Bærekraftsstrategien skal tydeliggjøre og være retningsgivende for SpareBank 1 SR-Banks arbeid med bærekraft, og støtte medarbeidere og ledere i beslutninger og dagligarbeid.
Bærekraftsstrategi
Bærekraftstrategi fram mot 2021
Bærekraftsstrategien skal tydeliggjøre og være retningsgivende for SpareBank 1 SR-Banks arbeid med bærekraft, og støtte medarbeidere og ledere i beslutninger og dagligarbeid. Strategien skal også tydeliggjøre overfor kunder og investorer hvordan bærekraft er integrert i SpareBank 1 SR-Banks virksomhet og hvordan det påvirker våre beslutninger.
Bærekraftsbegrepet: Bærekraftig utvikling defineres som «utvikling som imøtekommer behovene til dagens generasjon uten å redusere mulighetene for kommende generasjoner til å dekke sine behov» (Brundtland- kommisjonen, 1987).
For å skape bærekraftig utvikling jobbes det hovedsakelig på tre områder: Klima og miljø, økonomi og sosiale forhold.
Bærekraft må inkluderes i dokumentasjon og rutineverk tilknyttet kreditt og investering/forvaltning, og i konsernstrategien. Bærekraftsstrategien må sees i sammenheng med andre interne styrende dokumenter, som konsernstrategi og tilhørende forretningsplan, bankens etiske retningslinjer, kredittstrategi og andre relevante policyer og retningslinjer i konsernet. Bærekraftsstrategien og tilhørende retningslinjer gjelder for hele konsernets virksomhet inkludert døtre, uavhengig av kundegrupper og organisasjonstilhørighet.
Overordnede mål:
- SpareBank 1 SR-Bank har som mål å være en organisasjon som har et aktivt forhold til bærekraft i hele vår virksomhet, og tar ansvar for å bidra til løsninger på klima- og miljøutfordringene samfunnet står ovenfor.
- Dette skal måles gjennom at SpareBank 1 SR-Bank skal være blant topp 30% selskaper (på Oslo Børs) innenfor bærekraft innen 2020-2021.
(Benchmark: Årlig bærekraftsrapport fra The Governance Group som vurderer de 100 største selskapene på Oslo Børs.)
Konsernet skal ikke, verken direkte eller indirekte, medvirke til krenkelse av menneske- og arbeidstakerrettigheter, korrupsjon, alvorlig miljøskade eller andre handlinger som kan oppfattes som uetiske. Dette gjelder både internt og i forhold til samfunnet for øvrig. For å sørge for en bærekraftig utvikling av konsernet, jobbes det målrettet innen tre ulike områder av begrepet bærekraft; klima & miljø, økonomi og sosiale forhold. Disse områdene inkluderes i våre produkter og tjenester, i våre rådgivningssamtaler, i investerings- og kredittbeslutninger, markedsføring, i forbindelse med anskaffelser, i vår eierstyringsmodell og i ledelsen av konsernet.
I tillegg preges vårt interne arbeid med HMS, etikk og miljøeffektivitet av de samme bærekraftsområdene. FNs 17 bærekraftsmål ligger til grunn for konsernets arbeid med å gjøre sitt til for at samfunnet og omgivelsene utvikles i ønsket retning. Konsernet stiller seg i tillegg bak FNs 10 Global Compact prinsipper (menneskerettigheter,arbeidslivsstandarder, miljø og anti-korrupsjon), og har signert Principles for Responsible Banking (FN).
Følgende tre bærekraftsmål er prioritert i strategiperioden:
- Mål 5: Likestilling mellom kjønnene
- Mål 8: Anstendig arbeid og økonomisk vekst
- Mål 13: Stoppe klimaendringene
Mål 5 – Likestilling mellom kjønnene:
Likestilling og mangfold er et viktig fokusområde for finansbransjen, både for bransjen som sådan, men også relatert til likestilling innen fordeling av økonomiske goder. Historisk har det vært utfordringer knyttet til like muligheter i bransjen, og selv om det fremdeles gjenstår en del for å oppnå reell likestilling, har det de siste årene vært en tydelig utvikling i riktig retning. SpareBank 1 SR-Bank anerkjenner likestilling og mangfold som en forutsetning for å drive en bærekraftig virksomhet, og det er derfor naturlig å prioritere dette bærekraftsmålet.
Konsernet har formulert følgende delmål for bærekraftsmål nummer 5:
- Sikre alle ansatte fullstendig og reell deltakelse og like muligheter til ledende stillinger på alle nivåer
- Likelønn
- Styrke kvinners rolle i privatøkonomien
Det henvises til tiltaksplan med ansvar i kapittel 6 i bærekraftsstrategien.
Mål 8 – Anstendig arbeid og økonomisk vekst
Konsernets hensikt er å skape kraft til vekst og utvikling. I dette ligger både økonomisk vekst og det å skape arbeidsplasser. Det ligger nært til SpareBank 1 SR-Banks eksistensgrunnlag å være en del av lokalmiljøenes økosystem for å skape verdier, arbeidsplasser og drive samfunnsutvikling. Dette er et viktig bidrag til bærekraftig utvikling for konsernet og vi skal synliggjøre dette ved å jobbe for følgende delmål:
- Stimulere til bærekraftig vekst og arbeidsplasser i vårt markedsområde
- Tilrettelegge for entreprenørskap, innovasjon og opprettelse av nye arbeidsplasser
- Fremme trygt og sikkert arbeidsmiljø og rettferdige arbeidsvilkår
- Jobbe for å tilgjengeliggjøre bank og finanstjenester for alle
Det henvises til tiltaksplan med ansvar i kapittel 6.
Mål 13 – Stoppe klimaendringene
Utviklingen i omverden viser et økende fokus på bærekraft og spesielt klimautfordringene. Det er en allmenn oppfatning at finansnæringen må spille en vesentlig rolle for å bidra til overgangen til lavutslippssamfunnet. Norges Bank har i sin rapport om finansiell stabilitet pekt på at klimarisiko allerede treffer det finansielle systemet. Som følge av både økende klimarisiko og potensielt nye forretningsmuligheter, har SpareBank 1 SR-Bank konsernet valgt å intensivere innsatsen inn mot bærekraftsmål nummer 13 - Stoppe klimaendringene i den kommende strategiperioden med følgende delmål:
- SpareBank 1 SR-Bank skal være et klimanøytralt konsern
- Styrke konsernets evne til å motvirke, tilpasse seg og redusere konsekvensene av klimaendringer
- Styrke kundenes evne til å motvirke, tilpasse seg og redusere konsekvensene av klimaendringer
Det henvises for øvrig til kapittel 6 Konsernets Klima og miljøstrategi.
Konsernets virksomhet er avhengig av tillit fra kunder, offentlige myndigheter og samfunnet forøvrig. SpareBank 1 SR-Bank skal gi saklig og riktig informasjon på en åpen og ærlig måte om konsernets virksomhet og tjenester.
SpareBank 1 SR-Banks medarbeidere skal kjennetegnes ved at de har en høy etisk standard. Dette innebærer at hver enkelt medarbeider skal vise en atferd som oppfattes som tillitsvekkende, ærlig og redelig og som er i henhold til de normer, regler og lover som ellers gjelder i samfunnet.
Medarbeidere i SpareBank 1 SR-Bank og virksomheten for øvrig:
• Skal kjennetegnes av høy etisk standard, god eierstyring og selskapsledelse.
• Har nulltoleranse for korrupsjon.
• Har en åpen, ærlig og tydelig kommunikasjon til alle interessenter.
• Er en aktiv og lyttende samfunnsaktør som sørger for - eller samarbeider om å sikre retten til effektiv klageadgang for berørte parter gjennom forsvarlige prosesser.
• Holder orden i eget hus med tanke på miljø og handlinger som kan oppfattes som uetiske.
Det henvises for øvrig til bankens etiske retningslinjer.
Kreditt er bankens bærende virksomhetsområde og det området hvor banken har størst mulighet for å bidra innenfor bærekraft, særlig på bedriftsmarkedet. Vi ser at det er økende fokus på bærekraftig kreditt i bransjen, spesielt vurderinger av klimarisiko.
SpareBank 1 SR-Bank skal sørge for å være posisjonert på linje med ledende aktører når det kommer til bærekraftig kreditt.
- Vi skal stadig jobbe for en mer bærekraftig kredittportefølje
- Vi vil bidra til at våre kunder skal ha et bevisst forhold til bærekraft og klimarisiko, og forvente at de inntar en aktiv holdning til egen praksis på dette feltet
- Vurdere relevante ESG-faktorer i våre kredittsaker, herunder særlige vurderinger for engasjement over 50 millioner kroner
- Jobbe for å øke andel av selskaper som bidrar til økt bruk av fornybar energi
Ytterligere utdyping og detaljer fremgår i bankens antihvitvaskingsrutiner (AML, anti money laundering), og kjenn-din-kunde-prinsipper (KYC, know your customer), kredittstrategi og kredittpolitiske retningslinjer, og retningslinjer for bærekraft for bedriftsmarkedet.
Ansvarlige investeringer og aktivt eierskap i SpareBank 1 SR-Bank håndteres direkte i banken og indirekte gjennom forvaltningen i datterselskapene SR-Forvaltning og Finstart Nordic. Retningslinjer for ansvarlige investeringer skal samsvare med konsernets generelle retningslinjer for bærekraft.
- Vi skal investere i bærekraftige selskaper som evner å tilpasse virksomheten tilen verden i endring
- Vi skal integrere ESG i investeringsanalysene våre
- Vi skal være aktive eiere i selskapene vi er investert i og ha en transparent styringsstruktur i henhold til nasjonale og internasjonale standarder for eierstyring.
- Vi skal jobbe aktivt for å redusere klimarisiko i investeringene våre og investere i selskaper som har en positiv påvirkning på klimaet.
Ytterligere utdyping og detaljer fremgår både i SpareBank 1 SR-Banks og SR-Forvaltnings retningslinjer for ansvarlige investeringer.
Vårt mål er at Sparebank 1 SR-Bank skal være en pådriver og tilrettelegger for den nødvendige overgangen til lavutslippssamfunnet. Gjennom konsernets virksomhet skal SpareBank 1 SR-Bank bidra til reduksjon i klimagassutslipp på både nasjonalt og globalt nivå.
For å levere på delmål 1 tilknyttet bærekraftsmål 13; klimanøytralt konsern, skal konsernet først og fremst redusere egne klimagassutslipp gjennom konkrete tiltak som er skissert i vedlagte tiltaksplan.
Videre skal konsernet kontinuerlig sikre redusert klima- og miljøbelastning gjennom å:
- Bruke og investere i teknologi for å redusere klima- og miljøbelastningen
- Tilrettelegge for ansatte slik at miljøbelastningen reduseres og de ansatte kan gjøre miljøvennlige valg
- Bidra til kompetanseheving på området slik at ansatte blir bevisst sin påvirkning på klima og miljø både gjennom egne handlinger og gjennom deres arbeid i SpareBank 1 SR-Bank
Konsernets klimastrategi er vår plan for å gjennomføre klimatiltak og levere på delmålene 2 og 3 til FNs Bærekraftsmål nr. 13 – Stoppe klimaendringene.
Krav til bærekraft hos leverandører, kunder og samarbeidspartnere omhandler deres arbeid med klima og miljø, sosiale forhold og etisk forretningsdrift.
SpareBank 1 SR-Bank skal stille krav til at våre leverandører, kunder og samarbeidspartnere har et bevisst forhold til bærekraft og det stilles spesifikke krav til at lover og regler knyttet til menneskerettigheter, arbeidsforhold, miljø og hederlig virksomhet overholdes.
Dette innebærer:
- Tydelige krav til, dialog med og oppfølging av leverandører samt risikovurdering av leverandørenes sannsynlighet for negative påvirkning av miljø, sosiale forhold og etisk forretningsvirksomhet
- Tydelige krav til, dialog med og oppfølging av samarbeidspartnere
- Konsekvent bruk av leverandørerklæringer
Strategien for bærekraft besluttes i konsernstyret i SpareBank 1 SR-Bank. Strategien forankres og revideres i tråd med overordnet konsernstrategi. Strategien innarbeides og holdes a jour i aktuelle strategiske styringsdokumenter, rutiner og retningslinjer av ansvarlige ressurser.
Konserndirektør Kommunikasjon og Bærekraft har ansvar for å forvalte og vedlikeholde konsernets strategi for bærekraft.
For å sikre etterlevelse av strategien i praksis, skal hver enkelt avdelingsleder sørge for at prinsipper, mål og tiltak er kjent i hele organisasjonen og systematisk fulgt opp.
De enkelte selskapene som inngår i konsernet samt bankens forretnings- og støtteområder er ansvarlige for implementeringen av bærekraft i henhold til gjeldende strategi og handlingsplaner.
Konsernets aktiviteter og arbeid med bærekraft rapporteres i en årlig bærekraftsrapport og et klimaregnskap som en del av bankens årsrapport.
Fra og med regnskapsåret 2018 rapporterer banken på arbeidet med bærekraft i tråd med anbefalinger fra Oslo Børs sin veiledning om rapportering av samfunnsansvar, det vil si i henhold til den internasjonale rapporteringsstandarden GRI.
Det er etablert et overordnet og tverrfaglig bærekraftsutvalg i konsernet. Utvalgets mandat skal være rådgivende i enkeltsaker, samt avklare prinsipielle saker knyttet til bærekraft og ansvarlige investeringer og kreditt i konsernets virksomhet.
SR-Bank har valgt ut tre av FNs bærekraftsmål som vi skal ha fokus på for å bidra til en mer bærekraftig verden.
FNs 17 bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.
Det er et sammensatt utvalg fra ulike deler av konsernet som har vært med på å avgjøre hvilke av FNs bærekraftsmål vi skal ha fokus på, og bankens styre har godkjent dem.
De tre målene som er valgt er:
- Likestilling mellom kjønnene
- Anstendig arbeid og økonomisk vekst
- Stoppe klimaendringene
– Vi har valgt å fokusere på tre bærekraftsmål av flere grunner. For det første er målene med på å tydeliggjøre og gjøre bærekraftsstrategien vår mer tilgjengelig for alle - også de som nødvendigvis ikke leser strategidokumenter. Disse målene vil i kombinasjon med bærekraftstrategien være førende for arbeidet vi gjør på bærekraft, sier administrende direktør, Arne Austreid.
Målene er valgt ut fra ulike kriterier, men alle de tre er temaene er noe vi ansatte i konsernet har et forhold til.
Likestilling – et naturlig valg
– Likestilling er et naturlig valg med tanke på bransjen vi er en del av. I Finansbransjen ser vi at det er forskjeller mellom menn og kvinner både lønnsmessig og fordelingsmessig på ulike ledernivå og maktposisjoner.
FN om målet: "Oppnå likestilling og styrke jenter og kvinners stilling"Likestilling er en menneskerett. Det handler om å gi begge kjønn like rettigheter og muligheter til å bestemme over eget liv. Kvinners tilgang til utdanning, helsetjenester, arbeid og juridiske rettigheter er nødvendig for å skape utvikling i et land.
Anstendig arbeid og økonomisk vekst - passer med konsernts hensikt
Målet er i tråd med konsernets rolle som samfunnsbygger og hensikten vårt om å gi kraft til vekst og utvikling. Her gjør vi mye allerede i dag som å bidra til diversifisering av landsdelens næringsliv gjennom å støtte nye næringer og grundere gjennom Gründerhub, sier Arne Austreid.
FN om målet;
"Fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle"Omtrent halvparten av verdens befolkning tjener så dårlig at ikke de kan leve av lønnen sin. Å skape økonomiskvekst og nye arbeidsplasser gjennom anstendig arbeid er en forutsetning for bærekraftig utvikling. Å skape arbeidsplasser av god kvalitet er en av de største utfordringene for alle land fram mot 2030.
Stoppe klimaendringene
– Bare det å sette klima og miljø på dagsorden i praten med kunder har en påvirkning og kan skape endring. Vi skal bidra til at våre kunder får et bevisst forhold til bærekraft og klimarisiko, og framover forventer vi at de tar en aktiv holdning til egen praksis på dette feltet. Kreditt er bankens største virksomhetsområde og det området vi har størst mulighet for å påvirke, særlig innen bedriftsmarked.
FN om målet om målet: Handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene og konsekvensene av dem"Klimaendringer er et globalt spørsmål og kjenner ingen landegrenser. Derfor må vi også finne globale løsninger. I tillegg til å kutte i utslipp og fange og lagre CO2, må det satses langt mer på fornybar energi og annen ren energi.Forskerne i FNs klimapanel mener at to graders temperaturøkning er grensen for hva naturen kan tåle. Stiger temperaturen mer enn det vil klimaendringene bli ukontrollerbare. På klimatoppmøtet i Paris i 2015 ble verdens ledere derfor enige om en ny avtale. Der forplikter landene seg til å gjøre alt de kan for at temperaturen ikke skal stige mer enn to grader, og helst ikke mer enn 1,5.