Se hvordan du lager fakturaer, setter opp utsendelsesplaner og bestiller fakturaprint.
Salg og faktura
Ny faktura
Du finner fakturamodulen under «Salg» i menyen til venstre.
Velg «Faktura» i menyen og klikk på «Ny faktura» oppe i høyre hjørne.
Skriv inn kundenavnet. De kundene du allerede har opprettet kommer automatisk opp i listen. Hvis du ikke har fakturert denne kunden før velger du «Opprett ny kunde».
Skal du legge til ny kunde kan du søke etter privatpersoner i 1880 eller selskapet i Brønnøysundregisteret.
Finn og velg din kunde, flere av feltene vil bli fylt inn automatisk. Husk å legge til e-postadresse.
Når ny kunde er opprettet er neste steg å fylle inn «Varelinjer».
Under varelinjene fyller du inn informasjon om det du skal fakturere. Tekst, enhet, antall, pris og momskode.
Under «Deres referanse» kan du legge inn et prosjektnummer hvis du har det, eller legge til en kontaktperson.
I feltet under varelinjer har du mulighet til å legge til fritekst. Her kan du legge inn ekstra informasjon om fakturaen.
Klikk «Fakturer og send » oppe i høyre hjørne.
Husk at du og har mulighet til å forhåndsvise faktura ved å klikke på øye-ikonet oppe i høyre hjørne.
Utsendelse av faktura
Før du skal sende faktura fra SpareBank 1 Regnskap er det lurt å bruke noen minutter på å sette opp utsendelsesplanen din.
Utsendelsesplanen finner du under «Innstillinger» i tannhjul-ikonet oppe i høyre hjørne, under «Utsendelse».
Åpne «Faktura», og velg «Ny utsendelsesplan» nederst.
Velg et passende navn.
Vi anbefaler at du legger opp fire prioriteringer for utsendelse, med følgende prioritet:
Prioritet 1: EHF
Prioritet 2: Efaktura
Prioritet 3: Email
Prioritet 4: Fakturaprint
Dette betyr at når du sender en faktura prøver systemet først å sende ut faktura på EHF. Dersom kunden ikke har dette vil den i neste omgang prøve å sende på efaktura. Har kunden ikke akseptert efaktura vil systemet gå videre til tredjevalget. Forutsatt at du har lagt inn kundens epost-adresse vil den bli sendt på epost. Hvis ingen av alternativene ovenfor er aktuelt vil den helt til slutt gå til fakturaprint. På denne måten sikrer du at fakturaen alltid kommer frem.
Husk å huke av på «Firmastandard» og klikk «Lagre».
Merk: Fakturaprint er en ekstern tjeneste som du første gang må aktivere i Firmaoppsettet. Les mer om fakturaprint i siste steg.
Planen din er nå synlig under «Faktura».
Når du nå skal lage og sende faktura (under «Salg», og så «Faktura») vil systemet nå finne den enkleste måten å få denne levert, uten at du trenger å forholde deg til hvilke måte som er best for kunden.
Hvis du skal sende en kreditnota og ikke ønsker at kunden skal motta den, kan du under «Utsendelse» velge bort "din nye plan” og velge «Ingen utsendelse» i stedet. Da vil den ikke sendes ut, men fortsatt føres i regnskapet ditt.
Du kan aktivere fakturaprint ved å klikke på «Markedsplassen» og velge «Moduler», i menyen til venstre.
Finn modulen som heter «Fakturaprint» og velg «Kjøp».
Hvis denne er aktivert gjør SpareBank 1 Regnskap all jobben for deg. Fakturaen bli printet og puttet i konvolutt og sendt direkte til kundens postkasse.