mann

TIPS OG RÅD

Dødsbo – hva må du tenke på

Det er flere ting som må ordnes når en av dine nærmeste dør. Her får du vite hva som skjer med bankforholdet til den avdøde, og hva du må gjøre med dødsboet. 


Dette skjer med bankforholdet ved dødsfall
 
  • Avdødes engasjement blir sperret for uttak, også for personer som har hatt disposisjonsrett.
  • Kort, nettbank, BankID, Avtalegiro og eFaktura blir avsluttet.
  • Kontoene er åpne for innbetalinger.
  • Regninger til nødvendige begravelsesutgifter (utgifter til gravstein dekkes ikke), husleie, strøm, telefon og restskatt kan betales fra avdødes konto før skifteattest foreligger. 
  • Faste trekk til boliglån i banken vil fortsette.
  • Om avdøde har livsforsikring eller pensjonsforsikring i Fremtind eller SpareBank 1 Forsikring må arvinger kontakte Fremtind eller SpareBank 1 Forsikring direkte.
    Meld dødsfall til SpareBank 1 Forsikring 
    Meld dødsfall til Fremtind

Dette må du gjøre

Gjelder det utenlandsk dødsbo?

Dokumentasjon om utenlandsk dødsbo

Før kundeopplysninger kan gis/kundeforhold avsluttes ber vi om å få tilsendt:

  • Bekreftet kopi av dokumenter som tilsvarer skifteattest.
  • Hvis banken er usikker på dokumentasjonen vi mottar må banken be om en redegjørelse fra advokat.
  • Kopiene må være kopi av original, og være stemplet "bekreftet kopi". Vi godkjenner ikke kopier av kopi.
  • Dokumentene må være oversatt til norsk eller engelsk av autorisert translatør.

Krav til legitimasjon for arvinger og fullmektig:
Er det flere arvinger i boet og det ikke opplyses hvem som skal opptre på vegne av boet, ber vi om:

  • Skriftlig fullmakt fra hver av arvingene der de samtykker i at kundeforholdet avsluttes.
  • Bekreftet kopi av gyldig pass fra fullmaktsgiverne og fullmektigen må foreligge. Passet kan være bekreftet av notarius publicus, norsk ambassade eller konsulat.
  • For norske arvinger har vi samme krav til legitimasjon som i norske dødsbo.

Oppdrag om avslutning av kundeforhold:

Vi må få opplyst:

  • Avdødes navn og fødselsdato
  • Mottakers navn
  • Adresse
  • E-post og mobilnummer
  • Kontonummer og navn på kontoeier
  • IBAN nummer
  • Swift/BIC adresse eller Fedwire nummer
  • Mottakers banks navn og adresse
  • Oppdraget signeres av den som opptrer på vegne av boet (fullmektigen)

Send dokumenter til banken:

Send dokumenter til banken her.

Ønsker du å sende dokumentene i post bruker du følgende adresse:
SpareBank 1 Østlandet
v/ SDS Dagligbank
Postboks 203
2302 Hamar.
Merk konvolutten med "Dødsbo". 

Du kan også levere formuesfullmakten til rådgiver i lokalbanken: Avtal møte med rådgiver.



Digital postkasse for dødsbo bruker du til å

  • bestille tilgang til eller avslutte avdødes kundeforhold.
  • laste opp fullmakt vedrørende formues- og gjeldsforhold.
  • laste opp (u)skifteattest, fullmakter legitimasjon til alle arvingene. 
  • laste opp faktura som må betales før skifteattest er på plass.
  • gi fullmakt til andre for å innhente opplysninger/gjøre opp boet.
radgiver

Har du spørsmål om dødsbo i SpareBank 1 Østlandet? 

Har du spørsmål eller trenger hjelp i forbindelse med avdødes kunde- og kontoforhold i SpareBank 1 Østlandet kan du ta kontakt med oss.

Ring oss på telefon 625 10 724

Svartid er mellom 8 og 15 på alle hverdager. 

Hva skjer med...

Ved dødsfall har banken ansvar for å sikre at boet til den avdøde blir rett disponert i henhold til norsk lov. Som et ledd i dette, sperres avdødes kontoer automatisk. Løpende betalingsavtaler, for eksempel avtalegiroer, vil bli slettet. Alle disposisjonsfullmakter på kontoen opphører. Dersom ektefeller/partnere har felles konto, må den gjenlevende part opprette egen konto. Den avdødes kontoer forblir åpen for innbetalinger som sluttoppgjør for lønn, pensjon, skatt osv. Alle betalinger fra avdødes konto stoppes, med unntak av lånetrekk.

Når betalinger på avdødes konto stoppes, vil leverandører normalt sett sende papirfaktura per post. Dette gjør det enklere for pårørende å få oversikt over faste betalinger og eventuelt be om betalingsutsettelse. Regningene må enten betales av arvinger eller kan sendes til oss. Banken kan betale regninger og belaste boets konto, se prisliste for mer informasjon.

Banken kan kun betale regninger som gjelder husleie (også omsorgsbolig/opphold på sykehjem), strøm, begravelse, telefon og lignende. Banken betaler ikke utgifter i forbindelse med gravsted, gravstein, stell og festeavgift før skifteattest og eventuelle fullmakter + kopi av legitimasjon er sendt til banken. Regninger som allerede er betalt av arvinger eller pårørende kan ikke refunderes før skifteattest er sendt til banken, dette må eventuelt kreves tilbake etter oppgjøret.

Du kan sende inn regningen som gjelder dødsboet i digital postkasse for dødsbo

I tilfeller der boet etter avdøde skiftes privat, er arvinger som har overtatt ansvaret for avdødes gjeld i felleskap ansvarlige for gjeldsforpliktelser avdøde hadde. Det samme gjelder gjenlevende ektefelle eller samboer som har overtatt boet i uskifte. Det inkluderer alle avtaler om lån og kausjoner som avdøde hadde inngått med banken. Arvingene eller gjenlevende ektefelle/samboer må gjøre opp gjelden som del av skifteoppgjøret. 

Boliglån
Dersom avdøde hadde boliglån hos oss, vil avdrag og renter trekkes som tidligere dersom det er dekning på belastningskontoen for lånet. Blir ikke avdrag og renter betalt, vil banken sender purringer og forsinkelsesrenter påløper. Normalt innfrir arvingene eller gjenlevende ektefelle/samboer boliglånet i sin helhet når boligen selges eller overføres til ny hjemmelshaver og eier. 
Innfrielse av lån: Gå til skjema

Samskyldner
Ofte vil avdøde ha hatt lån sammen med en annen person (samskyldner). Både avdøde og samskyldneren er ansvarlige overfor banken for hele lånet. Arvingene må avtale med samskyldneren hvem som skal innfri lånet. Begge har ansvar for at avdrag og renter betales ved forfall. I mange tilfeller er samskyldneren gjenlevende ektefelle/samskyldner. Som følge av at gjenlevende ektefelle/samskyldner må betjene lånet alene, kan banken etter nærmere bestemmelser i låneavtalen kreve at det stilles betryggende sikkerhet for oppfyllelse av låneforpliktelsene. 

Overta lån
Ønsker noen av arvingene, gjenlevende ektefelle/samboer eller en annen samskyldner å overta avdødes lån, gjøres det ved å sende inn søknad om nytt lån

Kausjoner og sikkerhetsstillelser
Dersom avdøde har kausjonert for noen andres lån, må kausjonsansvaret gjøres opp i forbindelse med skiftebehandlingen. Arvingene eller gjenlevende ektefelle/samboer bes kontakte banken for å få nærmere informasjon. Det samme gjelder for andre garantier avdøde eventuelt har stilt for en annen person eller et foretak.

Bevilgning/kreditt på brukskonto
Bevilgning/kreditt på brukskonto slettes når en kunde dør. Eventuelt benyttet kreditt må innfris av boet eller gjenlevende ektefelle/samboer.

Kredittkortgjeld via Kredittbanken ASA
Faktura sendes til kontaktperson for dødsboet.
Ta direkte kontakt med Kredittbanken ASA for spørsmål
E-post: speseng@kredittbanken.no

Postadresse:
Kredittbanken ASA
Postboks 4794 Torgarden
7467 Trondheim

Billån
Er det billån via SpareBank 1 Finans Østlandet må dere ta direkte kontakt: 
Telefon: 915 07790
Gå til kundeservice hos SpareBank 1 Finans Østlandet

Kontoer, gjeld og andre midler til avdøde skal gjøres opp eller overføres til arvtaker, normalt innen seks måneder etter dødsdato.

Ønsker du å avslutte kontoer kan du benytte digital postkasse for dødsbo. Her kan du gi oss informasjon om hvilket kontonummer pengene skal settes inn på. Du har ansvaret for å viderefordele til eventuelle andre arvinger.

Alle som har vært kunde i banken opptjener kundeutbytte. Det gjelder også dødsbo.

Hvis vi har en konto hvor beløpet kan innbetales, vil det automatisk settes inn der. Hvis det ikke er en konto i banken vi kan bruke, må den som bestyrer boet innen den oppgitte fristen oppgi en konto hvor vi kan overføre kundeutbyttet. Den fristen som gjelder fra år til år blir kunngjort på bankens nettsider.

Beløp som ikke blir utbetalt vil gå til et bærekraftig og allmennyttig formål i regionen vår.

Når vi har nødvendig dokumentasjon på plass, må arvingene ta stilling til om verdipapirer skal overføres/flyttes til arvingene eller om de skal innløses/selges.

Alle arvinger må legitimere seg med pass eller norsk nasjonalt ID-kort, for å innløse eller overføre aksjer eller egenkapitalbevis. Når det gjelder fond, kan du legitimere deg med annen gyldig legitimasjon. Behandlingstid for verdipapirer tar noe lengre tid i forhold til avslutning av andre avtaler.

For flytting/salg av verdipapirer benyttes digital postkasse for dødsbo.   

Trenger du rådgivning, eller har du spørsmål i forbindelse med dette kan du ringe vårt kundesenter på telefon 91507040 for å snakke med en rådgiver innen sparing.

Greit å vite

  • Var du avdødes samboer eller ektefelle, og hadde dere felles lønnskonto? Da må du opprette ny konto. Husk å varsle arbeidsgiver eller NAV om nytt kontonummer.
  • Avdødes brukskonto bør ikke gjøres opp før innbetalinger av lønn eller pensjon er kommet inn på konto.
  • Husk at også skattepengene kommer senere, som betyr at du må varsle skatteetaten om utbetalingskonto. Dersom avdøde gikk bort midt i året, må du levere ligning for dette året også.
  • Det kan ta 2-3 måneder før alle etterinnbetalinger er kommet. Avdødes kontoer avsluttes etter beskjed fra fullmektigen (fra den som opptrer på vegne av alle arvingene).
  • Det er ikke anledning til å opprettholde kontoer eller annet på den avdøde. Når vi får skifteattesten, må kundeforholdet gjøres opp så snart som mulig.
  • Vi kan gi gode råd ved salg av bolig i forbindelse med dødsfall. Hos EiendomsMegler 1 kan du be om verdivurdering ved salg av eiendom.
  • Er du i tvil om hva avdøde etterlater seg av gjeld, kan du be tingretten utstede preklusivt proklame (proklamaet gjelder ikke pantekrav og skattekrav.) Proklama rykkes inn i Norsk lysingsblad og en alminnelig lest avis på det sted hvor avdøde bodde. Loven som omhandler proklama finner du på lovdata.no

Ofte stilte spørsmål

Med dødsbo menes alt av avdødes eiendeler og gjeld, rettigheter og forpliktelser. Dødsboet skal håndteres etter gjeldende lover og regler.

Et arveoppgjør er den juridiske, økonomiske og praktiske avviklingen av alt avdøde har etterlatt seg av eiendeler og forpliktelser, og fordelingen av det som er igjen etter at utgifter og forpliktelser er gjort opp. Arveoppgjør blir også referert til som dødsboskifte.

Overføringen av avdødes verdier (og eventuell gjeld) til gjenlevende ektefelle, samboer eller andre arvinger kalles skifte av dødsbo. Hvordan dødsboet eller arven fordeles reguleres av arveloven, skifteloven og ekteskapsloven, i tillegg til avdødes testament der det finnes.

En bostyrer er den som administrerer dødsboet og tar seg av det praktiske og juridiske arbeidet i forbindelse skifte av dødsbo. Bostyreren kan være en av arvingene eller en advokat, revisor eller noen andre dere stoler på. 

Rollen som bostyreren kan være både omfattende og kompleks, da bostyrer har det overordnede ansvaret for at arvereglene og bestemmelsene i et eventuellt testamentet blir fulgt. Bostyreren har i tillegg ansvar for at skifteattest foreligger, for organisering, fordeling og salg av eiendeler, løpende informasjon til arvinger, regnskap og innsending av selvangivelse.

Uenigheter kan oppstå ved arveoppgjør, da kan det være lurt å engasjere en advokat til oppgaven. Dersom en av arvingene tar rollen som bostyrer er det ofte vanlig med kompensasjon for ansvaret

For at du som arving skal få innsyn i avdødes økonomi må du ha en formuesfullmakt. En formuesfullmakt gir deg tilgang til opplysninger fra skatteetaten, banker, forsikringsselskap og andre, slik at du får et bilde av avdødes verdier og gjeld. Er du i tvil om avdøde kan ha gjeld man ikke vet om, bør man også utstede proklama. Da må kreditorer melde krav innen seks uker, ellers bortfaller som hovedregel gjelden. 

Les mer om arv og skifte på domstol.no.

Når det foreligger en skifteattest, må det også foreligge en fullmakt på hvem som skal foreta disposisjoner på vegne av dødsboet - dersom ikke arvingene opptrer sammen.

Skifte: Skal det foregå et boskifte skal skifteattest benyttes. En skifteattest trengs når dødsboet skal gjøres opp og arven skal fordeles mellom livsarvinger.

Uskifte: Er du gjenlevende ektefelle har du rett til å ta over felleseiet uskiftet med avdødes andre arvinger. Eventuelle særkullsbarn må samtykke. En uskifteattest trengs når dødsboet skal tas over av deg som er enke eller enkemann til avdøde. 

Arvingene må ta stilling til om dødsboet skal skiftes privat eller offentlig. Privat skifte er den vanligste formen for skifte og vanligvis mindre kostbart enn offentlig skifte. Privat skifte innebærer at arvingene selv gjennomfører skiftet av dødsboet, inkludert gjør opp avdødes gjeld og forpliktelser og foretar deretter fordelingen av verdiene i boet.

Offentlig skifte innebærer at tingretten tar hånd om skiftet. Denne formen for skifte er kostbar og kostnadene belastes dødsboet. Denne formen for skifte anbefales i tilfeller der gjelden er større enn verdiene i boet eller når arvingene er uenige om hvordan dødsboet skal fordeles. For veiledning om offentlig skifte, kontakt din lokale tingrett. 

Les mer om privat og offentlig skifte på domstol.no.

Du finner nyttig og viktig informasjon om arv på domstol.no og Skatteetaten.no.

Hos EiendomsMegler 1 kan du be om verdivurdering i forbindelse med salg av eiendom.


{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Relevant for deg", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis resultater fra", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }