Trenger du å avbestille en planlagt ferie? Du har avbestillingsforsikring inkludert i vanlig helårs reiseforsikring og reiseforsikringen i Mastercard kredittkortet.
Hva er avbestillingsforsikring?
Avbestillingsforsikringen er en dekning som er inkludert i reiseforsikringene våre. Avbestillingsforsikringen refunderer forhåndsbetalte billetter og utgifter, hvis du må avbestille en reise på grunn av uforutsette hendelser. Det er ingen egenandel og du får tilbake hele summen du har betalt for reisen, som eksempelvis:
Du må selv avbestille billetter og reservasjoner, og undersøke om du får noe refundert hos flyselskap, reisebyrå, bilutleie, overnattingssteder eller andre arrangører før du melder saken til forsikringsselskapet.
Flyskatten er det flyselskapet som tilbakebetaler.
Hva dekker avbestillingsforsikringen?
Avbestillingsforsikringen refunderer pengene du har forhåndsbetalt for reisen, oppholdet, utflukter og arrangementer, når du har tatt vare på kvitteringer/betalingsbekreftelser.
Du kan kun bruke avbestillingsforsikringen hvis du har en gyldig grunn som er dekket av forsikringen. Hvis du ikke har en gyldig grunn for avbestillingen, får du ikke penger igjen fra reiseforsikringen.
Skal du ut og reise og tror det er en sjanse for at du vil ombestemme deg, vil vi anbefale deg å kjøpe såkalte fleksible billetter. Sjekk med flyselskapet, hotellet, reisebyrået eller lignende om de tilbyr såkalt «fleksibel billett».
Forsinket eller kansellert fly?
Hvis et forsinket eller innstilt fly skaper merutgifter kan du ha krav på kompensasjon fra flyselskapet eller reiseoperatøren. Les mer om innstilt og forsinket fly.
Avbestillingsbeskyttelse
Hvis du kjøper avbestillingsbeskyttelse sammen med flybilletter, hotell eller lignende, får du som regel bare pengene tilbake hvis du blir syk. Reiseforsikringen dekker allerede dette, så du ender opp med å betale for samme dekning to ganger.
Hva dekker avbestillingsforsikringen? Avbestillingsforsikring er en dekning du har gjennom helårs reiseforsikringen din eller reiseforsikringen du har gjennom kredittkortet ditt. Avbestillingsforsikringen gir deg pengene tilbake hvis du trenger å avbestille en reise på grunn av uforutsette hendelser.
Du er dekket hvis avbestillingen skyldes:
Du, reiseledsager, nærmeste familie eller nøkkelperson i reisefølge rammes av alvorlig akutt sykdom, ulykke eller dødsfall.
Brann, innbrudd eller vannskade som krever at du må være tilstede.
Dyrepensjonat (hund/katt) når du må avbestille reisen.
Slik bruker du avbestillingsforsikringen:
Avbestilling av reise, hotell og andre reservasjoner Kontakt flyselskapet, hotellet, reisebyrået eller der du har gjort reservasjonen, og avbestill. Ta vare på bekreftelse for eventuelle avbestillingsgebyr du må betale. Sjekk om reiseselskapet dekker noe ved avbestilling.
Be om legeerklæring og annen dokumentasjon Skyldes avbestillingen egen sykdom, skaff en legeerklæring som bekrefter dette. Hvis det skyldes annen sykdom i familien, barn eller nøkkelperson i reisefølge, få en bekreftelse på dette.
Hvis avbestillingen skyldes andre årsaker enn sykdom, som for eksempel branntilløp, ulykker og skader, ta vare på alt som forklarer hvorfor reisen måtte avbestilles.
Meld ifra til Fremtind Fremtind utbetaler vanligvis erstatningen raskt til din konto.
Mange aktører forsøker å selge deg ekstra avbestillingsbeskyttelse når du kjøper en reise – husk at du er godt dekket gjennom avbestillingsforsikringen du har inkludert i reiseforsikringen hos oss.
Har du reiseforsikring (eller betalt billetten med kredittkortet ditt) og du er nødt til å avbestille en reise, kan du få refundert billettene for arrangementer (utflukt, konsert, show, aktivitetsskole og lignende) i forbindelse med reisen. For eksempel hvis du må avbestille flybilletter til et sted der du også har kjøpt billetter til en konsert.
Billettforsikringen i reiseforsikringen dekker ubenyttede og forhåndsbetalte billetter hvis du skal på en reise og avbestillingen skyldes enten:
Du, reiseledsager eller nærmeste familie rammes av alvorlig akutt sykdom, ulykke eller dødsfall.
Brann, innbrudd eller vannskade som krever at du må være tilstede.
At reisen er i strid med reiseråd fra Utenriksdepartementet. Forholdet må ha inntrådt mindre enn 72 timer før planlagt avreise.
Har du billetter du ikke får benyttet? Du må selv avbestille billettene og undersøke om du får noe refundert hos aktøren, før du melder sak til oss. Du er ikke dekket for avbestilling av billetter til arrangementer hvis ikke arrangementet er i forbindelse med en reise som også må avbestilles.
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Er du på jobbreise dekkes nødvendige utgifter uansett hvor kort tid bagasjen er forsinket. Forsinket bagasje ved hjemreise er ikke dekket av reiseforsikringen.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket ved utreise:
1. Meld fra til flyselskapet
Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker for inntil 5.000 kroner per person. Gjelder kun ved utreise. Vi dekker ikke utgifter til ting du kjøper etter at bagasjen er tilbake. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr.
Skader på bilen dekkes av bilforsikringen som utleieselskapet har på bilen. Ved tyveri eller skade på leiebilen, blir du som regel bedt om å betale en egenandel til leiebilselskapet. Denne egenandelen dekker reiseforsikringen din. Det betaler selv ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikringen.
Så hvis du har vår reiseforsikringen kan du alltid takke nei til egenandelsforsikring hos bilutleieselskapet når du leier bil i utlandet. Egenandelsforsikringen gjelder også her i Norge, så lenge det ikke gjelder:
Egenandel ved skade på helårsleid bil, leasingbil eller bil via bilpool.
Leiebil leid i forbindelse med flytting eller hjemkjøring av varer.
Leiebil du har som følge av at egen bil er på verksted.
Egen bil: Bilforsikringen vår gjelder også på reise i utlandet.
Leiebil: Her gjelder utleieselskapets forsikring. Følg godt med når du inngår leiekontrakten. Har du reiseforsikring har du egenandelsforsikring på leiebilen hvis det skulle skje noe.
Hva gjør jeg ved tyveri og innbrudd i utlandet?
Anmeld tyveri, innbrudd og hærverk på en politistasjon.
Noter ned navn og telefonnummer på eventuelle vitner.
Dokumenter det som har skjedd, hva som er stjålet og hvor det skjedde.
Egen bil: Innbrudd og tyveri fra egen bil meldes til oss. Kontakt oss gjerne for praktisk og umiddelbar hjelp, ellers kan du vente til du kommer hjem.
Leiebil: Ring nummeret som er oppgitt i leiekontrakten. For skade på leiebil gjelder forsikringen som følger bilen. Egenandelen dekkes gjennom reiseforsikringen. Private gjenstander dekkes også av reiseforsikringen.
Veihjelp i utlandet
Egen bil: Vi hjelper deg med veihjelp uansett hvor du er i Europa.
Leiebil: Ring nummeret du har fått oppgitt i leiekontrakten.
Tips med bil i utlandet
Før du reiser, sjekk hva du trenger av ID for å kjøre i landet og gjeldene trafikkregler. De kan variere mye fra reglene i Norge. I enkelte land trenger du Grønt kort.
Husk også fysisk førerkort – utleieselskapene godtar ikke digitalt førerkort.
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2024 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 22 andre forsikringsselskap.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Relevant for deg",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis resultater fra",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}