Ibrahim Fazlic (25) er både skuespiller og skriver egne forestillinger. Men før et verk kommer til live på scenen er det mange søknader som skal skrives og grep som skal forsvares. Med talentstipend fra SpareBank 1 SMN fikk Ibrahim kjøpt seg tid å til å skrive. Slik kunne en ny forestilling se dagens lys.
Talentstipend gjorde forestilling mulig for Ibrahim
Vi møter Ibrahim Fazlic på Rosendal Teater, tidligere Avant Garden. Det var her alt startet. Vel, hvis du ser bort fra den gangen Ibrahim skulle spille elefant i barnehagens sirkus-show og slo ut en fortann da et av elefantens triks gikk skeis. Det var i disse lokalene han som ungdom oppdaget formidlingsfriheten i et teaterrom. Det var her han alene så forestilling etter forestilling. Og det var selvfølgelig her han satte opp sin første egenproduserte soloforestilling med seg selv i hovedrollen. I høst ble den satt opp på nytt.
- Prty Lyf, som forestillingen heter, handler om den vestlige middelklassens rett til lidelse og om vi har rett til lidelse i en global kontekst. Forestillingen er på en måte en fest på ruinene av resten av verden, på en planet som går til grunne, og på mennesker som blir slaktet og det hele. Det er satirisk, forteller han.
Ibrahim vil forsøke å forstå, eller gå inn i grusomhet og urettferdighet, prøve å undersøke og forsvare det på en måte. Noe forestillingene hans bærer preg av. Kunstneren er kjent for de særegne tilnærmingene til temaene han tar opp. Han bruker publikum aktivt, gjerne fysisk og i dialog for å gi liv til kunstverkene sine.
Talentstipend betydde mye
Ibrahim debuterte i 2016 etter endt skuespillerutdanning ved Teaterhøgskolen i Nord Trøndelag, med det egenproduserte performanceverket Teahouse, som ble fremført på et hotellrom i Trondheim gjennom 15 forestillinger. Her var publikum gjester i et teselskap hvor Ibrahim spilte geishalærlingen Benjamin som ble lært opp av geishamamma Maria.
I 2017 skrev og produserte han teaterforestillingen Higen, som handler om menneskets indre higen til destruksjon. Prty Lyf ble første gang satt opp i 2018, og i sommer så En muslimsk afrojoik på svensk i Norge dagens lys. Denne forestillingen ble muliggjort gjennom talentstipendet på 50 000 kroner som han fikk fra SpareBank 1 SMN i 2018. Med pengene fikk han kjøpt seg tid til å skrive søknader for å skaffe støtte og finansiering til nettopp denne forestillingen.
- Talentstipendet har betydd veldig mye. Søknadsprosessene tar lang tid, spesielt på prosjektene jeg lager, fordi jeg hele tiden beveger meg på en knivsegg mellom hva som er greit og hva som ikke er greit. Jeg må forsvare veldig det jeg gjør og vise at det er gjennomtenkt, så da må jeg legge ned mye arbeid i forsvaret av prosjektene, forteller Ibrahim, og legger til at han føler et ekstra press på å prestere og bevise at han fortjener sin bit av skattepengene på grunn av sin unge alder.
Krever mye forarbeid
Ibrahim anslår at om lag 60 prosent av tiden hans går med til å skrive søknader, planlegging og annet administrativt arbeid. Resten av tiden går med til det kunstneriske. Men langt og godt forarbeid har lønnet seg.
- En muslimsk afrojoik på svensk i Norge endte opp med å ha et totalbudsjett på 980 000 kroner fra til sammen sju forskjellige instanser. Alle instansene hadde egne krav til søknaden, så søknaden ble et dokument på kanskje 50 sider som ble sendt inn, inkludert CVer, intensjonsavtaler, beskrivelser av forskning, beskrivelse av skrivingen og beskrivelser av prosessen og kostymene og musikken som skal brukes, forteller han.
Forestillingen ble satt opp i Harstad under festspillene i Nord Norge og handler om rasisme, utenforskap og fellesskap belyst gjennom en muslim, en afrikaner, en svenske og en same. Også her kommer publikum tett på forestillingen når de sitter i en sirkel med scenen som en sirkusmanesje i sentrum hvor disse minoritetsmonstrene kravler rundt og sloss mot hverandre, diskuterer og planlegger drap og prøver å skape allianser. Nå håper Ibrahim at forestillingen også vil komme til Trondheim. Men først går turen til Barcelona for å spille babyteater, før turen går til Oslo.
Blir husdramatiker
- Jeg blir husdramatiker på Dramatikkens hus i Oslo fra januar. Det er veldig stort. Jeg har fått residens der i to år og skal utvikle mine egne forestillinger, forteller han.
Han er hemmelighetsfull når vi spør hvilke forestillinger vi kan forvente, men en ting er han tydelig på; han kommer tilbake:
- Jeg kan jobbe fra hvor som helst, men Trondheim er min by. Jeg vil jobbe her.