Hva lurer du på?
-
For å få nytt passord må du kontakte oss. Fra nettbanken kan du chatte eller sende oss en melding, eller du kan ringe oss på 915 02244.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Den mest vanlige er at du har tastet feil kode for mange ganger eller det vi kaller "feilkode 99". For å få åpnet telefonbanken må du kontakte oss på 915 02244.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Nummeret til telefonbanken er 915 02244.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Menyen til telefonbanken kan du se ved å klikke på knappen her.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Dersom du får en feilmelding som starter med BID, så har det med BankID å gjøre, fordi BID betyr BankID.
Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr:
BID C161
Feilen oppstår når vi ikke klarer å finne en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt telefonnummer. Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du engangskode appen må du logge deg inn på samme måte som ved innlogging med vanlig BankID, ved å velge fanen BankID og ikke BankID på mobil.
BID C131, BID C293
Feilen oppstår som regel når BankID-løsningen har hengt seg
opp etter din forrige innlogging. Løsning: Vennligst vent noen minutter og prøv igjen. Vedvarer feilen forsøk å restarte mobilen din.
BID-c167
Mobiloperatøren du bruker kan ha sperret BankID på mobil. Det kan skje hvis du for eksempel har endret abonnementet eller byttet SIM-kort. Løsning: Logg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestill BankID på mobil på nytt. Hvis du ikke har kodebrikke eller engangskode app, så kan du laste ned engangskode-appen og aktivere den selv via appen.
BID 1407
Dette er en midlertidig feil med tjenesten. Løsning: Forsøk igjen litt senere, så bør dette fungere bra.
BID 1439
Gjelder sikkerhetselement i forbindelse med innlogging. Kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel at du har tastet feil engangskode for mange ganger eller fra flere ulike enheter. Din BankID er derfor blitt sperret. Løsning: Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt.
BID 14a4
Problemet skyldes ofte at engangskode på mobil er blokkert,
da den ikke har vært i bruk på en stund.Løsning:
Slett appen og last den ned engangskode-appen på nytt. Dersom du fortsatt får feilkoden, kontakt en av våre rådgivere på telefon eller chat og oppgi feilkoden så vil en rådgiver hjelpe deg.
BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1
Disse feilmeldingene oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleseren og åpne på nytt, eller bytt til en annen nettleser og logge inn på nytt. Du kan også prøve å restarte din nettverksruter.
BID 5000
Gjelder innstillinger i din nettleser. Løsning: Prøv en annen nettleser, f. eks. Chrome eller Firefox, eller tilbakestill nettleserinnstillingene i nettleseren. Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Å reaktivere betyr å aktivere på nytt. Hvis du for eksempel bytter telefon eller operatøren til din mobil gjør endringer, kan det hende at appen vår ikke vil fungere. For at appen skal fungere normalt igjen da, må tjenesten aktiviseres på nytt. Følg anvisningene i appen
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Engangskode-appen krever Android 5.0 eller nyere og IOS 8 eller nyere.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Last ned appen i AppStore eller Google Play og følg anvisningene. Du må ha BankID fra SpareBank 1 for å få bestilt. Ved spørsmål kan du ringe oss på 915 02244. Har du tidligere bestilt engangskode på mobil som nå ikke fungerer, sletter du appen og aktiverer den på nytt.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Nei, men du må aktivere appen på nytt. Du finner en veiledning inne i appen som forklarer hvordan dette gjøres.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Får du meldingen "Kommunikasjonsfeil"? Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk - for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Får du meldingen "Feil kode tastet inn"? Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
1. Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
2. Følg anvisningene som dukker opp når du åpner appen etter at du har lastet den ned på nytt.PS: Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er reinstallert.
Bestill gjerne BankID på mobil som er en enda enklere innloggingsmetode.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Det er bare Telenor som tar betalt for å bruke BankID på mobil, og det koster 0,49 kroner pr. gang. Hvis du for eksempel logger inn og godkjenner en betaling samtidig koster det 0,98 kroner fordi du bruker BankID på mobil to ganger.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
BankID på mobil bestiller du enkelt i nettbanken, eller ved å trykke på knappen nedenfor. For å kunne bestille må du være over 13 år og ha BankID hos oss fra før av.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
BankID på mobil lagres på mobilens sim-kort. Hvis du bare bytter mobil og ikke sim-kort, trenger du ikke å gjøre noe. Får du nytt sim-kort, må du bestille BankID på mobil på nytt.
BankID på mobil bestiller du enkelt i nettbanken.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Først kan du sjekke at skjermlåsen på telefonen er slått av. Hvis det ikke hjelper kan du prøve å slå av det trådløse nettverket og heller bruke 3G eller 4G. Du kan også slå av og på telefonen for å se om det blir bedre. Det kan også være noe feil hos telefonselskapet ditt.
For mer spesifikk informasjon og løsning for din telefon se: BankID.noTakk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Mobilbanken er sikker. Datatrafikken mellom telefonen og banken er kryptert. Det er gode, nasjonale sikkerhetsløsninger rundt innlogging og betaling. Følger du vanlige forhåndsregler kan du være trygg på at ingen får kommet inn på mobilbanken din.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Det er gratis å laste ned og bruke appen, men du må betale mobiloperatøren din for datatrafikken dersom du ikke er koblet til trådløst nett. Husk at datatrafikk kan være dyrt i utlandet. Det kan være lurt å undersøke hos din mobiloperatør før du reiser utenlands.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Er du sikker på at du har brukt riktig passord? Passordet til mobilbanken trenger ikke å være det samme som til nettbanken. Hvis du ikke husker passordet, kan du lage nytt i nettbanken. Du kan også logge inn med BankID eller med BankID på mobil.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Du kan bruke mobilbanken på
- iPhone med iOS 10 eller nyere
- iPad med iOS 10 eller nyere
- Android-enhet med OS 5.0 eller nyere
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Ta kontakt med din mobiloperatør og få mobilabonnementet sperret. Har du lastet ned BankID på mobil eller engangskode på mobil må du også ta kontakt med banken for å sperre din BankID.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Du får oversikten over inn- og utbetalingene ved å trykke på den kontoen du vil se på når du er på oversiktsiden i mobil- eller nettbanken. Når du er inne på kontoen kan du søke på for eksempel navn, beløp eller tidsperiode.
Et annet alternativ er å søke i arkivet i nettbanken. Klikk på navnet ditt oppe til høyre og velg "Dokumentarkiv". Der kan du blant annet søke etter kontoutskrifter, melding om betalinger, årsoppgaver og renteoppgaver.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Du kan fjerne en konto du har lagt til fra annen bank i nettbanken og mobilbanken.
Mobilbank
Gå i menyen nederst til høyre > velg Innstillinger > Konto > Konto fra andre banker.Nettbank
Klikk på navnet ditt øverst til høyre > velg Innstillinger > Konto > Konto fra andre bankerTakk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Er mottaker kunde i samme bank som deg, er pengene på konto umiddelbart.
Er mottaker kunde i en annen bank enn deg, utføres betalinger fire ganger i døgnet på hverdager.
Frister for betaling
Hvis du overfører pengene før:
- kl. 00.15, er pengene på konto hos mottaker ca. kl. 06.00.
- kl. 09.30, er pengene på konto hos mottaker ca. kl. 11.30.
- kl. 11.45, er pengene på konto hos mottaker ca. kl. 14.00.
- kl. 13.45, er pengene på konto hos mottaker ca. kl. 16.00.
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Betal før Mottaker får pengene ca. 00.15 06.00 08.45 09.45 10.00 11.45 11.45 14.00 13.45 16.00 I helgene er det ingen overføringer mellom bankene. Se også informasjon om betalingsfrister i julen.
Haster det?
Har du det travelt og vil være sikker på at pengene kommer fram med en gang, kan du bruke straksbetaling.I mobilbanken finner du straksbetaling under "Mer" og "Betaling". Med Vipps vil også pengene komme fram med en gang hvis du vippser fra konto og ikke fra kort.
Skal du betale eller overføre penger til utlandet?
Her ser du hvor lang tid det tar før mottaker i utlandet får pengene på konto.Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig?