Reiseforsikring - barn og familie
Velger du familiedekning i reiseforskringen, er hele familien din dekket fra de går ut av døra. Selv når dere ikke reiser sammen.
Reiseforsikring for barn
Med familiedekning er barn og ektefelle/samboer inkludert i reiseforsikringen. Forsikringen gjelder uavhengig av om dere reiser sammen eller hver for dere.
Barn som er dekket:
- Barn og stebarn*
- Fosterbarn
- Barn du har vergeansvar for
- Barnebarn og oldebarn som reiser i følge med deg, uten foreldre.
*Som tilhører din husstand og som har folkeregistrert adresse hos en av foreldrene.
Reiseforsikringen for barnet opphører når barnet fyller 21 år. Da kan det være lurt med Innbo- og reiseforsikring for unge.
Har du hatt uhell på reisen?
Blant Norges beste på skadeoppgjør
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2022 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for flere typer forsikringer, blant 19 forsikringsselskaper.
Les mer om våre best i test-utmerkelser
Hva lurer andre på?
Reiseforsikring med familiedekning gjelder for barn inntil 21 år som har folkeregistrert adresse hjemme. Reiseforsikringen gjelder uavhengig av om dere reiser sammen eller hver for dere.
Barn som er dekket:
- Barn og stebarn*
- Fosterbarn
- Barn du har vergeansvar for
- Barnebarn og oldebarn som reiser i følge med deg, uten foreldre.
*Som tilhører din husstand og som har folkeregistrert adresse hos en av foreldrene.
Etter barnet fyller 21 år og flytter hjemmefra kan det være lurt med ungpakka: Innbo- og reiseforsikring for unge.
Både reiseforsikringsbeviset og reisekortet ditt finner du ved å logge inn i Mine forsikringer, mobilbanken eller i nettbanken.
Logg inn så kan du laste ned, skrive ut, få det tilsendt på epost eller få tilsendt i posten. Etter du er logget inn finner du reisekortet og informasjon under:
Forsikringsoversikt > Mine forsikringer > Reiseforsikring > Til reisekortet.
Har du enkeltreiseforsikring via Mastercardet ditt finner du reiseforsikringsbeviset under:
Mastercard > Fordeler > Reisefordeler
Hvis du avbestiller reisen på grunn av sykdom, ulykke eller skade gjelder reiseforsikringen. Hvis du bare ombestemmer deg, vil du ikke få igjen penger på reiseforsikringen. Er du usikker, se "Hva dekker avbestillingsforsikringen?"
Slik bruker du avbestillingsforsikringen:
1. Avbestilling av reise, hotell og andre reservasjoner
Kontakt flyselskapet, hotellet, reisebyrået eller der du har gjort reservasjonen, og avbestill. Ta vare på bekreftelse for eventuelle avbestillingsgebyr du må betale.
2. Be om legeerklæring og annen dokumentasjon
Skyldes avbestillingen egen sykdom, skaff en legeerklæring som bekrefter dette.
Hvis det skyldes annen sykdom i familien, barn eller nøkkelperson i reisefølge, få en bekreftelse på dette.
Hvis avbestillingen skyldes andre årsaker enn sykdom, som for eksempel branntilløp, ulykker og skader, ta vare på alt som forklarer hvorfor reisen måtte avbestilles.
3. Kontakt oss
Meld avbestilling til Fremtind for erstatning. Vi utbetaler vanligvis erstatningen raskt til din konto.
Det er som hovedregel ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikring, mens for reiseforsikringen i kredittkortet er egenandelen 500 kroner for reisegods og behandling etter ulykke.
Husk at det også kan være aldersfradrag, makserstatning eller andre begrensninger. Se vilkår for detaljer.
Se også:
Når avgangen er forsinket
- Ta kontakt med transportøren – de kan ofte hjelpe deg der og da.
- Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Du trenger ikke å melde hendelsen til forsikringsselskapet før
du kommer hjem.
Når jeg kommer for sent til transporten
- Ta kontakt med fly, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk frem, og be om en bekreftelse på forsinkelsen.
- Ta vare på kvitteringer for utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Kontakt forsikringsselskapet for erstatning når du kommer hjem eller hvis du trenger hjelp.
Hvis forsinkelsen medfører en ekstra overnatting, eller ekstra reiseutgifter – kan du få dette dekket av forsikringsselskapet.
Er all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig kan forsikringsselskapet ofte avklare saken direkte.
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Er du på jobbreise dekkes nødvendige utgifter uansett hvor kort tid bagasjen er forsinket. Forsinket bagasje ved hjemreise er ikke dekket av reiseforsikringen.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket ved utreise:
1. Meld fra til flyselskapet
- Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
- Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger
Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker for inntil 5.000 kroner per person. Gjelder kun ved utreise. Vi dekker ikke utgifter til ting du kjøper etter at bagasjen er tilbake. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr.
Husk å ta vare på kvitteringene og bagasjetaggen.
3. Kontakt forsikringsselskapet
Meld saken til Fremtind Forsikring for erstatning, innen 1 år fra hendelsen. Du kan alltid ringe hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp – (+47 915) 02300.
Se også: