I bærekraftsbiblioteket finner du strategier, retningslinjer og andre dokumenter som viser hvordan vi arbeider med bærekraft i hele konsernet.
Bærekraftsbibliotek
Strategisk retning
Års- og kvartalsrapporter
Dokumentasjon
Dokumentasjonen er strukturert etter ulike bærekraftstema og konsernets rapportering i tråd med ESRS. Detaljert informasjon om hvordan konsernet jobber med de ulike temaene er beskrevet i konsernets siste årsrapport.
ESRS E1-E5
Utlån til husholdninger og bedrifter er vår kjernevirksomhet, og det er også her de største påvirkninger, risikoer og muligheter på klima og natur ligger. Det handler blant annet om å redusere klima- og naturpåvirkningen i våre porteføljer, gi råd, og realisere kundenes muligheter i det grønne skiftet, og redusere kundens, og vår finansielle risiko.
- Konsernets omstillingsplan for klima og natur (kommer)
- Policy for klima og natur (kommer)
Øvrig dokumentasjon
For oss handler sosiale forhold om alt fra arbeidsmiljø og godtgjørelse til egne ansatte, arbeid- og menneskerettigheter i våre verdikjeder, samfunnsutbytte, til kundetilbud og ivaretakelse av forbrukerens sikkerhet.
Konsernets ansatte (ESRS S1)
For å kunne skape den beste kundeopplevelsen er vi avhengige av motiverte, kompetente og trygge ansatte. Dette omfatter blant annet å legge til rett for balanse mellom jobb og fritid, mangfold, rettferdig godtgjørelse og mulighet for faglig og personlig utvikling.
- Policy for mangfold og inkludering (kommer)
- Godtgjørelsespolicy
- Policy for ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
- Retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet (kommer)
Arbeidere i verdikjeden (ESRS S2)
Som innkjøper, kapitaltilbyder og tjenesteyter har vi tilhørende påvirkning og risiko tilknyttet arbeidsforhold, arbeidsrettigheter og menneskerettigheter.
- Krav til leverandører om bærekraft og forretningsetiske forhold
- Policy for ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
- Standard for håndtering av ESG-risiko i Næringsliv
Forbrukere og sluttbrukere (ESRS S4)
Vi har en viktig rolle når det gjelder å ivareta kundenes digitale og økonomiske sikkerhet gjennom forsvarlig håndtering av personvernopplysninger og anti-svindel. Kunden skal også kunne søke informasjon og kunnskap hos oss, på telefon og på nett.
- Policy for anti-svindel (kommer)
- Policy for personvern
- Policy for utkontraktering av virksomhet
- Rutine for ansvarlig markedsføring
Øvrig dokumentasjon
Forretningspraksis (ESRS G1)
En solid og ansvarlig forretningspraksis og -kultur er grunnleggende for å opprettholde tillit og stabilitet. For oss omfatter dette blant annet bekjempelse av økonomisk kriminalitet, digital motstandsdyktighet og etikk.
- Policy for tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering
- Policy interne misligheter og korrupsjon
- Policy for informasjonssikkerhet og digital motstandsdyktighet
- Etiske retningslinjer
- Varslingsrutine
- Retningslinjer for bærekraft i landbruk
Øvrig dokumentasjon
- Overgangsplan landbruk
- Overgangsplan fiskeri
- Overgangsplan shipping
- Overgangsplan næringseiendom (kommer)
- Overgangsplan bolig (kommer)