Hvis en flyforsinkelse skaper merutgifter har du krav på erstatning. Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket fly.
Når flyavgangen er forsinket
Hvis flyet er forsinket har du krav på erstatning. Erstatningen fra flyselskapet avhenger av lengde på reisen og hvor lenge dere er forsinket. Ta først kontakt med flyselskap, hotell eller annen reisearrangør, for å se hva de betaler deg tilbake for reisen din.
Noen flyselskap har eget skjema for erstatning og refusjon:
Dyrepensjonat (hund/katt) når du må avbestille reisen
Forsinket oppmøte til flyet
Kontakt fly-, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk flyet. Medfører forsinkelsen merutgifter for å innhente fastlagt reiserute, kan vi dekke det du ikke får erstattet fra flyselskapet/transportselskapet. Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
Kontakt oss for erstatning når du kommer hjem eller hvis du trenger hjelp.
Selvforskyldt forsinkelse? Er du selv skyld i forsinkelsen er du dessverre ikke dekket av reiseforsikringen. Da anbefaler vi å sjekke med flyselskapet eller reisearrangøren.
Har flyselskapet eller reiseoperatøren kansellert eller innstilt reisen din?
Da har du krav på å enten få tilbakebetalt hele beløpet du har betalt for reisen, eller få ombooking til et tidspunkt du velger selv. Kravet må du selv rette mot flyselskapet eller reiseoperatøren.
Best i test på kundelojalitet, kundeservice og skadeoppgjør
Tusen takk til alle våre kunder! I følge Norsk kundebarometer (2020) er vårt forsikringsselskap Fremtind nok en gang blant de beste i kategorien skadeforsikring, med 4 av 5 stjerner i testen. Vi har de mest lojale forsikringskundene for fjerde året på rad. Vi har også Norges beste kundeservice og skadeoppgjør i følge Bytt.no.
Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker. Inntil 5000 kroner per person. Gjelder ved utreise.
Ta vare på kvitteringer og bagasjetaggen.
3. Kontakt forsikringsselskapet Meld skaden på www.meldeskade.no eller kontakt forsikringsselskapet (Fremtind) for erstatning når du kommer hjem. Du kan alltid ringe hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp – hele døgnet (+47 915) 02300.
4. Hva skjer etterpå? Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi som oftest enige i første telefonsamtale. Vi forteller deg hva du eventuelt trenger å sende av dokumentasjon.
Logg inn så kan du laste ned, skrive ut, få det tilsendt på epost eller få tilsendt i posten. Etter du er logget inn finner du reisekortet og informasjon under Forsikringsoversikt - Mine forsikringer: Reise - Til reisekortet.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}