller sendt, finner du i nettbanken under Meny, Filer og Filarkiv.
- OCR-konteringsdata lagres i 3 måneder.
- Avregning- og mottaksreturer lagres i 17 måneder.
- Innsendte filer lagres i 17 måneder.
En filsti beskriver hvor du henter og laster ned filer for videre behandling. Filstien inneholder dokumentets navn, dokumenttype og hvor det er lagret.
Prokura er en fullmakt som et aksjeselskap gir til en eller flere personer i selskapet. Innehaveren av prokura kalles en prokurist, og har fullmakt til å opptre og underskrive på vegne av selskapet i forbindelse med den daglige driften. Du kan ikke bruke prokura til å behefte eller selge foretakets faste eiendom.
Nettbanken kan integreres med bedriftens økonomisystem, slik at bedriften kan utføre alle typer elektroniske inn- og utbetalinger. Man kan sende betalingsfiler, for eksempel Paymul eller Telepay, mellom nettbanken og økonomisystemet. Det er i tillegg mulig å sende filer direkte via en SFTP-løsning.
Ta kontakt med oss for veiledning.
Filoverføringsavtale kan også bestilles under menyen «Bestill» i nettbanken.
Gå til Administrasjon > Brukere. Her kan du redigere rettigheter og tilganger til alle brukere.
Du kan teste din BankID og nettleser på BankID.no. Velg vanlig BankID eller BankID på mobil.
Hvis du har problemer med å bruke din BankID på andre nettsider enn Sparebank1.no, sjekk om du får logget inn i nettbanken. Hvis innlogging i nettbanken fungerer er det antakeligvis en feil på den aktuelle nettsiden eller løsningen du prøvde å bruke.
Nei, det må du ikke, og du kan bli kunde hos oss med BankID fra annen bank.
Men når BankID med annen bank opphører, og du må få ny BankID, kan du få det ved å møte hos din nærmeste SpareBank 1 med gyldig pass.
Beholdningsoversikt kommer ut i januar. Dokumentet finner du i nettbank bedrift under Transaksjoner -> Arkiv. Velg "Øvrige kundemeldinger".
Årsoppgave for fond kommer ut senest i februar. Dokumentet finner du i nettbank bedrift under Transaksjoner -> Årsoppgave.
Dette henter du i VPS (verdipapirsentralen) sin egen portal.
Daglig leder har tilgang automatisk, og kan logge inn i vår pensjonsportal.
Informasjon ligger under Dokumenter -> Kontoutdrag.
Du finner kontoutskrifter, årsoppgave og bilag i nettbank bedrift under menyvalget Transaksjoner. Husk å velge riktig år, altså året som har gått.
Merk at du må ha tilgang til alle bedriftens kontoer i nettbanken for å få frem menypunktet Årsoppgave. For å få tilgang til alle kontoer, må bruker ta kontakt med bedriftens nettbank-administrator. Dersom ikke alle kontoer ligger i nettbanken må bedriften kontakte kundesenteret på chat eller telefon.
Revisorer ønsker som regel å motta revisjonsoppgaven, det vil si årsoppgaven, direkte fra banken.
Det er kun mulig å søke seks måneder om gangen. Dersom du f.eks. søker fra 0101xx-til 3112xx så vil du få feilmelding. Legg inn en korterer tidsperiode og prøv på nytt.
SEPA står for Single Euro Payments Area, og er et felles betalingsområde for euro som skal gjøre det lettere å handle på tvers av land tilhørende EU/EØS i Europa. ISO 20022 XML er det nye formatet for innsending av betalingsfiler som skal benyttes for betalinger i euro innen SEPA og som har vært gjeldende fra 31. oktober 2016.
Revisjonsoppgaven vil være tilgjengelig i nettbank bedrift i midten av februar. Du finner den under Betaling, Transaksjoner, Årsoppgave. Merk at du må ha tilgang til alle bedriftens kontoer for å få frem menypunktet Årsoppgave. Har du ikke mottatt revisjonsoppgaven i nettbanken tidligere, kan du bestille den her.
Dobbel godkjenning av betalinger i nettbanken bidrar til å skape trygghet. Ved dobbel godkjenning må to personer i organisasjonen godkjenne betalingen, før fakturaen blir betalt.
Er dere en klubb som tilhører Norges idrettsforbud, har de satt som krav at betalinger fra en NIF-klubb skal ha dobbel godkjenning.
Administrator i nettbanken kan aktivere dobbel godkjenning, klikk på Meny, Kontoinnstillinger, Innstillinger og Endre godkjenning.
Med tjenesten "sending av eFaktura" kan du sende faktura til dine privatkunder, bedriftskunder og offentlig sektor, uavhengig av kundens bankforbindelse.
Bedriftskonto
Kontakt den i bedriften som er administrator i nettbank bedrift og be om å bli lagt til som bruker. Administratoren bestemmer da hvilke kontoer du skal ha tilgang til og hvilke rettigheter du skal ha.
Lag og forening
Det samme gjelder hvis du er ny i styret i et lag eller en forening og skal ha tilgang til konto. Kontakt den som er administrator i nettbank bedrift og be om å bli lagt til med nødvendige rettigheter.
Du finner historikken i nettbanken:
- I oversikten over lånene dine klikker du deg inn på lånet der du ønsker å se historikk
- Velg Historikk
- Filtrer på hvilke datoer du ønsker å se historikk for
- I oversikten over lånene dine klikker du deg inn på det lånet der du ønsker å søke om avdragsfrihet
- Under Administrer lånet finner du overskriften Søk om utsettelser
- Klikk på Søk om avdragsfrihet
- Fyll inn informasjonen og klikk på søk-knappen
Du finner alle lånedokumentene under finansieringsoversikten i nettbanken. Der ligger det egen fane for finansieringsdokumenter.