Slik vokste ServiTech seg attraktiv for partnere

Da gründerne etablerte ServiTech hadde de
ambisjoner om å selge eller fusjonere innen fem år. Det tok seks. Hvordan gjorde de det?

Video placeholder image

Historien om ServiTech er en historie om bred fagkunnskap, god timing, hardt arbeid – og litt hell. Den styrkedrikken har tatt dem fra 8 til 52 millioner kroner i omsetning på 6 år.

– Dette har vi klart uten å låne en eneste krone, sier Stig Stokke, utviklingssjef i ServiTech.

Fleksibilitet er nøkkelen

Startups og små selskaper blir ofte beskrevet som «agile». De er omstillingsdyktige og kan kaste seg rundt avhengig av markedet og kundenes behov. Det krever at man ikke er for sta.

– I starten var vi fast bestemt på å jobbe oss inn mot olje og gass. men da vi så at det ikke gikk, klarte vi å snu satsingen mot kommunalteknikk. Det skjedde heldigvis i god tid før stoppen kom i olje- og gassektoren, sier Stokke.

Ved å satse på sideentrepriser innen vann og avløp, samtidig som de bygde opp kjernevirksomheten mot den mer variable maritime næringa, fikk de større fleksibilitet i ordreboka. 

– Det var viktig for oss. I tillegg har vi hele tiden benyttet lokale leverandører. Det har gjort at vi kunne ta toppene med innleid hjelp. Den fleksibiliteten har vært helt avgjørende, forklarer Stokke.

Flytting ble redningen

Frem til 2014 holdt ServiTech hus i Ålesund. Det var en tung periode økonomisk, og flytting til lille Sjøholt i Ørskog kommune skulle vise seg å være riktig medisin.

– Vi fikk større lokaler, mer kontroll på kosten, og god hjelp av næringsfondet i kommunen. Den flyttingen reddet oss.

Det gjorde også at de virkelig turte å selge tjenestene sine. Ingen begrensninger på salgssiden, kaller Stokke det.

– Du må tørre å selge. I perioder har vi nok gått litt for bredt ut, og det er jo en klassisk feil, men vi har vært fremoverlent. Det har fungert godt, sier han.

Les også: Noen ganger er det riktig å ikke selge

Alt endret seg da de flyttet inn i store lokaler i Sjøholt på Sunnmøre.jpg

Alt endret seg etter at ServiTech flyttet til Sjøholt i Ørskog kommune. Dette er også hjemstedet til daglig leder, Stig Stokke. 

Spiller hverandre gode

Stokke er opptatt av synergier. Både mellom medarbeidere og samarbeidspartnere. Dette har gründerne hatt i bakhodet hele veien, for de har alltid hatt et mål om å bli kjøpt opp. Men ikke av hvem som helst.

– Mye av suksessen vår kommer på grunn av sammensetningen av gründere. Vi har personlige synergier, både i form av komplementære egenskaper, bransjekunnskap og nettverk, sier han.

Slik skulle det også være med en eventuelt fusjonspartner eller oppkjøper.

– Helt fra starten har vi lett etter selskaper vi kan lære av – og omvendt. Det har ligget til grunn hele veien. Vi har bevisst styrt unna selskaper som er transaksjonsorienterte. 

Les også: Lillebakk AS opplevde et skikkelig veksteventyr

Brimer + ServiTech = sant

De fant den rette til slutt. Det skulle vise seg å være en gammel flamme. ServiTech hadde flørtet med selskapet Brimer i en tidlig fase, men da var det ingen gnister.

– Vi var tidlig i dialog med dem, men det var altså ikke noen stor interesse der. Da vi tok opp samtalene i 2017, derimot, fant vi tonen. Vi så synergieffektene av å slå oss sammen, og da gjorde vi det i 2018.

Bedriftene visste også at de kunne jobbe godt sammen, siden de først hadde møttes gjennom prosjekter begge jobbet på. 

Vokste med tilskudd og støtte

Stokke trekker også frem gode bankforbindelser, Innovasjon Norge og ÅKPs ScaleUp-program som viktige bidragsytere.

– Tilskuddet på 300 000 kroner fra Innovasjon Norge hjalp oss godt i gang. Vi har også fått mye rådgivning og støtte fra dem som har vært viktig for oss, sier Stokke. 

Han fremsnakker også ScaleUp-programmet til Ålesund kunnskapspark (ÅKP), som de var med på i første runde.

- De utfordret oss mye på kundeorientering og kundeverdier. Man kan ikke bare utvikle et produkt og håpe på at kunder dukker opp, sier han og avslutter:

– Hadde vi tenkt sånn den gangen, hadde vi aldri brukt så mye tid på å komme inn i olje og gass. 

Les også: Trenger bedriften din vekstkapital? 

Stig Stokke er en av fire gründere bak selskapet ServiTech, og har storparten av tiden fungert som daglig leder av bedriften. 

Klar for å ta idéen din ut på markedet?

Du har utviklet produktet og skal over i vekstfasen. Hva gjør du nå? Hvordan setter du fart på veksten – og hva er viktig å tenke på? Her er våre beste tips.

Video placeholder image

Lete etter investor?

Noen ganger er det smart å lete etter en investor for å kunne vokse som bedrift. Andre ganger kan det være støtteordninger du kan hente pengene fra, for eksempel hos Innovasjon Norge eller Forskningsrådet. Bedriftsrådgiver i SpareBank 1, Ragnar Stene, forteller litt hva du må tenke på i disse tilfellene. 

Video placeholder image

ÅKP forvandler startups til morgendagens storbedrifter

Siden 1999 har ÅKP hjulpet startups på Sunnmøre med å vokse. ScaleUp-programmet de nå tilbyr bedrifter setter nå vinneroppskriften i system. 

Hørt om vekstgaranti? 

Sammen med Innovasjon Norge har vi, som en av få banker, inngått et pilotprosjekt om vekstgarantiordningen. Det vil si at nå kan enda flere bedrifter i Midt-Norge få muligheten til å finansiere veksten sin gjennom oss.

Les mer om vekstgarantiordningen her.

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }