Ny app for å kjøre bedre og tryggere

Last ned Smartbil-appen og motta belønning når du foretar trygge valg.

Belønner deg som ikke bruker mobilen mens du kjører.
Appen fungerer for alle typer biler (også elbiler).
Bli en bedre sjåfør, med tilbakemeldinger på kjørescore, fart og mobilbruk.

Last ned Smartbil-appen

Smartbil er appen som gir deg oversikt over hvordan du kjører, og som gir deg belønninger når du gjør trygge valg. Du kan konkurrere med familien eller venner om hvem som er best bak rattet.

For deg med Spinn: 
For å gå over til ny versjon må du laste ned Smartbil-appen. Hvis du vil opprettholde belønningen fra Smart bilforsikring må du ha Spinn-appen og smartpluggen aktivert inntil neste hovedforfall. Da vil du ikke å miste kjørehistorikk og rabatten du har opptjent på forsikringen din. Vi anbefaler at du i en overgangsperiode har begge apper installert og aktive. 

Se spørsmål og svar


Smartbil er appen som belønner trygg kjøring

Personvern og bruk av data

Vi tar personvern alvorlig. Dataene og informasjonen vi samler inn vil vi kun bruke til å gi belønning ved trygge valg, i tillegg til at den gir deg som sjåfør tilbakemeldinger på kjøringen din. Vi bruker ikke kjøredata til noe utover dette. Vi bruker aldri data vi samler inn til andre formål enn de vi er enige om, og aldri i forbindelse med skader eller for å vurdere skyld og ansvar ved en ulykke.

Les mer om personvern

Smart bilforsikring forstørrelsesglass bil

Spinn og smart bilforsikring (gammel versjon)

Tidligere trengte du Spinn-appen og en smartplugg i bilen for å få belønning for kjøringen. Den gamle løsningen er erstattet med den nye Smartbil-appen.

Har du hatt uhell eller skade på bilen?


Spørsmål og svar

Se her for spørsmål angående Spinn og smartpluggen fra den gamle versjonen av Smart bilforsikring.


Praktisk

  • Alle kan laste ned og teste appen som foreløpig heter «Smartbil» i App-store eller Google Play. Du logger deg inn i tjenesten med BankID. For at appen skal fungere optimalt må du gå inn på innstillinger på mobilen din og aktivere «Stedstjenester».

    Den nye appen er fortsatt under utvikling og vi ønsker dine tilbakemeldinger på hvordan du synes den fungerer. Vi jobber med flere funksjoner, flere belønninger og stabilitet i appen. Navnet på appen vil med all sannsynlighet bli endret.

  • Rabatten du har bygd deg opp i Spinn får du med deg ved neste hovedforfall på din bilforsikring.

  • Du vil bli belønnet etter hvor trygt du kjører. Foreløpig får du belønning i form av kuponger hos Narvesen og 7-Eleven hvis du ikke bruker mobilen når du kjører. Vi jobber med flere typer belønninger for trygg kjøring, og vi vil lansere dette fortløpende. 

    I dag er det ikke noe forskjell med tanke på belønning om du er forsikringskunde hos oss eller ikke, men dette vil endres – slik at det blir flere fordeler for de som er forsikringskunder hos oss.

  • Sammen med høy fart er mobilbruk en av de viktigste årsakene til bilskader og trafikkulykker. Vi ønsker å gjøre noe med det, og derfor belønner vi deg som ikke bruker mobilen når du kjører.

    Vi bruker ikke registreringen av mobilbruk til noe utover dette, og vi bruker aldri dine kjøredata til andre formål enn de vi er enige om. Vi bruker heller ikke kjøredata i forbindelse med skader eller for å vurdere skyld og ansvar ved en ulykke.

  • Høy fart fører til ulykker og er sammen med mobilbruk den hyppigste årsaken til bilskader og alvorlige trafikkulykker Det er to årsaker til at vi registrerer og viser dette til deg. Det ene er at vi ønsker å bevisstgjøre deg på din kjøreatferd. Det andre er at denne registreringen er en del av teknologien i tjenesten så ønsker vi å være åpne på at vi faktisk registrerer det. Disse dataene registreres av telefonen din uansett. Med Smartbil-appen hjelper vi deg slik at du selv kan se dem. 

    Vi bruker ikke registreringen av fart til noe utover dette, og vi bruker aldri dine kjøredata til andre formål enn de vi er enige om. Vi bruker heller ikke kjøredata i forbindelse med skader eller for å vurdere skyld og ansvar ved en ulykke.

  • Du kan rette opp transporetappene dine i appen, under «Mine turer». Teknologien i Smartbil-appen er en såkalt lærende teknologi, og har en feilmargin på ca. 10 prosent. Det vil for eksempel gjøre utslag i at den noen ganger vil tro du kjører bil når du sitter på en buss. 

    Teknologien er laget for å gjenkjenne bilkjøring, og er bedre til det enn for eksempel å skille sykling fra jogging. Hvis en transportetappe registres feil, er det mulig å rette opp dette i appen. Feilmarginen har minimal påvirkning på hvordan vi beregner belønninger. 

  • Du kan rette opp transporetappene, under «Mine turer» i appen – og da vil du i løpet av et døgn får rettet mobil-streaken. Teknologien i Smartbil-appen er en såkalt lærende teknologi og den vil etter hvert forstå nå du ikke kjører selv. 

  • Ja.

  • Nei, det vil vi ikke gjøre. Vi ønsker å bevisstgjøre deg på din kjøreatferd, og siden denne registreringen er en del av teknologien i appen så ønsker vi å være åpne på at vi faktisk registrerer det. Mange av disse dataene registreres av telefonen din uansett. Med Smartbil-appen hjelper vi deg slik at du selv kan se dem. 

    Vi bruker ikke registreringen av fart til noe utover dette, og vi bruker aldri dataene dine til andre formål enn de vi er enige om. Vi bruker heller ikke kjøredata i forbindelse med skader eller for å vurdere skyld og ansvar ved en ulykke.

Spinn-brukere

  • Nei, dette er to helt separate apper. Kjørehistorikk, eventuelt opptjent rabatt eller belønning blir ikke overført til ny Smartbil-appen, men du får din opptjente rabatt i Spinn ved neste hovedforfall. Vi anbefaler at du venter til neste hovedforfall før du avslutter din bruk av Spinn for å unngå å miste evt fordeler.

  • Ja, det kan du gjøre. Men om du vil opprettholde rabatten fra Spinn må du ha den aktivisert inntil neste hovedforfall. Vi anbefaler at du i en overgangsperiode har begge appene installert og aktive.

  • Vi ønsker at du kildesorterer og kaster smartpluggen i el-avfall ved nærmeste avfallsstasjon.

Data og personvern

  • Ja det gjør vi. Vi vil samle data om mobilbruk og fart under kjøring, posisjon og hypotese om øvrige transportformer.

  • Vi bruker kjøredata til å belønne de som kjører med mindre risiko, i henhold til de parameterne vi mener er viktig. I dag belønner vi sjåførene som ikke bruker mobilen under kjøring, men på sikt vil vi også belønne på andre parametere – som for eksempel fart og generell kjøreatferd (sving, brems, akselerasjon). Vi bruker ikke registreringen av fart til noe utover dette, og vi bruker aldri kundens data til andre formål enn de vi er enige om. Vi bruker aldri kjøredata i forbindelse med skader eller for å vurdere skyld og ansvar ved en ulykke.

    Som forsikringsselskap er vi naturligvis opptatt av risiko og hvilke faktorer som påvirker dette. Data som er anonymisert og slått sammen (for eksempel alle brukere i Viken eller alle Toyota-eiere) vil gi oss en bedre forståelse av hvorfor ulykker oppstår, forebygge skader før de inntreffer og på denne måten bidra til økt trafikksikkerhet.

  • Bankene har ikke tilgang på dataene, og per i dag er det kun Fremtind som har og bruker dataene. 

  • Vi deler ikke dine personlige data. Samtidig vil anonymiserte data være gull verdt for å løse forskjellige samfunnsutfordringer. Det kan innebære at vi i fremtiden vil kunne dele enkelte typer data som er anonymisert og slått sammen (for eksempel alle brukere i Viken eller alle Toyota-eiere) slik at ikke du eller enkeltpersoner kan identifiseres.

    Å bruke appen er frivillig og vi bruker ikke kjøredataene til noe du ikke samtykker til. Sletter du profilen din i appen, så sletter vi dataene dine. 

  • Alle kjøredata i Spinn som kan knyttes til eller identifisere deg og andre enkeltpersoner slettes eller anonymiseres.


Best i test på skadeforsikring og skadeoppgjør

Tusen takk til alle våre kunder! Norsk kundebarometer (2019) har nok en gang kåret SpareBank 1 til bransjevinner i kategorien skadeforsikring, med 5 av 5 stjerner i testen. Vi har de mest fornøyde og lojale forsikringskundene for tredje året på rad. Våre kunder er også de mest fornøyde kundene etter skadeoppgjør for fjerde året på rad, ifølge EPSI 2018.

Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no

Tjenesten leveres av Fremtind Forsikring

Vårt forsikringsselskap har skiftet navn fra SpareBank 1 Forsikring til Fremtind Forsikring. Hva betyr det for deg?