Hvordan oppretter jeg en ny ansatt?

Når du oppretter ny ansatt er ansattopplysninger det første som fylles ut. Vi anbefaler at du lagrer etterhvert som du fyller ut feltene i ansattkortet. 

1. Gå til Lønn og Ansatte, og velg Ny ansatt øverst i høyre hjørne. 

2. Du kan søke opp den ansatte i 1880 for å hente inn kontaktinformasjon derfra, eller legge inn opplysningene manuelt ved å trykke Legg inn ny ansatt manuelt.

3. Informasjon du må legge inn om den ansatte hvis du legger inn manuelt:

  • Navn: Skriv navnet i rekkefølgen fornavn, mellomnavn og etternavn.  
  • Virksomhet: Hentes fra systeminnstillinger. Hvis selskapet har flere registrerte virksomheter, må du huske å registrere riktig virksomhet. Dette kan ha en innvirkning for arbeidsgiveravgiften når du kjører lønn. 
  • Kontonummer: Kontonummeret til kontoen det skal utbetales lønn til. Det er også mulig å legge inn en utenlandsk konto med IBAN-kontonummer om den ansatte vil ha lønn til en bankkonto i utenlandsk bank. 

4. Under Fødselsdata må du legge inn fødsels-og personnummer for at ansattforholdet skal innrapporteres i a-meldinger. Hvis den ansatte har et norsk fødselsnummer vil programmet automatisk fylle ut fødselsdato og kjønn. (Hvis du bruker D-nummer eller internasjonal ID må du legge inn fødselsdato og kjønn manuelt). 


5. Feltene under Kontaktinfo er valgfrie å fylle ut, men hvis du skal sende ut lønsslipper via e-post må denne legges inn. 


6. Under Språk kan du velge om du vil at lønnsslipp som sendes til den ansatte skal være på norsk eller engelsk.