BankID på mobil skal fases ut

Nå skal det bli enda tryggere og enklere for deg å bruke BankID. 

Hva betyr dette for deg?

  • BankID på mobil vil fortsatt fungere i lang tid fremover. 
  • Utfasingen gjelder for alle banker og brukersteder, og skal skje gradvis.
  • Alle kunder vil få god informasjon lenge før de må bytte. 
Bankid på en mobil

Engangskode-appen erstatter BankID på mobil

SpareBank 1 har allerede et fullgodt, trygt og enkelt alternativ til BankID på mobil: Engangskode-appen. Den gjør det superenkelt å logge inn i nettbanken, mobilbanken og offentlige tjenester, eller når du skal betale med kort på nett. 

Engangskode-appen vår brukes allerede av over 600.000 kunder. Det er enkelt og helt gratis å komme i gang.

Video placeholder image

Lurer du på noe?

Ja, BankID på mobil skal fases ut og erstattes med tryggere og bedre app-teknologi. Dette gjelder for alle banker og brukersteder i Norge.

Akkurat når dette vil skje vet vi foreløpig ikke, men BankID på mobil vil fortsatt fungere i lang tid fremover. Utfasingen skal skje gradvis, og alle kunder vil få god informasjon lenge før de må bytte. Du kan lese mer om utfasingen på BankIDs egen nettside. 

De aller fleste telefoner støtter engangskode-appen. Har du en telefon som ikke støtter app, kan du fortsette å bruke BankID på mobil en god stund til. Kodebrikken forsvinner ikke og vil alltid være et alternativ.

BankID på mobil var en revolusjon da det kom i 2009, men teknologien regnes nå som gammeldags. Den er avhengig av et fysisk SIM-kort i telefonen og SMS-tjeneste for å motta meldingen med to referanseord som de fleste er kjent med. BankID på app er både tryggere og enklere å bruke. Telefonen er beskyttet med en kode og du vil alltid motta et varsel på mobilen som du må godkjenne. Ved signering av avtaler og i situasjoner som krever ekstra sikkerhet må du fortsatt bruke personlig passord.

Du trenger ikke bruke biometri. Hvis du vil kan du i stedet bruke PIN eller personlig passord.

Nei. Kodebrikken forsvinner ikke. Den vil fungere for alle de som foretrekker å bruke den.  

BankID på mobil-tjenesten vil leve en god stund fremover. Har du ikke mulighet for å bruke apper, er kodebrikken fortsatt et alternativ. I fremtiden vil du måtte bruke app dersom du ønsker en BankID på mobilen.

Vipps, som drifter BankID, ønsker å gå for en løsning som de kan videreutvikle så den blir enda mer brukervennlig og sikker for deg som kunde. De må også sikre at BankID tilfredsstiller kravene i lovverket som styrer tjenester for identifisering og legitimering.

Ja, når BankID på mobil er faset ut vil det ikke lenger være mulig å bruke denne løsningen. Da er alternativene app eller kodebrikke.

Nei. Dette gjelder for alle banker og brukersteder i Norge. 

SpareBank 1 sin BankID-app er engangskode-appen. Engangskode-appen er en trygg, rask og enkel måte å identifisere deg med BankID på. Appen kan også brukes hvis du skal betale på nett.

Ja. når du logger deg inn eller signerer med BankID fra en annen bank, kan du bruke BankID-appen, engangskode-appen eller kodebrikke.

Nei, du kan også bruke vår engangskode-app når du skal identifisere deg med BankID. Den er trygg, rask og enkel, og kan også brukes hvis du skal betale på nett.