Kjøper den mobile betalingsløsningen mCASH

- Med dette oppkjøpet styrker Sparebanken Hedmark sin mobilsatsing og blir godt posisjonert for å møte fremtidens digitale behov også for kunder i Innlandet, sier administrerende direktør Richard Heiberg.

15. oktober 2015

SpareBank 1-bankene kjøper den norske delen av mCASH, og overtar dermed 100.000 brukere, over 600 utsalgssteder og teknologisk plattform. mCASH ble lansert i Norge i mars 2014 med mobilbetaling i butikk, på nett og vennebetaling.

- Sparebanken Hedmark og SpareBank 1-alliansen har en ambisjon om å være best på hverdagsøkonomi for kundene. Derfor er det viktig for oss å kunne tilby en tjeneste som gjør det enkelt for kundene å håndtere sin økonomi i hverdagen, sier Richard Heiberg.

Nye tjenester
Med mCASH kan brukerne betale på nett og butikker uten å bruke kort. I tillegg kan brukerne eksempelvis overføre penger til barna, spleise på gaver eller dele regninger. mCASH passer også bra til kontantløse kjøp som salg på loppemarkeder eller innsamling av penger til skoletur.

- De neste månedene vil SpareBank 1 involvere kunder over hele landet slik at vi sammen kan lage enda bedre tjenester enn det mCASH allerede i dag tilbyr, forteller Richard Heiberg.

Samarbeid med gründere
- Vi har ikke alltid behov for å utvikle alle tjenester selv, og samarbeider gjerne med andre eller kjøper løsninger som er gode på spesifikke områder, sier Richard Heiberg. – Å samarbeide med innovative selskaper er en riktig måte å fornye finansbransjen og møte digitaliseringsbølgen på, mener han.

- Vi er veldig glade for at nettopp SpareBank 1 velger mCASH. Med sin investering viser alliansen at de støtter opp om norsk innovasjon, sier Daniel Döderlein, gründer i mCASH. - Vi er allerede til stede i dagligvarebutikken og på mange skoler og idrettslag rundt om i Norge. SpareBank 1 har en sterk posisjon i lokalmiljøene, så dette er en «perfekt match». I tillegg gir oppkjøpet SpareBank 1 den beste og mest fleksible teknologien for mobilbetaling i Norge, sier Daniel Döderlein.

- SpareBank 1 er en allianse av lokale og regionale banker. Vi støtter allerede i dag mange gründere lokalt, og mCASH passer godt inn i dette verdigrunnlaget, sier Richard Heiberg i Sparebanken Hedmark.

Hva skjer fremover med tjenesten?
SpareBank 1 kjøper en fullverdig mobil betalingsløsning som har flere tjenester enn konkurrentene i markedet. Oppkjøpet markerer neste steg for SpareBank 1-alliansens digitale mobilsatsing, og er en videreføring av mobilbanksuksessen.

SpareBank 1 vil bruke perioden frem mot nyttår til å jobbe med å forbedre kundeopplevelsen og design av dagens løsning. Dette gjøres sammen med de eksisterende gründerne, som på sin side kommer til å lansere utenfor Norge fra og med 2016, uavhengig av SpareBank 1.

- Vi vil se fremover at de etablerte aktørene i større grad vil måtte prøve ut nye tjenester i markedet. Noen tjenester vil lykkes, og andre vil feile.Vi er mer redde for å stagnere enn å feile, avslutter Richard Heiberg, administrerende direktør i Sparebanken Hedmark.

Fakta om mCASH
mCASH er norsk gründerbedrift som var først ute med mobilbetaling i Norge. De har nærmere 100 000 brukere og over 600 butikker (blant annet Bunnpris, G-Sport, Burger King, Moods of Norway). Tjenesten omfatter netthandel på mobilen, vennebetaling, betaling i butikk, betaling på loppemarkeder osv. Dette er den mest komplette mobile betalingsløsningen i markedet. SpareBank 1-eide BN Bank har vært med som bankpartner siden begynnelsen av 2014.

Richard Heiberg, administrerende direktør, tlf 902 06 018
Siv Stenseth, kommunikasjonsdirektør, tlf 958 46 991

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }