Bærekraft og samfunnsansvar

Vi ønsker å være annerledes-banken, vi ønsker å gi deg som kunde noe mer enn bare vanlige bank-ting. Vi skal ta ansvar, ta ei aktiv rolle for bygdene vi er en del av, være med å bidra tilbake der smått og stort spirer og gror. Vi som Fjellbank er opptatt av hvor vi kommer fra med verdiene våre; nær, solid og livgivende. Vi skal skape liv i lokalsamfunnene våre.

Ønsket vårt er at du skal velge oss som bank fordi vil er den vi er, fordi vi tar samfunnsansvar og har et aktivt forhold til miljø og bærekraft i alt vi gjør.

-       Vi vil være en bank du er stolt av å være kunde i!

Under denne delen vil vi fokusere på hvilke fokus vi har på miljø og bærekraft fremover. For strategiperioden vi er midt inne i, har vi satt oss helt konkrete mål på dette viktige området.

Vi skulle for 2020 lansere to grønne fjellbankprodukt. Det har vi gjort med Fjellbanken Energilån både på privatmarkedet og på bedrift.

Les gjerne mer om det her.

 

 

Ut strategiperioden 2023, skal vi

  • Utøve bærekraftig bankdrift
    • Det betyr å slutte seg til FN sine prinsipper for bærekraftig bankdrift. Disse prinsippene skal forankres slik at dette blir en kultur i banken, både internt og ut mot kunder og samarbeidspartnere.
  • Vi skal ta bærekraftige valg
    • Det betyr; ta kortreiste valg, velge miljøvennlige løsninger og tilby grønne produkter fra samarbeidspartnere.
      • Helt konkret sier vi da at vi skal kjøpe varer og tjenester lokalt, bruke lokale samarbeidspartnere, dokumentere bankens valg av miljøvennlige løsninger. Videre skal vi lansere Kundearrangement i fjellene våre, i stedet for å ta de med på en reise lagt av sted.
      • Elbiler skal prioriteres som firmabil når neste bil skal kjøpes.
      • Så har vi sagt at vi maks skal ha en flyreise per år for fellesarrangement i banken.

Forbrukerne mener vi er Norges mest bærekraftige bank - tusen takk!

For tredje år på rad har norske forbrukere kåret SpareBank 1, deriblant SpareBank 1 Lom og Skjåk, til den mest bærekraftige merkevaren innen norsk bank- og finansbransje. Det viser Sustainable Brand Index 2019, Norges største merkevarestudie om bærekraft.