Marie vil forandre verden med teknologi
Marie Jacobsen Lauvås beskriver seg selv som en ambisiøs og visjonær gründer. Hun motiveres av å lage produkter som noen elsker og henter energi fra å kunne hjelpe andre. Hun er opptatt av å skape gevinster for samfunnet og tar risiko der andre ikke tør. Ja, også vil hun forandre verden!
Marie er 31 år, utdannet sivilingeniør i industriell kjemi og bioteknologi ved NTNU, har tatt et Executive Leadership Program ved Universitetet i Boston og har gått på NTNUs entreprenørskole. Siden 2012 har hun stiftet og utviklet flere forretningsideer og selskap, og har en stor del av æren for å ha bygd opp Technoport til det det er i dag. I 2017 ble hun headhuntet av NTNU TTO til start up-selskapet Sounds Good, som hun har tatt fra å være et selskap med null ansatte og like lite penger til å bli et internasjonalt selskap med verden for sine føtter.
Slo seg sammen med spillutviklere
- Sounds Good utviklet personifisert språkopplæring skreddersydd for over 500 ulike morsmål. Teknologien kom fra forskere på NTNU, og bygde på over ti år med ulik forskning på morsmål, hvor fokuset var på lytte- og uttalebiten, forteller Marie Jacobsen Lauvås.
Så, med et forskningstungt miljø i ryggen og et team å bygge, fant Marie en annen start up, som viste seg å være akkurat dem hun trengte for å gjøre språkopplæringen både tilgjengelig og engasjerende.
- Box of Words besto av spillutviklere som hadde jobbet i over tre år med å utvikle en maskinintelligens basert på naturlig språkprosessering for å analysere tekst. Det var akkurat dem vi trengte for å bygge engasjerende produkter med belønningsmekanismer for brukerne. Så da jeg traff dem slo vi sammen både selskapene og teknologien og ble til Capeesh, forteller Marie.
Spillbasert språkopplæring
Capeesh er spillbasert språkopplæring i form av en app. Appen brukes hovedsakelig av bedrifter med utenlandske ansatte som trenger å lære seg den delen av språket på arbeidsplassen de trenger for å være operativ. Den fungerer slik at maskinintelligensen analyserer alle arbeidsdokumenter på den ene siden og ut på den andre siden kommer et ferdig utviklet og skreddersydd språkkurs i appen.
- Det har tatt oss hit vi er i dag. Nå er vi Norges mest skreddersydde digitale språkopplæring for bedrifter. Det er en ganske kul historie, sier Marie, og legger til at de så langt har hatt fokus på havbruksnæringen, hvor størsteparten av kundene kommer fra.
Men veien dit har vært både lang og hard. I 9 måneder jobbet hun gratis for å få selskapet opp på beina, samtidig som hun fortsatt hadde hender og føtter i de andre teknologiselskapene hun hadde vært med å starte. Med en arbeidstid langt over 100 prosent klarte Marie å hente inn over fire millioner kroner til selskapet, hun kjøpte aksjer selv og gikk langt i minus, før hun endelig fikk lønn for strevet.
Vant talentstipend og reiste til USA
- Tre måneder etter at finansieringen var på plass, vant jeg talentstipendet fra SpareBank 1 SMN. Det var veldig godt, forteller Marie.
Pengene tok henne til USA, hvor nye eventyr ventet.
- Vi reiste til SXSW Edutech i Austin USA, som er en konferanse med fokus på utdanningsteknologi, nettopp det vi driver med. Vi dro dit for å finne ut av hvem som jobber med digital språkopplæring på verdensbasis. Det var kjempespennende, forteller Marie.
Likevel var det ikke så mange som holdt på med akkurat det der, derfor var det heller ikke noe arrangement spisset mot digital språkopplæring. Derfor tok hun saken i egne hender og arrangerte en egen meet up. Det var her hun møtte han som nå skal ta Capeesh ut i resten av verden.
Kan bli verdensledende
- Salgs- og læringsdirektøren i et stort børsnotert amerikansk språkopplæringsselskap ble så fascinert av teknologien vår, at han nå har sagt opp jobben sin gjennom 20 år for å jobbe med en bitteliten start up i Norge! Det er så kult, og et bevis på at det vi gjør er riktig. Markedet for språkopplæring er på 50 milliarder dollar på verdensbasis. Jeg tror vi har mulighet til å bli verdensledende innen dette domenet.
Etter Austin gikk turen videre til San Fransisco for å spisse konseptet og forretningsmodellen, og møte mulige partnere for teknologien. Hun har nå greid å lande flere investorer til selskapet: Skyfall Ventures, Tidligfasefondet ogTRK Group, samt den første internasjonale investoren: Brighteye VC. Marie er kjempefornøyd med erfaringene hun sitter igjen med, og det hun har oppnådd med Capeesh. Ikke minst gevinsten for samfunnet. Det å snakke et annet språk, gir nemlig tilgang til et helt annet jobbmarked.
- Vi startet med null ansatte og ingen penger. Nå er vi ni ansatte på lønnsslippen. Vi har fått ut et produkt og har kommet på et nivå hvor vi har superbrukere som bruker det hver dag. Det er kanskje den største motivasjonen, når du ser brukere som går inn hver dag, spiller og trener med Capeesh på en lørdag eller søndag, eller om morgenen før jobb. Da er vi på et sted hvor vi begynner å gjøre ordentlig gjennombrudd, sier Marie.