Dette gjør du med et dødsbo

Det er flere ting som må ordnes når en av dine nærmeste dør. Her finner du informasjon om hva som skjer med selve bankforholdet til den
avdøde.

Ta gjerne kontakt om du ønsker hjelp eller veiledning.


Dette skjer med bankforholdet ved dødsfall

 

  • Avdødes engasjement blir sperret for uttak, også for personer som har hatt disposisjonsrett.
  • Kort, nettbank, Avtalegiro og eFaktura blir avsluttet.
  • Kontoene er åpne for innbetalinger.
  • Regninger til nødvendige begravelsesutgifter (utgifter til gravstein dekkes ikke), husleie, strøm, telefon og restskatt kan betales fra avdødes konto før skifteattest foreligger. 
  • Faste trekk til boliglån i banken vil fortsette.
  • Dersom avdøde har livs- eller pensjonsforsikringer må arvingene ta kontakt med SpareBank 1 Forsikring.

Disse papirene sender du til oss

For å gi tilgang til avdødes midler trenger vi å få tilsendt riktige dokumenter. Vi trenger

  • uskifteattest eller skifteattest
  • fullmaktsskjema som hører til skifteattesten
  • ved skifteattest må du sende ved kopi av legitimasjonen til alle arvingene (ikke nødvendig for eksisterende kunder)

Identifiser deg med BankID og send inn dokumenter her

Hva gjør jeg med...


Vi hjelper deg gjerne med det praktiske

 Ønsker du å avtale tid til en gjennomgang av praktiske gjøremål i forbindelse med avdødes kunde- og kontoforhold, kan du ringe oss på 915 07040.

Du finner nyttig og viktig informasjon om arv på domstol.no og Skatteetaten.no