Et viktig område i folks hverdag og fremtid

Som summer interns i SpareBank 1 Forvaltning har Jørgen, Marie og Sondre fått i oppdrag å vinne slaget om de unge sparekundene. Her deler trioen sine viktigste funn og egne sparegrep.

Interns SpareBank 1 Forvaltning.jpg

Foto: Jørgen Høiden (NHH),  Marie Eskeland Børtveit (NTNU) og Sondre Snersrud (NHH)

Summer interns; Marie, Jørgen og Sondre 

Marie Eskeland Børtveit (NTNU), Jørgen Høiden og Sondre Snersrud (begge NHH) har virkelig utfordret SpareBank 1 og en hel bransje denne sommeren. Nylig presenterte de sine svært interessante funn om hva som trigger unge til å starte med – og opprettholde – langsiktig sparing.

Vi har snakket med de fremadstormende studentene om deres viktigste funn, hva som har overrasket dem mest, hva de har lært og ikke minst – hvilke smarte sparegrep de selv har tatt.

Sparing og investering er områder i kraftig vekst og enorm utvikling. Hvordan har dere opplevd få et innblikk i denne bransjen?

Sondre

– Fryktelig spennende. Det er et viktig område i folks hverdag og fremtid. Samtidig er det stor konkurranse, mange forskjellige produkter, tjenester og løsninger som opplever høy innovasjon - kanskje ikke i så stor grad i Norge, enda.

Jørgen

– Veldig lærerikt å få et innblikk i hvordan SpareBank 1 jobber for å få flere til å ta grep om sin økonomiske fremtid. Flere og flere får øynene opp for langsiktig sparing og aktørene i markedet er mange og ivrige. Fond og aksjer er blitt allemannseie og de digitale løsningene forenkler sparingen. 

Marie

– Jeg synes det har vært svært spennende å få innblikk i bransjen. Bransjen er i kraftig vekst og utvikling, og det har vært spennende å se hvilke muligheter og potensiale banken faktisk har. Det har gitt mersmak til en karriere i bank!


Beskriv kort det viktigste prosjektet dere har jobbet med, og de tre viktigste funnene?

Alle: – Det viktigste prosjektet vi har jobbet med er hvordan man kan få
unge til å spare mer langsiktig. Funnene vi gjorde som ble vesentlig for
løsningene var at:

  • Unge forventer en enkel kundereise
  • Unge ønsker gode digitale løsninger, gjerne som er morsomme å bruke
  • Unge ønsker særegne fordeler

Hvordan mener dere at vi kan få unge folk til å starte (og
fortsette med) langsiktig sparing – hva er de viktigste grepene?

Sondre: – Man må gjøre sparing mer engasjerende, morsomt og avhengighetsskapende i hverdagen. I dag oppleves sparing som litt uinteressant, fjernt og kjedelig. Produktene må bli mer tilgjengelige og attraktive for unge. Unge forventer en enkel og relevant kundereise.

Jørgen: – Å få langsiktig sparing til å oppleves mer relevant for de unge. Det er en vanskelig oppgave å gi slipp på det skokjøpet til fordel for pensjonssparing. Derfor må vi lage mekanismer som fanger de unges oppmerksomhet i mye større grad. For eksempel å gjøre det mulig å sammenligne seg selv med andre på sin alder når det gjelder sparing, eller gi en belønning når du har spart månedlig over en lengre periode.  

Marie: – Å gjøre det enkelt for folk flest å spare! Kundereisen må forenkles. Samtidig må man inspirere unge til å spare ved å skape en indre motivasjon. Unge må se nødvendigheten av å spare langsiktig, og vi må dele kunnskap om langsiktig sparing på en morsom og forenklet måte. Flere unge savner dessuten oppfølging på spareområdet.


Hva har overrasket dere mest med SpareBank 1 Forvaltning spesielt og bransjen generelt?

Sondre: – Myten om at SpareBank 1 er en institusjon som tilhører fortiden (gammel, tradisjonell og lite innovativ) er langt fra sannheten! Det var veldig overraskende og kult å oppleve det teknisk og forretningsmessig innovative miljøet i SpareBank 1 generelt, men kanskje spesielt endringsvilligheten i SpareBank 1 Forvaltning.

Jørgen: – Hvor godt og proaktivt det jobbes med å gjøre kundens sparereise så god og enkel som mulig. Alt fra produktsortiment til tekniske løsninger som kunden skal møte. Alt i digitalbanken er nøye gjennomtenkt, og jeg opplever et genuint fokus på å få kundene til å ta gode økonomiske valg.

Marie: – Alle mulighetene som finnes i bankbransjen – alt ifra strategi, teknologi og finans til produktutvikling og programmering. I SpareBank 1 Forvaltning fikk vi frie tøyler og nøt stor tillit. I tillegg synes jeg kulturen i SpareBank 1 er jovial og hyggelig og lite preget av spisse albuer.

Hva er det aller viktigste dere har lært av oss?

Sondre: – Hvor viktig kundeopplevelser er. 

Jørgen: – At det knapt finnes grenser for ideer man kan iverksette eller hvor langt man kan nå, så lenge en gir 100 prosent og er engasjert.

Marie: – Har lært utrolig mye om bankbransjen og hvordan en bank driftes. Ikke minst at tverrfaglig kunnskap er nyttig for å utvikle de beste løsningene for banken.


Og hva er det aller viktigste dere har lært bort til oss?

Sondre: – Kanskje det å hente mer inspirasjon fra ting som engasjerer oss i hverdagen rundt oss og tenke at bank ikke trenger å være «bank as we know it». Og det å prøve å lage et engasjerende interaktivt system rundt en kontinuerlig aktivitet (sparing) som er litt kjedelig i det korte bildet.

Jørgen: – Hvis det skulle vært noe, så vil jeg våge å trekke frem det å tørre å utfordre det tradisjonelle og etablerte ved en bank.

Marie: – Litt om hvordan SpareBank 1 kan tiltrekke seg ung arbeidskraft fra studiestedene. Jeg håper også dere fikk noen gode innspill til hvordan dere kan få flere unge sparekunder.


Har dere en oppfordring eller utfordring til bank- og finansbransjen?

Sondre: – Ja. Tør å rokke ved oppfatningen om at bankprodukter og tjenester primært skal være trygt og traust! Utforsk morsomme og engasjerende løsninger og produkter.

Jørgen: – Ikke vær redd for å tenke nytt og utenfor boksen! Se gjerne til andre bransjer for å holde tritt med samfunnsutviklingen og trender.

Marie: – Jeg vil oppfordre SpareBank 1 til å fortsette med internships. Vi har fått et unikt innblikk i hele operasjonen! Så tror jeg det er smart å fokusere litt ekstra på å rekruttere unge jenter. De trenger noe – eller noen – på arbeidsplassen å assosiere seg med.


Hvordan kan «sånne som oss» (spare- og investeringsaktører) gjøre oss enda mer attraktive for dere studenter?

Sondre: – Vise frem bredden i jobbmulighetene og oppgavene. Mange studenter forbinder finansbransjen med tallknusing, treige prosesser og mye snakk. Sannheten er at det er et stort behov for kreativitet, hurtighet og innovasjon. Bransjen har en superkritisk rolle i samfunnet og folks liv!

Jørgen: – Først og fremst mer promotering på universitet og høyskoler. De fleste er nok ikke klar over hvor mange muligheter det faktisk finnes i en bank, og velger heller å starte karrieren i eksempelvis et konsulenthus.

Marie: – Vær på plattformene hvor unge er. Vær synlig på studiestedene. Viktig å vise hvor joviale og hyggelige dere er – kulturen! Gi muligheter, eksempelvis internships. Vis mulighetene i banken. Frem de spennende forretningsområdene.


Hva tenker dere om egen sparing og investering, og hvilke grep har dere eventuelt tatt selv?

Sondre: – Månedlig sparing, gjøre sparing til en “kostnad” og del av hverdagen på lik linje med melk og brød. Erkjenne at månedlig sparing er kjedelig, men veldig lønnsomt. 

Jørgen: – Jeg har et avslappet forhold til det. Etter noen år med å prøve å leke gud i aksjemarkedet, har jeg slått meg til ro med månedlig fondssparing. Jeg har fortsatt enkeltaksjer, men har blitt mye mer ydmyk overfor markedskreftene.

Marie: – Er veldig interessert i sparing og investering og har tatt sparegrep i mange år. Stikkordene er deltidsjobber, banksparing, investering i og utleie av bolig, BSU og ikke minst fondsplasseringer for langsiktig sparing.

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }