Vi har endret måten du betaler for fondsparingen din på. Dette gjør vi for å tilfredsstille regulatoriske krav og for å kunne tilby konkurransedyktige priser. For mange vil endringene innebære at det blir billigere å handle fond hos oss.
Ny måte å betale for fondene dine
Dette betyr endringen for deg
Endringen i prismodellen betyr at i stedet for at alle kostnader er inkludert i fondenes forvaltningshonorar, der banken mottar deler av forvaltningshonoraret i returprovisjon, vil prisen på de fleste fond bli todelt – en pris som forvalter skal ha for jobben (forvaltningshonorar) og en pris som banken skal ha for jobben som distributør og oppfølging av ditt kundeforhold (formidlingshonorar).
- Den nye betalingsmåten vil føre til at den totale kostnaden for fondene dine i mange tilfeller vil bli lavere.
- Sparingen vil ikke påvirkes, men måten vi tar oss betalt på endres. Du vil få bedre oversikt over hva du betaler til de ulike aktørene.
- Navnet på fondene kan endres noe, men vil fortsatt være kjent for deg. For eksempel vil ODIN Aksje C bytte navn til ODIN Aksje D.
- For å få nye priser og handle fond må du akseptere ny kundeavtale.
Hva betyr endringen for deg?
Prosessen med å flytte fond startet i 2021, og i løpet av 2022 skal alle fond være flyttet. Dette betyr at vi nå har endret måten du betaler for fondsparingen din på. Fondsutvalget i mobilbanken og nettbanken er litt annerledes. Navnet på fondene kan endres noe, men vil fortsatt være kjent for deg. For eksempel vil ODIN Aksje C bytte navn til ODIN Aksje D. Du kan oppleve at enkelte fond ikke lenger kan kjøpes. I en periode kan du også oppleve at du har to fond med samme navn og at det tar lengre tid enn normalt å motta pengene i forbindelse med kjøp og salg av fond.
Endringen vi gjør nå kommer fra lovendringer i det europeiske regelverket MIFID II. Formålet med reglene er å gi bedre beskyttelse for deg som investerer og sikre en mer gjennomsiktig betalingsstruktur i investeringmarked.
Regelverket strammer blant annet inn muligheten for distributører som oss å motta returprovisjoner for salg av fond. En del av hensikten har vært å sikre at banker, rådgivere og andre som selger fond ikke har insentiver til å anbefale dyre fond (med høy returprovisjon) i stedet for billige fond (med lav returprovisjon).
I tillegg ønsker vi å kunne være konkurransedyktig på priser.
Kort oppsummert har vi endret måten vi tar betalt for fond på. Dette gjør vi ved å innføre en Nettofondsmodell som gjør at vi ikke lenger får betalt av forvalter for å distribuere fond. Ved å akseptere avtalen gir du oss tillatelse til å konvertere dine fond til nettofond. Når fondet ditt er konvertert til et nettofond mottar vi ikke returprovisjon lenger, men kostnaden til banken skilles ut i et eget formidlingshonorar som du betaler direkte til banken. Vi setter ned prisen for formidling på flere fond som gjør at vårt fondsutvalg i sum blir billigere for deg i vår nye nettofondsmodell.
Ikke alle fond er tilgjengelig som nettofond, og for disse beholdningene vil vi fortsatt motta returprovisjon, som i dag.
I et bruttofond betaler du et årlig honorar for fondene dine. Dette honoraret deles mellom fondsforvalter og banken som distributør. Honoraret til forvalter kalles forvaltningshonorar. Banken får en indirekte betaling fra fondsleverandøren som betaling for distribusjon, markedsføring, kundeservice, skatte-rapportering, veiledning og rådgivning m.m. Dette honoraret kalles returprovisjon.
I et nettofond betaler du bare forvaltningshonorar til fondsselskapet. Bankene eller distributørene må så legge på sin kostnad som direktebetaling fra kunden for at de tilbyr fondet i sitt fondsutvalg. Denne direktebetalingen kalles formidlingshonorar. Returprovisjonen som banken tidligere fikk av Fondsforvalter faller derfor bort.
Formidlingshonoraret vil i mange tilfeller være lavere enn den returprovisjonen vi tidligere belastet via fondsforvalteren, noe som betyr lavere kostnad for deg som kunde. For enkelte fond kan det være tilfeller hvor det er motsatt, at kostnaden kan være mer.
Hvilken avgift du betaler for fondene dine varierer for ulike typer fond.
Formidlingshonorar er et honorar som betales direkte til banken for tjenesten bankene leverer når du sparer og investerer i fond. Dette honoraret erstatter returprovisjonen vi tidligere mottok fra fondsforvalter. Honoraret beregnes ut fra din samlede fondsbeholdning.
Formidlingshonoraret betales ved at det gjennomføres innløsning av fondsandeler. Dette trekkes fra fondet med høyest beholdning. Det gjøres automatisk og du trenger ikke å foreta deg noe selv. Formidlingshonoraret trekkes hvert halvår. Du kan også velge at dette skal trekkes som et beløp direkte fra en konto du oppgir.
Forvaltningshonorar er en årlig pris du belastes som betaling for distribusjon, markedsføring og forvaltning av fondet. Dette honoraret deles så i to mellom fondsforvalter og banken som distributør. Honoraret til forvalter kalles forvaltningshonorar. Banken får en indirekte betaling fra fondsleverandøren som betaling for distribusjon, markedsføring, kundeservice, skatte-rapportering, veiledning og rådgivning m.m. Dette honoraret kalles returprovisjon. Formidlingshonoraret vi nå innfører erstatter returprovisjon som vår inntekt fra fondsdistribusjon.
Prisendringen gjelder når du har akseptert ny kundeavtale og når fondet er endret fra bruttofond til nettofond. Dersom fondet ditt ikke kan konverteres til et nettofond, vil prisen være lik som i dag. Har du flere fond kan du oppleve ulik konvertering. I en overgangsfase kan du også oppleve at du har to fond med samme navn.
Du vil motta en sluttseddel når fondene dine er flyttet over til nettofond.
Fondsutvalget påvirkes ikke av endringer i prismodell. Vi gjør kontinuerlig vurdering av hva vårt tilbud skal være for at du skal ha et best mulig utvalg.
Noen fond vil fremdeles kun være tilgjengelige i bruttofondsversjon. Betalingen for disse fondene vil dermed følge gammel betalingsstruktur som gjør at banken mottar returprovisjon fra fondsforvalter på akkurat dette fondet og ikke direkte fra deg som kunde. Du som kunde betaler imidlertid et honorar til banken indirekte via totalprisen du betaler til forvalter.
På grunn av endringer i lovkrav, har vi gjort endringer som du må akseptere. Dette er i hovedsak godt nytt for deg. Dersom du ikke aksepterer, vil det kunne begrense hvilke fond du kan handle hos oss.
Endringen gjelder alle kunder, og det vil ikke være mulig å velge mellom den gamle og den nye prismodellen.
Sparer du til barnet i barnets navn må også de akseptere ny kundeavtale. Er barnet under 18 år, må begge foreldrene (vergene) akseptere. Hvis du sparer i fond til barnet ditt, i ditt navn, trenger ikke barnet akseptere ny kundeavtale.
Du må fylle ut et skjema per person. Har du eneansvar må du laste opp dokumentasjon på dette.
Hvis du er verge for en person over 18 år, som sparer i fond i sitt eget navn, må du akseptere ny kundeavtale, på samme måte som for barn. Du må fylle ut et skjema per person.
Her legger hver bank inn eget priseksempel
Priser for fondssparing
- Her tilpasser bankene selv prisinformasjon
Spørsmål og svar
Spareavtalen din vil løpe som normalt. Forskjellen er at du mest sannsynlig vil se at pengene blir spart i et fond med et annet navn.
Opprettelse av nye spareavtaler og engangskjøp krever at du har akseptert ny kundeavtale. Du kan lese mer om endringen i prismodellen her.
Les også:
Hvorfor har jeg to fond med samme navn?
Hva skjer med fondsandelen når fondet flyttes fra bruttofond til nettofond?
For de aller fleste var flyttingen av fondene ferdig i 2021. Når flyttingen av fondssparingen din er gjennomført vil du få en sluttseddel.
Fond hvor vi ikke har et såkalt nettofond kan ikke flyttes. Disse fondene vil fremdeles være tilgjengelige i bruttofondsversjon, og følge gammel betalingsstruktur.
Les mer:
Hva er bruttofond og hva er nettofond?
Påvirker endringen i prismodellen spareavtalen min?
Formidlingshonoraret trekkes automatisk hvert halvår gjennom nedsalg av fondsandeler. På lik linje med annet salg av fondsandeler er også dette skattepliktig. Du må betale skatt hvis du selger fondsandeler med gevinst, og hvis du selger fondsandeler med tap får du fradrag.
Formidlingshonoraret og utfyllende informasjon om fondene dine finner du i årsoppgaven du får fra banken. Informasjonen fra årsoppgaven er forhåndsutfylt i skattemeldingen din, så du trenger bare å kontrollere at beløpene stemmer.
Les mer om priser for fondssparing her.
Når du sparer i fond i SpareBank 1 Nord-Norge, er prisen todelt. Du betaler en pris til forvalteren av fondet, og en pris til banken som leverer tjenesten.
Forvaltningshonorar (til fondsforvalter) trekkes automatisk gjennom justering av fondets kurs, løpende gjennom året. Det betyr at du ikke betaler noe direkte, men at kostnaden trekkes fra fondets verdi. Honoraret oppgis som en årlig pris, men trekkes fra fondet daglig.
Formidlingshonorar (til banken) trekkes på en av følgende måter:
- Motregning av formidlingshonorar ved salg av fond
Selger du fondsandeler, vil banken trekke eventuelt utestående formidlingshonorar direkte fra salgsbeløpet. Dette gjelder både honorar som er forfalt i inneværende halvår, og eventuelt utestående beløp fra tidligere perioder. - Banken innløser andeler
Honoraret betales ved at det selges fondsandeler fra det fondet du har med høyest beholdning. Trekket skjer hvert halvår. - Trekk på bankkonto
Om du ikke ønsker at banken skal innløse andeler, kan du velge å få formidlingshonoraret trukket direkte fra en konto. Dette kan du selv endre under innstillinger for fond i nettbanken og mobilbanken.
Hvis formidlingshonoraret er under 100 kroner, venter vi med å trekke det til neste periode.
I løpet av sommeren 2021 flyttes de fleste bruttofond over til nye nettofond. Du får derfor nye priser på fondsparingen din, og kan ikke lenger kjøpe mer i det "gamle" fondet ditt.
Eksempel: Hvis du har penger i fondet ODIN Aksje het det tidligere ODIN Aksje C. Inne i mobilbanken/nettbanken vil du ikke finne noen kjøpeknapp i dette fondet lenger. Fondet heter nå ODIN Aksje D, og det er her du må kjøpe flere andeler hvis du vil investere mer i dette fondet. Noen fond vil ikke bli flyttet til nettofond, og disse kan du fortsatt kjøpe.
Se også:
Hva er bruttofond og hva er nettofond?
Hva gjør jeg for å kjøpe mer i fondet mitt?
I utgangspunktet skal dette skje som et ordinært fondsbytte, men ved at salg og kjøp skjer samme dag. Du kan ikke kjøpe eller selge fondsandeler når flyttingen pågår. Etter at flyttingen er gjennomført får du en sluttseddel.
Les også:
Påvirker endringen i prismodellen spareavtalen min?
Kan jeg fortsatt kjøpe bruttofond (fond med returprovisjon)?
I utgangspunktet tilbyr de fleste forvalterne nettofond, men andelsklassene A og B i fond fra ODIN vil ikke bli tilbudt på grunn av regulatorisk forbud mot dette.
Fra 28. mai 2021 kan du kjøpe nettofond, eller så snart et bruttofond er konvertert til netttofond. Noen fond vil fremdeles kun være tilgjengelige i bruttofondsversjon.
Har du et fond som skal byttes til et nettofond, og dette ikke er gjennomført enda vil du ikke få kjøpt mer i det eksisterende fondet.
Eksempel: For Odin fond finner du ikke lenger fond med bokstaven C, men tilsvarende navn med bokstaven D til slutt. Odin Aksje C er gjort om til Odin Aksje D. De nye navnene og endringene finner du i denne oversikten.
Les mer:
Kan jeg fortsatt kjøpe bruttofond (fond med returprovisjon)?
Kort om avkastning
Historisk avkastning for fond er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning avhenger blant annet av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, fondets risiko, samt kostnader ved forvaltning og innløsning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap.
For deg som handler fond og verdipapir
Se avtaler og retningslinjer
Andre sider for deg
Sammenlign priser
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no