Det er fire forskjellige bilforsikringer å velge mellom. Ansvarsforsikring er lovpålagt om kjøretøyet er registrert og skal brukes på veien. I tillegg kan du utvide forsikringen avhengig av hvor gammel bilen din er og hvordan du bruker den.
Har du bilforsikring hos oss fra før, må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg.
Her kan du laste ned vilkårene som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.
Husk at alle kjøretøy som har skiltene på skal ha ansvarsforsikring. Fra 1. mars 2018 får bileiere gebyr fra Trafikkforsikringsforeningen for hver dag bilen er uforsikret, så det er lurt å huske på forsikringen.
I 2018 ble årsavgiften omdøpt til Trafikkforsikringsavgift til staten. Det er forsikringsselskapene som skal kreve inn den nye avgiften, sammen med betalingen for forsikring av kjøretøy.
Bilforsikringen til selger vil automatisk avsluttes fra den dagen Statens Vegvesen registrerer melding om eierskifte (salgsmelding). For deg betyr det at du som kjøper bil er nødt til kjøpe ny forsikring for å unngå dagsgebyr fra Trafikkforsikringsforeningen.
Du kan justere opp kjørelengden for bilforsikringen i mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken. Det er viktig å følge med på at du ikke kjører lenger enn den kjørelengden du har satt. Erstatningen kan bli redusert dersom du kar kjørt lengre enn avtalt og det skjer en skade.
Meld fra om påkjørsel ved å ringe politiet på 02800 så vil de kontakte viltnemnda. Du kan også kontakte viltnemnda selv. Det er viktig å melde fra om et dyr er påkjørt fordi dyret kan være skadet eller må avlives. Hvis påkjørselen meldes til politiet eller viltnemnda vil du ikke få bonustap. Egenandelen vil også bli redusert med inntil 4000 kroner.
1. Tenk på sikkerheten først Sett på varsellys. Ta på deg refleksvest. Sett ut varseltrekant.
Ved personskade: Ring ambulanse 113
Ring politiet: 112
2. Dokumenter hendelsen Noter navn og telefonnummer til eventuelle vitner. Fyll ut skademeldingsskjema. Konsentrer dere om hva som har skjedd, ikke hvem som har skyld. Hvis du ikke har skadeskjemaet i bilen, beskriv og tegn så nøyaktig som mulig hva som har skjedd og noter all kontaktinformasjon. Ta gjerne bilder av skaden og kollisjonsstedet. Tilkall politi ved konflikter:
Meld fra til politiet: 02800
Er du uenig i hva som kommer frem i skadeskjemaet, merk og beskriv dette i punkt 14.
3. Ring oss, meld skade eller bestill veihjelp Vi kan bistå deg hele døgnet. Enten du trenger øyeblikkelig eller praktisk hjelp, melde inn skade eller bestille veihjelp.
Ring oss på (+47) 915 02300
4. Hva skjer etterpå? Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi raskt enige ved første telefonsamtale.
Greit å tenke på
I våre forsikringer som har kasko, del- og minikasko, inngår veihjelp i Norge og i Europa.
Det er påbudt å ha refleksvest og varseltrekant i bilen. I tillegg er det lurt å ha skademeldingsskjema, lommelykt, penn og papir.
Har du fått glasskade eller steinsprut er det ingen egenandel dersom nåværende glassrute kan repareres, men erstatningen er begrenset til 1000 kroner. Dersom glassruten må skiftes ut med en helt ny rute må du betale egenandel.
Hvilket verksted skal jeg bruke? Her finner du nærmeste glassverksted. Kontakt verkstedet direkte for bestilling av time. Verkstedet ordner alt det praktiske (skademelding og evt. egenandel) med forsikringen.
Du kan også ringe oss på (+47 915) 02300 for bestilling av reparasjon. Du blir satt direkte over til våre samarbeidspartnere fra telefonmenyen.
Greit å tenke på
I alle våre forsikringer som har kasko, del-/minikasko, inngår reparasjon av glasskade.
Reparasjon eller skifte av rute går ikke utover bonus du har opptjent.
Mange avgjør dette valget på bakgrunn av alder og verdi på bilen. Har du en eldre bil med lav verdi holder det kanskje med delkasko eller ansvarsforsikring. Har du en ny og dyr bil bør du vurdere kasko eller toppkasko. Har du lån med pant i bilen er det ofte et krav til minimum kasko.
Delkasko er en god bilforsikring, men hvis du ønsker å få dekket skader på egen bil som følge av kollisjon og utforkjøring må du ha kasko eller toppkasko. Kasko dekker i tillegg skader på egen bil som følge av:
Nei, nå trenger du ikke gi oss beskjed om at bilen er solgt eller avskiltet. Vi får beskjed automatisk, og stopper din bilforsikring.
I 2018 ble årsavgiften omdøpt til Trafikkforsikringsavgift til staten. Det er forsikringsselskapene som skal kreve inn den nye avgiften. Det vil si at årsavgiften slik man kjenner den fra tidligere ikke lengre eksisterer som en årlig faktura, men som en avgift som nå blir krevet inn sammen med betalingen for forsikringen av kjøretøyet ditt.
Skriv ned hva som har skjedd, hvor og når. Ta vare på alle kvitteringer for utgifter du har hatt i tilknytning til skaden. Er du uenig i hva som kommer frem i skadeskjemaet, merk og beskriv dette i punkt 14.
2. Ring oss, meld skade eller bestill veihjelp
Vi hjelper deg hele døgnet. Kontakt oss før du starter reparasjon av skaden. Vi samarbeider med kvalitetssikrede partnere.
Ring oss på: (+47 915) 02300
3. Hva skjer etterpå?
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi raskt enige ved første telefonsamtale.
Kvitteringer for stjålne eller ødelagte gjenstander
Ring oss på (+47 915) 02300
3. Hva skjer etterpå?
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi raskt enige ved første telefonsamtale.
Greit å tenke på
Ikke la verdifulle ting ligge i bilen, pass også på at annen bagasje ikke er synlig. Parker bilen på et trygt sted.
Hvis bilen er meldt stjålet til politiet og til oss, tar det 21 dager før bilen anses som borte. Det vil si at det er først nå du kan få utbetalt erstatning. De 21 dagene gir politiet tid til å spore opp bilen.
Hvilken forsikring gjelder i utlandet?
Egen bil: Bilforsikringen vår gjelder også på reise i utlandet.
Leiebil: Her gjelder utleieselskapets forsikring. Følg godt med når du inngår leiekontrakten. Har du reiseforsikring har du egenandelsforsikring på leiebilen hvis det skulle skje noe.
Tyveri og innbrudd
Anmeld tyveri, innbrudd og hærverk på en politistasjon.
Noter ned navn og telefonnummer på eventuelle vitner.
Dokumenter det som har skjedd, hva som er stjålet og hvor det skjedde.
Egen bil: Innbrudd og tyveri fra egen bil meldes til oss. Kontakt oss gjerne for praktisk og umiddelbar hjelp, ellers kan du vente til du kommer hjem.
Leiebil: Ring nummeret som er oppgitt i leiekontrakten. For skade på leiebil gjelder forsikringen som følger bilen. Egenandelen dekkes gjennom reiseforsikringen. Private gjenstander dekkes også av reiseforsikringen.
Veihjelp
Vi hjelper deg med veihjelp uansett hvor du er i Europa.
Har du leiebil, kan det være at du har en egen avtale. Ring i så fall nummeret du har fått oppgitt i leiekontrakten.
Tips med bil i utlandet
Før du reiser, sjekk hva du trenger av ID for å kjøre i landet og gjeldene trafikkregler. De kan variere mye fra reglene i Norge. I enkelte land trenger du Grønt kort. Det kan du få ved å henvende deg til oss.
Plasser bilen slik at den ikke skaper farlige situasjoner i trafikken.
Sett på varsellys. Ta på deg refleksvest.
Sett ut varseltrekant.
2. Ring oss og bestill veihjelp
Vi ordner med veihjelp eller hvis du trenger øyeblikkelig og praktisk hjelp. Egenandelen ved veihjelp er 500 kroner, med mindre noe annet fremkommer i forsikringsbeviset ditt.
Du kan ringe oss ved små og store problemer du har på veien.
Vi har åpent 24 timer i døgnet. Ring oss på (+47 915) 02300
3. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med havariet.
4. Hva skjer etterpå?
Kontakt oss og vi hjelper deg med erstatning. Ofte kan vi avklare saken direkte på telefon.
Greit å tenke på
I alle våre forsikringer som har kasko, del- og minikasko, inngår veihjelp i Norge og i Europa.
Med toppkasko inngår også leiebil hvis du skulle trenge det i sammenheng med veihjelp og reparasjon.
Hvis bilen kjøres av noen under 23 år må vi få beskjed om dette, slik at det står i forsikringsavtalen for bilforsikringen. Det er større sjanse for at det skjer et uhell når fører er under 23 år og det vil påvirke prisen. Erstatningen kan bli redusert dersom vi ikke kjenner til dette når det skjer en skade.
Når bilen kondemneres leveres bilskiltene inn til trafikkstasjonen. Forsikringen på bilen avsluttes automatisk fra den dagen Statens Vegvesen registrerer melding om eierskifte eller kondemnert bil.
Med toppkasko får du ny bil ved totalskade på bil som er inntil 3 år gammel. Er bilen under 3 år gammel får du ny bil inntil bilen er kjørt 100.000 km.
Med kasko får du ny bil ved totalskade på bil som er inntil 1 år gammel. Er bilen under 1 år gammel får du ny bil inntil bilen er kjørt 15.000 km.
Ved erstatning på totalskadet bil som er eldre enn dette, får du som utgangspunkt markedspris på bilen.
Er nøkkelen stjålet er du dekket av delkasko, kasko og toppkaskoforsikring. Er nøkkelen mistet eller brukket er du kun dekket av toppkaskoforsikringen.
Bilforsikringen dekker inntil 8.000 kroner for ny nøkkel, programmering og omkoding hos autorisert verksted/låsesmed.
Grønt kort bestiller du ved å logge deg inn i mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken. Der finner du informasjon og mulighet for å klikke deg videre til bestillingsskjema. Dette ser slik ut:
1. Vær trygg
Plasser bilen slik at den ikke skaper farlige situasjoner i trafikken.
Sett på varsellys
Ta på deg refleksvest
Sett ut varseltrekant
2. Varsle politiet
Har du kjørt på og skadet dyr, skal du melde fra til politiet på 02800. Politiet vil varsle viltnemnda. Meld også fra om dyret forsvinner. Merk hvor du er og hvor dyret forsvant.
3. Ring oss, meld skade eller bestill veihjelp
Ring oss på: (+47 915) 02300. Vi hjelper deg hele døgnet.
Best i test på kundelojalitet, kundeservice og skadeoppgjør
Tusen takk til alle våre kunder! I følge Norsk kundebarometer (2020) er vårt forsikringsselskap Fremtind nok en gang blant de beste i kategorien skadeforsikring, med 4 av 5 stjerner i testen. Vi har de mest lojale forsikringskundene for fjerde året på rad. Vi har også Norges beste kundeservice og skadeoppgjør i følge Bytt.no.
Vårt forsikringsselskap har skiftet navn fra SpareBank 1 Forsikring til Fremtind Forsikring. Hva betyr det for deg?
Sammenlign priser
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}