Forsinket fly?
Hvis en flyforsinkelse skaper merutgifter har du krav på erstatning. Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket fly.
Når flyavgangen er forsinket
Hvis flyet er forsinket har du krav på kompensasjon. Erstatningen fra flyselskapet avhenger av lengde på reisen og hvor lenge dere er forsinket. Ta først kontakt med flyselskap, hotell eller annen reisearrangør, for å se hva de betaler deg tilbake for reisen din.
Noen flyselskap har eget skjema for kompensasjon og refusjon:
Vi dekker det du ikke får igjen fra flyselskapet og andre reiseselskaper.
Forsinket oppmøte til flyet
Kontakt fly-, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk flyet. Medfører forsinkelsen merutgifter for å innhente fastlagt reiserute, kan vi dekke det du ikke får erstattet fra flyselskapet/transportselskapet. Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
Kontakt oss for erstatning når du kommer hjem eller hvis du trenger hjelp.
Selvforskyldt forsinkelse?
Er du selv skyld i forsinkelsen er du dessverre ikke dekket av reiseforsikringen. Da anbefaler vi å sjekke med flyselskapet eller reisearrangøren.
Forsinket fly, eller forsinket til flyet?
Blant Norges beste på skadeoppgjør
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2022 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for flere typer forsikringer, blant 19 forsikringsselskaper.
Les mer om våre best i test-utmerkelser
Hva lurer andre på?
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Er du på jobbreise dekkes nødvendige utgifter uansett hvor kort tid bagasjen er forsinket. Forsinket bagasje ved hjemreise er ikke dekket av reiseforsikringen.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket ved utreise:
1. Meld fra til flyselskapet
- Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
- Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger
Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker for inntil 5.000 kroner per person. Gjelder kun ved utreise. Vi dekker ikke utgifter til ting du kjøper etter at bagasjen er tilbake. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr.
Husk å ta vare på kvitteringene og bagasjetaggen.
3. Kontakt forsikringsselskapet
Meld saken til Fremtind Forsikring for erstatning, innen 1 år fra hendelsen. Du kan alltid ringe hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp – (+47 915) 02300.
Se også:
Reiseforsikringen dekker ikke overnatting, avbestilling, transport, forsinkelser eller andre utgifter knyttet til streik.
Hvis det er streik i flyselskapet ditt, kan flyvninger enten bli innstilt eller forsinket. Ved streik har du en del rettigheter og krav som du kan rette mot flyselskapet ditt. Hvis det ser ut til at flyvningen din står i fare for å rammes av streik, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Avbestiller du selv har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt. Vi anbefaler deg å ta kontakt med flyselskapet, så vil de hjelpe deg:
Er flyet ditt innstilt, har du krav på:
- mat og overnatting hvis du trenger det
- å få pengene tilbake eller endre reiserute
Er flyet ditt forsinket, har du krav på:
- Mer enn 2 timer: mat og overnatting hvis du trenger det.
- Mer enn 5 timer: få tilbake penger for reisen hvis forsinkelsen gjør at du ikke får reist.
Er det streik på selve flyplassen er reglene litt annerledes, se Forbrukerrådets nettsider for mer informasjon.
Se også:
Når avgangen er forsinket
- Ta kontakt med transportøren – de kan ofte hjelpe deg der og da.
- Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Du trenger ikke å melde hendelsen til forsikringsselskapet før
du kommer hjem.
Når jeg kommer for sent til transporten
- Ta kontakt med fly, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk frem, og be om en bekreftelse på forsinkelsen.
- Ta vare på kvitteringer for utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Kontakt forsikringsselskapet for erstatning når du kommer hjem eller hvis du trenger hjelp.
Hvis forsinkelsen medfører en ekstra overnatting, eller ekstra reiseutgifter – kan du få dette dekket av forsikringsselskapet.
Er all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig kan forsikringsselskapet ofte avklare saken direkte.
Nei, reiseforsikringen dekker ikke avbestilling av flybilletter, hotell, arrangementer eller liknende i forbindelse med en konkurs.
Pakkereiser kan være dekket av Reisegarantifondet så lenge reiseselskapet du kjøpte reisen av er medlem. Se liste over alle som er medlem av reisegarantifonet.
Du kan også søke refusjon hvis du har betalt reisen med kredittkortet ditt. Logg inn i nettbanken og søk om refusjon/reklamasjon for kortet det gjelder, eller ta kontakt med oss.
Les også:
Både reiseforsikringsbeviset og reisekortet ditt finner du ved å logge inn i mine forsikringer, mobilbanken eller i nettbanken.
Logg inn så kan du laste ned, skrive ut, få det tilsendt på epost eller få tilsendt i posten. Etter du er logget inn finner du reisekortet og informasjon under Forsikringsoversikt - Mine forsikringer: Reise - Til reisekortet.
Det er som hovedregel ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikring, mens for reiseforsikringen i kredittkortet er egenandelen 500 kroner for reisegods og behandling etter ulykke.
Husk at det også kan være aldersfradrag, makserstatning eller andre begrensninger.
For oversikt over dekninger se; Hva dekker reiseforsikringen?