Reiseforsikring - barn og familie
Velger du familiedekning i reiseforskringen, er hele familien din dekket fra de går ut av døra. Selv når dere ikke reiser sammen.
Reiseforsikring for barn
Med familiedekning er barn og ektefelle/samboer inkludert i reiseforsikringen. Forsikringen gjelder uavhengig av om dere reiser sammen eller hver for dere.
Barn som er dekket:
- Barn, stebarn og fosterbarn som tilhører din adresse
- Egne barn som ikke bor på samme adresse som deg
- Barn du har vergeansvar for
- Barnebarn og oldebarn som reiser i følge med deg
Reiseforsikringen for barnet opphører når barnet fyller 21 år. Da kan det være lurt med Innbo- og reiseforsikring for unge.
Har du hatt uhell på reisen?
Blant Norges beste på skadeoppgjør
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2022 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for flere typer forsikringer, blant 19 forsikringsselskaper.
Les mer om våre best i test-utmerkelser
Hva lurer andre på?
Reiseforsikring med familiedekning gjelder for barn inntil 21 år som har folkeregistrert adresse hjemme. Reiseforsikringen gjelder uavhengig av om dere reiser sammen eller hver for dere.
Barn som er dekket:
- Barn, stebarn og fosterbarn som tilhører din adresse
- Egne barn som ikke bor på samme adresse som deg
- Barn du har vergeansvar for
- Barnebarn og oldebarn som reiser i følge med deg
Etter barnet fyller 21 år og flytter hjemmefra kan det være lurt med ungpakka: Innbo- og reiseforsikring for unge.
Både reiseforsikringsbeviset og reisekortet ditt finner du ved å logge inn i mine forsikringer, mobilbanken eller i nettbanken.
Logg inn så kan du laste ned, skrive ut, få det tilsendt på epost eller få tilsendt i posten. Etter du er logget inn finner du reisekortet og informasjon under Forsikringsoversikt - Mine forsikringer: Reise - Til reisekortet.
Hvis du avbestiller reisen på grunn av sykdom gjelder reiseforsikringen. Hvis du bare ombestemmer deg, vil du ikke få igjen penger på reiseforsikringen.
Det er som hovedregel ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikring, mens for reiseforsikringen i kredittkortet er egenandelen 500 kroner for reisegods og behandling etter ulykke.
Husk at det også kan være aldersfradrag, makserstatning eller andre begrensninger.
For oversikt over dekninger se; Hva dekker reiseforsikringen?
Når avgangen er forsinket
- Ta kontakt med transportøren – de kan ofte hjelpe deg der og
da. - Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Du trenger ikke å melde hendelsen til forsikringsselskapet før
du kommer hjem.
Medfører en forsinket avgang ekstra overnatting, kan du få dette
dekket av forsikringsselskapet.
Når du kommer for sent til forhåndsbestilt transport
- Ta kontakt med fly, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk frem.
- Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Kontakt forsikringsselskapet for erstatning når du kommer hjem eller hvis du trenger hjelp.
Medfører forsinkelsen ekstra reiseutgifter for å innhente fastlagt reiserute, kan dette dekkes av forsikringsselskapet.
Er all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig kan forsikringsselskapet ofte avklare saken direkte.
Er all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig kan vi ofte avklare saken direkte.
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Er du på jobbreise dekkes nødvendige utgifter uansett hvor kort tid bagasjen er forsinket. Forsinket bagasje ved hjemreise er ikke dekket av reiseforsikringen.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket ved utreise:
1. Meld fra til flyselskapet
- Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
- Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger
Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker for inntil 5.000 kroner per person. Gjelder kun ved utreise. Vi dekker ikke utgifter til ting du kjøper etter at bagasjen er tilbake. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr.
Husk å ta vare på kvitteringene og bagasjetaggen.
3. Kontakt forsikringsselskapet
Meld saken til Fremtind Forsikring for erstatning, innen 1 år fra hendelsen. Du kan alltid ringe hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp – (+47 915) 02300.
Se også: