Sammen forebygger vi hvitvasking

Myndighetene har bedt alle banker i Norge om å passe på at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert. Derfor trenger vi din hjelp.

mann og dame som gir high five med blå bakgrunn. illustrasjon.

Norske myndighetene krever at banker jevnlig oppdaterer kundeinformasjon. Dette er for å hindre hvitvasking og misbruk av identitet.

Ved å ha oppdatert informasjon, hjelper du til med å beskytte deg selv mot ID-tyveri, svindel og annen økonomisk kriminalitet. Vi kan kalle det en felles dugnad for trygghet.

Derfor trenger vi at du:

1. Viser gyldig legitimasjon, for eksempel:

  • Pass
  • Norsk førerkort
  • BankID på mobil eller app
  • Nasjonalt ID-kort

2. Svarer på noen enkle spørsmål

Vi forstår at dette kan være litt upraktisk, men det er viktig for å beskytte både deg og samfunnet.

Her kan du oppdatere kundeinformasjonen:

Privatkunde

Oppdatering av kundeinformasjon for deg som er privatkunde.

Bedriftskunde

Oppdatering for lag, foreninger, aksjeselskap og enkeltpersonforetak.

Avslutte kundeforhold?

Har du fått melding om oppsigelse fra banken, eller ønsker du av andre årsaker å avslutte alle bankkontoene dine? Husk at lån og kreditter må være nedbetalt før du kan avslutte kundeforholdet.


Vanlige spørsmål


Vi trenger legitimasjon på flere av våre kunder

Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken. Formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet. Selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år, og vi kjenner deg godt, kan det hende du må legitimere deg på nytt. Alle dette angår får beskjed fra banken. 

Les mer om legitimasjonskravet

 

Handel med krypto- og virtuell valuta

I påvente av tydelig veiledning fra norske myndigheter har de fleste norske banker etablert strenge regler for håndtering av transaksjoner og gevinster.

Les mer om risiko, håndtering og regler

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Relevant for deg", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis resultater fra", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }