Her finner du informasjon om hvorfor dette har skjedd, og hva du kan gjøre for å få tilgang til kontoene dine igjen.
Har du fått melding om at ditt kundeforhold er sperret?
Hvorfor har vi sperret ditt kundeforhold?
Loven krever at alle bankkunder må være legitimert i bankens arkiver. I tillegg krever myndighetene at vi har oppdatert informasjon om hvordan kundene våre planlegger å bruke banken. Dette kreves for å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre misbruk av din identitet.
Du har tidligere fått flere meldinger fra oss om at vi mangler tilstrekkelig legitimasjon og/eller at du må oppdatere din kundeinformasjon. Vi har ikke registrert at du har svart på våre henvendelser, og har derfor sperret din konto og kort.
Vi beklager de ulemper dette medfører. Hvis du har spørsmål kan du ringe oss på (+47) 915 02095.
Ønsker du å fortsette som kunde i SpareBank 1 Gudbrandsdal?
For å oppheve sperringen av din konto og kort, må du gjøre to ting:
- Oppdatere din kundeinformasjon
- Legitimere deg på nytt
Under finner du nærmere informasjon om hvordan du går fram.
Slik opphever du sperringen
Oppdatering av kundeinformasjon gjøres ved å klikke på knappen under. Du må logge inn med BankID.
Har du ikke BankID? Last ned dette skjemaet som du fyller ut og sender til:
SpareBank 1 Gudbrandsdal
Legitimasjon PM
Nedregata 69
2640 Vinstra
Skal du oppdatere kundeinformasjon for egne barn eller personer under vergemål kan du logge inn med BankID og bruke dette skjemaet.
Du kan legitimere deg på tre ulike måter:
- Alternativ 1: Møte opp ved et av SpareBank 1 Gudbrandsdals kontorer
Ta med deg din legitimasjon og møt opp personlig på ett av våre 5 kontorer i Gudbrandsdal. Finn ditt nærmeste SpareBank 1 Gudbrandsdal kontor her.
- Alternativ 2: Møte opp ved et annet SpareBank 1-kontor
Du kan legitimere deg i SpareBank 1-kontorer i andre deler av landet, finn ditt nærmeste SpareBank 1-kontor her. Ta med din legitimasjon, opplys om at du er kunde i SpareBank 1 Gudbrandsdal og be om at de sender en kopi av din legitimasjon til bankpost@s1g.no
- Alternativ 3: Bor du i utlandet?
Gå til en bank eller ambassade for å ta kopi av passet ditt, og få kopien stemplet med rett kopi. All informasjon i kopien skal være lesbar og bildekopien av passet må være tydelig. Dette sendes til oss (sammen med følgeskjema og kundeerklæring) pr. post til adresse:
SpareBank 1 Gudbrandsdal
Legitimasjon PM
Nedregata 69
2640 Vinstra
Norway
Når du både har oppdatert din kundeinformasjon og legitimert deg på nytt, kan vi gjenåpne kundeforholdet ditt. Dette kan ta noen dager. Du vil få beskjed av oss så snart din konto og ditt kort er gjenåpnet. Har du spørsmål kan du kontakte oss på telefon (+47) 915 02095 eller e-post bankpost@s1g.no
Hva lurer andre på?
For å oppheve sperringen ber vi deg om å legitimere deg snarest mulig. Når vi mottar beskjed om at du har legitimert deg begynner vi prosessen med å gjenåpne kontoen din. I meldingen du har fått fra banken finner du detaljert informasjon om hvilken legitimasjon vi trenger fra deg
Vi har ansvar for å innhente legitimasjon når du etablerer et kundeforhold hos oss. Det følger av reglene i lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering. Det gjør vi for å forsikre oss om identiteten til kunden.Har du mottatt en henvendelse fra oss er det fordi vi ikke har legitimasjon i våre arkiver som tilfredsstiller bankens og lovens krav. Skjerpede legitimasjonskrav bidrar til å hindre ID-tyveri, misbruk av BankID og økonomisk kriminalitet.
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.
Når myndighetene krever at norske bankkunder har legitimert seg overfor banken, er det flere typer legitimasjon som er godkjent. Det er mulig å legitimere seg med blant annet pass og norske førerkort, og bankkort med legitimasjon fra andre banker (det kommer ann på hvilke produkter du har hos oss).
Samtidig er det slik at du som hovedregel må ha et pass for å benytte deg av enkelte av våre produkter og tjenester. Dette gjelder blant annet BankID og kreditt. Dersom du benytter deg av disse tjenestene våre, anbefaler vi deg å legitimere deg med pass eller nasjonalt ID-kort.
Dersom du ikke har gyldig pass, kan du ta kontakt med oss for å se om det finnes alternative løsninger. Bestilling av pass gjør du hos politiet. Noen kontorer har drop-in, men mange krever at du bestiller time på nettet. Bestill time hos politiet her.
Dersom vi nå har sperret kundeforholdet ditt, har vi tidligere sendt deg flere varsler om at du enten må legitimere deg på nytt eller oppdatere din kundeinformasjon. Disse varslene ble sendt både som brev til adressen vi har registrert på deg, som melding i din nett- og/eller mobilbank og som SMS til telefonnummeret vi har registrert på deg. I disse varslene gjorde vi deg oppmerksom på at vi ville måtte sperre ditt kundeforhold dersom du ikke gjorde det vi ba deg om.
Dersom det er umulig på grunn av sykdom, fysisk eller psykisk, å få ordnet med legitimasjon, kan det gjøres unntak fra kravet. Det er ikke alltid nødvendig med legeerklæring, men vi må uansett ha beskjed. Kontakt oss og vi vil vurdere hvert enkelt tilfelle.
Har du fått beskjed av oss om at du må legitimere deg, gå til en bank eller ambassade for å ta kopi av passet ditt, og få kopien stemplet med rett kopi. All informasjon i kopien skal være lesbar og bildekopien av passet må være tydelig.
Send dette til oss pr. post: SpareBank 1 Gudbrandsdal v/ Legitimasjon PM, Postboks 3, 2639 Vinstra, Norway, sammen med følgeskjema og kundeerklæring.
Dersom vi ser at det mangler legitimasjon fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert gyldig legitimasjon.