Rammeverk for bærekraftig finansiering i SpareBank 1 Østlandet
Dette rammeverket er ment for å bidra til omstillingsmålene om finansiering og tilrettelegging av bærekraftige aktiviteter hos bedrifter .
Dette rammeverket er ment for å bidra til omstillingsmålene om finansiering og tilrettelegging av bærekraftige aktiviteter hos bedrifter .
SpareBank 1 Østlandet er en av landets største sparebanker og et av de mest solide regionale finanskonsernene. Gjennom nesten 180 år har samfunnsansvar stått sentralt i vår virksomhet, med fokus på å være en støttespiller for det lokale næringslivet og lokalsamfunnet for øvrig. I dag utgjør behovet for å omstillet samfunnet i en mer bærekraftig retning en av vår tids største utfordringer, og her ønsker banken å ta ansvar og spille en aktiv rolle.
Bærekraft er integrert i SpareBank 1 Østlandets overordnede konsernstrategi og banken skal være en tydelig pådriver for bærekraftig omstilling.
FNs 17 bærekraftsmål legger grunnlaget for bankens bærekraftsarbeid. Vi støtter Paris-avtalen og anser dette rammeverket å være et viktig grunnlag for å styrke vårt bidrag til å nå klimaforpliktelsene.
Det europeiske bærekraftsdirektivet og EUs taksonomi er førende for hvordan vi jobber med, og rapporterer om bærekraft. Vi etterstreber å være åpen og transparent om hvordan bærekraft integreres i vår virksomhet og om våre bærekraftstiltak og resultater.
I tillegg baserer vi dette rammeverket og vår tilnærming til bærekraft på følgende prinsipper og retningslinjer:
SpareBank 1 Østlandet har også forpliktet seg til arbeid med klimatiltak gjennom tilslutning til Net Zero Banking Alliance, UNEP FI og European Climate Pact.
Med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål og Parisavtalens målsetninger om netto nullutslipp jobber vi for å redusere bankens negative påvirkning og forsterke den positive påvirkningen banken har på sine vesentlige bærekraftsområder. Vårt hovedfokus er bankens kjernevirksomhet utlån og sparing, fordi det er der banken har sin mest vesentlige påvirkning.
SpareBank 1 Østlandet skal være en tydelig pådriver for bærekraftig omstilling. Dette er ett av fire hovedmål i konsernets overordnede strategi for 2022-2025. Med å være «en tydelig pådriver» mener vi at vi tilrettelegger og gjør det enkelt for kundene å ta bærekraftige valg. Vi skal bidra til bærekraftig omstilling i vårt markedsområde gjennom å kanalisere kapital til bærekraftige prosjekter og nødvendig omstilling til et bærekraftig og klimanøytralt samfunn.
Det er satt KPIer knyttet til utvikling i grønn andel av vår utlånsportefølje relatert til vår overordnede målsetning. For 2025 er det satt mål om grønn andel på minimum 20,4% av vår totale utlånsportefølje. Det er satt delmål for bankens største bransjer. Det er også satt langsiktige mål for utslippsreduksjon i tråd med Parisavtalen, og banken har vedtatt følgende 2050-mål: «Vi har vært med på å skape et bærekraftig nullutslippssamfunn innenfor planetens tålegrenser». Les mer om målene i vår bærekraftstrategi.
Gjennom etablering av Rammeverk for bærekraftig finansiering i SpareBank 1 Østlandet konkretiserer vi vår rolle som pådriver gjennom å tydeliggjøre og utvide vårt utvalg av låneprodukter som belønner bærekraftig virksomhet. Rammeverket vil kunne bidra til å nå våre mål om utslippsreduksjon og øke utlånsandelen til bærekraftig finansiering (grønn andel).
Alle kunder i SpareBank 1 Østlandet må overholde relevante lover og forskrifter, samt bankens retningslinjer for samfunnsansvar og bærekraft.
I tillegg benyttes et ESG risikovurderingsverktøy som brukes til å score bedriftskundene. Enhver kunde eller potensiell kunde som vurderes for bærekraftig finansiering under dette rammeverket, må ha en akseptabel ESG-score basert på dette verktøyet.
Prosessen for å kvalifisere lån under dette rammeverket avhenger av bransje, størrelsen på lånet og potensielt andre faktorer. Lånesøknadsvurdering for disse produktene følger normal prosess for lånesaksbehandling i banken. Lån og eksponeringer kvalifiseres av kundeansvarlig og bevilgende kredittmyndighet i banken, og bankens bærekraftsrådgivere støtter kundeansvarlig/kredittmyndighet ved behov.
Kvalifisering for berettiget bærekraftig finansiering hos SpareBank 1 Østlandet:
EU-taksonomien (taksonomien) er et rammeverk for å klassifisere bærekraftig økonomisk aktivitet og fungerer som et verktøy som gjør det mulig for kapitalmarkedsaktører å identifisere og gjennomføre investeringsmuligheter som bidrar til de miljøpolitiske målene EU har satt, som igjen er basert på målene i Parisavtalen. Taksonomien fastsetter tekniske screeningkriterier for økonomiske aktiviteter som kan bidra vesentlig til minst ett av seks miljømål. Videre fastsetter den kriterier for å ikke påføre betydelig skade på de andre miljømålene.
Dette rammeverket er harmonisert med SpareBank 1 Østlandets grønne obligasjonsrammeverk som er harmonisert med kriteriene i taksonomien i den grad det anses som relevant på dette tidspunktet. Eksempelvis for eiendom har norske nasjonale standarder som svarer til kriteriene i taksonomien ennå ikke blitt ferdig utviklet. Her benyttes gjeldende markedspraksis. SpareBank 1 Østlandet anser taksonomien for å være den viktigste rettesnoren for dette rammeverket, og vi følger nøye med på utviklingen av denne.
Dette rammeverket gjelder for kreditter og lån der bruken av lånet overholder de miljømålene som er oppført under kapittel 2.2.
Rammeverket oppdateres etter behov.
For å nå våre overordnede bærekraftsforpliktelser om å være tydelig pådriver i omstillingen og bidra til bærekraftsmålene, må vi sikre at kundene våre har tilgang til finansielle produkter som fremmer bærekraft. Målet med dette rammeverket for bærekraftig finansiering er blant annet å veilede rådgivere i SpareBank 1 Østlandet i å identifisere og utvikle grønne og bærekraftige lån og produkter med henvisning til:
Spesifikke tilbud til kunder kan referere til dette rammeverket.
Se også følgende tabell som viser hvordan bærekraft kan knyttes til bankfinansiering:
Grønn finansiering | |
---|---|
Prinsipper for grønne lån | Lånet er spesifikke formål ved at det er direkte knyttet til grønne prosjekter eller eiendeler iht. rammeverket. Alternativt kan lånet gå til generelle selskapsformål når et selskap har minimum 90 % av omsetningen fra aktiviteter iht. rammeverket. |
Definisjoner bærekraftig finansiering | |
Bruk av midler | Portefølje av grønne prosjekter og eiendeler som oppfyller kravene i kapittel 2.2. |
Prosess for prosjektevaluering og utvelgelse |
Banken identifiserer låntakeres grønne aktiviteter basert på definerte godkjente aktiviteter og bekreftes av låntaker. |
Rapportering | I/A |
Bekreftelse | I/A |
Grønne lån til spesifikke formål er i tråd med Loan Market Association (LMA) Green Loans Principles (GLP) 2023-utgaven. GLP inneholder frivillige anbefalte retningslinjer, som skal brukes av markedsaktører på det enkelte lån eller transaksjon avhengig av sine underliggende egenskaper. GLP skal videre fremme integritet i utviklingen av det grønne lånemarkedet ved å klargjøre i hvilke tilfeller et lån kan klassifiseres som «grønt». GLP er ment for utstrakt bruk i markedet. Prinsippene utgjør et rammeverk der fleksibiliteten til låneproduktene kan opprettholdes, og de vil bli gjennomgått regelmessig i lys av utviklingen og veksten til det globale markedet for grønne lån. GLP er basert på fire komponenter:
Videre er kvalifiseringskriteriene i tråd med de tekniske screeningkriteriene i EU-taksonomien i den grad kriterier er tilgjengelige for de aktuelle bransjene på en etter beste evne basis. EU-taksonomien er et EU klassifiseringssystem for å bestemme om en økonomisk aktivitet er miljømessig bærekraftig. EU-taksonomien er et verktøy for å hjelpe investorer til å forstå om en økonomisk aktivitet er miljømessig bærekraftig. Den er et felles språk mellom investorer, utstedere og beslutningstakere som kan bygge tillit til at investeringene oppfyller robuste miljøstandarder og er i tråd med politiske forpliktelser på høyt nivå, som Parisavtalen.
I tilfelle taksonomien ikke har klare kriterier for en spesifikk kategori, henviser dette rammeverket til rådende markedspraksis.
Nedenfor finnes en oversikt over grønne kategorier og aktiviteter som kan kvalifisere. Dette kapittelet (grønne lån til spesifikke formål) dekker SpareBank 1 Østlandet sin finansiering av investeringer i prosjekter og eiendeler som er oppført som kvalifiserte nedenfor. Under dette rammeverket kan lån være for individuelle prosjekter/eiendeler eller på selskapsnivå. Når det gjelder generell selskapsfinansiering, ville eventuelle lån til selskaper som genererer over 90 % av inntektene fra aktiviteter i tråd med kvalifiseringskriteriene kvalifisere for lån til generelle selskapsformål under dette rammeverket, noe som betyr at hele lånet fra SpareBank 1 Østlandet til en slik låntaker er 100 % kvalifisert. [4]
Underkategori | Kvalifiserte aktiviteter | Eksklusjoner | Aktiviteter iht. EU-taksonomien [5] |
---|---|---|---|
Næringseiendom (eksisterende og nybygg) |
Næringsbygg med byggeår 2021 eller nyere [7]
Næringsbygg med byggeår før 2021: Energimerke A eller tilhører topp 15 % av næringsbygg med lavest karbonutslipp i Norge [8]
|
Næringsbygg designet for utvinning, lagring, transport, produksjon av fossile drivstoff eller kryptovalutautvinning er ikke kvalifisert | 7.1. Oppføring av nye bygninger. 7.7. Kjøp og eierskap av bygninger. |
Næringsbygg |
Renovering av eksisterende næringsbygg i Norge.
|
7.2. Renovering av eksisterende bygninger. |
Underkategori | Kvalifiserte aktiviteter |
---|---|
Utvikling, handel, kjøp, installasjon, drift og vedlikehold av produksjonsanlegg for fornybar energi, produksjon og overføring av energi fra slike fornybare kilder og framstilling av tilknyttet teknologi og utstyr: | |
Vindkraft |
|
Solenergi |
|
Geotermisk energi |
|
Vannkraft |
|
Overførings- og lagersystemer |
Konstruksjon, drift og vedlikehold av overførings- og lagersystemer (eller annen infrastruktur, inkludert lagring) for å støtte inkludering av elektrisitet fra fornybare energikilder i strømnettet
|
Aktiviteter iht. EU-taksonomien [5]
4.1. Produksjon av elektrisitet ved bruk av solcelleteknologi
4.2. Produksjon av elektrisitet ved bruk av konsentrert solkraft (CSP)-teknologi
4.3. Produksjon av elektrisitet fra vindkraft
4.5. Produksjon av elektrisitet fra vannkraft
4.9. Overføring og distribusjon av elektrisitet
4.10. Lagring av elektrisitet
4.12. Lagring av hydrogen
Underkategori | Kvalifiserte aktiviteter |
---|---|
Produksjon, etablering, anskaffelse, utvidelse, oppgraderinger, vedlikehold og drift av lavutslippskjøretøy og -fartøy og tilhørende infrastrukturer. [12] | |
Kjøretøy |
Fullelektriske, hydrogen- eller på annen måte nullutslipp passasjer- og godstransport |
Fartøyer | Fartøyene har null direkte karbonutslipp (fra eksos) |
Nullutslipps transportinfrastruktur | Infrastruktur som støtter nullutslipps passasjer- og godstransportkjøretøy, fartøyer og kollektivtransport, som ladestasjoner for elektriske kjøretøy, by- og inter-city infrastruktur, havnevirksomhet og infrastruktur for omlasting |
Eksklusjoner
Alle landbaserte kjøretøyer som er dedikert til transport av fossile drivstoff vil ikke være kvalifisert.
Fartøyer dedikert til transport av fossile drivstoff er ikke kvalifisert.
Aktiviteter iht. EU-taksonomien [5]
6.3. By- og forstadstransport, veitransport av passasjerer
6.6. Godstransporttjenester på vei
6.5. Transport med motorsykler, personbiler og lette varebiler
6.7. Innenlands passasjertransport på vann
6.8. Innenlands godstransport på vann
6.9. Oppgradering av innsjø- og elvebåter for passasjer- og godstransport
6.10. Sjø- og kystgodstransport, skip for havneoperasjoner og støtteaktiviteter
6.11. Sjø- og kystpassasjertransport
6.15. Infrastruktur som muliggjør lavutslipps veitransport og kollektivtransport
6.16. Infrastruktur som muliggjør lavutslipps sjøtransport
6.12. Ombygging av sjø- og kystgodstransport og passasjertransport
Underkategori | Kvalifiserte aktiviteter |
---|---|
Tiltak for å forbedre energieffektiviteten i prosesser som resulterer i betydelige [13] energibesparelser eller reduserte klimagassutslipp i industriprosesser, infrastruktur eller i en virksomhets produksjon/drift/forsyningskjede: | |
Energieffektivitet for bygninger | Produksjon, installasjon, vedlikehold og reparasjon av energieffektivseringsutstyr som definert av EU-taksonomien, inkludert men ikke begrenset til følgende:
Installasjon, vedlikehold og reparasjon av instrumenter og utstyr for måling, regulering og kontroll av energistatus til bygninger slik definert av EU-taksonomien, inkludert, men ikke begrenset til følgende:
|
Eksklusjoner
Prosjekter for å forbedre energieffektiviteten av produksjon, distribusjon og/ eller
kraftproduksjon fra fossile drivstoff
Energieffektivitetsforbedringer som "låser inn" bruken av fossile drivstoff
Teknologier som øker energieffektiviteten av produksjon, distribusjon og/ eller kraftproduksjon av fossile drivstoff
Reduksjon av klimagassutslipp i teknologier eller industrier basert på fossile drivstoff
Aktiviteter iht. EU-taksonomien [5]
3.5 Produksjon av energieffektivt utstyr for bygninger
7.3 Installasjon, vedlikehold og reparasjon av energieffektivt utstyr
7.5 Installasjon, vedlikehold og reparasjon av instrumenter og enheter for måling, regulering og kontroll av energiprestasjonen til bygninger
Underkategori | Kvalifiserte aktiviteter |
---|---|
Skogbruk |
|
Underkategori | Kvalifiserte aktiviteter |
---|---|
Klimatilpasning | Aktiviteter som i betydelig grad bidrar til tilpasning til klimaendringer:
|
Aktiviteter iht. EU-taksonomien
◀ Klikk tilbake i nettleseren for å komme dit du var.
[1]
Grønt iht. taksonomien er økonomiske aktiviteter som vesentlig bidrar til minst ett av de seks miljømålene i EU-taksonomien og som ikke gjør vesentlig skade på de øvrige miljømålene og som videre oppfyller de sosiale minstekravene for bedrifter, inkludert OECD retningslinjer for multinasjonale selskaper og FNs veiledende prinsipper for forretningsvirksomhet og menneskerettigheter.
[2]
Grønt iht. andre regler enn taksonomien er økonomiske aktiviteter som:
[3]
Låneprodukter som støtter, blant annet, miljømessige og sosiale forhold, eller en kombinasjon av disse, forutsatt at selskapet også har gode rutiner for eier- og selskapsstyring. Denne definisjonen er hentet fra artikkel 8 (1) fra EU-regulering 2019/2088 knyttet til SFDR.
[4]
Overholdelse av dette kravet kan måles basert på inntekter, samlede utgifter og/eller andre indikatorer som bestemt av SpareBank 1 Østlandet, og må dokumenteres og bekreftes årlig, både foroverskuende og tilbakeskuende.
[5]
Aktiviteter iht. EU-taksonomien som vesentlig bidrar til målet om å hinde klimaendringene
[6]
Inkludert fritidsboliger
[7]
I henhold til EU-taksonomien kreves det for bygg med byggeår fom. 2021 for å være bærekraftig at de tilfredsstiller NZEB-10-kravet, dvs. har et netto energibehov minimum 10 % lavere enn NZEB (Nearly Zero Emission Building, eller nesten-null-utslippsbygninger). I Norge ble de nasjonale NZEB-definisjonene annonsert 31. januar 2023.
Bygninger vurderes mot de respektive NZEB-grensene publisert av departementet, uttrykt som spesifikt energibehov i kwt/kvm. Pt. er alle norske bygninger med energimerke A (med unntak av enkeltleiligheter) og noen med energimerke B, i samsvar med NZEB-10. Småhus med energimerke B, leilighetsbygninger med energimerke B og enkeltleiligheter med energimerke A krever ytterligere dokumentasjon for å anses som i samsvar med de respektive NZEB-10-kravene.
Hele metodikken og utvelgelsesprosessen som brukes for å identifisere NZEB-10-bygninger, vil bli publisert i en teknisk rapport fra en spesialisert ekstern konsulent.
[8]
Kvalifiserende TEK-standarder og energimerker (offisielle eller estimerte) vil bli fastsatt med støtte fra en spesialisert ekstern konsulent og kan ta hensyn til veiledning fra departementet. Det forventes at norske boliger og næringsbygg oppført iht. TEK10 og TEK17 samt de som har energimerke A eller B er innen topp 15 % ut fra 2023 bygningsstatistikk.
TEK07-bygninger and energimerke C kan blir vurdert som innenfor topp 15 % i Norge iht. nye grenser for inkludering i topp 15 % i metodikk og retningslinjer fra Energidepartementet
[9]
For renoverte boliger kan det blir relevant med framtidige fremtidige grenser for primærenergibehov for renoveringer i tråd med regjeringens fremtidige langsiktige plan for bygningsrenovering.
[10]
Energimerket må gjelde for minst 75 % av gulvarealet.
[11]
Må være iht. siste norske byggtekniske forskift, pt. TEK17, når det er relevant. For andre aktiviteter enn bygningsrelaterte, må beste kommersielt tilgjengelige teknologi benyttes
[12]
Ingen transport som er dedikert til transport av fossile drivstoff
[13]
En energieffektivitetsforbedring vurderes som vesentlig av konsernets Bærekraftsteam, tatt hensyn til markedsstandard, tilgjengelig teknologi, konkurrenters prestasjoner, relevante energimål og vitenskapsbaserte utslippsbaner når relevant
[14]
Taksonomiaktivitet som bidrar vesentlig til miljømålet forebygging og kontroll av forurensing
[15]
Taksonomiaktivitet som bidrar vesentlig til miljømålet bærekraftig bruk og beskyttelse av vann og marine ressurser
[16]
Taksonomiaktivitet som vesentlig birar til klimamålet om beskyttelse og restaurering av biodiversitet og økosystemer
DETTE DOKUMENTET ER MENT Å GI IKKE-UTTØMMENDE, GENERELL INFORMASJON. DOKUMENTET KAN INNEHOLDE, ELLER INNLEMME GJENNOM HENVISNING, OFFENTLIG INFORMASJON SOM IKKE ER SEPARAT GJENNOMGÅTT, GODKJENT ELLER STØTTET AV SPAREBANK 1 ØSTLANDET, OG FØLGELIG GIR SPAREBANK 1 ØSTLANDET INGEN EKSPLISITT ELLER IMPLISITT ERKLÆRING, GARANTI ELLER FORPLIKTELSE, OG PÅTAR SEG HELLER IKKE NOE ANSVAR NÅR DET GJELDER INFORMASJONENS RETTFERDIGHET, NØYAKTIGHET, RIMELIGHET ELLER FULLSTENDIGHET.
DETTE DOKUMENTET KAN INNEHOLDE UTSAGN OM FREMTIDIGE HENDELSER OG FORVENTNINGER SOM ER UTSAGN OM FREMTIDEN. INGEN AV DE FREMSKRIVNINGENE, FORVENTNINGENE, ESTIMERINGENE ELLER PERSPEKTIVENE SOM OMHANDLER FREMTIDEN I DETTE DOKUMENTET, SKAL ANSES SOM PROGNOSER ELLER LØFTER, DE SKAL HELLER IKKE ANSES Å INNEBÆRE EN INDIKASJON PÅ, FORSIKRING OM ELLER GARANTI FOR AT ANTAGELSENE SLIKE FREMTIDIGE FREMSKRIVNINGER, FORVENTNINGER, ESTIMATER ELLER PERSPEKTIVER BYGGER PÅ, ER KORREKTE ELLER UTTØMMENDE ELLER, NÅR DET GJELDER ANTAGELSENE, ER FULLT UTTRYKT I DOKUMENTET. SPAREBANK 1 ØSTLANDET VERKEN HAR ELLER PÅTAR SEG NOEN FORPLIKTELSE TIL Å OPPDATERE, ENDRE ELLER RETTE DETTE DOKUMENTET ELLER UTSAGNENE I DET FOR Å GJENSPEILE FAKTISKE ENDRINGER I ANTAGELSER ELLER ENDRINGER I FAKTORER SOM PÅVIRKER DISSE UTSAGNENE, ELLER PÅ ANNEN MÅTE VARSLE ADRESSATER HVIS INFORMASJON, SYNSPUNKTER, FREMSKRIVNINGER, PROGNOSER ELLER ESTIMATER I DOKUMENTET ENDRER SEG ELLER SENERE BLIR URIKTIGE.
DETTE DOKUMENTET ER IKKE MENT Å GI JURIDISK ELLER ØKONOMISK RÅDGIVNING, OG SKAL IKKE TOLKES SOM DET. DET UTGJØR IKKE ET TILBUD ELLER EN INVITASJON TIL Å SELGE ELLER EN OPPFORDRING MED TILBUD OM Å ABONNERE PÅ, ELLER KJØPE. ELLER EN ANBEFALING OM, VERDIPAPIRER, INGENTING I DETTE DOKUMENTET SKAL UTGJØRE GRUNNLAGET FOR EN KONTRAKT ELLER EN FORPLIKTELSE, OG DET ER IKKE GODKJENT AV NOEN SIKKERHETSMYNDIGHET.
DISTRIBUSJON AV DETTE DOKUMENTET OG INFORMASJONEN DET INNEHOLDER, KAN VÆRE UNDERLAGT JURIDISKE BEGRENSNINGER I NOEN LAND. PERSONER SOM KAN KOMME I BESITTELSE AV DET, MÅ UNDERSØKE OM DET FINNES SLIKE BEGRENSNINGER OG OVERHOLDE DEM.
INFORMASJONEN I DETTE DOKUMENTET ER IKKE UAVHENGIG VERIFISERT.
ADRESSATEN BÆRER ALENE ALT ANSVAR FOR ALL BRUK AV INFORMASJONEN I DOKUMENTET, OG SPAREBANK 1 ØSTLANDET SKAL IKKE HOLDES ANSVARLIG FOR EVENTUELLE, DIREKTE ELLER ANDRE SKADER, SOM OPPSTÅR SOM FØLGE AV ADRESSATENS BRUK AV DETTE DOKUMENTET.