SNN-koden

Konsernsjefens ord

Liv B. Ulriksen, konsernsjef Sparebank 1 Nord-Norge.Foto: Marius Fiskum

Konsernsjef Hanne Karoline Kræmer 

Vi i SpareBank 1 Nord-Norge konsernet er avhengig av tillit fra kunder, offentlige myndigheter og samfunnet for øvrig. Denne tilliten må vi gjøre oss fortjent til.

Derfor skal vi alle sammen, både ansatte og valgte representanter i konsernet, kjennetegnes ved at vi alltid opptrer ærlig, redelig og tillitsvekkende, både i kontakt med kunder, kolleger, eiere, og myndighetene.

Alle vi som representerer SpareBank 1 Nord-Norge konsernet har et ansvar for at vi hver dag skal oppfylle vår visjon; For Nord-Norge. Som landsdelens egen lokalbank har vi stor påvirkningskraft og stort ansvar overfor både folk, bedrifter og samfunnet i Nord-Norge.

I konsernet vårt hjelper vi hverandre, og bidrar alltid inn i diskusjoner om hvilken vei som er den rette. Vi respekterer hverandre og kundene våre. Vi har nulltoleranse for diskriminering og trakassering, og heier på mangfold og ulikhet. Alle mennesker er unike, og det verdsetter vi høyt i SpareBank 1 Nord-Norge. 

Å kunne kjennetegnes av høy etisk standard er noe vi legger vår stolthet i, og som vi hver dag skal jobbe for å opprettholde. SNN-koden er en god veileder i vanskelige vurderinger og valg.


Slik gjør vi det i SpareBank 1 Nord-Norge    

  • Vi tar hensyn til miljø, klima, etikk og sosiale forhold i hele konsernets virksomhet.

    Vi som jobber i SpareBank 1 Nord-Norge konsernet skal alltid gjøre vårt beste for å motvirke krenkelse av menneske- og arbeidstakerrettigheter, korrupsjon, og alvorlig miljøskade. Det gjelder også andre handlinger som kan oppfattes som uetiske, både internt og i samfunnet for øvrig. 

    For oss som ansatte betyr det at vi skal være kjent med konsernets policy for bærekraft og samfunnsansvar, og at vi skal bidra til å oppfylle konsernets ambisjoner for bærekraft og samfunnsansvar.

    Flere deler av konsernet er miljøfyrtårn og det forventes at alle tar aktive miljøgrep på vår arbeidsplass.

  • Vi skal alltid ha den nødvendige kompetansen på de områdene vi gir råd til våre kunder på, og overholde kravene til god forretningsskikk.

  • Vi skal ikke drive egenhandel med finansielle instrumenter i strid med konsernets retningslinjer.

  • Vi har taushetsplikt om konsernet, kunder, ansatte og om samarbeidspartnere. Dette gjelder alle forhold som hver enkelt ansatt kan få kjennskap til.

    Taushetsplikten gjelder også mellom kolleger, da vi ikke deler informasjon andre kollegaer ikke har behov for i sitt arbeid.  Vi søker bare opp kundeinformasjon i våre systemer dersom det er nødvendig for å utføre arbeidsoppgaver.

    Vi unngår å formidle opplysninger som andre kan oppfatte at vi har fått kjennskap til på jobb, selv om dette er opplysninger vi ikke har mottatt gjennom vårt arbeid. Ansatte i konsernet skal heller ikke bruke taushetsbelagte opplysninger i egen virksomhet, eller i tjeneste for andre.

    Taushetsplikten gjelder også etter avslutning av arbeidsforholdet i konsernet.

  • Konsernet skal opptre i samsvar med konkurranselovgivningen. Dette innebærer blant annet at vi setter vår egen pris- og forretningsstrategi og opptrer uavhengig av våre konkurrenter i markedet.

  • I konsernet tar vi personvern og sikker behandling av personopplysninger på alvor, og behandler personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og interne regler. Kunder, leverandører, samarbeidspartnere, ansatte og eiere skal kunne stole på at vi ivaretar deres personvern, og beskytter deres interesser.

  • Økonomisk kriminalitet, herunder å sikre utbytte fra straffbar handling («hvitvasking»), undergraver den legale økonomien i ethvert samfunn. Vi skal bekjempe enhver form for økonomisk kriminalitet, hvitvasking og terrorhandling.

    Vi jobber aktivt for å forebygge, avdekke og rapportere transaksjoner som er knyttet til utbytte av straffbare forhold, eller med tilknytning til terrorhandlinger.

  • Konsernet har nulltoleranse for korrupsjon. Vi skal aldri gi/tilby eller kreve/motta/akseptere en utilbørlig fordel i anledning stilling, verv eller oppdrag.

    Korrupsjon skaper forskjellsbehandling, hindrer sosial rettferdighet og skaper konkurransevridning. Vi, som en stor aktør i finansnæringen, har et særlig ansvar på dette området, og skal alltid varsle om straffbare handlinger. 

  • Alle ansatte i konsernet oppfordres til å stille spørsmål ved forhold i konsernet som kan være kritikkverdig eller etisk uforsvarlig.

    Som ansatt i konsernet skal vi straks varsle om forhold som er i strid med lover, forskrifter eller annet offentlig regelverk. Man skal også varsle om brudd på interne retningslinjer, eller forhold som kan skade konsernets omdømme.

    Konsernet anerkjenner alle ansatte som tar kontakt om situasjoner som fraviker konsernets policy. Vi iverksetter ikke sanksjoner mot medarbeidere som, på en forsvarlig måte, informerer ansvarshavende personer, interne enheter eller relevante myndigheter om mulige brudd på konsernets etiske retningslinjer, gjeldende lover eller andre kritikkverdige forhold i konsernet.

    SpareBank 1 Nord-Norge har en ekstern direkte varslingslinje tilgjengelig hele døgnet.

  • Både ansatte og andre som representerer konsernet skal etterstrebe uavhengighet og integritet. Derfor skal ikke ansatte og valgte representanter delta i behandling og avgjørelse av saker der en er inhabil i saken. Når vi vurderer habilitet, legger vi vekt på om det er omstendigheter som gjør at noen kan oppfatte at vi eller andre legger vekt på noe annet enn konsernets interesser.

    Dersom vi er i tvil om vi er inhabil i en sak, skal vi ta dette opp med vår nærmeste leder og/eller HR-avdelingen.

  • Vi forsøker alltid å unngå interessekonflikter, fordi disse kan påvirke vår evne til å ta riktige beslutninger. Når interessekonflikter
    likevel oppstår skal vi være åpne om dem, og løse dem på en forsvarlig måte.

    I situasjoner hvor det oppstår interessekonflikter mellom oss i SpareBank 1 Nord-Norge og kundene våre, eller mellom våre kunder, må vi til enhver tid definere hvem vi representerer, slik at kundebehandlingen ikke kommer i strid med god forretningsskikk. 

  • Ingen ansatte kan drive privat forretningsvirksomhet eller inneha styreverv av noen art, uten at konsernet er skriftlig underrettet og godkjenning foreligger.

  • Det er positivt at konsernets ansatte engasjerer seg i frivillig virksomhet på fritiden. Frivillig arbeid skal ikke gå utover arbeidet i konsernet. Frivillige engasjement kan heller ikke være av typen som gjør at det oppstår interessekonflikt med jobben din.

    Engasjement eller medlemskap i organisasjoner der formålet ikke er forenelig med konsernets etiske retningslinjer aksepteres ikke.

  • Vi som finanskonsern er avhengig av å ha tillit til alle medarbeidere, og forutsetter derfor at våre ansatte har en ryddig privatøkonomi. Det forventes at du til enhver tid sørger for at økonomiske forpliktelser holdes i orden. Dersom du forstår at du ikke klarer å dekke dine økonomiske forpliktelser, må du straks ta kontakt med din nærmeste leder eller HR-avdelingen, slik at du kan få hjelp.

    Ingen ansatte har anledning til å foreta egenekspedering, det vil si registrering eller endringer av transaksjoner eller avtaler på egne vegne, for nærmeste familie eller som verge. Det samme gjelder for forening, selskap eller sammenslutninger du selv eller nærmeste familie har verv eller eierinteresser. Du kan likevel foreta selvbetjening i samme utstrekning som konsernets ordinære kunder.

  • Motta gave

    Som hovedregel kan verken ansatte eller styremedlemmer i konsernet ta imot gaver (økonomiske fordeler) fra andre enn arbeidsgiver. Dette gjelder også gaver i forbindelse med kampanjer fra andre selskap i konsernet og alliansen. Gaver som er i strid med forbudet tilfaller konsernet. Gjeldende lover og regler om regnskapsførsel og oppgaveplikt om skattepliktige fordeler må følges.

    Oppmerksomhetsgaver på inntil 1000 kroner (for eksempel blomster, bok, konfekt) kan mottas fra samme giver per år, men du må vurdere om din habilitet eller uavhengighet kan trekkes i tvil, dersom du tar imot gaven.

    Det er viktig med åpenhet, og nærmeste leder skal derfor informeres.

    Gi gave

    Vi bør følge tilsvarende regler som å motta gaver når vi gir gaver/fordeler til kunder, til ansatte/tillitsvalgte hos kunder, konsernets forretningsforbindelser eller andre.

    Konsernets motiv for å gi gaven må komme tydelig fram. Dersom vi skal kjøpe gaver, benytt gjerne lokale produsenter og butikker. Vi gir ikke alkoholholdig drikke som gave.

    Representasjon, reiser og utgiftsdekning

    Reiser og opphold i forbindelse med utførelsen av arbeid for konsernet skal dekkes av din arbeidsgiver.

    Når vi representerer konsernet eller blir identifisert med konsernet, forventes at vi gjør det på en tillitsvekkende måte som preges av nøkternhet.

    Ansatte kan ta imot gjestfrihet i form av sosiale sammenkomster, måltider og underholdning hvis det tydelig er relatert til forretninger. Slik gjestfrihet må holdes innenfor rimelighetens grenser.

  • Ingen ansatte eller representanter for SpareBank 1 Nord-Norge kan møte på jobb påvirket av rusmidler. Man kan heller ikke bruke rusmidler utenom arbeidstid på en slik måte at det medfører fravær, eller at arbeidet ikke kan utføres tilfredsstillende. Pengespillaktiviteter i arbeidstiden er ikke tillatt. Vi utviser moderasjon under arrangementer der det serveres alkohol.

    Dersom du har mistanke om at en kollega har problemer med rus eller spillavhengighet, skal du kontakte nærmeste leder eller HR. Håndtering av saker i tilknytning til rusmidler eller spillavhengighet skal skje i henhold til gjeldende rusmiddelpolitikk og AKAN-avtale.

  • Brudd på konsernets etiske retningslinjer eller relevante lovbestemmelser vil kunne få konsekvenser for arbeids- eller ansettelsesforholdet.

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }