Vi trenger ny legitimasjon på mange kunder

Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må legitimere seg overfor banken. Formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet. 


Samfunnsdugnad mot økonomisk kriminalitet

Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men oppdatert legitimasjon er nødvendig for å tilfredsstille kravet fra myndighetene. Med oppdatert informasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindel og andre former for økonomisk kriminalitet. 

Berørte kunder blir kontaktet

Flere av våre kunder blir nå kontaktet av banken med beskjed om at vi trenger ny legitimasjon. Årsaken er at vi dessverre ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på kundenes identitet i vårt arkiv.

Alle BankID-brukere må i henhold til reglene være legitimert med pass. De som blir kontaktet må derfor komme innom banken med gyldig pass hvis de fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank.

Fysisk frammøte er nødvendig

Vi er til stede ved 38 bankkontorer på Østlandet, og kan ta imot kunder i alle våre avdelinger. Eventuelt kan de møte ved et annet SpareBank 1-kontor i Norge.


Mer om legitimasjonskravet

  • Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. I henhold til reglene for BankID må banken gjennomføre kontroll av pass for alle som har eller skal ha BankID.

  • Nei, dette gjelder alle banker. Det er en felles samfunnsdugnad for å forhindre økonomisk kriminalitet. 

  • Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi: norsk pass, utenlandsk pass, norsk utlendingspass og reisebevis for flyktninger.

    Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank. 

    For å ha BankID er det krav om at du viser pass.

  • Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank. 

    For å ha BankID er det derimot krav om at du viser pass.

    Har du spørsmål, ta gjerne kontakt med banken på e-post til kundekontroll@sb1ostlandet.no.

  • De må ta kontakt med banken på e-post til kundekontroll@sb1ostlandet.no for å avtale løsning.

  • For å tilfredsstille myndighetskravet og for å få gjennomført kontrollen innen rimelig tid.

  • Årsaken er at banken er pålagt å gjennomføre en legitimasjonskontroll, derfor må du møte fysisk.

  • Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken på e-post til kundekontroll@sb1ostlandet.no.