Prisendring for deg som sparer i fond

Vi gjør nå endringer i måten du betaler for fondssparingen din. For mange vil det innebære at det blir billigere å handle fond hos oss. Dette gjør vi for å tilfredsstille regulatoriske krav og for å kunne tilby kundene våre konkurransedyktige priser.


Ny måte å betale for fondene dine

Endringen i prismodellen betyr at i stedet for at alle kostnader er inkludert i fondenes forvaltningshonorar, der banken mottar deler av forvaltningshonoraret i returprovisjon, vil prisen på de fleste fond i fremtiden bli todelt – en pris som forvalter skal ha for jobben (forvaltningshonorar) og en pris som banken skal ha for jobben som distributør og oppfølging av ditt kundeforhold (formidlingshonorar). I flere tilfeller vil det føre til at den totale kostnaden for fondene blir lavere.

Dette betyr det for deg
  • Den nye betalingsmetoden vil føre til at den totale kostnaden for fondene dine i mange tilfeller vil bli lavere.
  • Sparingen vil ikke påvirkes, men måten vi tar oss betalt på endres. Du vil få bedre oversikt over hva du betaler til de ulike aktørene.
  • For å få nye priser må du akseptere ny kundeavtale. 

Hva betyr endringen for deg?

Endringen vi gjør nå kommer fra lovendringer i det europeiske regelverket MIFID II. Formålet med reglene er å gi bedre beskyttelse for deg som investerer og sikre en mer gjennomsiktig betalingsstruktur i investeringmarked.

Regelverket strammer blant annet inn muligheten for distributører som oss å motta returprovisjoner for salg av fond. En del av hensikten har vært å sikre at banker, rådgivere og andre som selger fond ikke har insentiver til å anbefale dyre fond (med høy returprovisjon) i stedet for billige fond (med lav returprovisjon).

I tillegg ønsker vi å kunne være konkurransedyktig på priser.

Kort oppsummert endrer vi nå måten vi tar betalt for fond på. Dette gjør vi ved å innføre en Nettofondsmodell som gjør at vi ikke lenger får betalt av forvalter for å distribuere fond. Ved å akseptere avtalen gir du oss tillatelse til å konvertere dine fond til nettofond. Når fondet ditt er konvertert til et nettofond mottar vi ikke returprovisjon lenger, men kostnaden til banken skilles ut i et eget formidlingshonorar som du betaler direkte til banken. Vi setter ned prisen for formidling på flere fond som gjør at vårt fondsutvalg i sum blir billigere for deg i vår nye nettofondsmodell.  

Ikke alle fond er tilgjengelig som nettofond, og for disse beholdningene vil vi fortsatt motta returprovisjon, som i dag. 

I et bruttofond betaler du et årlig honorar for fondene dine. Dette honoraret deles mellom fondsforvalter og banken som distributør. Honoraret til forvalter kalles forvaltningshonorar. Banken får en indirekte betaling fra fondsleverandøren som betaling for distribusjon, markedsføring, kundeservice, skatte-rapportering, veiledning og rådgivning m.m. Dette honoraret kalles returprovisjon.

I et nettofond betaler du bare forvaltningshonorar til fondsselskapet. Bankene eller distributørene må så legge på sin kostnad som direktebetaling fra kunden for at de tilbyr fondet i sitt fondsutvalg. Denne direktebetalingen kalles formidlingshonorar. Returprovisjonen som banken tidligere fikk av Fondsforvalter faller derfor bort.

Formidlingshonoraret vil i mange tilfeller være lavere enn den returprovisjonen vi tidligere belastet via fondsforvalteren, noe som betyr lavere kostnad for deg som kunde. For enkelte fond kan det være tilfeller hvor det er motsatt, at kostnaden kan være mer.

Hvilken avgift du betaler for fondene dine varierer for ulike typer fond.

Formidlingshonorar er et honorar som betales direkte til banken for tjenesten bankene leverer når du sparer og investerer i fond. Dette honoraret erstatter returprovisjonen vi tidligere mottok fra fondsforvalter. Honoraret beregnes ut fra din samlede fondsbeholdning.  

Formidlingshonoraret betales ved at det gjennomføres innløsning av fondsandeler. Dette trekkes fra fondet med høyest beholdning. Det gjøres automatisk og du trenger ikke å foreta deg noe selv. Formidlingshonoraret blir trukket etterskuddsvis hvert kvartal. Du kan også velge at dette skal trekkes som et beløp direkte fra en konto du oppgir.

Forvaltningshonorar er en årlig pris du belastes som betaling for distribusjon, markedsføring og forvaltning av fondet. Dette honoraret deles så i to mellom fondsforvalter og banken som distributør. Honoraret til forvalter kalles forvaltningshonorar. Banken får en indirekte betaling fra fondsleverandøren som betaling for distribusjon, markedsføring, kundeservice, skatte-rapportering, veiledning og rådgivning m.m. Dette honoraret kalles returprovisjon. Formidlingshonoraret vi nå innfører erstatter returprovisjon som vår inntekt fra fondsdistribusjon.

Du kan allerede i dag gi din aksept til endringene i kundeavtalen. Vi vil starte med å konvertere bruttofondene dine over til nettofond etter 28.05.2021. Konverteringen vil skje i løpet av juni. Prisendringen iverksettes når fondet er konvertert til nettofond. Dersom fondet ditt ikke kan konverteres til et nettofond, vil prisen være lik som i dag.

Vårt fondsutvalg påvirkes ikke av endringer i prismodell. Vi gjør kontinuerlig vurdering av hva vårt tilbud skal være for at du skal ha et best mulig utvalg.

Noen fond vil fremdeles kun være tilgjengelige i bruttofondsversjon. Betalingen for disse fondene vil dermed følge gammel betalingsstruktur som gjør at banken mottar returprovisjon fra fondsforvalter på akkurat dette fondet og ikke direkte fra deg som kunde. Du som kunde betaler imidlertid et honorar til banken indirekte via totalprisen du betaler til forvalter.

På grunn av endringer i lovkrav, har vi gjort endringer som du må akseptere. Dette er i hovedsak godt nytt for deg. Dersom du ikke aksepterer, vil det kunne begrense hvilke fond du kan handle hos oss.

Endringen gjelder alle kunder, og det vil ikke være mulig å velge mellom den gamle og den nye prismodellen.

Sparer du til barnet i barnets navn må også de akseptere ny kundeavtale. Er barnet under 18 år, må begge foreldrene (vergene) akseptere. Hvis du sparer i fond til barnet ditt, i ditt navn, trenger ikke barnet akseptere ny kundeavtale.

Du må fylle ut et skjema per person. Har du eneansvar må du laste opp dokumentasjon på dette.

Hvis du er verge for en person over 18 år, som sparer i fond i sitt eget navn, må du akseptere ny kundeavtale, på samme måte som for barn. Du må fylle ut et skjema per person.

Prisendringen vil variere fra fond til fond, her ser du hvordan prisen eksempelvis vil endre seg på fondet ODIN Global. *

Hvilken pris hadde jeg før?
Forvaltningshonorar: 1,5 % (hvorav 0,75 % var returprovisjon til banken)
Totalkostnad før endringen: 1,5 % 

Hvilken pris får jeg nå?
Forvaltningshonorar:  0,75 %
Formidlingshonorar Digital: 0,3 %
Ny totalkostnad for digital kunde: 1,05 %

Hvis du ønsker såkalt betjent oppfølging, der du får individuell oppfølging av en investeringsspesialist, vil prisen for ODIN Global bli:
Forvaltningshonorar: 0,75 %
Formidlingshonorar Digital: 0,3 %
Formidlingshonorar Betjent oppfølging: 0,3 %
Ny totalkostnad for betjent oppfølging: 1,35 %

For dette fondet vil du med andre ord betale mindre enn før, enten du velger å være en heldigital kunde, eller om du ønsker betjent oppfølging.

*) Vi har minimums- og maksimumspriser på formidlingshonorar. Den faktiske prosentsatsen vil derfor avhenge av hvor stor fondsbeholdning du har. 


Våre formidlingshonorarer

  • Aksjefond: 0,3 %
  • Indeksfond: 0,3 %
  • Kombinasjonsfond: 0,3 %
  • Rentefond: 0,2 %

Honorarene varierer noe avhengig av hvor stor fondsbeholdning du har.

Spare på egen hånd eller få oppfølging av en investeringsspesialist?

Når du skal spare i fond får du automatisk tilgang til digital sparing. Hvis du har større fondsinvesteringer kan du i tillegg velge betjent sparing. Da betaler du litt mer, men du får også mer.

Digital sparing er basert på at du er selvbetjent.

Du får:

  • Generell veiledning for å komme i gang med sparing 
  • Tilgang til en digital fondsrådgiver som hjelper deg å velge fond
  • Mulighet til å handle fra et stort utvalg av fond
  • Daglig oppdatering av verdi og fondsbeholdning
  • Skatterapportering 
  • Mulighet for å sette opp og følge med på dine egne sparemål
  • Full oversikt over sparingen din i mobilbank og nettbank

Betjent sparing passer best for deg som har større fondsinvesteringer i SpareBank 1 SMN. Tjenesten inkluderer alt fra digital sparing, i tillegg får du:

  • Fri tilgang til investeringsspesialist i banken
  • Individuell oppfølging og bistand i forbindelse med fondshandel
  • En tilpasset finansplan med anbefalinger basert på din risikovilje, risikoevne, tidshorisont, dine preferanser og ønsker
  • Tilbud om minimum ett årlig møte vedrørende din sparing og dine investeringer 
  • Invitasjon til kundearrangement og webinar med aktuelle temaer

Informasjon til deg som handler fond og verdipapir

Som kunde skal du være trygg på at dine interesser kommer før bankens interesser. I 2018 ble det innført et europeisk regelverk som gir deg som investor større grad av åpenhet og beskyttelse. Dette regelverket går under det formelle navnet MiFID II. 

Spørsmål og svar

Historisk avkastning for fond er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning avhenger blant annet av markedsutvikling, forvalters dyktighet, fondets risiko, samt kostnader ved tegning, forvaltning og innløsning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap.


Sammenlign priser

Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no