Bankkort for ungdom

Ungdomskortet er for alle mellom 13 og 17 år. Fra fylte 13 år kan bankkortet brukes til netthandel. Kortet er praktisk for kjøp av for eksempel musikk, buss- og kinobilletter.

Kan brukes både i Norge og i utlandet.
Full oversikt over saldo og bruk i mobilbanken.
Kortet kan brukes som legitimasjon og til netthandel.

Barn som allerede har bankkort for barn, vil automatisk få oppgradert sitt bankkort for ungdom ved fylte 13 år og trenger ikke bestille.


Frihet i trygge rammer

Det er stor forskjell på å være 13 og 17 år. På få år går man fra å ha litt lommepenger til gradvis å få mer ansvar for egen økonomi.

  • Fra fylte 13 år blir det mulig å handle på nett med BankID. For å få BankID hos oss må du møte opp i banken med pass. Er du under 18 må dine foreldre godkjenne bestillingen av BankID.
  • Kortet har ekstra sikkerhet. Det kan for eksempel ikke brukes uten at det er penger på konto.
  • Kortet har ingen faste avgifter og er gratis å bruke i butikker og i SpareBank 1s minibanker.

Gi barnet oversikt

Med SpareBank 1 har du flere løsninger for unge. Spink er en app som gir barn og unge oversikt over hvor mye penger som er på bankkortet og hva pengene har gått til. I Spink kan barna også få en egen sparekonto, slik at de kan sette seg egne sparemål og overføre penger selv. Slik kan appen motivere til egen sparing.

Og er barnet over 13 år og har BankID, kan barnet bruke ordinær nettbank og mobilbank, der man har full oversikt over kontoene og økonomien. 


Priser

  • Ingen årspris eller faste avgifter
  • Gratis å bruke i butikker og i SpareBank 1s minibanker innenfor åpningstid (2 kroner utenfor åpningstid)
  • Uttak i andre bankers minibank 7 kroner
  • Uttak i minibank i utlandet koster 30 kroner + 0,5 % av uttaksbeløpet
  • Mobilbank følger med gratis

  

Bruk av kortet

Hva Fra 13 år
Kan bruke kortet uten at det er penger på konto Nei
Kan bestille kort med eller uten legitimasjon Ja
Sjekke saldo i mobilbank Ja
Kan skru av og på hvor kortet skal kunne brukes med regionsperre i mobilbank Ja
Mulighet for handel på nettet Ja
Netthandel kan skrus av og på i mobilbanken Ja
Stengt for sider definert som gambling Ja
Får BankID og nettbank sammen med kortet Ja

Sperre bankkortet

Har du mistet kortet eller tror andre kan ha fått tak i koden? Sperr kortet så raskt som mulig.

Har du ikke nettbank eller mobilbank, eller kommer deg ikke inn der, kontakt oss på 915 02244, fra utlandet: +47 915 02244 så hjelper vi deg.

Har du ikke nettbank eller mobilbank, eller kommer deg ikke inn der, kontakt oss på 915 02244, fra utlandet: +47 915 02244 så hjelper vi deg.

Er bankkortet ditt misbrukt?

Da må du først sperre kortet. Deretter fyller du ut reklamasjonsskjema. Begge deler gjør du i nettbanken. For å fylle ut reklamasjonsskjema, velg kortet som er misbrukt og deretter "Reklamasjon".
Logg inn og registrer reklamasjon.

Har du ikke nettbank? Ring oss på 915 02244, så hjelper vi deg. 

Se hvor enkelt det er å sperre og å åpne kortet igjen.



Sikker kortbruk

Å betale med kort er enkelt og sikkert. Sjekk våre tips for smart kortbruk.


Ut å reise? Betal i lokal valuta

Betaler du med kortet er det Visa som veksler, og de har den beste vekslingskursen. Selv om vi legger på et valutapåslag på 2 %, er det fortsatt mest lønnsomt å betale i lokal valuta. Ved betaling i norske kroner, er det butikken som veksler og de velger ofte et høyt påslag for å sikre seg mot valutatap. 


Hva lurer andre på?