Husk at du kan kontakte oss på chatten nederst til høyre hvis du lurer på noe. Du kan også se om du finner svaret blant våre ofte stilte spørsmål.
Slik kommer du i gang med nettbank bedrift
Nyttige verktøy for en effektiv hverdag.
Sjekk mulighetene i nettbanken
Betalingsoversikt
Få god oversikt over alle betalinger inn og ut av kontoene.
Brukere og rettigheter
Som administrator kan du enkelt legge til nye brukere og styre hvilke tilganger de skal ha.
Effektiv regnskapsføring
Koble nettbanken og regnskapsprogram sammen for en enklere hverdag.
Med likviditetsplanleggeren ser du hvordan økonomien har utviklet seg over tid og får en prognose for tiden fremover.
Logg inn i nettbanken og se bedriftens lånedokumenter, årsoppgaver og andre dokumenter.
Last ned vår gratis mobilapp slik at du alltid har banken med deg i lomma.
Andre ting du kan fikse selv i nettbanken
- Søke om avdragsfrihet eller terminutsettelse på lån
- Se historikk på avdrag og renter
- Spare i fond
- Søke om lån og finansiering
- Bestille bedriftskort
- Bestille flere kontoer
Hva lurer andre på?
Det kan være flere grunner til at du ikke kommer inn i nettbanken. Dette kan være feil med nettleseren, BankID, kodebrikke eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
Problemer med engangskode på mobil?
Engangskode på mobil virker ikke
Får du feilmelding?
Feilmeldinger som starter med BID
Hvorfor feiler innlogging med BankID?
Problemer med BankID på mobil?
Ingenting kommer opp på telefonen
Har du endret abonnementet eller byttet SIM-kort på mobilen? Da vil ikke BankID på mobil fungere lenger. BankID på mobil fases nå ut, og engangskode-appen overtar som løsning for å logge inn. Etter 1. september 2022 kan du derfor ikke bestille BankID på mobil. Les mer og last ned engangskode-appen.
Feil med kodebrikke?
Bestill ny kodebrikke
Oppdater nettleseren
Det kan være nettleseren som ikke er oppdatert til siste versjon. Slik oppdaterer du den:
Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Safari
1. Opprett bruker
- Logg inn i nettbanken
- Klikk Meny oppe til høyre
- Velg Administrasjon og deretter Brukere
- Klikk på knappen Opprett ny bruker
- Fyll inn personnummer (11 siffer), fornavn og etternavn
- Husk å legge til tilganger og rettigheter, se punkt 2 lenger ned på siden.
Bruker trenger ikke å være kunde i SpareBank 1 fra før, men må ha BankID for å kunne logge inn. Har ikke brukeren BankID må han eller hun kontakte banken sin for å få det.
Det er ingen begrensninger i antall brukere i Nettbank bedrift, men flere brukere kan medføre prisendinger, se vår prisliste.
2. Legg til tilganger og rettigheter
- Velg tilganger brukeren skal ha i bokser til høyre Tilgang til funksjoner.
- Under Rettigheter velger du de rettighetene brukeren skal ha til de ulike kontoene.
- Du kan enkelt kopiere tilganger og rettigheter fra en bruker til en annen. Klikk på Kopier rettigheter fra annen bruker og velg bruker, så klikker du på Kopier og oppdater.
Se hva de ulike tilgangene og rettighetene gir brukeren mulighet til.
3. Lagre ny bruker med dens tilganger og rettigheter
- Når du har valgt de tilganger og rettigheter brukeren skal ha, velger du Signer og fullfør nederst på siden.
- Signer deretter med BankID.
Nå er brukeren lagt til, og dens tilganger og rettigheter gjelder umiddelbart.
Trykk på knappen under for å gå direkte til riktig sted i nettbanken.
Bedriftskonto
Kontakt den i bedriften som er administrator i nettbank bedrift og be om å bli lagt til som bruker. Administratoren bestemmer da hvilke kontoer du skal ha tilgang til og hvilke rettigheter du skal ha.
Lag og forening
Det samme gjelder hvis du er ny i styret i et lag eller en forening og skal ha tilgang til konto. Kontakt den som er administrator i nettbank bedrift og be om å bli lagt til med nødvendige rettigheter.
Skal du legge til ny administrator i nettbank bedrift, gjør du det via knappen under. Når bestillingen er sendt inn, må avtalen signeres elektronisk i henhold til bedriftens signeringsregler. Så snart avtalen er signert er ny administrator klar til bruk.
Bare administratorer kan endre på tilganger i nettbanken. Det gjør du under menypunktet Admin i nettbank bedrift. Der kan du også slette en eksisterende administrator.
Du finner kontoutskrifter, årsoppgave og bilag i nettbank bedrift under menyvalget Transaksjoner. Husk å velge riktig år, altså året som har gått.
Merk at du må ha tilgang til alle bedriftens kontoer i nettbanken for å få frem menypunktet Årsoppgave. For å få tilgang til alle kontoer, må bruker ta kontakt med bedriftens nettbank-administrator. Dersom ikke alle kontoer ligger i nettbanken må bedriften kontakte Bedriftssenteret for å få endret på dette.
Revisorer ønsker for øvrig normalt å motta revisjonsoppgaven, det vil si årsoppgaven, direkte fra banken.
Kundeutbytte & renteinntekter:
Dersom bedriften mottok kundeutbytte fra banken 19. november 2021, inngår dette beløpet i rentebeløpet på årsoppgaven.
Renteinntektene på kontoutskriften inkluderer ikke kundeutbytte. Dette forklarer avviket mellom renteinntekter på årsoppgaven og for den enkelt konto. Bilag for kundeutbytte finner du under menyvalg «Arkiv», «Øvrige kundemeldinger» i nettbanken.