Tips og råd
Nettbank
I nettbanken får du full oversikt over privatøkonomien på ett sted.
I nettbanken får du full oversikt over privatøkonomien på ett sted.
Full oversikt gir full kontroll. I nettbanken får du hele privatøkonomien samlet under samme tak. Lett å forstå, lett å ta tak i.
Min økonomi
Full oversikt over forbruket ditt fordelt på kategorier. De faste utgiftene dine, store og små, lett tilgjengelig og samlet på ett sted.
Min sparing
Full oversikt over alle sparepengene dine, enten det er fond og aksjer eller sparekontoene dine. Her finner du så klart også pensjonen din.
Mine barn
Full oversikt over barnas økonomi – de under atten, i alle fall. Barna kan også få full oversikt selv gjennom sin egen mobilbank Spink!
Min bolig
Full oversikt over blant annet boliglånet, forsikringer, boligsparing og utgifter relatert til boligen. Du får til og med se hva boliger i nærområdet ditt har blitt solgt for, og et oppdatert estimat på hva boligen din er verdt!
Mine kjøretøy
Full oversikt over hva bilen din (eller motorsykkelen eller båten) koster deg. Her finner du blant annet billånet, forsikringen, leasingavtalen, bompasseringene – til og med fristen for neste EU-kontroll!
Mine forsikringer
Full oversikt over alle forsikringene du har hos Fremtind, hva de dekker, hva de koster deg, og så klart hvordan du bruker forsikringene.
1 av 5
Har du AvtaleGiro i en eller flere andre banker, og ønsker å samle alt hos oss?
Alt du trenger å gjøre, er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. Resten ordner vi – helt gratis, selvfølgelig.
Liker du ikke å ha ubetalte regninger hengende over deg i nettbanken?
Er du kunde i flere banker? Du kan lekende lett få opp alle kontoene dine og eventuelle kredittkort og forbrukslån i nettbanken hos oss.
Samtidig som du legger inn kontoer fra andre banker (se forrige tips), kan du velge å hente penger fra disse kontoene til din konto i SpareBank 1.
Slik henter du penger fra kontoer i andre banker:
Pengene vil som regel bli tilgjengelig i løpet av én virkedag.
Legger du inn datoen du får lønn (eller datoene, hvis du er så heldig å ha flere lønningsdager), kan du på Forfall-siden se hvilke regninger du har til forfall frem til neste lønning, og enkelt se om du har nok penger på kontoen til å betale dem. Genialt, ikke sant?
Slik legger du inn lønningsdato:
Visste du at du kan endre eller avslutte abonnementer direkte i nettbanken?
Her finner du abonnementene dine:
La sparingen gå av seg selv! Med mikrosparing kan du spare litt hver gang du bruker bankkortet.
Her finner du mikrosparing:
Neste gang du bruker kortet, er du i gang med sparingen!
Har du ikke BankID? Da velger du For deg som ikke har BankID, og følger veiledningen som kommer opp.
Problem: Hvis du taster inn feil kode for mange ganger, blir kodebrikken sperret.
Løsning: Ring oss på 915 07040 så hjelper vi deg.
Problem: Kodebrikken viser ingen tall på skjermen, eller den viser en dato.
Løsning: Bestill ny kodebrikke
NB: Det kan ta flere dager før du mottar ny kodebrikke. Hvis du laster ned BankID-appen får du tilgang med en gang.
Har du både BankID-app og kodebrikke, og det feiler ved innlogging kan du prøve følgende:
Hvis du ønsker å bruke både kodebrikke og app:
Det er ikke lenger mulig å benytte både BankID-appen med biometri og kodebrikke på grunn av sikkerhet. Har du biometri aktivert må du:
Hvis du ønsker å kun bruke kodebrikke:
Hvis du får en feilmelding som starter med BID (BID er en forkortelse for BankID), så har disse feilmeldingene med BankID å gjøre. Se hva feilmeldingene betyr og hva som kan være løsningen.
Vi anbefaler å bruke siste versjon av nettleseren din. Sjekk om du har siste oppdaterte versjon.
Tips! Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen nettleser. For eksempel: Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox, eller Safari for Mac OS.
For å kunne logge inn i banken trenger du enten BankID eller tjenesten Uten BankID. For å få BankID eller Uten BankID må du møte opp i din lokale SpareBank 1 med gyldig legitimasjon og ditt D-nummer. Da hjelper vi deg slik at du kan logge inn i nettbanken og mobilbanken.
Gyldig legitimasjon for å få BankID er pass eller norsk nasjonalt ID-kort.
For å få nettbank hos oss må du:
Jeg har BankID fra annen bank
Har du BankID fra en annen bank kan du bli kunde og bestille nettbank med din eksisterende BankID.
Jeg har ikke BankID
For å få nettbank må du først ha en BankID. Dette kan du få fra du er 13 år. BankID brukes til innlogging i nettbanken, signering av elektroniske dokumenter og som din legitimasjon på nett.
Les mer om hvordan du skaffer deg BankID
Se også:
Nettbank
Mobilbank
Mobilbank for barn
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, BankID-appen, eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.