Reiseforsikring

Reiseforsikringen dekker deg fra du forlater hjemmet ditt - på korte turer på vei til butikken, dagsturer og på lengre reiser.

Husk at du må kjøpe reiseforsikring før du bestiller reisen, for å ha en gyldig avbestillingsforsikring.

Gjelder hele året, for hele familien.

glad dame holder frem Norges beste reiseforsikringsbevis

Kåret til både beste og billigste reiseforsikring i 2022.

Dame med på telefon hjelper kunde

Ulykkesforsikring er inkludert.

Sommerferie 2022, Koronavirus- og Ukraina-situasjonen


LOfavør Reiseforsikring

Hva dekker reiseforsikringen?

Reiseforsikringen dekker blant annet:

  • Utgifter ved uventet sykdom, ulykker, forsinkelser, avbrutt reise og tapt bagasje.
  • Avbestilling ved ulykke eller uventet sykdom.
  • Billetter, penger og pass ved tyveri eller ran.
  • Hjemreise hvis du blir syk eller skadet, eller ved alvorlig sykdom eller dødsfall i familien.
  • Egenandel ved skade på leiebil.
     
Reiseglad dame på vei til flyplassen med reiseforsikring

Beste reiseforsikring

Reiseforsikringer blir satt i test hvert år. Vår reiseforsikring er både kåret til Norges beste reiseforsikring blant 26 forskjellige reiseforsikringer, blant de beste - for både for familier og single, og den billigste!

Se våre best i test-utmerkelser på reiseforsikring

meld skade reiseforsikring

Har du hatt uhell eller skade i forbindelse med reise?


Sammenligne reiseforsikring

Vi har satt opp en forenkling av vilkårene for helårs reiseforsikring mot forsikringen som er inkludert i kredittkort, slik at du kan sammenligne de to forsikringene.

Oversikten er veiledende. For detaljert oversikt se vilkår.

  Helårs reiseforsikring Reiseforsikring i Mastercard
Når gjelder forsikringen? Ferie-, fritids- og yrkesreiser hele døgnet fra man forlater hjemmet. Ferie-, fritids- og yrkesreiser med minst 1 overnatting eller at reisen foregår med fly.
Minimum 50 % av reisens transportkostnader må være belastet kortet for at forsikringen skal være gyldig.
Hvem gjelder forsikringen for? • Forsikringstager.
• Familie – hvis avtalt (barn under 21 år).
• Kortinnehaver.
• Faste husstandsmedlemmer (barn under 20 år), eller inntil tre medreisende.
Hvor lenge kan en reise vare? Inntil 70 dager.
Kan utvides til 90, 120 eller 180 dager.
Inntil 90 dager.

Dekninger
   
Sykdom/ulykke Ubegrenset erstatningssum. Ubegrenset erstatningssum.
Avbestilling Ubegrenset erstatningssum. Inntil kr 15.000 per person.
Inntil kr 50.000 hvis flere reiser sammen.
Hjemreise Ubegrenset erstatningssum. Ubegrenset erstatningssum.
Evakuering (krig, uro og naturkatastrofer) Ubegrenset erstatningssum. Inntil kr 35.000 per person.
Inntil kr 100.000 per skadetilfelle.
Forsinket fremmøte/innhenting Ubegrenset erstatningssum. Inntil kr 10.000 per person. Hvis flere sikrede reiser sammen erstattes inntil kr 25.000 per skadetilfelle.
Forsinket avgang/innhenting Inntil ​kr 6.000 per person. Inntil kr 1.500 per person. Hvis flere sikrede reiser sammen erstattes inntil kr 4.000 per skadetilfelle.
Forsinket bagasje ved utreise
(minimum 4 timers forsinkelse)
Inntil kr 5.000 per person Inntil kr 3.000 per person
Innhenting av fastlagt reiserute
(som følge av sykdom)
Inntil kr 150.000 (per skadetilfelle). Inntil kr 20.000 per skadetilfelle.
Avbrutt reise ​Ubegrenset inntil reisens pris (Inntil kr 2.000 per person/døgn). Inntil kr 25.000 (inntil kr 1.000 per døgn, per person).
Engangsutbetaling ved ulykke/død
Alder 0-20/20-70/70-75*
Kr 700.000/500.000/100.000 Kr 400.000/400.000/100.000
Bagasje/reisegods ​Ubegrenset samlet sum**. Inntil kr 15.000 per skadetilfelle/kr 30.000 hvis flere reiser sammen.
Verdigjenstander Inntil kr 40.000 samlet per skadetilfelle. Inntil kr 15.000 samlet per skadetilfelle/kr 20.000 hvis flere reiser sammen.
Øvrige gjenstander Inntil kr 40.000 per enkeltgjenstand. Inntil kr 10.000 samlet per skadetilfelle.
Egenandel leiebil

Ubegrenset (iht. kontrakt).
 

Dette dekkes ikke:

• Egenandel ved skade på helårsleid bil, leasingbil eller bil via bilpool.
• Skader som oppstår på leiebilens tilleggsutstyr alene.

Egenandel (iht. kontrakt) som følge av skade på leiebil med inntil kr 12.000 per skadetilfelle.
 

Dette dekkes ikke:

• Egenandel ved skade på helårsleid bil, leasingbil eller bil via bilpool.
• Skader som oppstår på leiebilens tilleggsutstyr alene.

     
Egenandel Ingen. • Reisegods kr 500.
• Behandlingsutgifter ved ulykke kr 500.

*Ulykke: Dekningen opphører etter fylte 75 år. **Reisegods: Se egne summer for verdi- og enkeltgjenstander i vilkår.


Reise SMS

De fleste av oss husker ikke hva vi skal gjøre hvis vi er i en ulykke, en av ungene får øreverk eller bagasjen blir borte mens vi er på ferie.

Nå kan du som har reiseforsikring hos oss få SMS når du kommer til et nytt land, med påminnelse om hva du skal gjøre, og hvor du kan få hjelp. Døgnet rundt, i hele verden.

Hvordan fungerer SMS-tjenesten?

Dette er samme type tjeneste som mobiloperatøren din bruker, når du får SMS fra blant annet Telenor og Telia i det du kommer til et nytt land. Vi vil ikke kunne følge med på hvor du er, men bruker en ekstern tjeneste som sender informasjon på SMS til norske sim-kort som er i utlandet.  

Tjenesten er helt gratis, men er begrenset til de mest besøkte reisedestinasjonene. Du aktiverer Reise SMS når du kjøper reiseforsikring eller ved å logge inn til Mine forsikringer og velge reiseforsikring.

kvinne på reise med reiseforsikring har mottatt sms med påminnelse om hvordan vi kan hjelpe
Dame med koffert og reiseforsikring klar for reise

Vi hjelper deg der du er

Vår alarmsentral samarbeider med godkjente leger og sykehus over hele verden, og kan hjelpe deg der du er – med både stort og smått. Ring +47 22 96 50 45 (du kan jo lagre det på mobilen før du drar). 

Hvis du blir utsatt for tyveri, forsinket bagasje eller andre hendelser, kan du melde ifra her.

Spørsmål og svar

Praktisk

  • Du vil motta en SMS når du kommer til et annet land, slik du også gjør fra teleoperatøren din.

    Den vil inneholde viktig informasjonen om hva du skal gjøre hvis det skjer noe når du er på reise bl.a kontaktinformasjon til alarmsentralen for akutt helsehjelp og hvordan du skal komme i kontakt med Fremtind Forsikring hvis du må bruke reiseforsikringen. 

  • Hvis du melder deg på denne tjenesten vil ditt telefonnummer bli lagt inn i et verktøy som registrerer at ditt SIM-kort befinner seg i et annet lands telenett. Verktøyet sender da automatisk ut en SMS på bakgrunn av det.

  • Du vil få en SMS første gangen du kommer til landet. Om du besøker et land ofte vil du ikke få SMS’en hver gang. 

  • Alle som har meldt seg på tjenesten hos oss og har reiseforsikring hos Fremtind gjennom SpareBank 1.

  • Du aktiverer Reise SMS når du kjøper reiseforsikring eller ved å logge inn til Mine forsikringer og velge reiseforsikring.

  • Du kan melde deg av ved å logge inn til Mine forsikringer og velge reiseforsikring.

  • Det koster ingenting å melde seg på tjenesten, eller motta SMS’en.

  • Om det skulle oppstå noe når du er på reise, vil du raskt kunne gå tilbake til SMS’en du mottok ved ankomst for råd om hva du skal gjøre eller for å ta kontakt med oss.

Personvern

  • Vi har fått mange tilbakemeldinger om at kundene våre ikke vet hva de skal gjøre hvis noe skjer når de er på reise. Sammen med vårt forsikringsselskap Fremtind tilbyr vi derfor en tjeneste som raskt gir svaret på dette. Vi ønsker også at Fremtind etter hvert skal kunne nå våre kunder som er i områder hvor det har oppstått hendelser som terror, naturkatastrofer, politiske uroligheter eller lignende med relevant informasjon om hva de bør foreta seg.

  • Nei. Hverken SpareBank 1 eller Fremtind ønsker å overvåke deg, og vi kan heller ikke vite hvor du befinner deg. Dette er en automatisk tjeneste som sender SMS til kunder som har meldt seg på. Verktøyet er knyttet opp mot norske teleoperatører. Når ditt SIM-kort ankommer et annet lands telenett får operatøren beskjed om dette, og sender deg en melding. All personinformasjon forblir i telenettet og vi får ikke tilgang til dette.

    Det vil også etter hvert bli mulig å sende spesialtilpasset informasjon til SIM-kort som befinner seg i land hvor det har oppstått ulike hendelser. Det er ikke mulig å følge med på hvor spesifikke SIM-kort oppholder seg eller forflytter seg. 

  • Hvis du har meldt deg på tjenesten, så vil du automatisk motta SMS. Du trenger ikke å skru av eller på noe. Vi sender SMS til personer som teleoperatørene registrerer krysser landegrenser, og vi har aldri tilgang til opplysninger om hvor du reiser.

  • Personopplysninger (mobilnummer) ligger lagret hos henholdsvis Telenor og Telia.

  • Vi lagrer ikke informasjon om hvor du er. Det eneste vi får av informasjon er antall SMS som er sendt ut, og hvor mange SMS som er bekreftet levert. Vi vet ikke hvem som har mottatt i hvilke land.

  • Ingen i SpareBank 1 eller Fremtind Forsikring har tilgang til informasjon om hvilket sted du eller andre befinner seg. Telefonnumrene til dem som har gitt samtykke, legges inn i et verktøy hos teleoperatørene, herifra sender systemet SMS automatisk. Vi får ikke noe personinformasjon ut av systemet.

  • Vi lagrer ikke informasjon om hvor du har vært. Vi har heller ikke mulighet å finne ut hvor du har vært. Denne informasjonen hentes ikke inn, og eies ikke av noen. 

  • Det lagres ikke informasjon om hvilke steder du har vært. Telefonnumrene til dem som har gitt samtykke, legges inn i et verktøy inne hos teleoperatørene, herifra sender systemet SMS automatisk. Vi får ikke noe personinformasjon ut av systemet.


Praktisk informasjon

Det er vårt forsikringsselskap Fremtind som leverer forsikringene du har hos oss, og det er også Fremtind som leverer Reise SMS til våre kunder.


Reiseforsikring vilkår og IPID

Vilkår

Her kan du laste ned fullstendige vilkår som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.

Har du forsikring hos oss fra før, må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg. 

Hva er IPID?


Hva lurer andre på?

Dame som rater best i test på forsikring

Blant Norges beste på skadeoppgjør

*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2021 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for flere typer forsikringer, blant 19 forsikringsselskaper.   

Les mer om våre best i test-utmerkelser

Forsikringsselskapet vårt er Fremtind Forsikring

Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.



Sammenlign priser

Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no