Nettbank bedrift
Vi hjelper deg gjerne med det du lurer på – kanskje du finner svaret allerede her?
Hva lurer du på?
-
BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen:
BID 2031 og 20b0
Disse feilmeldingene oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil.
Løsning: Prøv å lukke nettleseren og åpne på nytt, eller bytt til en annen nettleser og logg inn på nytt.
BID C161
Feilen oppstår når du bruker innloggingsalternativet BankID på mobil, og du ikke har en aktiv avtale på ditt telefonnummer.
Løsning: Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du kodebrikke eller engangskode-appen må du velge fanen BankID og ikke BankID på mobil.Har du byttet SIM-kort på mobilen? Det kan også føre til feilmeldingen BID C161.
Løsning: Da må du bestille ny BankID på mobil i nettbanken.
BID 1407, BID 1437
Dette er en midlertidig feil med tjenesten.
Løsning: Prøv å logge inn igjen litt senere.
BID C131, BID C293
Denne feilen dukker som regel opp når du har prøvd å logge inn og innloggingen av en eller annen grunn har blitt avbrutt. Dette kan skje hvis du er litt sein med å fullføre innloggingen på mobilen, eller hvis BankID på mobil går tregt pga. av mange samtidige brukere (eksempelvis hvert år når selvangivelsen kommer).
Løsning: Vent noen minutter og prøv igjen så vil problemet løse seg selv.
BID-c167
Mobiloperatøren du bruker kan ha sperret din BankID på mobil. Det kan skje hvis du for eksempel har endret abonnementet eller byttet SIM-kort.
Løsning: Logg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestill BankID på mobil på nytt. Hvis du ikke har kodebrikke eller engangskode app, så kan du laste ned engangskode-appen og aktivere den selv via appen.
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b1, 20c1
Disse feilmeldingene oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil.
Løsning: Prøv å lukke nettleseren og åpne på nytt, eller bytt til en annen nettleser og logg inn på nytt. Du kan også prøve å restarte nettverksruteren din.
BID 5000
BID-5000 inntreffer når det har oppstått en kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken. Ofte er dette en følge av filer blir mellomlagret i nettleseren.
Løsning: Forsøk å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv å benytte en annen nettleser.
BID 14a4
Problemet skyldes ofte at engangskode på mobil er blokkert, hvis appen ikke har vært i bruk på en stund.
Løsning: Slett appen og last ned engangskode-appen på nytt. Dersom du fortsatt får feilmelding, kontakt oss på chat eller telefon og oppgi feilkoden så vil vi hjelpe deg.
-
Det kan være flere grunner til at du ikke kommer inn i nettbanken. Dette kan være feil med nettleseren, BankID, kodebrikke eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
Problemer med engangskode på mobil?
Engangskode på mobil virker ikkeFår du feilmelding?
Feilmeldinger som starter med BID
Hvorfor feiler innlogging med BankID?Problemer med BankID på mobil?
Har du endret abonnementet eller byttet SIM-kort på mobilen? Da kan det hende at mobiloperatøren du bruker kan ha sperret BankID på mobil. Du løser det ved å logge deg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestille BankID på mobil på nytt.
Ingenting kommer opp på telefonenFeil med kodebrikke?
Bestill ny kodebrikkeOppdater nettleseren
Det kan være nettleseren som ikke er oppdatert til siste versjon. Slik oppdaterer du den:
Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Safari -
BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har det med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen:
BID C161
Feilen oppstår når du bruker innloggingsalternativet BankID på mobil, og du ikke har en aktiv avtale på ditt telefonnummer.
Løsning: Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du kodebrikke eller engangskode-appen må du velge fanen BankID og ikke BankID på mobil.Har du byttet SIM-kort på mobilen? Det kan også føre til feilmeldingen BID C161.
Løsning: Da må du bestille ny BankID på mobil i nettbanken.BID 1407, BID 1437
Dette er en midlertidig feil med tjenesten.
Løsning: Prøv å logge inn igjen litt senere.BID C131, BID C293
Denne feilen dukker som regel opp når du har prøvd å logge inn og innloggingen av en eller annen grunn har blitt avbrutt. Dette kan skje hvis du er litt sein med å fullføre innloggingen på mobilen, eller hvis BankID på mobil går tregt pga. av mange samtidige brukere (eksempelvis hvert år når selvangivelsen kommer).
Løsning: Vent noen minutter og prøv igjen så vil problemet løse seg selv.BID-c167
Mobiloperatøren du bruker kan ha sperret din BankID på mobil. Det kan skje hvis du for eksempel har endret abonnementet eller byttet SIM-kort.
Løsning: Logg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestill BankID på mobil på nytt. Hvis du ikke har kodebrikke eller engangskode app, så kan du laste ned engangskode-appen og aktivere den selv via appen.BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1
Disse feilmeldingene oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil.
Løsning: Prøv å lukke nettleseren og åpne på nytt, eller bytt til en annen nettleser og logg inn på nytt. Du kan også prøve å restarte nettverksruteren din.BID 5000BID-5000 inntreffer når det har oppstått en kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken. Ofte er dette en følge av filer blir mellomlagret i nettleseren.
Løsning: Forsøk å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv å benytte en annen nettleser.BID 14a4
Problemet skyldes ofte at engangskode på mobil er blokkert, hvis appen ikke har vært i bruk på en stund.
Løsning: Slett appen og last ned engangskode-appen på nytt. Dersom du fortsatt får feilmelding, kontakt oss på chat eller telefon og oppgi feilkoden så vil vi hjelpe deg. -
Kodebrikken kan være grei å ha som en reserveløsning, men er ikke nødvendig å ha. Du kan bruke engangskode-appen som du enkelt kan komme i gang med. Har du registrert ditt mobilnummer og e-post i nett- eller mobilbanken, kan du lese mer og laste ned appen her.
Dersom du ikke bestiller ny kodebrikke og heller velger engangskode-appen, bidrar du også til å redusere elektronisk avfall. Godt for miljøet og enklere for deg!
Ny kodebrikke koster 120 kroner og det tar 7-9 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre.
-
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Dette betyr BID-feilmeldingene
BID 5000
Gjelder innstillinger i nettleseren din.
Løsning:
- Prøv en annen nettleser, for eksempel Chrome eller Firefox.
- Tilbakestill nettleserinnstillingene i nettleseren.
- Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.
BID 14a4
Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
- Engangskode på mobil er blokkert på din mobil.
- Engangskode på mobil er bestilt, men ikke aktivert.
- Du er ikke registrert med engangskode på mobil, men har vært det tidligere.
Løsning: Slett appen og last den ned på nytt. Hvis du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden.
BID 1439
Din BankID er sperret. Gjelder sikkerhetselementet for innlogging. Dette kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel fordi du har tastet feil engangskode for mange ganger eller logget på fra flere ulike enheter.
Løsning: Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt.
BID c167
Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.
Løsning: Bestill BankID på mobil på nytt.
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031
Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil.
Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp.
BID c161
Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID.
Løsning: Bruk din egen PIN-kode som du har laget for BankID på mobil.
-
Det kan være flere årsaker til at engangskode-appen ikke fungerer. Se om du har fått en av disse meldingene og sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Kommunikasjonsfeil
Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk – for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Mangler kontaktinformasjon
Da må du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre.
Feil kode tastet inn
Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
1. Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
2. Følg veiledningen i appen.
Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er lastet ned på nytt.
-
Nei, men du må aktivere appen på nytt. Du finner en veiledning inne i appen som forklarer hvordan dette gjøres.
Vi anbefaler deg å bruke BankID på mobil som er en enda enklere innloggingsmetode.
-
Du kan bestille BankID på mobil i nettbanken. For å kunne bestille må du være over 13 år og ha BankID hos oss fra før av.
-
Du kan også bruke engangskode-appen
Husk at engangskode-appen er en rask, enkel og gratis løsning hvis du ønsker BankID uten å måtte bruke kodebrikken. Når du bruker engangskode-appen for å logge inn, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Last ned engangskode-appen i App Store eller Google Play.
-
For å løse dette må du kontakte oss på 91507303.
-
Du finner betalingen under Betale og Forfall. Trykk på betalingen det gjelder, og velg Opphev godkjenning, endre forfallsdato ved å velge Endre betalingen. Du finner den også igjen under betale og godkjenn.
Dersom du godkjenner betalingene dine i eget regnskapsprogram, får du ikke endret forfallsdato i nettbanken. Da må du stoppe betalingen og sende inn ny betaling fra regnskapsprogrammet med riktig forfallsdato.
-
Dette kan skje når du registrerer en betaling rett før midnatt med forfallsdato samme dag, mens selve signeringen blir fullført etter midnatt. Nettbanken registrerer dette som at du har lagt opp betalingen med forfallsdato en dag tilbake i tid.
-
Godkjente innenlandsbetalinger overføres mandag til fredag klokken 00.05, 08.45, 10.00, 11.30, 14.00 og 15.00*.
Betalinger som er godkjent i helgen, overføres natt til mandag klokken 00.05.
Betalinger som er godkjent før klokken 14.00 er disponibel på mottakers konto samme dag, uavhengig av bank. Overføringer mellom egne kontoer i egen bank gjøres med det samme.Utenlandsbetalinger må godkjennes før klokken 14.00 for å bli behandlet samme dag.
* Ikke garantert oppgjør kl. 15.
-
Slik gjør du det:
- Sjekk at din kontaktinformasjonen din er riktig i mobil- eller nettbanken.
- Last ned engangskode-appen i AppStore eller Google Play.
- Trykk på Kom i gang.
- Har du allerede mottatt koder? Velg Jeg har allerede mottatt koder. Du må alltid taste inn aktiveringskodene i appen.
- Fyll inn samme kontaktinformasjon som du har i mobil- eller nettbanken. Du kan bare aktivere appen med kontaktinformasjonen vi har registrert på deg i banken.
- Skriv inn kodene du får på SMS.
- Skriv inn kodene du får på e-post. Sjekk søppelpostkassen hvis du ikke finner kodene i innboksen.
- Lag en personlig PIN-kode.
Nå er du klar til å bruke appen!
Tips! Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning
Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning på mobilen, så går det enda raskere å logge inn. Da taster du bare inn fødselsnummeret ditt og får automatisk opp et varsel på mobilen din, det kan du enkelt godkjenne med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å måtte skrive verken koder eller passord!
- Sjekk at din kontaktinformasjonen din er riktig i mobil- eller nettbanken.
-
Nei, men du må aktivere appen på nytt. Du finner en veiledning inne i appen som forklarer hvordan dette gjøres.
Husk at du må ha riktig telefonnummer og e-postadresse i mobil- og nettbank for å få aktivert appen.
-
Skal du legge til ny administrator i nettbank bedrift, gjør du det via knappen under. Når bestillingen er sendt inn, må avtalen signeres elektronisk i henhold til bedriftens signeringsregler. Så snart avtalen er signert er ny administrator klar til bruk.
Bare administratorer kan endre på tilganger i nettbanken. Det gjør du under menypunktet "Admin" i nettbank bedrift. Der kan du også slette en eksisterende administrator.
-
Gå til Administrasjon > Brukere. Her kan du legge til brukere og redigere rettigheter og tilganger til alle brukere.
-
BankID på mobil lagres på mobilens sim-kort. Hvis du bare bytter mobil og ikke sim-kort, trenger du ikke å gjøre noe. Hvis du skal få nytt sim-kort, må du bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken. Husk å logge inn med BankID fra samme bank som du skal bestille BankID på mobil fra.
Du kan også bruke engangskode-appen
Husk at engangskode-appen er en rask, enkel og gratis løsning hvis du ønsker BankID uten å måtte bruke kodebrikken. Når du bruker engangskode-appen for å logge inn, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Last ned engangskode-appen i App Store eller Google Play.
-
-
Dette skyldes problemer i tilknytning til Java og Google Chrome. Inntil videre anbefaler vi at du bruker Safari som nettleser på Mac OS X.
-
Passordet lager du i nettbank bedrift eller i nettbank privat. Har du mobilbank som privatkunde kan du bruke samme passord i mobilbank bedrift.
-
Første gang du skal bruke mobilbanken
Først laster du ned appen for iPhone eller Android. Søk etter SpareBank1 mobilbank bedrift i appbutikken. For å bruke mobilbanken, må bedriften ha en nettbankavtale.
- Åpne appen, trykk på «kom i gang» og velg banken din.
- Fyll in fødselsnummeret ditt og logg inn med BankID.
- Lag en PIN (minst 4 siffer).
- Har telefonen din mulighet for fingeravtrykk eller Face ID kan du velge det, hvis du vil slippe å taste inn PIN-koden hver gang du logger inn.
Daglig bruk av mobilbank bedriftTil vanlig logger du inn med fingeravtrykk, Face ID eller PIN-koden (selvvalgt).
-
- OCR-konteringsdata lagres i 3 måneder.
- Avregning- og mottaksreturer lagres i 17 måneder.
- Innsendte filer lagres i 17 måneder.
-
Filer hentes i nettbanken under Meny, Filer og Hent filer.
-
En filsti beskriver hvor du henter og laster ned filer for videre behandling. Filstien inneholder dokumentets navn, dokumenttype og hvor det er lagret.
-
For å lage en filsti i nettbanken velger du Meny, Filer, Filoppsett og Nytt filoppsett. Velg riktig filtype, skriv inn navn og velg hvor filen skal ligge. Hvis du ikke ser fanen Filer må den som er administrator i nettbank bedrift tildele deg funksjonen Bruk filoverføring og endre oppsettet for filoverføring.
For å lage en filsti og bruke filoverføring må du ha integrert versjon av nettbankavtalen.
Mange regnskapsprogram kan kobles til nettbanken, og da trenger du ikke lage filoppsett, koble nettbank til regnskapsprogram.
-
Filer som tidligere er hentet eller sendt, finner du i nettbanken under Meny, Filer og Filarkiv.
-
Et regnskapsprogram lager betalingsfiler for å kunne gjøre flere inn- og utbetalinger samtidig. Filen sendes til banken og betalingene gjennomføres. Dette kalles filoverføring eller remittering.
Har du flere ansatte, kan du for eksempel betale ut lønn med filoverføring. Lønns- eller regnskapssystemet lager en lønnsfil som sendes til banken og utbetlingene skjer automatisk uten at du trenger å registrere noe manuelt.
Mange regnskapsprogram kan kobles til nettbanken, og da trenger du ikke tenke på filoverføringer, koble nettbank til regnskapsprogram.
-
Nettbanken kan integreres med bedriftens økonomisystem, slik at bedriften kan utføre alle typer elektroniske inn- og utbetalinger. Man kan sende betalingsfiler, for eksempel Paymul eller Telepay, mellom nettbanken og økonomisystemet. Det er i tillegg mulig å sende filer direkte via en SFTP-løsning.
Ta kontakt med oss for veiledning.
Filoverføringsavtale kan også bestilles under menyen «Bestill» i nettbanken.
-
Prokura er en fullmakt som et aksjeselskap gir til en eller flere personer i selskapet. Innehaveren av prokura kalles en prokurist, og har fullmakt til å opptre og underskrive på vegne av selskapet i forbindelse med den daglige driften. Du kan ikke bruke prokura til å behefte eller selge foretakets faste eiendom.
-
Gå til Administrasjon > Brukere. Her kan du redigere rettigheter og tilganger til alle brukere.
-
-
Du kan teste din BankID og nettleser på BankID.no. Velg vanlig BankID eller BankID på mobil.
Hvis du har problemer med å bruke din BankID på andre nettsider enn Sparebank1.no, sjekk om du får logget inn i nettbanken. Hvis innlogging i nettbanken fungerer er det antakeligvis en feil på den aktuelle nettsiden eller løsningen du prøvde å bruke.
-
Nei, det må du ikke, og du kan bli kunde hos oss med BankID fra annen bank.
Men når BankID med annen bank opphører, og du må få ny BankID, kan du få det ved å møte hos din nærmeste SpareBank 1 med gyldig pass.
-
Beholdningsoversikt kommer ut i januar. Dokumentet finner du i nettbank bedrift under Transaksjoner -> Arkiv. Velg "Øvrige kundemeldinger".
Årsoppgave for fond kommer ut senest i februar. Dokumentet finner du i nettbank bedrift under Transaksjoner -> Årsoppgave.
-
Daglig leder har tilgang automatisk, og kan logge inn i vår pensjonsportal.
Informasjon ligger under Dokumenter -> Kontoutdrag.
-
Dette henter du i VPS (verdipapirsentralen) sin egen portal.
-
Du finner kontoutskrifter, årsoppgave og bilag i nettbank bedrift under menyvalget Transaksjoner. Husk å velge riktig år, altså året som har gått.
Merk at du må ha tilgang til alle bedriftens kontoer i nettbanken for å få frem menypunktet Årsoppgave. For å få tilgang til alle kontoer, må bruker ta kontakt med bedriftens nettbank-administrator. Dersom ikke alle kontoer ligger i nettbanken må bedriften kontakte kundesenteret på chat eller telefon.
Revisorer ønsker for øvrig normalt å motta revisjonsoppgaven, det vil si årsoppgaven, direkte fra banken.
-
Det er kun mulig å søke seks måneder om gangen. Dersom du f.eks. søker fra 0101xx-til 3112xx så vil du få feilmelding. Legg inn en korterer tidsperiode og prøv på nytt.
-
Revisjonsoppgaven vil være tilgjengelig i nettbank bedrift i slutten av januar, og dette gjelder for alle våre banker.
Du finner den under Oversikt - Transaksjoner - Årsoppgave. Merk at du må ha tilgang til alle bedriftens kontoer for å få frem menypunktet Årsoppgave.
-
SEPA står for Single Euro Payments Area, og er et felles betalingsområde for euro som skal gjøre det lettere å handle på tvers av land tilhørende EU/EØS i Europa. ISO 20022 XML er det nye formatet for innsending av betalingsfiler som skal benyttes for betalinger i euro innen SEPA og som har vært gjeldende fra 31. oktober 2016.
-
Med tjenesten "sending av eFaktura" kan du sende faktura til dine privatkunder, bedriftskunder og offentlig sektor, uavhengig av kundens bankforbindelse.