Vi gjør nå endringer med måten du betaler for fondsparingen din på. Dette gjør vi for å tilfredsstille regulatoriske krav og for å kunne tilby deg konkurransedyktige priser. For de fleste vil endringene innebære at det blir billigere å handle fond hos oss.
Din kundeavtale må oppdateres
For å få tilgang til de nye prisene må du akseptere din nye kundeavtale. Dette vil ikke medføre store endringer for deg.
Endringene i prismodellen betyr at i stedet for at alle kostnader er inkludert i fondenes forvaltningshonorar, der banken mottar deler av forvaltningshonoraret i returprovisjon, vil prisen på de fleste fond bli todelt – en pris som forvalter skal ha for jobben (forvaltningshonorar) og en pris som banken skal ha for jobben som distributør og oppfølging av ditt kundeforhold (formidlingshonorar).
Dette betyr det for deg
Du får lik pris på fondene, uavhengig av fondstype
De fleste fondene blir billigere
For å få nye priser må du akseptere ny kundeavtale
I dag er det slik at alle fond på vår plattform er bruttofond. I et bruttofond betaler du et årlig honorar for fondene dine som deles mellom fondsforvalter og banken som distributør. Honoraret til forvalter kalles forvaltningshonorar. Banken får en direkte betaling fra fondsleverandøren som kalles returprovisjon.
Med innføring av ny prismodell vil vi endre det fondet du har i dag fra et bruttofond til et nettofond. I et nettofond betaler du kun forvaltningshonorar til fondsforvalter. Vi som distributør mottar ikke lenger returprovisjon. I stedet innfører vi et formidlingshonorar som du betaler direkte til oss.
Formidlingshonoraret vil være likt for alle fondene vi tilbyr, uavhengig av fondstype. For alle aktive aksjefond vil formidlingshonoraret bli lavere enn den returprovisjonen vi tidligere belastet via fondsforvalter, noe som betyr lavere kostnad for deg. For indeks- og rentefond kan det være tilfeller hvor det er motsatt, og at prisen dermed øker.
Ikke alle fond er tilgjengelig som nettofond, og for disse beholdningene vil vi fortsatt motta returprovisjon, som i dag.
Totalprisen på fondet ditt vil etter endringene være forvaltningshonorar til fondsforvalter pluss formidlingshonorar.
Endringen vi gjør nå kommer fra lovendringer i det europeiske regelverket MIFID II. Formålet med reglene er å gi bedre beskyttelse for deg som investerer og sikre en mer gjennomsiktig betalingsstruktur i investeringmarked.
Regelverket strammer blant annet inn muligheten for distributører som oss å motta returprovisjoner for salg av fond. En del av hensikten har vært å sikre at banker, rådgivere og andre som selger fond ikke har insentiver til å anbefale dyre fond (med høy returprovisjon) i stedet for billige fond (med lav returprovisjon).
I tillegg ønsker vi å kunne være konkurransedyktig på priser.
I et bruttofond betaler du et årlig honorar for fondene dine. Dette honoraret deles mellom fondsforvalter og banken som distributør. Honoraret til forvalter kalles forvaltningshonorar. Banken får en indirekte betaling fra fondsleverandøren som betaling for distribusjon, markedsføring, kundeservice, skatte-rapportering, veiledning og rådgivning m.m. Dette honoraret kalles returprovisjon.
I et nettofond betaler du bare forvaltningshonorar til fondsselskapet. Bankene eller distributørene må så legge på sin kostnad som direktebetaling fra kunden for at de tilbyr fondet i sitt fondsutvalg. Denne direktebetalingen kalles formidlingshonorar. Returprovisjonen som banken tidligere fikk av Fondsforvalter faller derfor bort.
Formidlingshonorar er et honorar som betales direkte til banken for tjenesten bankene leverer når du sparer og investerer i fond. Dette honoraret erstatter returprovisjonen vi tidligere mottok fra fondsforvalter. Honoraret beregnes ut fra din samlede fondsbeholdning.
Formidlingshonoraret betales ved at det gjennomføres innløsning av fondsandeler. Dette trekkes fra fondet med høyest beholdning. Det gjøres automatisk og du trenger ikke å foreta deg noe selv. Formidlingshonoraret blir trukket etterskuddsvis hvert kvartal. Du kan også velge at dette skal trekkes som et beløp direkte fra en konto du oppgir.
Forvaltningshonorar er en årlig pris du belastes som betaling for distribusjon, markedsføring og forvaltning av fondet. Dette honoraret deles så i to mellom fondsforvalter og banken som distributør. Honoraret til forvalter kalles forvaltningshonorar. Banken får en indirekte betaling fra fondsleverandøren som betaling for distribusjon, markedsføring, kundeservice, skatte-rapportering, veiledning og rådgivning m.m. Dette honoraret kalles returprovisjon. Formidlingshonoraret vi nå innfører erstatter returprovisjon som vår inntekt fra fondsdistribusjon.
Du kan allerede i dag gi din aksept til endringene i kundeavtalen. Vi vil starte med å endre bruttofondene dine over til nettofond etter 28.05.2021. Konverteringen vil skje i løpet av juni. Prisendringen iverksettes når fondet er konvertert til nettofond.
Dersom fondet ditt ikke kan endres til et nettofond, vil prisen være lik som i dag.
Noen fond vil fremdeles kun være tilgjengelig som bruttofond. Betalingen for disse fondene vil dermed følge gammel betalingsstruktur, som gjør at vi mottar returprovisjon fra fondsforvalter på akkurat dette fondet og ikke direkte fra deg som kunde. Du som kunde betaler imidlertid et honorar til banken indirekte via totalprisen du betaler til forvalter.
I dag får du som kunde tilgang til de samme tjenestene, uavhengig av fondstypen. Vi mener derfor det er mer rettferdig at du betaler lik pris på tjenestene vi tilbyr. Vi har derfor valgt å sette formidlingshonoraret likt for alle fondene.
For alle aktive aksjefond vil formidlingshonoraret bli lavere enn den returprovisjonen vi tidligere belastet via fondsforvalter, noe som betyr lavere kostnad for deg. For indeks- og rentefond kan det være tilfeller hvor det er motsatt, og at prisen dermed øker. De fleste fondene vi tilbyr blir billigere.
På grunn av endringer i lovkrav, har vi gjort endringer som du må akseptere. Dette er i hovedsak godt nytt for deg. Dersom du ikke aksepterer, vil det kunne begrense hvilke fond du kan handle hos oss.
Endringen gjelder alle kunder, og det vil ikke være mulig å velge mellom den gamle og den nye prismodellen.
Sparer du til barnet i barnets navn må også de akseptere ny kundeavtale. Er barnet under 18 år, må begge foreldrene (vergene) akseptere. Hvis du sparer i fond til barnet ditt, i ditt navn, trenger ikke barnet akseptere ny kundeavtale.
Du må fylle ut et skjema per person. Har du eneansvar må du laste opp dokumentasjon på dette.
Ja, hvis du er verge for en person over 18 år, som sparer i fond i sitt eget navn, må du akseptere ny kundeavtale. Ta kontakt med oss på telefon, chat eller gå innom nærmeste lokalbank.
Ønsker du å snakke med oss?
Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen senere!
Informasjon til deg som handler fond og verdipapir
Som kunde skal du være trygg på at dine interesser kommer før bankens interesser. I 2018 ble det innført et europeisk regelverk som gir deg som investor større grad av åpenhet og beskyttelse. Dette regelverket går under det formelle navnet MiFID II.
Ja, salg av fond (innløsning) vil gi skattemessige konsekvenser.
Formidlingshonoraret betales ved at det gjennomføres innløsning av fondsandeler. Dette trekkes fra fondet med høyest beholdning. På lik linje med annet salg (innløsning) av fondsandeler er også dette skattepliktig. Du må betale skatt hvis du selger fondsandeler (innløser) med gevinst, og hvis du selger fondsandeler med tap får du fradrag.
Du finner informasjon om fondene du har i dag i mobilbanken eller nettbanken din.
Logg inn i mobilbanken eller nettbanken og velg "Min Sparing" og "aksjesparekonto"/"Fond".
Gå til fondsutvalget
Velg fond og deretter nøkkelinformasjon eller faktaark.
Vi tar utgangspunkt i et fond med markedsverdi på 100.000 kroner:
Dagens prismodell
I dagens prismodell betaler du et årlig honorar av markedsverdien på fondet ditt. Årlig honorar er 1,5 %. Dette betyr en årlig kostnad på 1500 kroner. Forvalter beholder 50 % av denne, 750 kroner. Vi som bank mottar 750 kroner i returprovisjon fra forvalter.
Ny prismodell
I ny prismodell er prisen todelt, et forvaltningshonorar til forvalter, og et formidlingshonorar til banken. Årlig forvaltningshonorar til forvalter er som før 0,75 %, 750 kroner. Formidlingshonorar til bank er 0,30 %, 300 kroner. Din totalpris som kunde vil i ny prismodell bli 1050 kroner - en reduksjon på 450 kroner.
Indeks- og rentefond
For indeks- og rentefond kan det være prisen blir dyrere. Vi tar utgangspunkt i et fond med markedsverdi på 100.000 kroner:
Dagens prismodell
Årlig honorar er 0,50 %. Dette betyr en årlig kostnad på 500 kroner. Forvalter beholder 50 % av denne, 250 kroner. Vi som bank mottar 250 kroner i returprovisjon fra forvalter.
Ny prismodell
Årlig forvaltningshonorar til forvalter er som før 0,25 %, 250 kroner. Formidlingshonorar til banken er 0,30 %, altså 300 kroner. Din totalpris som kunde vil i ny prismodell bli 550 kroner - en økning på 50 kroner.
Ja, det kan du. Det er ingen bindingstid på sparing i fond. Du kan selge fondsandeler når du selv ønsker det.
Husk på at overføring eller salg av fond kan gi skattemessige konsekvenser.
Historisk avkastning for fond er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning avhenger blant annet av markedsutvikling, forvalters dyktighet, fondets risiko, samt kostnader ved tegning, forvaltning og innløsning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}