Se hvordan du kjører lønn til ansatte, hva du må huske på og tips for å spare tid.
Lønn og viktige tips
Lønnsinnstillinger
Før du gjennomfører din første lønnskjøring må du innom lønnsinnstillingene dine. Lønnsinnstillingene finner du ved å klikke på tannhjulet oppe i høyre hjørne og klikke på «Lønnsinnstillinger».
Tips! Du kan også bruke søkefunksjonen og søke opp lønnsinnstillinger.
Under lønnsinnstillinger, scroll ned til du kommer til en blå knapp hvor det står «Hent inn virksomheter fra enhetsregisteret». Klikk på denne. Du får nå spørsmål om du ønsker å importere en juridisk enhet. Det svarer du ja på og klikker på den blå knappen. Sjekk at du henter inn den riktige juridiske enheten og klikk deretter ok.
NB: I videoen viser det en feilmelding. Det skyldes at videoen er laget i et demoselskap, og det vil ikke skje når man er i et reelt selskap.
Sjekk også «lønnsoppsettet» lenger nede på siden.
Kontroller at lønnsintervallet er riktig. Hver måned, 14. dag eller ukeslønn. Pass på at det er huket av for «Poster skattetrekk automatisk».
Du kan også se over «kostnadskontoene» som er brukt. Vi anbefaler at du bruker standardkontoene som ligger inne og ikke fører på egne.
Registrere ansatte
For å gjennomføre lønnskjøring i SpareBank 1 Regnskap må du ha ansatte registrert først.
Dette gjør du ved å velge «Lønn» i menyen til venstre, og «Ansatte». Deretter klikker du «Ny ansatt» oppe i høyre hjørne.
Her starter du med å skrive inn navnet til den ansatte du skal legge til, og deretter kan du søke opp i 1880.
Kontroller at navn, telefonnummer og adresse er riktig.
Det neste du må passe på er at du har inne virksomheten din.
Dersom du ikke får opp virksomheten din, sjekk videoen «Lønnsinnstillinger», og gjennomfør den først.
Bruker kan du hoppe over, men på kontonummer må du legge kontonummeret til den ansatte. Deretter må du fylle inn alle tre feltene under «Fødselsnummer». Den ansattes fødselsnummer, fødselsdato og kjønn.
Helt til slutt, legg inn e-post adressen. Denne må du ha for at den ansatte skal få tilsendt lønnslipp. Legg også inn kommunenummeret der den ansatte bor.
På skatt importerer du det elektroniske skattekortet ved å klikke på veiviseren «Elektronisk skattekort». Veiviseren er grei å bruke og veileder deg gjennom.
Men, der folk ofte har problemer er ved selve påloggingen når de skal hente informasjonen fra Altinn. Derfor går vi gjennom det her;
I Altinn finner du din påloggingsinformasjon ved å gå på «Profil» og velge «Avanserte innstillinger». Scroll så ned til «Innloggingsinformasjon».
Hvis du ikke har brukernavn og passord fra før, legger du det inn her og klikker på «Endre passord».
Pass også på at du legger inn ditt mobilnummer. Du vil motta tekstmelding med kode for å kunne logge deg på.
Når du har fått inn brukernavn, passord og telefonnummer, huk av på «Tillatt innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet», og klikk «Lagre».
Har du dette på plass skal det ikke være noe problem å å hente det elektroniske skattekortet til den ansatte.
Når du har hentet ned skattekortet vil tabell, prosent og de andre feltene fylles ut av seg selv.
Det neste du må innom er «Arbeidsforhold».
Her må du velge yrkeskode, stillingsprosent og startdato.
Tips! Dersom den ansatte ligger inne i et annet system, kan du i det gamle systemet legge inn sluttdato dagen før startdatoen i dette systemet. Etter at du har lagt inn sluttdato i det gamle systemet klikker du på «Send A-melding». Ved å gjøre dette vil det være veldig mye enklere å sende inn ny a-melding fra det nye systemet.
Du må også fylle inn «A-meldingsinformasjon» under «Arbeidsforhold».
- Arbeidforhold, det vanlige her er ordinært arbeidsforhold
- Lønningstype, fastlønn, timelønn, provisjon, honorar eller på akkord.
- Arbeidstid, her velger du den kategorien som er riktig for din ansatt.
- Timer per uke full stilling, normalt 37,5 timer hvis lunsjen ikke er betalt, og 40 timer hvis lunsj er inkludert.
- Ansiennitet, er den dagen den ansatte startet.
- Lønnsjustering, her legger du inn datoen for sist gang det ble gjennomført en lønnsjustering for den ansatte.
- Sist endret %, er dersom stillingsprosenten har endret seg for den ansatte. Hvis ikke datoen har endret seg noen gang, bruker du datoen som du brukte på ansiennitet.
Det kan også være lurt og gå under «Ytelser» og legge inn månedslønn, eventuelt timelønn. Ved å legge det inn som en default vil det spare deg for manuelt arbeid på hver lønnskjøring.
Har du utført disse stegene klikker du «Lagre» oppe i høyre hjørnet, så har du lagret din første ansatt.
Lønnskjøring
For å gjennomføre lønnskjøring i SpareBank 1 Regnskap, klikker du på «Lønn» i menyen til venstre og velger «Lønnskjøring». Deretter klikker du på «Ny lønnskjøring» oppe i høyre hjørne.
Her er det viktig å begynne med en beskrivelse. Et godt tips er å starte med den måneden og årstallet du er i, da er det er lett og slå opp etterpå.
Deretter må du ha med riktig fra-dato og riktig til-dato.
Du må ha med en utbetalingsdato, og så har du har muligheten til å legge til fritekst til lønnslipp.
Når du da har fått på plass dette klikker du på «Lagre».
Du får nå opp et nytt vindu, hvor du starter med å hente inn ansatte. Søk etter ansatt eller klikk på forstørrelsesglasset. Da kommer alle opp, og du henter inn en og en ansatt.
Når det er gjort kan du starte med å lage selve lønnsgrunnlaget på den ansatte.
Til slutt har du mulighet til å legge inn prosjekt og avdeling.
Hent inn neste ansatt, og fortsett dette løpet på alle ansatte.
Timemodul
Dersom du har tatt i bruk timemodulen og de ansatte fører timer, henter du enkelt inn timene ved å klikke på «Overfør timer til lønn».
Reiseregning
Dersom du har tatt i bruk reiseregningsappen, henter du inn reiseregninger som skal betales via lønn ved å klikke på «Overfør reiser til lønn».
Når du har lagt til det du ønsker, klikker du på «Lagre» (grønn knapp i høyre hjørne).
Sjekk at prosenttrekket og skattetrekket er kommet inn.
Deretter klikker du på «Avregn», og helt til slutt på «Bokfør».
Du får nå opp et bokføringsbildet. Dette skal normalt være greit og du kan la det som står som default/standard stå.
Klikker du på «Generer» får du opp en oversikt over hvilke poster som blir ført her. Klikk så på «Bokfør».
Det neste du må gjøre er å sørge for at betalingen sendes over til nettbanken.
Klikk på «Til utbetaling». Du blir sendt over i utbetalingsvinduet, hvor utbetalingene dine skal ligge.
Sjekk at det som ligger er riktig og trykk på «Send alle til betaling».
Gå tilbake til selve lønnskjøringen.
Oppe i hjørne klikker du på «Send lønnslipp».
Du får opp et vinduet hvor du har mulighet til å redigere e-post meldingen som går ut.
Huk av for den/de ansatte du skal sende til, og sende e-posten.
Merk at du ikke er helt ferdig med lønnskjøringen. Nå har du bokført lønnen, sendt lønnslippen til den ansatte, og lagt betalingen i nettbanken. Det du ikke har gjort er å rapportere til myndighetene. Forklaring på dette finner du under «A-melding».
A-melding
Når du er ferdig med lønnskjøringen din i SpareBank 1 Regnskap må du huske å sende inn a-melding.
Det er to ting som er veldig viktig å huske på:
1. A-melding kan du sende inn fra det tidspunket du er ferdig med lønnskjøringen, men ikke senere enn den femte neste måned. Kjøres lønnen 20. januar, kan du sende inn a-meldingen mellom 20. januar og 5. februar.
2. Du må sende inn a-melding uansett om du kjører lønn den måneden eller ikke, ellers påløper det bøter fra skattemyndighetene.
For å sende en a-melding går du på «Lønn» og velger «A-melding».
Her må du passe på at du velger riktig periode. For eksempel periode 4, for april.
Du starter med å generere en a-melding.
Her kan du enten sende inn «Full a-melding» som baserer seg på lønnskjøringen du har laget, eller velge «Bare arbeidsforhold», hvis du ikke har utbetalt lønn denne måneden.
Ved lønnutbetaling:
Velg «Full a-melding», og deretter «Lag a-melding».
Klikk på «Send inn» (grønn knapp oppe i høyre hjørne).
Nå blir den sendt til Altinn, og til høyre i bilde ser du at både «Generert » og «Innsendt» er ok.
De siste du må gjøre er å hente «Tilbakemelding».
Klikk på grønn knapp oppe til høyre. Du får opp en ny boks hvor du skal fylle inn brukernavn og passord.
Når du har hentet inn en a-melding, klikker du på fanen som heter «Tilbakemelding». Her ser du at status er «motatt».
Altinn
Hvis du er i tvil om brukernavn, telefonnummer og passord, finner du det ved å logge deg inn på altinn.no.
Gå til profilen din og velg «Avanserte innstillinger» og scroll ned til «Innloggingsinformasjon». Pass på at boksen hvor det står «Tillat innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet» er huket av. Her fyller du inn brukernavn, passord og telefonnummer.
Dersom du får en feilmelding, vil det stå ulike typer alvorlighetsgrad.
Står det alvorlighetsgrad «retningslinje» ønsker myndighetene å gjøre deg oppmerksom, og du må sjekke at dette er riktig. Dersom du mener at det som står er riktig, lar du den stå og alt er ok.
Dersom alvorlighetsgraden er noe annet en «retningslinje» må du rydde opp og fikse det som er feil.
Faste poster ansattlønn
Ved å bruke faste poster kan du redusere tiden du bruker på lønnskjøring betraktelig.
Legger du inn en fast post gjentar den seg hver måned. Du trenger kun å kontrollere at den faste posten er riktig og gjelder for inneværende måned. Legg eventuelt til hvis det er noe spesielt for den måneden.
For å finne faste poster velger du «Lønn» i menyen til venstre og deretter «Ansatte». Velg den ansatt du skal legge inn en fast post på og klikk på «Faste poster».
Her registrerer du de faste postene du har. Det er for eksempel vanlig å legge inn ansatte med månedslønn. Legg til hva den ansatte får i lønn hver måned i kolonnen og legg eventuelt inn prosjekt og avdeling.
Det er lurt å legge inn posten «Elektronisk kommunikasjon» hvis arbeidsgiver betaler telefon til sine ansatte.
Dette er et fast beløp som skal innrapporteres hver måned. Velger du denne funksjonen kommer beløpet opp automatisk.
Andre faste trekk, for eksempel lunsjkostnader, kan også registreres.