Så enkelt er det å bytte bank

Bytte bank til oss? Det er faktisk enklere enn du tror. Hos oss får du en bank som er der – for de små og store tingene i livet.

familie i sofa som ser på pc. foto.

Hvordan bytte bank?

to personer som snakker sammen. illustrasjon.

1. Bli kunde

For å bytte bank til oss må du først bli kunde. Det gjør du enkelt ved å klikke på knappen under og følge stegene. Det er gjort på et par minutter. 

Husk å bestille bankkort og opprette alle kontoer du ønsker hos oss før du bytter bank.

dame som sjekker mobilen. illustrasjon.

2. Si ifra til jobben

Du må huske å gi det nye kontonummeret til arbeidsgiveren din og alle andre som betaler inn penger på kontoen din. Her viser vi deg hvordan. 

bankid på en mobil. illustrasjon.

3. Skaff deg ny BankID

For at du ikke skal risikere å stå uten BankID anbefaler vi at du skaffer deg ny hos oss med en gang. For å få BankID trenger vi at du viser oss legitimasjon. 

dame bak bord på mobil. illustrasjon.

4. Flytt kontoer til oss

Vi har gjort det enkelt å slå opp med den gamle banken og overføre banktingene dine med noen knappetrykk. Resten kan en rådgiver hjelpe deg med. 

Har du konto med bindingstid, bør du vurdere å vente med å si opp disse til bindingstiden utløper.

Trenger du hjelp? Ingen problem! Ta kontakt med oss for å bli guidet gjennom prosessen.

Nyhet - enkelt å flytte AvtaleGiro

Nå har det blitt superenkelt å flytte AvtaleGiro!

Har du AvtaleGiro i en annen bank, og ønsker å samle alt hos oss? Tidligere kunne det være tungvint og tidkrevende å flytte AvtaleGiro, men nå gjør du det enkelt på 1-2-3! 

Alt du trenger å gjøre er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. Resten ordner vi – helt gratis selvfølgelig.

Vanlige spørsmål om bankbytte

Det å bli kunde hos oss går raskt. Deretter vil selve byttet ta 1- 4 uker.

  • Mobilbank, nettbank og nye kontoer blir tilgjengelig umiddelbart.
  • Kortene kommer i posten etter ca. 7 virkedager (Tips! For en kjapp postgang, husk at navnet ditt må stå på postkassa).
  • PIN-kode til kortene finner du i mobilbanken og nettbanken. Du har samme PIN på alle kort.
  • Hvor lang tid overføring av penger fra kontoer i tidligere bank vil avhenge av banken, men det tar vanligvis rundt 7 dager. 
  • Vi anbefaler å overføre noe penger før bankforholdet i din gamle bank avsluttes, sånn at du ikke ender opp uten penger i mellomtiden.

Noen produkter, som for eksempel aksjesparekonto og BSU, kan det ta noe lenger tid å få flyttet over. 

eFaktura

Eksisterende eFaktura kommer automatisk opp i mobilbanken og nettbanken. Alle banker henter informasjon fra et felles register. Det betyr at du ikke trenger å gjøre noe som helst.

Merk at du må godkjenne fakturaen gjennom banken du vil bruke for å få informasjon om betalingen. 

AvtaleGiro

Nå kan du flytte AvtaleGiro på 1-2-3 i mobilbanken eller nettbanken! Alt du trenger å gjøre er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. 

Se hvordan du flytter AvtaleGiro her. 

Ja, det kan du. Du kan velge å gjøre dette når du fyller ut bankbytteskjemaet. 

Hvis du allerede har sendt inn bankbytteskjema kan du også flytte BSU ved å klikke på knappen nedenfor. Da legger du inn kontonummeret til BSU-kontoen du har i dag og bekrefter at du ønsker å flytte denne kontoen til oss.

Du kan bare ha én BSU-konto, derfor er det viktig at denne flyttingen skjer korrekt og at du ikke avslutter BSU-kontoen din før du oppretter en ny hos oss.  Les mer om reglene for BSU her.

Hvis du avslutter hele kundeforholdet i tidligere bank, slutter BankIDen din å fungere. Derfor bør du skaffe deg ny BankID når du bytter bank. Vi anbefaler å gjøre dette tidlig i bankbytteprosessen. 

Hvis du ikke avslutter kundeforholdet ditt trenger du ikke ny BankID. Det kan likevel være lurt å sette opp en BankID hos oss når du blir kunde. Da kan vi enklere hjelpe deg dersom det skulle oppstå noen problemer. 

Les mer om BankID

Så enkelt er det å flytte lånene dine: 

1. Send inn lånesøknad

Dette må du gjøre for å få med nødvendig dokumentasjon. Søknaden er helt uforpliktende.

2. Snakk med rådgiver

Du vil bli kontaktet av en rådgiver som gir deg et tilbud på å flytte lånet ditt til oss.

3. Vi fikser resten

Dersom du takker ja til tilbudet, innfrir vi boliglånet i din gamle bank og oppretter ditt nye lån.

 

Du kan flytte hele eller deler av en aksjesparekonto til oss i mobil- eller nettbanken.

Les mer om flytting av aksjesparekonto

Ja, du kan overføre forsikringer til oss. De fleste forsikringene kan du flytte selv ved å bruke vår forsikringskalkulator. Resten kan en forsikringsrådgiver hjelpe deg med. 


radgiver-briller

Nyttige tips til deg som skal bytte bank

  • Betalinger som er lagt til forfall: Husk at betalinger som er lagt til forfall hos den gamle banken må legges inn på forfallsregisteret på nytt hos oss. 
  • Vær obs på bindingstid: Hvis du har oppsigelsesfrister eller bindingstid til noen av kontoene dine bør du vente med å si opp disse til bindingstiden utløper for å unngå unødvendige gebyr. 
  • Ta vare på kontoutskrifter: Når du sier opp kundeforholdet ditt i gammel bank, mister du ofte tilgang til historikk og kontoutskrifter. Derfor kan det være lurt å lagre eller skrive ut kontoutskriftene.
  • Betal eventuelle papirfakturaer i overgangsfasen: Hvis du mottar papirfaktura på regninger du egentlig har AvtaleGiro på, betaler du disse inntil AvtaleGiro-avtalene er på plass hos oss.

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }