KUNDESERVICE
BankID
Sjekk først om chatboten har svaret. Hvis den ikke kan hjelpe deg, kobler vi deg raskt videre til en rådgiver.
Du finner også nyttige spørsmål og svar lenger ned på siden.
KUNDESERVICE
Sjekk først om chatboten har svaret. Hvis den ikke kan hjelpe deg, kobler vi deg raskt videre til en rådgiver.
Du finner også nyttige spørsmål og svar lenger ned på siden.
Laster chat ...
Hvis du har glemt BankID-passordet ditt kan du bestille nytt passord selv i BankID-appen.
Her finner du mulige årsaker og tips til hvordan du kan løse problemet.
Skriv inn feilmeldingen din i feltet under. Chatboten vår gir deg svar med en gang – enkelt, raskt og tilpasset akkurat ditt problem.
Laster chat ...
Hvis du heller vil bla selv, finner du en oversikt over kjente feilmeldinger og hva de betyr nedenfor:
BID-14B1 Denne feilen skyldes tidsavbrudd ved innlogging. Det kan være problemer med mobilnett eller nettverket du benytter mens du forsøker å logge inn Løsning: Undersøk om det er noe feil med nettet du benytter. Hvis dette ikke hjelper kan du restarte enheten du logger inn med, i tillegg til å slette og laste ned BankID-appen på nytt hvis du bruker den til innlogging. |
|
BID-14D1 Denne feilmeldingen kan du få hvis du bruker for lang tid på å skrive inn ditt personlige passord etter du har tastet engangskode. Løsning: Prøv innlogging på nytt, og ikke vent for lenge mellom engangskode og passord. |
|
BID-1437 og BID-1407 Dette er en midlertidig feil som kan oppstå ved innlogging. Løsning: Forsøk på ny. Ta kontakt med kundeservice dersom feilen vedvarer. |
|
BID-1433 Tjenesten ikke er tilgjengelig for øyeblikket, eller det er en midlertidig feil på BankID. Løsning: Prøv å logge inn igjen litt senere. |
|
BID-1403 Din BankID har blitt sperret. Løsning: Ring oss på 02095 så hjelper vi deg. |
|
BID-1439 Denne feilen betyr at din BankID har blitt sperret. Det kan skje hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger, eller hvis du har logget på fra flere ulike enheter. Løsning: Ta kontakt med kundeservice så åpner vi BankID-en din igjen. |
|
BID 5000 og BID-5007 Dette er en kommunikasjonsfeil som kan skyldes innstillinger i nettleseren din eller nettverket du er tilkoblet. Løsning:
|
|
BID-1200 Denne feilen oppstår nårdu venter for lenge med å skrive inn passordet ved innlogging. Løsning: Vennligst prøv igjen. |
|
BID 2030, 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1 Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp.
|
Du kan også se om du kan få hjelp på bankid.no/feilmeldinger
Har du tastet inn feil BankID-passord for mange ganger, eller BankID er sperret av andre årsaker, må du kontakte oss på 02095 for å få åpnet BankID igjen.
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, BankID-appen, eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Problem: Hvis du taster inn feil kode for mange ganger, blir kodebrikken sperret.
Løsning: Ring oss på 02095 så hjelper vi deg.
Problem: Kodebrikken viser ingen tall på skjermen, eller den viser en dato.
Løsning: Bestill ny kodebrikke
NB: Det kan ta flere dager før du mottar ny kodebrikke. Hvis du laster ned BankID-appen får du tilgang med en gang.
Har du både BankID-app og kodebrikke, og det feiler ved innlogging kan du prøve følgende:
Hvis du ønsker å bruke både kodebrikke og app:
Det er ikke lenger mulig å benytte både BankID-appen med biometri og kodebrikke på grunn av sikkerhet. Har du biometri aktivert må du:
Hvis du ønsker å kun bruke kodebrikke:
Hvis du får en feilmelding som starter med BID (BID er en forkortelse for BankID), så har disse feilmeldingene med BankID å gjøre. Se hva feilmeldingene betyr og hva som kan være løsningen.
Vi anbefaler å bruke siste versjon av nettleseren din. Sjekk om du har siste oppdaterte versjon.
Tips! Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen nettleser. For eksempel: Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox, eller Safari for Mac OS.
Gyldig legitimasjon for å få tjenesten Uten BankID er: utenlandsk pass, norsk reisebevis for flyktninger, norsk førerkort, norsk utlendingspass og nasjonalt id-kort fra EØS-land og Schengen godkjent for reiser innen Schengen.
Oppholdskort er ikke gyldig legitimasjon.
Se også:
BankID
Da kontakter du oss på kundesenteret mellom klokken 7-22 (10-18) , så hjelper vi deg.
Når du logger inn uten BankID får du tilgang til mobil- og nettbanken, men du har noen begrensninger. En del av tjenestene i banken krever at du må signere med BankID, for eksempel hvis du skal søke om kredittkort eller boliglån. Hvis du trenger tilgang til flere tjenester må du ta kontakt med banken for å opprette BankID.
For å kunne logge inn i banken trenger du enten BankID eller tjenesten Uten BankID. For å få BankID eller Uten BankID må du møte opp i din lokale SpareBank 1 med gyldig legitimasjon og ditt D-nummer. Da hjelper vi deg slik at du kan logge inn i nettbanken og mobilbanken.
Gyldig legitimasjon for å få BankID er pass eller norsk nasjonalt ID-kort.
Ja, innloggingen kan brukes på tvers i alle SpareBank 1-banker, og kan brukes til våre digitale tjenester.
For å gå over til BankID må du møte opp i banken med gyldig pass eller norsk nasjonalt ID-kort.
Har du D-nummer kan du også få BankID. Ta med gyldig legitimasjon og D-nummeret ditt til oss, så hjelper vi deg med BankID.
Du kan dessverre ikke endre passordet selv. Kontakt oss på kundesenteret mellom klokken 7-22 (10-18), så hjelper vi deg.
Da kontakter du oss på kundesenteret mellom klokken 7-22 (10-18) , så hjelper vi deg.
Nå har det kommet en ny tjeneste i BankID-appen som gjør at du kan bruke den som legitimasjon. Foreløpig godtas dette som gyldig legitimasjon på Posten og Vinmonopolet. På BankID.no finner du mer informasjon om tjenesten.
Du må slette BankID-appen, laste den ned på ny og aktivere den på ny med BankID fra SpareBank 1.
Du må laste ned appen på den nye mobilen din, og aktivere den på nytt. Når BankID-appen er aktivert på en ny enhet vil den slutte å fungere på den gamle.
Du kan aktivere BankID-appen på din nye telefon med den BankID-appen du har på din gamle telefon. Last ned BankID-appen på nye telefonen og velg metode "Aktiver med kodebrikke eller app".
Det kan være flere årsaker til at BankID-appen ikke fungerer. Her er noen feilsituasjoner som kan oppstå, sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på meldingen som ligger på hjem-skjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en forespørsel.
Du må velge BankID, og ikke BankID på mobil, når du skal logge inn med app. Når du logger inn første gang med app, velger du app som metode: klikk på "Velg annen BankID" under feltet for engangskode. Så velger du ønsket kodeapp i listen, trykker deg videre og følger instruksjonene på mobilen din.
Dersom du ikke får opp pushmeldinger fra BankID-appen, må du først sjekke om du har skrudd på varslinger på enheten du bruker. Dette gjøres i innstillingene på Apple-enheten din. Dersom du har skrudd på varslinger, men fortsatt ikke får pushvarslinger fra BankID-appen når du logger inn, bør du sjekke om du har aktivert fokusmodus som «Ikke forstyrr». I enhetens innstillinger kan du velge hvilke apper denne modusen ikke skal gjelde for.
Dersom du ikke fikk trykket på pushvarselet fra BankID-appen når du skulle gjøre en innlogging, kan du gå inn i appen for å godkjenne innloggingen. Deretter må du gå tilbake til brukerstedet hvor du gjorde innloggingen, for å taste inn ditt BankID-passord.
Hvis du prøver å logge inn med BankID-appen og den blir stående å rulle uten at noe skjer, har du mest sannsynlig ikke fått trykket på pushvarselet som har kommet opp. Da kan du manuelt gå inn i BankID-appen for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn.
Hvis BankID-appen er sperret etter for mange forsøk på innlogging må du kontakte oss på 02095 for å låse opp BankID-appen igjen. Det hjelper ikke å aktivere appen på nytt.
På bankid.no kan du finne enda flere detaljer hvis du har problemer med BankID-appen.
Får du en feilmelding?
Har du ikke mottatt aktiveringskodene?
Hvis innloggingsbildet henger uten at du kommer videre, har du sannsynligvis ikke skrudd på varsling på mobilen. Mobilen din må godta varsler fra BankID-appen. For å skru på varsler må du gjøre følgende:
Gå til Innstillinger på mobilen din:
Har du iPhone?
Velg Varslinger – BankID – Tillat varslinger
Har du Android?
Velg Appvarsler – BankID – Tillat varsler
Når du nå har skrudd på varsler skal BankID-appen fungere!
Enkelte ganger kan det ta litt tid før varslingen slår inn, så hvis du fortsatt ikke får varsel fra appen på mobiltelefonen åpner du bare BankID-appen manuelt.
Nei, av sikkerhetsmessige årsaker kan du bare ha BankID-app på én enhet (mobil eller nettbrett) av gangen. Når du aktiverer BankID-app på en ny enhet, vil appen slutte å fungere på den gamle enheten.
Ja, BankID-appen har støtte for blinde og svaksynte, og følger vanlig standard for mobiltelefon. Dette kan du selv aktivere i innstillingene på mobilen din.
Nei, det må du ikke, og du kan bli kunde hos oss med BankID fra annen bank.
Men når BankID med annen bank opphører, og du må få ny BankID, kan du få det ved å møte hos din nærmeste SpareBank 1 med gyldig pass eller norsk nasjonalt ID-kort.
Er du over 18 år og har pass eller ID-kort kan du bestille nytt passord selv i BankID-appen.
Slik gjør du:
Du kan også gå inn på denne siden hos bankid.no og skanne QR-koden som så åpner BankID-appen for deg.
Hvis du er under 18 år, ikke har pass/ID-kort, eller har tastet inn feil BankID-passord for mange ganger og fått BankID-en sperret, kan du ringe oss på 02095, så hjelper vi deg videre.
Se også:
For at vi skal være sikre på at vi gir ut nytt passord til riktig person, må du ringe oss på telefon 02095. Dette er for å verifisere at du er du, og at ingen andre får tilgang til dine kontoer.
Barn kan få BankID fra de er 12 år. Det er de med foreldreansvar som må bestille BankID på barnets vegne.
Når de voksne har signert avtalen, sender vi en SMS med beskjed om at BankID er klar. Da kan barnet komme innom banken med pass (norsk eller utenlandsk), norsk nasjonalt ID-kort, norsk utlendingspass eller norsk reisebevis for flyktninger og få BankID.
Har du tastet inn feil BankID-passord for mange ganger, eller BankID er sperret av andre årsaker, må du kontakte oss på 02095 for å få åpnet BankID igjen.
Har du bare glemt passordet, og BankID ikke er sperret, kan du bestille nytt passord i BankID-appen.
Se også:
Sperre kort
Sperre BankID
Glemt BankID passord
Kodebrikken kan være grei som en reserveløsning, men er ikke nødvendig å ha. Bruker du BankID-appen i stedet har du med deg kodebrikken overalt, hele tiden! Hvis du har registrert mobilnummer og epost i nett- eller mobilbanken kan du enkelt komme i gang ved å lese mer og laste ned BankID-appen her.
Dersom du ikke bestiller ny kodebrikke og heller velger BankID-appen, bidrar du også til å redusere elektronisk avfall. Godt for miljøet og enklere for deg!
Hvis du ønsker å bestille ny kodebrikke, kan du gjøre dette innlogget på chat eller ta kontakt med oss på 02095. Det tar ca. 3 uker før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre.
Du ønsker kanskje å ha en trygg og gjenkjennelig måte å logge deg inn på, og har blitt vant til å bruke kodebrikken? Det skjønner vi. Å kunne logge seg inn i nett- og mobilbanken er jo en av tingene som bare må funke i hverdagen.
Visste du at også BankID-appen er en rask, enkel og trygg måte å logge inn og identifisere deg? Da du slipper å lete etter kodebrikken, fordi du alltid har tilgang med mobilen.
Dersom du ikke bestiller ny kodebrikke og heller velger BankID-appen, bidrar du også til å redusere elektronisk avfall. Godt for miljøet og enklere for deg!
Ønsker du fortsatt kodebrikke, kan du gjøre dette innlogget på chat eller ta kontakt med oss pr. telefon 915 02095. Ny kodebrikke koster 100 kroner og det tar 7-9 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre.
Dersom din BankID er utløpt må den bestilles på nytt. Av sikkerhetsmessige årsaker må du kontakte oss på telefon 02095, for å ordne dette.