Avbestillingsforsikring
Trenger du å avbestille en planlagt ferie? Du er dekket både av vanlig helårs reiseforsikring og reiseforsikringen du har gjennom MasterCardet ditt.
Hva dekker avbestillingsforsikringen?
Avbestillingsforsikringen gir deg pengene tilbake hvis du trenger å avbestille en reise på grunn av uforutsette hendelser. Du får tilbake hele summen du har betalt for reisen. Det er ingen egenandel.
Du er dekket dersom avbestillingen skyldes:
- Du, reiseledsager eller nærmeste familie rammes av alvorlig akutt sykdom, ulykke eller dødsfall.
- Brann, innbrudd eller vannskade som krever at du må være tilstede.
- At reisen er i strid med råd fra Utenriksdepartementet. Forholdet må ha inntrådt mindre enn 72 timer før planlagt avreise.
Du får refundert penger for:
- Reisen og oppholdet
- Utflukter og arrangementer
- Dyrepensjonat (hund/katt) når du må avbestille reisen
For detaljer og forsikringssummer, se vilkår
Avbestilling uten grunn
Hvis du skal bruke reiseforsikringen for å avbestille en reise må du ta kontakt med oss og oppgi en grunn for avbestillingen. Hvis du ikke har en gyldig grunn for avbestillingen, får du ikke penger igjen fra reiseforsikringen.
I noen tilfeller kan det hende at selskapet du kjøpte reisen av, kan gi deg pengene tilbake. Da må du ta direkte kontakt med flyselskapet, hotellet, reisebyrået e.l.
Avbestillingsbeskyttelse
Hvis du kjøper avbestillingsbeskyttelse sammen med flybillettene, hotellrommet eller lignende får du som regel kun igjen pengene hvis du blir syk. Dette er du allerede dekket for hvis du har reiseforsikring, og du ender opp med å være dobbeltforsikret.
Avbestillingsforsikring vilkår
Vilkår
Her kan du laste ned fullstendige vilkår som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.
Har du forsikring hos oss fra før, må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg.
Hendelser som kan påvirke reisen din
Vi har samlet noen spørsmål og svar om hva reiseforsikringen dekker og ikke dekker når det skjer ekstraordinære hendelser som kan påvirke reisen din.
Trenger du å avbestille en reise?
Hva lurer andre på?
Hvis du avbestiller reisen på grunn av sykdom, ulykke eller skade gjelder reiseforsikringen. Hvis du bare ombestemmer deg, vil du ikke få igjen penger på reiseforsikringen. Er du usikker, se "Hva dekker avbestillingsforsikringen?"
Slik bruker du avbestillingsforsikringen:
1. Avbestilling av reise, hotell og andre reservasjoner
Kontakt flyselskapet, hotellet, reisebyrået eller der du har gjort reservasjonen, og avbestill. Ta vare på bekreftelse for eventuelle avbestillingsgebyr du må betale.
2. Be om legeerklæring og annen dokumentasjon
Skyldes avbestillingen egen sykdom, skaff en legeerklæring som bekrefter dette.
Hvis det skyldes annen sykdom i familien, barn eller nøkkelperson i reisefølge, få en bekreftelse på dette.
Hvis avbestillingen skyldes andre årsaker enn sykdom, som for eksempel branntilløp, ulykker og skader, ta vare på alt som forklarer hvorfor reisen måtte avbestilles.
3. Kontakt oss
Meld avbestilling til Fremtind for erstatning. Vi utbetaler vanligvis erstatningen raskt til din konto.
Har du reiseforsikring (eller betalt billetten med kredittkortet ditt) kan du få refundert billettpengene for utflukter og arrangementer.
Billettforsikringen i reiseforsikringen dekker ubenyttede og forhåndsbetalte billetter dersom avbestillingen skyldes:
- Du, reiseledsager eller nærmeste familie rammes av alvorlig akutt sykdom, ulykke eller dødsfall.
- Brann, innbrudd eller vannskade som krever at du må være tilstede.
- At reisen er i strid med reiseråd fra Utenriksdepartementet. Forholdet må ha inntrådt mindre enn 72 timer før planlagt avreise.
Har du billetter du ikke får benyttet?
Du må selv avbestille billettene og undersøke om du får noe refundert hos aktøren før du melder sak til oss.
Se også:
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Er du på jobbreise dekkes nødvendige utgifter uansett hvor kort tid bagasjen er forsinket. Forsinket bagasje ved hjemreise er ikke dekket av reiseforsikringen.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket ved utreise:
1. Meld fra til flyselskapet
- Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
- Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger
Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker for inntil 5.000 kroner per person. Gjelder kun ved utreise. Vi dekker ikke utgifter til ting du kjøper etter at bagasjen er tilbake. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr.
Husk å ta vare på kvitteringene og bagasjetaggen.
3. Kontakt forsikringsselskapet
Meld saken til Fremtind Forsikring for erstatning, innen 1 år fra hendelsen. Du kan alltid ringe hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp – (+47 915) 02300.
Se også:
Når avgangen er forsinket
- Ta kontakt med transportøren – de kan ofte hjelpe deg der og
da. - Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Du trenger ikke å melde hendelsen til forsikringsselskapet før
du kommer hjem.
Medfører en forsinket avgang ekstra overnatting, kan du få dette
dekket av forsikringsselskapet.
Når du kommer for sent til forhåndsbestilt transport
- Ta kontakt med fly, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk frem.
- Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Kontakt forsikringsselskapet for erstatning når du kommer hjem eller hvis du trenger hjelp.
Medfører forsinkelsen ekstra reiseutgifter for å innhente fastlagt reiserute, kan dette dekkes av forsikringsselskapet.
Er all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig kan forsikringsselskapet ofte avklare saken direkte.
Er all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig kan vi ofte avklare saken direkte.
Hvilken forsikring gjelder i utlandet?
- Egen bil: Bilforsikringen vår gjelder også på reise i utlandet.
- Leiebil: Her gjelder utleieselskapets forsikring. Følg godt med når du inngår leiekontrakten. Har du reiseforsikring har du egenandelsforsikring på leiebilen hvis det skulle skje noe.
Tyveri og innbrudd
- Anmeld tyveri, innbrudd og hærverk på en politistasjon.
- Noter ned navn og telefonnummer på eventuelle vitner.
- Dokumenter det som har skjedd, hva som er stjålet og hvor det skjedde.
- Egen bil: Innbrudd og tyveri fra egen bil meldes til oss. Kontakt oss gjerne for praktisk og umiddelbar hjelp, ellers kan du vente til du kommer hjem.
- Leiebil: Ring nummeret som er oppgitt i leiekontrakten. For skade på leiebil gjelder forsikringen som følger bilen. Egenandelen dekkes gjennom reiseforsikringen. Private gjenstander dekkes også av reiseforsikringen.
Veihjelp
- Vi hjelper deg med veihjelp uansett hvor du er i Europa.
- Har du leiebil, kan det være at du har en egen avtale. Ring i så fall nummeret du har fått oppgitt i leiekontrakten.
Best i test på skadeoppgjør
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi har Norges beste skadeoppgjør i følge Bytt.no. I tillegg har vi svært fornøyde forsikringskunder, i følge Norsk kundebarometer (2021). Vårt forsikringsselskap Fremtind scorer nok en gang høyt i kategorien skadeforsikring, med 4 av 5 stjerner i testen.
Les mer om våre best i test-utmerkelser