Flytt billånet til oss og få full oversikt i mobil- og nettbanken. Enklere å følge med, og alt samlet på ett sted.
Hva betyr det å refinansiere?
Refinansiering betyr at du tar opp et nytt lån for å betale ned eksisterende gjeld – enten det gjelder boliglån, forbrukslån eller kredittkortgjeld. Det kan for eksempel være å å flytte lån fra en annen bank, øke boliglånet eller slå sammen lån.
Ved å refinansiere kan du:
Samle flere smålån og få én fast månedlig betaling
Redusere rentekostnader og spare penger
Få bedre kontroll og oversikt over økonomien
Tilpasse nedbetalingstiden etter dine behov
Mange velger å bake forbruksgjeld inn i boliglånet for å få lavere rente. Det kan være en smart løsning, men krever at du har sikkerhet i bolig og at det gjøres en grundig helhetlig vurdering av økonomien din.
Hva lurer andre på?
Å refinansiere vil si å gjøre endringer på eksisterende gjeld. Her er tre eksempler på refinansiering av boliglån:
Du slår sammen lån: Har du flere lån som til sammen utgjør mindre enn 85 % av verdien på boligen din, kan du slå sammen disse til ett lån, med én rente og én nedbetalingsplan.
Du får lavere rente: Boligen din har steget i verdi og/eller du har betalt ned så mye på lånet at du har lavere belåningsgrad og dermed kan få lavere rente.
Du øker lånet ditt i banken: Hvis du skal pusse opp eller gjøre andre investeringer kan du øke lånet du har på boligen din i dag.
Å refinansiere forbrukslån og kredittkortgjeld er å samle gammel gjeld i ett felles lån til bedre betingelser. Da får du bedre oversikt og kontroll – og ikke minst mer å rutte med i måneden.
Lurer du på hvor mye du kan spare på å refinansiere? Vi har laget en refinansieringskalkulator som kan gi deg en pekepinn.
Et forbrukslån er et lån med kort nedbetalingstid hvor banken ikke tar pant i noe du eier. Du trenger altså ikke å stille med noe sikkerhet for dette lånet. Det er også grunnen til at lånet vil ha en høyere rente enn andre lån, da risikoen ligger hos banken. Derfor bør du prioritere å nedbetale dette lånet.
Et forbrukslån har en nedbetalingstid på maksimalt 5 år. Skal lånet brukes til å nedbetale eksisterende forbrukslån eller kredittkort, anbefaler vi deg å søke om refinansiering.
Når du låner penger av banken, må du som regel tilby en form for sikkerhet. Det vil si at du lar banken ta pant i noe du eier, for eksempel bolig, hytte, tomt, bil eller båt.
Dersom du misligholder lånet ditt, altså at du ikke betaler renter og avdrag som avtalt, kan banken kreve at du selger tingen du eier og tilbakebetaler det du skylder. Ofte virker dette slik at desto bedre sikkerhet du klarer å stille til banken, desto bedre vilkår (renter) kan du få på pengene du låner. Derfor er også forbrukslån og kredittkort, som er lån uten sikkerhet, dyrere.
Avdragsfrihet vil si at du i en periode ikke betaler avdrag på lånet, kun renter og omkostninger. Du betaler med andre ord bare kostnadene med å ha lån, og utsetter nedbetalingen av selve lånet. Avdragsfrihet kan være til god hjelp hvis du har møtt økonomiske utfordringer som f.eks. permittering, oppsigelse eller lignende.
Vær oppmerksom på at når den avdragsfrie perioden er over, øker summen på de månedlige innbetalingene. Du kan søke om å få avdragsfrihet på både boliglån, billån og kredittkort.
Priseksempel:
Hvis du får 3 års avdragsfrihet på et boliglån med 15 års løpetid igjen, betaler du mindre per måned de neste 3 årene siden du slipper å betale avdrag. Når avdragsfriheten er over, blir de månedlige kostnadene høyere enn de var opprinnelig, fordi du nå skal betale ned lånet på 12 år i stedet for 15. Hvis lånet var på 2 millioner kroner med en rente på 5,28 %, øker den totale kostnaden med 121.476 kroner.
Som en hovedregel får du bare innvilget avdragsfrihet dersom du har mindre enn 60 prosent belåning. Det vil si at lånet utgjør maks 60 prosent av boligverdien.
Du kan enkelt endre kontoen som lånet trekkes fra i mobilbanken eller nettbanken. Velg lånet du vil endre trekkonto på under "Mine lån" og trykk på "Endre trekkonto". Her kan du endre kontonummer.
Har du flexilån (rammelån) får du ikke gjort endringen selv. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.
Lån uten sikkerhet eller lån uten pant er lån hvor banken ikke tar pant i boligen din eller andre ting du eier som sikkerhet for lånet. Dette gir høyere risiko for banken, noe som er grunnen til at usikrede lån som forbrukslån og kredittkort også har høyere rente enn for eksempel boliglån og billån.
De vanligste årsakene til avslag på refinansiering av forbrukslån er betalingsanmerkning eller manglende betalingsevne.
Har du betalingsanmerkning, kontakter du stedet den er registrert og undersøker muligheten for en betalingsavtale. Vet du ikke hvor betalingsanmerkningen kommer fra, kan du sjekke dette via et kredittopplysningsbyrå, for eksempel Dun & Bradstreet.
Dersom du ikke har betalingsanmerkninger, kan du kontakte banken din og forsøke å finne en løsning. Hvis det er vanskelig, anbefaler vi deg å kontakte NAV for hjelp.
Alt du lurer på om lånene dine finner du i mobilbanken eller nettbanken under "Mine lån". Klikk på det lånet du vil finne informasjon om. Her kan du blant annet se:
Effektiv og nominell rente
Hvor mye lån du har i dag
Når neste innbetaling er og hvor mye den er på
Du kan også endre forfallsdato, hvilken konto lånet skal trekkes fra, og søke om avdragsfrihet på denne siden.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Relevant for deg",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis resultater fra",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}