Koronavirus og forsikring

Informasjon, spørsmål og svar om koronaviruset, for privatpersoner og bedrifter.

Denne siden er sist oppdatert 08.04.2020 kl. 12:45

På grunn av svært stor pågang på telefon, oppfordrer vi alle til å lese følgende informasjon før du kontakter oss angående koronaviruset.

 

Bedrift? Se spørsmål og svar her

 

Leter du etter spesifikk informasjon?
Du kan søke etter spesifikk tekst ved å trykke Ctrl+F og skrive inn søketeksten.

 

Hva dekker reiseforsikringen?

Utenriksdepartementet (UD) forlenget reiserådene sine for alle nordmenn den 3. april. De fraråder fortsatt reiser til alle land, så sant reisen ikke er strengt nødvendig.

På grunn av dette dekker vi fortsatt avbestilling av reiser til alle land, uansett når du skulle reist, og uansett hva grunnen er til at du avbestiller. 

For reiser i Norge får du også dekket avbestilling, men bare så lenge reisen skulle skjedd til og med 20. april.

MERK! Akkurat nå finnes det ikke noen bestemt frist for å avbestille reisen din til utlandet og å søke oss om erstatning, siden UD har forlenget reiserådene sine på ubestemt tid. Men reisen din må være bestilt før 12. mars 2020.

 

Fristene for avbestilling/erstatning kan forandre seg raskt.

UDs reiseråd kan forandre seg på kort tid, og da vil også fristene våre for avbestilling og erstatning forandre seg. Hold deg derfor oppdatert på disse sidene. Det kan også være lurt å vente så lenge som mulig med å avbestille reisen din, nettopp fordi UDs reiseråd kan snu så raskt. 

Du har ett år på deg (fra datoen du avbestilte) til å melde saken din til oss.
 

Har du meldt en reisesak, og venter på oppgjør fra oss?

Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss akkurat nå. Det vil derfor ta inntil 60 dager før du har pengene på kontoen din. Vi ber om at du ikke purrer på dette, verken på telefon eller e-post. Da får vi bedre tid til å løse flere saker - og du får pengene raskere.

Er du i tvil om du skal avbestille reisen din?
Korona-situasjonen har ført til mye usikkerhet for oss alle. Det er derfor ikke lett å si hva som er lurt å gjøre hvis du for eksempel har bestilt en reise i sommer, eller et stykke fram i tid. Har du reiseforsikring, og bestilte reisen før 12. mars, kan du uansett vente en stund før du gjør noe mer.

Hvis myndighetenes reiseråd forandrer seg, forandrer naturligvis også vi fristene våre, slik at du blir tatt best mulig vare på. 

Dette gjør du hvis du vil avbestille reisen:

  1. Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller andre reiseoperatører for å avbestille reisen. Du har bare krav på å få igjen deler av det du betalte for reisen når du selv avbestiller. Vær oppmerksom på at mange nå tilbyr cash points eller tilgodelapper istedenfor å gi deg pengene tilbake. Se under for mer informasjon om dette. 
  2. Meld saken din til oss når du vet hvor mye du får igjen av flyselskap, hotell eller liknende. Vi dekker det du ikke får igjen. Du kan melde saken din på nett. Gå til nettstedet hvor du kjøpte reiseforsikringen din, og følg veiledningen.

Dette gjør du hvis reisen din blir kansellert eller innstilt:

  1. Du har krav på å få tilbake alle pengene du betalte for reisen. Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell eller liknende for å ordne tilbakebetaling. 
  2. Flyselskapet kan også velge å booke om turen din, men du skal selv få velge tidspunktet for den nye reisen. 
  3. Har du ikke fått tilbake hele beløpet? Du kan melde saken din på nett - husk å legge med begrunnelsen fra flyselskap/reiseoperatør for hvorfor du ikke fikk igjen det du ba om. Gå til nettstedet hvor du kjøpte reiseforsikringen din, og følg veiledningen.

Bør du takke ja til vouchere/tilgodelapper/cash points fra flyselskapet?

  • Hvis du selv avbestiller reisen, men takker nei til tilbudet fra flyselskapet, vil ikke reiseforsikringen din erstatte reisen. Det kan derfor være lurt å vente med å avbestille, og se om avgangen din blir innstilt. Da kan du nemlig kreve pengene dine tilbake fra flyselskapet. 
  • Hvis du allerede har fått cash points eller liknende, kan du bruke disse på en ny reise seinere. Hvis du ikke får brukt poengene før de går ut på dato, vil reiseforsikringen dekke tapet ditt.

Er du i utlandet, eller skal du til utlandet? 
I samarbeid med Utenriksdepartementet (UD) oppfordrer vi alle nordmenn som er på reise i utlandet til å registrere reisen sin på reiseregistrering.no. Det gjør at du enkelt kan motta nyttig informasjon fra UD. Det er samtidig lurt å holde seg oppdatert på UDs reiseinformasjon, enten du allerede er på reise i utlandet, eller du vurderer å reise.

Spørsmål om avbestilling?

Vi trenger nå å hjelpe kundene våre som har det vanskeligst. Hvis du har spørsmål om avbestilling, kan vi derfor ikke svare deg telefon akkurat nå. Skal du melde sak til oss? Det kan du gjøre på nett, der du kjøpte forsikringen din. Hvilke reiser du kan avbestille nå finner du mer informasjon om øverst på denne siden.

  • Bestilt hytte i eller etter påske? Vi dekker avbestilling, så lenge du bestilte hytta før 12. mars, og avbestiller den mellom 12. mars og 20. april. Husk å kontakte den du leide hytta av først. Reiseforsikringen din dekker nemlig det du ikke får tilbakebetalt fra utleier.
  • Dra hjem før du hadde tenkt? Hvis du er på reise og vil å dra hjem før planlagt, dekker vi ekstrautgiftene dine når du booker om reisen. Du må selv ta kontakt med flyselskap/turoperatør for å endre reisen. NB! Du må velge de billigste billettene når du skal reise hjem. Det vil si at du velger de første tilgjengelige billettene på økonomiklasse, og at du reiser med samme flyselskap som den opprinnelige reisen din. Får du ikke billett hos dette flyselskapet? Da dekker vi ekstrautgiftene med å reise med et annet selskap.
  • Hvor laster jeg opp vedlegg til saken min? På grunn av den store pågangen har vi ikke fått opprettet sak til alle kundene våre. Dette gjør vi i løpet av de neste dagene, da får du også en e-post om hvor du kan sende vedlegg og dokumentasjon. 
  • Betalt med kredittkort? Reiseforsikringen mange har gjennom kredittkortet sitt er mer eller mindre helt lik den vanlige reiseforsikringen vår. 
  • Ikke kjøpt hjem-billett på forhånd? Hvis du vil hjem til Norge, men ikke hadde bestilt hjemreise før du dro til utlandet, vil hjem-billetten ikke dekkes av reiseforsikringen din. Den dekker kun ombooking av billetter du hadde bestilt fra før av.

Vil du bruke reiseforsikringen din?
Har du krav på erstatning fra reiseforsikringen din, kan du melde saken din til vårt forsikringsselskap Fremtind.


Spørsmål og svar - privatpersoner

Spørsmål og svar - bedrifter
Andre tema

Hva er avbestillingsforsikring?

Avbestillingsforsikring er en dekning du har gjennom reiseforsikringen din eller reiseforsikringen du har gjennom ditt MasterCard. Den gir deg reiseomkostningene tilbake dersom det skulle oppstå noe uforventet i forkant av reisen.

Les mer om avbestillingsforsikring


meld skade flamme

Trenger du å avbestille en reise?


Hva lurer andre på?