Sammen forebygger vi hvitvasking
Myndighetene har bedt alle banker i Norge om å passe på at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert. Derfor trenger vi din hjelp.
Myndighetene har bedt alle banker i Norge om å passe på at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert. Derfor trenger vi din hjelp.
Norske myndighetene krever at banker jevnlig oppdaterer kundeinformasjon. Dette er for å hindre hvitvasking og misbruk av identitet.
Ved å ha oppdatert informasjon, hjelper du til med å beskytte deg selv mot ID-tyveri, svindel og annen økonomisk kriminalitet. Vi kan kalle det en felles dugnad for trygghet.
Derfor trenger vi at du:
1. Viser gyldig legitimasjon, for eksempel:
2. Svarer på noen enkle spørsmål
Vi forstår at dette kan være litt upraktisk, men det er viktig for å beskytte både deg og samfunnet.
Oppdatering av kundeinformasjon for deg som er privatkunde.
Oppdatering for lag, foreninger, aksjeselskap og enkeltpersonforetak.
Avslutte kundeforhold?
Har du fått melding om oppsigelse fra banken, eller ønsker du av andre årsaker å avslutte alle bankkontoene dine? Husk at lån og kreditter må være nedbetalt før du kan avslutte kundeforholdet.
Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. I henhold til reglene for BankID må banken gjennomføre kontroll av pass for alle som har eller skal ha BankID.
Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi: norsk pass, utenlandsk pass, norsk utlendingspass og norsk reisebevis for flyktninger.
Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort, nasjonalt ID-kort eller bankkort med bilde fra en annen bank. For å få BankID er det krav om at du viser pass.
Skal du ha BankID må du ifølge norsk regelverk legitimere deg med pass. Blir du kontaktet må du derfor komme innom banken med gyldig pass hvis du fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank.
Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken.
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.
Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse. Har du spørsmål? Kontakt kundeservice på telefon 915 07040
Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken. Formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet. Selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år, og vi kjenner deg godt, kan det hende du må legitimere deg på nytt. Alle dette angår får beskjed fra banken.
I påvente av tydelig veiledning fra norske myndigheter har de fleste norske banker etablert strenge regler for håndtering av transaksjoner og gevinster.