Bli kunde

Bruk din eksisterende BankID for å bli kunde hos oss, og bestill deretter alt du trenger i mobilbanken eller nettbanken.

kundeutbytte
  • Familiens økonomi samlet på ett sted
  • Mobilbank som gjør hverdagen enklere
  • Sammen tar vi ansvar for miljøet
  • Kåret til Norges mest bærekraftige bank

Slik går du frem for å bli kunde med BankID


Har du ikke BankID?

Fra du er 13 år kan du få BankID. For å få BankID hos oss må du komme innom et av våre kontorer med legitimasjon. Gyldig legitimasjon for å få BankID er norsk pass, utenlandsk pass, reisebevis for flyktninger eller norsk utlendingspass . Dersom du ikke kan møte opp i kontoret, ta kontakt på telefon 915 07040. Husk at du må ha norsk personnummer for å få BankID.

 

Bank ID for mindreårige over 13 år

Foresatte kan bestille BankID til ungdom (13-18 år) på nett. Når foreldrene har signert på avtalen må ungdommen møte opp i banken med passet sitt, på grunn av legitimasjonsplikten. Bestill BankID for mindreårige her


Bli kunde uten BankID

Om du ikke har BankID kan du søke om å bli kunde her. Du finner informasjon på norsk, engelsk og polsk.

Bli kunde uten BankID

Er du over 15 år og ikke har BankID må du sende inn elektronisk skjema. 

Verger kan søke om konto for mindreårige i egen mobilbank og nettbank, eller de kan kontakte bankkontoret. 

Become a customer without BankID

Are you over 15 and do not have BankID?

Parents/legal guardians can apply for accounts for children via their mobile bank or online bank, or they can contact a branch for assistance.

Zostań klientem bez BankID

Masz powyżej 15 lat i nie masz BankID? 

Aby otworzyć u nas konto, należy wypełnić formularz online.
Jeśli masz numer D, oprócz Twojego wniosku potrzebujemy następujących dokumentów:

  • Kopia lub zdjęcie paszportu. 
  • Kopia lub zdjęcie pełnej i podpisanej umowy o pracę, zaświadczenia o nauce lub innego potwierdzenia dochodu.

Jeśli dołączasz dokumenty w formie zdjęć, zalecamy użycie smartfona lub tabletu. 

Formularz, bankowość elektroniczna oraz telefoniczna i inne usługi są dostępne jedynie w języku norweskim i angielskim. Bank nie ma możliwości komunikowania się z Tobą pisemnie ani ustnie w języku polskim.

Po rozpatrzeniu Twojego wniosku o założenie konta otrzymasz pocztą dokumenty zawarcia umowy. O wysłaniu dokumentów poinformujemy Cię SMS-em.

Uzupełnij i podpisz przesłane dokumenty zawarcia umowy i odeślij je do banku w załączonej kopercie.

Po otrzymaniu dokumentów pocztą zwrotną poinformujemy Cię, że możesz już skontaktować się z bankiem w celu umówienia się na potwierdzenie dowodu tożsamości.

Po otrzymaniu podpisanych dokumentów i sprawdzeniu Twojego dowodu tożsamości otrzymasz od nas SMS. Konto zostanie otwarte w ciągu tygodnia od Twojej wizyty w banku. Karta Visa zostanie wysłana pocztą.


Ofte stilte spørsmål fra de som skal bli kunde uten BankID

  • Skatteidentifikasjonsnummer er nummeret som benyttes av skattemyndigheter og andre etater for å identifisere deg som person. Eksempler på skatteidentifikasjonsnummer er Tax Identification number (TIN), Social Security Number eller Social insurance number. Ofte kan det finnes i passet, men noen land har egne kort der skattenummeret fremkommer. Les mer på OECD.org

  • Norge har inngått internasjonale avtaler om gjensidig utveksling av skatteopplysninger, henholdsvis FATCA og CRS. På bakgrunn av disse avtalene skal banken rapportere til Skatteetaten om kunder som er skattemessig bosatt i andre land enn Norge. 

    Å være skattepliktig betyr ikke nødvendigvis at du skal betale skatt til hjemlandet på det du tjener i Norge. Hensikten er at utenlandske myndigheter vil vite om formuesforholdene i Norge. 

    Les mer om skatterapportering og hva dette betyr for deg som kunde

  • Dersom du har d-nummer, utenlandsk bostedsadresse og/eller amerikansk statsborgerskap er norske finansinstitusjoner pliktige til å rapportere ditt skattenummer. Om du likevel mener du ikke har tilhørighet/skatteplikt til land utenfor Norge må du dokumentere dette. Dokumentasjonen må være oversatt til norsk eller engelsk, og være fra offentlig myndighet i det landet du er bosatt i.

    Bekreftelsen kan sendes til:
    SpareBank 1 Østlandet
    SDS Drift
    Postboks 203
    2302 Hamar

  • Du vil motta en e-post fra oss om at søknaden er mottatt. Se om denne e-posten har kommet til mailen du la inn i søknadsskjema. Sjekk også spam/søppelpost for å være helt sikker på om den er kommet frem eller ikke. 

    Om det er feil eller mangler i søknaden får du en ny e-post med informasjon om hva du må gjøre videre. Det kan ta inntil 10 dager før du hører fra oss.

    Dersom det ikke er mangler vil du innen 10 dager motta en SMS når avtaledokumentene er sendt til deg med post til din Folkeregistrerte adresse.

  • Når du har mottatt e-post om at søknaden din er mottatt i banken kan du være trygg på at vi skal se på saken din. Vi kontakter deg dersom det er mangler i søknaden. Om alt er i orden får du SMS fra oss når avtaledokumentene er på vei i posten. 

  • Vi sender avtaledokumentene til din Folkeregistrerte adresse. Det kan ta over 10 dager før posten er fremme.

    Tips! For en kjapp postgang, husk at navnet ditt må stå på postkassa. 

  • Når du får en melding fra oss er det gjerne en forklaring på hvorfor du må sende inn en ny søknad i denne beskjeden. Det kan enten være at opplysninger i Folkeregisteret må oppdateres og/eller at søknaden er mangelfull.

    Har du d-nummer kan det være at det mangler vedlagt dokumentasjon som pass (og oppholdskort dersom utenfor EU), fullstendig arbeidsavtale/studiebevis/annen dokumentasjon på inntekt, eller at du ikke har oppgitt adressen din i utlandet.

    Legitimasjonen må være gyldig. Nødpass er ikke godkjent.

  • Det er viktig at postadressen i Folkeregisteret stemmer. Det er denne postadressen vi bruker for å sende deg avtaledokumenter, bankkort og annen informasjon. Du kan melde flytting, legge til eller endre postadresse ved å kontakte Skatteetaten.

  • Svarkonvolutten følger normal postgang og det kan ta over 10 dager før vi mottar denne.

    Når vi mottar dokumentene vil vi se over at alt stemmer. Dersom det er mangler eller vi trenger flere opplysninger vil du høre fra oss.

    Har du ikke gjennomført legitimasjonskontroll får du en SMS fra oss om hvordan du kan gjøre dette. 

  • Vi trenger Kundeerklæring Privatkunde, Kundeavtale forbrukerforhold og Avtale om Uten BankID.

    Viktig at alle dokumentene er signert og at kundeerklæringen er fullstendig utfylt og besvart.

  • Svarkonvolutten følger normal postgang og det kan ta over 10 dager før vi mottar denne. Når vi mottar dokumentene vil vi foreta en kontroll. Dersom det er mangler eller vi trenger flere opplysninger vil du høre fra oss. Vi sender deg en SMS når kundeforholdet er opprettet.

  • Når du har mottatt SMS om at kontoen er opprettet, vil du motta bankkort i posten på din Folkeregistrerte adresse. Pin koden finner du i nettbanken og mobilbanken under kort.

    1. Last ned appen: SpareBank 1 Engangskode på mobil for tilgang til nettbank og mobilbank. 
    2. Tast inn mottatte koder: 8- sifret kode (SMS) og 4- sifret kode (e-post).
    3. Velg din egen 4-sifrede kode.

    Se video og les mer om hvordan du bruker engangskodeappen

  • Om du mangler noen av kodene eller har problemer med engangskode-appen mådu ta konakt med oss på telefon 915 07040. 

  • Du må ha norsk fødselsnummer for å kunne få BankID hos oss. Har du D-nummer kan du bruke innloggingsalternativet Uten BankID