Become a customer without BankID

Follow the steps below to become a customer. 


Become a customer – for people without BankID


Bli kunde - for deg uten BankID


Ofte stilte spørsmål fra de som skal bli kunde uten BankID

  • Skatteidentifikasjonsnummer er nummeret som benyttes av skattemyndigheter og andre etater for å identifisere deg som person. Eksempler på skatteidentifikasjonsnummer er Tax Identification number (TIN), Social Security Number eller Social insurance number. Ofte kan det finnes i passet, men noen land har egne kort der skattenummeret fremkommer. Les mer på OECD.org

  • Norge har inngått internasjonale avtaler om gjensidig utveksling av skatteopplysninger, henholdsvis FATCA og CRS. På bakgrunn av disse avtalene skal banken rapportere til Skatteetaten om kunder som er skattemessig bosatt i andre land enn Norge. 

    Å være skattepliktig betyr ikke nødvendigvis at du skal betale skatt til hjemlandet på det du tjener i Norge. Hensikten er at utenlandske myndigheter vil vite om formuesforholdene i Norge. 

    Les mer om skatterapportering og hva dette betyr for deg som kunde

  • Dersom du har d-nummer, utenlandsk bostedsadresse og/eller amerikansk statsborgerskap er norske finansinstitusjoner pliktige til å rapportere ditt skattenummer. Om du likevel mener du ikke har tilhørighet/skatteplikt til land utenfor Norge må du dokumentere dette. Dokumentasjonen må være oversatt til norsk eller engelsk, og være fra offentlig myndighet i det landet du er bosatt i.

    Bekreftelsen kan sendes til:
    SpareBank 1 Østlandet
    SDS Drift
    Postboks 203
    2302 Hamar

  • Du vil motta en e-post fra oss om at søknaden er mottatt. Se om denne e-posten har kommet til mailen du la inn i søknadsskjema. Sjekk også spam/søppelpost for å være helt sikker på om den er kommet frem eller ikke. 

    Om det er feil eller mangler i søknaden får du en ny e-post med informasjon om hva du må gjøre videre. Det kan ta inntil 10 dager før du hører fra oss.

    Dersom det ikke er mangler vil du innen 10 dager motta en SMS når avtaledokumentene er sendt til deg med post til din Folkeregistrerte adresse.

  • Når du har mottatt e-post om at søknaden din er mottatt i banken kan du være trygg på at vi skal se på saken din. Vi kontakter deg dersom det er mangler i søknaden. Om alt er i orden får du SMS fra oss når avtaledokumentene er på vei i posten. 

  • Vi sender avtaledokumentene til din Folkeregistrerte adresse. Det kan ta over 10 dager før posten er fremme.

    Tips! For en kjapp postgang, husk at navnet ditt må stå på postkassa. 

  • Når du får en melding fra oss er det gjerne en forklaring på hvorfor du må sende inn en ny søknad i denne beskjeden. Det kan enten være at opplysninger i Folkeregisteret må oppdateres og/eller at søknaden er mangelfull.

    Har du d-nummer kan det være at det mangler vedlagt dokumentasjon som pass (og oppholdskort dersom utenfor EU), fullstendig arbeidsavtale/studiebevis/annen dokumentasjon på inntekt, eller at du ikke har oppgitt adressen din i utlandet.

    Legitimasjonen må være gyldig. Nødpass er ikke godkjent.

  • Det er viktig at postadressen i Folkeregisteret stemmer. Det er denne postadressen vi bruker for å sende deg avtaledokumenter, bankkort og annen informasjon. Du kan melde flytting, legge til eller endre postadresse ved å kontakte Skatteetaten.

  • Svarkonvolutten følger normal postgang og det kan ta over 10 dager før vi mottar denne.

    Når vi mottar dokumentene vil vi se over at alt stemmer. Dersom det er mangler eller vi trenger flere opplysninger vil du høre fra oss.

    Har du ikke gjennomført legitimasjonskontroll får du en SMS fra oss om hvordan du kan gjøre dette. 

  • Vi trenger Kundeerklæring Privatkunde, Kundeavtale forbrukerforhold og Avtale om Uten BankID.

    Viktig at alle dokumentene er signert og at kundeerklæringen er fullstendig utfylt og besvart.

  • Svarkonvolutten følger normal postgang og det kan ta over 10 dager før vi mottar denne. Når vi mottar dokumentene vil vi foreta en kontroll. Dersom det er mangler eller vi trenger flere opplysninger vil du høre fra oss. Vi sender deg en SMS når kundeforholdet er opprettet.

  • Når du har mottatt SMS om at kontoen er opprettet, vil du motta bankkort i posten på din Folkeregistrerte adresse. Pin koden finner du i nettbanken og mobilbanken under kort.

    1. Last ned appen: SpareBank 1 Engangskode på mobil for tilgang til nettbank og mobilbank. 
    2. Tast inn mottatte koder: 8- sifret kode (SMS) og 4- sifret kode (e-post).
    3. Velg din egen 4-sifrede kode.

    Se video og les mer om hvordan du bruker engangskodeappen

  • Om du mangler noen av kodene eller har problemer med engangskode-appen mådu ta konakt med oss på telefon 915 07040. 

  • Du må ha norsk fødselsnummer for å kunne få BankID hos oss. Har du D-nummer kan du bruke innloggingsalternativet Uten BankID