Vi får ofte spørsmål om bilforsikring. Her gir vi deg svar på de vanligste spørsmålene vi får.
Du kan også søke etter informasjon blant nettsidene våre, eller bruke chatboten.
Vi får ofte spørsmål om bilforsikring. Her gir vi deg svar på de vanligste spørsmålene vi får.
Du kan også søke etter informasjon blant nettsidene våre, eller bruke chatboten.
Egenandel er det beløpet du må betale selv, når du bruker forsikringen din. Jo høyere egenandel du velger når du kjøper forsikringen, jo billigere blir forsikringen. De fleste sparer på å velge en høyere egenandel, siden det som regel er flere år mellom hver gang du må bruke forsikringen.
Må jeg betale egenandel når jeg ikke har skyld?
Som hovedregel trenger du ikke betale egenandel hvis den andre parten erkjenner ansvar for skaden/uhellet.
Hvilken egenandel har jeg?
Hvis du har kjøpt en forsikring og du lurer på hvilken egenandel du har valgt, kan du logge inn på mine forsikringer og se under aktuell forsikring.
Noen forsikringer har forskjellige egenandeler avhengig av hendelse:
Ja, du kan endre kjørelengden opp eller ned for bilforsikringen din når du selv ønsker.
Privatperson?
Logg inn i «mine forsikringer», og velg bilen du ønsker å endre kjørelengde for. Der kan du endre kjørelengde og beregne ny pris på bilforsikringen, samt justere kilometerstanden hvis den er feil.
Bedrift?
Logg inn til «mine bedriftsforsikringer», og endre kjørelengde og kilometerstand for de bilene du ønsker.
Har du kjørt over valgt kjørelengde?
Logg inn og juster kjørelengden opp. Det er viktig å følge med på at du ikke kjører lenger enn den kjørelengden du har satt. Erstatningen kan bli redusert hvis du kar kjørt lengre enn avtalt og det skjer en skade.
Bonus på bilforsikringen kan kun arves eller deles mellom gifte, samboere og partnere. Det vil si at barn ikke kan arve bonusen til sine foreldre. Hos oss er startbonusen også den høyeste i markedet - på 60 %. Les mer om reglene for bilforsikring og bonus.
Hvis bilen kjøres av noen under 23 år må vi få beskjed om dette, slik at det står i forsikringsavtalen for bilforsikringen. Det er større sjanse for at det skjer et uhell når fører er under 23 år og det vil påvirke prisen. Forsikringen kan bli avkortet dersom vi ikke kjenner til dette når det skjer en skade.
Er du usikker på hva som står i forsikringsavtalen din kan du sjekke dette ved å logge inn til mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken.
Ønsker du å endre, slik at personer under 23 år kan kjøre bilen din? Kontakt oss, så fikser vi det.
Øvelseskjøre?
Skal dere ut å øvelseskjøre trenger dere ikke registrere fører under 23 år. Per definisjon er det den som sitter i passasjersetet (ledsager) og gir opplæring som er fører av kjøretøyet.
Har du bilforsikring i et annet selskap?
Bedrift- eller landbruksforsikring? - se her
Skadeforsikringer
Mange skadeforsikringer kan du avslutte selv, ved å logge inn i «mine forsikringer» (eller nettbank/mobilbank) og velge forsikringen du ønsker å si opp. Under forsikringsdetaljer finner du "Avslutt forsikringen".
For noen skadeforsikringer er det ikke mulig å si opp selv. Da må du kontakts oss så hjelper vi deg. Vi trenger å vite avtalenummeret og hvilken forsikring det gjelder.
Hvis en skadeforsikring skal flyttes til annet forsikringsselskap, får vi beskjed fra selskapet som overtar forsikringen, så da trenger du ikke å gjøre noe. Om du flytter forsikringen til oss gir vi beskjed til det andre selskapet om at vi tar over forsikringsavtalen.
For noen skadeforsikringer, kan det være greit å vite:
Kjøretøy
For å si opp en kjøretøyforsikring må du først avregistrere den.
Båtforsikring
Båtforsikringen kan du si opp selv, men det kan være greit å vite at båtforsikringen har sesongvariert pris.
Innboforsikring
Denne kan du også avslutte selv. Under forsikringsdetaljer finner du både «Avslutt forsikringen» og «Endre adresse».
Reiseforsikring
Reiseforsikringen er inngått som en årsavtale, som fornyes automatisk ved hovedforfall. Du kan når som helst kontakte oss og si opp reiseforsikringen, så vil den avsluttes ved hovedforfall.
Personforsikringer
Hvis du sier opp en personforsikring fordi du skal flytte den til et annet forsikringsselskap, bør du lese hvilke regler som gjelder for deg. Det nye forsikringsselskapet kan gi deg avslag, høyere pris eller begrensning på dekninger du har i dag.
For å si opp en personforsikring kan du logge inn i «mine forsikringer» og velge forsikringen du ønsker å si opp. Under forsikringsdetaljer finner du "Avslutt forsikringen". Husk at du kan ha flere av samme personforsikring, så når du kjøper hos et forsikringsselskap vil den ikke automatisk avsluttes hos et annet.
Ønsker du hjelp?
1. Anmeld
Først må du anmelde tyveriet til politiet. Trenger du veiledning kan du ringe politiet på 800 40 008.
2. Kontakt oss
Ta kontakt med oss før du reparer eventuelle skader på bilen. Det er den som eier eller har kjøpt forsikringen som kan melde saken.
3. Hva skjer etterpå?
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi raskt enige ved første telefonsamtale.
Se også:
Bilen min er stjålet, hva gjør jeg?
Jeg har mistet bilnøkkelen. Hva gjør jeg?
Forsikring av garasje er en tilleggsdekning du kan velge når du kjøper husforsikring og hytteforsikring. Du kan sjekke om du har tilleggsdekning for garasje ved å logge inn i mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken å se under husforsikring > tilleggsbygg.
Har du nylig bygd deg garasje eller en annen bygning? Kontakt oss for å legge til tilleggsbygning i hus-/hytteforsikringen.
Se også:
Hva dekker husforsikringen?
Dekker innboforsikring tingene i garasjen?
1. Tenk på sikkerheten først
Sett på varsellys. Ta på deg refleksvest. Sett ut varseltrekant.
Ved personskade: Ring ambulanse 113
2. Dokumenter hendelsen
Hvis andre kjøretøy er involvert i hendelsen:
Ved konflikter tilkall politiet på 02800.
Er du uenig i hva som kommer frem i skademeldingen, merk og beskriv dette i punkt 14.
3. Bestill veihjelp og meld skade
Ring oss og bestill veihjelp på 915 02300 eller bestill det digitalt. Du får tilbud om leiebil hvis forsikringen din dekker det.
4. Hva skjer etterpå?
Du kan følge status på skadesaken din ved å logge inn til «Mine skadesaker». Der kan du også laste opp vedlegg, bilder og dokumentasjon, sende meldinger, samt finne navn og telefonnummeret til din skadebehandler.
1. Dokumenter skadene
2. Bestill veihjelp (hvis du trenger)
Vi hjelper deg hele døgnet. Trenger du veihjelp kan du enten bestille dette digitalt eller ringe oss på 915 02300.
3. Meld skade
Melder du skaden på nett, så slipper du ventetid og telefonkø.
4. Hva skjer etterpå?
Du kan følge status på skadesaken din ved å logge inn til «mine skadesaker». Der kan du også laste opp vedlegg, bilder og dokumentasjon, sende meldinger, samt finne navn og kontakinformasjon til din skadebehandler.
Hva gjør jeg?
1. Sikkerhet aller først
2. Bestill veihjelp
Bestill veihjelp digitalt, eller ring Fremtind Forsikring på (+47) 915 02300. Vi har åpent 24 timer i døgnet.
Når du bestiller veihjelp digitalt tar det som regel kortere tid å få hjelp, da du slipper å stå i en eventuell telefonkø. I tillegg får vi lettere innhentet opplysninger om blant annet posisjonen til kjøretøyet ditt.
3. Mens du venter
Etter du har bestilt veihjelp vil du motta en SMS med bekreftelse om at bilberger er på vei, med informasjon om telefonnummeret til bilbergeren, forventet ankomsttid og mulighet for å følge med på bergingsbilen underveis.
Kjedelig å vente på veihjelp?
Bruk tiden på å sjekke om du er riktig forsikret. Velg din livsfase og se hva andre i samme situasjon har valgt.
4. Når veihjelpen ankommer
Bilbergingsselskapet vil forsøke å fikse bilen din på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Hvis bilen må på verksted, må du melde skade på kjøretøyet så raskt som mulig.
5. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med bilbergingen. Du kan søke om refusjon av billigste transport hjem. Hvis du brukt en annen veihjelpstjeneste enn vår samarbeidspartner SOS veihjelp, må du legge ut for hele regningen selv. Du får dette refundert minus egenandel, når du melder sak hos Fremtind.
Kontakt Fremtind Forsikring og de hjelper deg med erstatning. Ofte kan de avklare saken direkte på telefon.
Hva koster veihjelp og bilberging?
Prisen på veihjelp er egenandelen, som er 750 kroner, med mindre det står noe annet i forsikringsbeviset ditt. Veihjelp er inkludert hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko, i hele Europa. Hvis du kun har ansvarsforsikring på kjøretøyet, må du betale full pris for veihjelp (med mindre du er dekket av medlemskap eller annen type forsikring).
Det er ikke bonustap ved veihjelp og bilberging.
Har du kasko (med leiebil som tilvalg) eller toppkasko får du også leiebil, hvis du skulle trenge det i sammenheng med veihjelpen og reparasjon.
Hva kan jeg få hjelp med?
Du får veihjelp ved små og store problemer, enten du er på veien eller hjemme i oppkjørselen – hele døgnet, hele året. Bilbergeren vil forsøke å fikse problemet på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Du får hjelp ved for eksempel:
Vi har avtale med SOS veihjelp, som er Nordens største på veihjelpstjenester. De hjelper deg enten det gjelder bil, motorsykkel eller lastebil.
Har du fått glasskade eller steinsprut er det ingen egenandel hvis nåværende glassrute kan repareres. Hvis glassruten må skiftes ut med en helt ny rute må du betale egenandel.
Gjelder det glasskade i vindu eller dør på bygning, se hus- eller hytteforsikringen.
Hvilket verksted skal jeg bruke?
Her finner du nærmeste glassverksted. Kontakt verkstedet direkte for bestilling av time. Du kan også velge å reparere ruta på det verkstedet du selv ønsker. Verkstedet ordner alt det praktiske (skademelding og eventuell egenandel) med forsikringen.
Du kan også ringe oss på (+47 915) 02300 for bestilling av reparasjon. Du blir satt direkte over til våre samarbeidspartnere fra telefonmenyen.
Steinsprutplaster
Til neste gang, husk steinsprutplaster hvis du ikke allerede bruker det.
Skademeldingsskjemaet for bil/motorvogn kan du raskest få tak i hos de fleste bilforhandlere og bensinstasjoner. Du kan også laste det ned eller bestille gratis skademeldingsskjema.
Har du hatt uhell eller skade på kjøretøyet?
Hva er grønt kort?
Hvis du skal ha med deg bilen til utlandet, anbefaler vi at du har med deg Grønt kort. Grønt kort er et internasjonalt forsikringsbevis som viser at du har gyldig ansvarsforsikring på bilen.
Hvilke land krever grønt kort?
Du kan kjøre i store deler av Europa uten Grønt kort, men vi anbefaler å ta med Grønt kort til alle land utenfor Norden. De fleste trafikksituasjoner i utlandet løser seg lettere ved bruk av Grønt kort. Det er likevel ikke alle land i lista over vi utsteder Grønt kort for, på grunn av for høy risiko. Andre land krever grenseforsikring eller har egne regler for campingvogn og tilhenger.
Spesielt for Russland og Belarus
Vi utsteder ikke lengre Grønt kort med dekning i Russland og Belarus.
Spesielt for Tyskland
Tyskland krever Grønt kort for campingvogn og tilhenger. Årsaken til dette er at Tyskland har innført selvstendig ansvarforsikring for tilhenger og campingvogn.
Spesielt for Kosovo
Dette landet er ikke med i Grønt kort-samarbeidet og ved kjøring inn over grensene, må grenseforsikring kjøpes.
Bestille grønt kort
Grønt kort kan du enten få tilsendt på e-post (og printe ut selv) eller bestille, ved å logge deg inn i «mine forsikringer». Der finner du både informasjon og bestillingsskjema. Kortet er gyldig i 3 måneder.
Les også:
Dekker reiseforsikring leiebil i utlandet?
Hva er forsikringsbevis?
Hvis du skulle være uheldig å kjøre på et dyr, vil personskader alltid bli dekket av bilforsikringen. Har du fått skader på egen bil, må du ha minimum kasko eller toppkasko bilforsikring for å være dekket for skadene etter viltpåkjørsel. Ansvarsforsikring eller delkasko vil ikke dekke skader på egen bil. Hvis du har delkasko eller bedre vil forsikringen dekke veihjelp.
Har du kjørt på et dyr?
Det er viktig å melde fra om viltpåkjørsel fordi dyret kan være skadet eller må avlives. Du vil ikke få bonustap, hvis viltpåkjørselen meldes til politiet eller viltnemnda. Egenandelen vil også bli redusert med opptil 2.000 kroner.
Du kan forsikre deg mot motorhavari med toppkasko bilforsikring. Da må bilen være nyere enn 10 år og ikke ha gått lengre enn 250.000 km. Motorhavariet må være en tilfeldig og plutselig mekanisk skade.
Maskinskadedekningen kan også dekke tilfeldige og plutselige skader på girkasse, drivverk (drivaksler, mellomaksler, bakaksel), motorens og automatgirkassens elektroniske hovedstyreenhet, samt hybrid-/elbilers batteripakke. I tillegg dekkes dynamo, starter, turbo, mellomkasse og EGR-ventil.
Les mer om motorhavari i maskinskadedekningen.
Har du hatt motorhavari?
Se også:
Mange avgjør om de ønsker å ha delkasko eller kasko på bakgrunn av alder og verdi på bilen. Har du en eldre bil med lav verdi holder det kanskje med delkasko eller ansvarsforsikring. Har du en ny og dyr bil bør du vurdere kasko eller toppkasko. Har du lån med pant i bilen er det ofte et krav til kasko som minimum.
Delkasko inkluderer ansvarsforsikringen, men dekker i tillegg skader som følge av:
Delkasko er en god bilforsikring, men hvis du ønsker å få dekket skader på egen bil må du oppgradere til kasko eller toppkasko. Kasko dekker i tillegg skader på egen bil som blant annet:
Se også:
Hva dekker toppkasko?
Hva dekker bilforsikringen?
Sammenligning av bilforsikringene
Når bilen kondemneres avregistrerer du bilen på vegvesen.no, eller leverer bilskiltene inn til trafikkstasjonen. Forsikringen på bilen avsluttes automatisk fra den dagen Statens Vegvesen registrerer melding om eierskifte eller kondemnert bil.
Les mer om dette på vegvesen.no
Har du totalskadet bilen?
Ved erstatning på totalskadet bil som er eldre enn dette, får du som utgangspunkt markedspris på bilen. Les mer om totalskadegaranti
Bilforsikringen fungerer på samme måte som om du ikke øvelseskjørte. Per definisjon er det den som sitter i passasjersetet og gir opplæring som er fører av kjøretøyet. Du trenger ikke registrere fører under 23 år i bilforsikringen ved øvelseskjøring. Altså er det ingen høyere egenandel eller større avkortning på erstatningen enn vanlig, hvis det skulle skje noe.
Husk at den som skal øvelseskjøre må ha gjennomført trafikalt grunnkurs og være over 16 år. Ledsageren må ha hatt førerkort sammenhengende de siste 5 årene og være over 25 år.
God tur og kjør pent :)
Nei, du trenger ikke si opp bilforsikringen, verken hvis du selger bilen eller vraker den. Når du selger bilen vil bilforsikringen avsluttes automatisk fra den samme dagen Statens vegvesen registrerer melding om eierskifte (salgsmelding) på bilen. Det samme gjelder hvis bilen blir registrert som vraket eller meldt stjålet.
Ved salg, vær oppmerksom på at den som kjøper bilen, også må kjøpe en egen bilforsikring før dere kan omregistrere bilen til ny eier. Dette er for å unngå dagsgebyret fra Trafikkforsikringsforeningen ved uforsikret registrert kjøretøy.
Hvis du midlertidig avregistrerer kjøretøyet ditt vil du atomatisk gå over på en lagringsforsikring.
Hvis bilnøkkelen er stjålet eller du ikke finner den (og ikke har en reserve-bilnøkkel) må du kontakte bilforhandleren din og bestille en ny bilnøkkel. Har du en eldre bil uten avansert nøkkelteknologi, kan du også kontakte låsesmed. Husk å ha identifikasjon og eierskapsbevis for bilen din tilgjengelig.
Hva dekker nøkkelforsikringen i bilforsikringen min?
Vi dekker ny bilnøkkel, programmering og omkoding hos autorisert verksted/låsesmed, for følgende typer bilforsikring.
Dekninger | ||
---|---|---|
Stjålet nøkkel | Dekkes av Toppkasko | |
Mistet nøkkel | Dekkes av Toppkasko | |
Brukket nøkkel | Dekkes av Toppkasko | |
Egenandel |
Fremtind kan hjelpe deg raskere hvis du finner ut hva det koster for ny nøkkel før du melder inn skade.
Har du fylt bensin på en dieselbil, er du ikke alene. Det er mindre vanlig at diesel fylles på en bensinbil, da dieselpistolen vanligvis ikke passer inn i påfyllingshullet til en bensinbil. Uansett, så hjelper vi deg.
Hva gjør jeg nå?
Det viktigste er å ikke å starte bilen, så du unngår at drivstoffet som er fylt feil når frem til motoren. Ring oss på (+47 915 02300) få fort du har lest dette, så sender vi veihjelp. Bilbergeren kan vanligvis både tømme og rense tanken din på stedet, så lenge du ikke startet motoren.
Hva hvis jeg må flytte bilen?
Er du nødt til å flytte bilen bort fra pumpene, vri kun om tenningen til første hakk, slik at du får løsnet rattlåsen. Det er viktig at du ikke starter motoren, for da vil drivstoffet gå inn i motoren. Har bilen nøkkelfri start, må du finne ut hvordan du får frigjort rattlåsen uten å starte bilen. Vanligvis kan du trykke på startknappen uten å holde inne bremsen, eller sjekk instruksjonsboken for å frigjøre rattlåsen. Få hjelp til å dytte bilen til et trygt sted.
Er jeg dekket av forsikringen?
Kontakt oss så hjelper vi deg med med både veihjelp, verksted og leiebil.
Ja, vi tilbyr lagringsforsikring på bil, mc og veterankjøretøy. Har du en uregistrert bil, MC eller veterankjøretøy kan du kjøpe lagringsforsikring for å forsikre kjøretøyet mot brann og tyveri når denne står lagret. Dette er en god forsikring for deg som allerede har en uregistrert bil eller mc.
Dersom du allerede har forsikring hos oss og avregistrerer kjøretøyet ditt deler av året, vil du automatisk gå over på lagringsforsikring.
Husk at alle registrerte kjøretøy har forsikringsplikt.
Trafikkforsikringsforeningen gir dagbøter til alle registrerte kjøretøy uten (minimum) ansvarsforsikring.
...eller kontakt oss.
Les mer om:
Det er flere ting du kan gjøre for å påvirke prisen på bilforsikringen din. Her er et par tips som gjør at forsikringen blir billigere:
Manglende EU-kontroll
Selv om bilen din ikke er EU-godkjent, gjelder bilforsikringen. Men det er et viktig unntak: Hvis en mangel på bilen er årsaken til uhellet, kan du få avkortning på erstatningen.
Hvis du har glemt EU-kontrollen og kjøretøyet ditt ikke har blitt EU-godkjent innen fristen, vil du kunne motta en avskiltingsbegjæring fra Statens vegvesen. Det betyr i praksis at kjøretøyet ditt blir ilagt kjøreforbud (bruksforbud). Hvis du ikke ordner opp vil du når som helst kunne bli stoppet av politiet, tollvesenet eller vegvesenet. De vil avskilte kjøretøyet og sende skiltene til oppbevaring på en trafikkstasjon. Når Statens vegvesen avskilter kjøretøyet sender de også ut melding om avregistrering, noe som igjen gjør at vi automatisk gjør om forsikringen din til en lagringsforsikring.
Ikke betalt forsikring
Hvis du ikke betaler forsikringen vil forsikringsselskapet avslutte forsikringen. Det vil også gå ut en melding til Statens vegvesen om at kjøretøyet ikke er forsikret, som vil sende ut en avskiltingsbegjæring på kjøretøyet. Du vil også begynne å få dagbøter fra Trafikkforsikringsforeningen.
Levere skilter/avregistrere selv
Har du fått en avskiltingsbegjæring fra Statens vegvesen må du avregistrere bilen. Tidligere måtte du levere skiltene til en trafikkstasjon, men nå kan du avregistrere bilen uten å levere skiltene. For å kunne registrere bilen tilbake må du rette opp i grunnen for avskiltningsbegjæringen.
Hvis kjøretøyet kun er i bruk deler av året, kan du velge å avregistrere kjøretøyet for å unngå å betale forsikring og trafikkforsikringsavgift (veiavgift) i perioden kjøretøyet ikke er i bruk. Da kan du avregistrere bilen på vegvesen.no så lenge du selv ønsker. Når du gjør dette vil vi automatisk gjøre om forsikringen din til en lagringsforsikring.
Flytte avskiltet kjøretøy
Hvis du har avskiltet kjøretøyet, men likevel ønsker å flytte bilen (for eksempel til verksted for EU-kontroll), kan du bestille prøveskilter av Statens vegvesen. Da er ansvarsforsikring inkludert i dagsprisen du betaler.
Noen endringer kan du gjøre selv ved å logge inn i «mine forsikringer», eller via mobil-/nettbanken. Gå til forsikringen du ønsker å endre. I listen ser du hvilke endringer du kan gjøre selv. Hvis du trenger å gjøre andre endringer, kan du enten ringe, skrive eller chatte med oss.
Hvilke endringer kan jeg gjøre selv?
Du kan selv gjøre flere endringer på forsikringene dine, som blant annet:
Se også:
Jeg har spørsmål om fakturaen jeg har fått fra Fremtind
Hovedforfall er den datoen forsikringsavtalene dine fornyes, og er en gang i året. Når du kjøper en forsikring så er dette i hovedsak en årsavtale. Det betyr ikke nødvendigvis at du er bundet til avtalen i et år. Du kan si opp en løpende forsikring hvis behovet forandrer seg eller hvis du flytter forsikringen til et annet selskap. Forsikringsavtalen fornyes automatisk når det har gått et år, på hovedforfallsdatoen.
De fleste forsikringer har ulik risiko avhengig av årstiden og sesong, mens prisen du betaler for løpende forsikringsavtaler som regel er den samme hver måned. For noen forsikringer så svinger denne risikoen så mye av vi har en såkalt sesongvariert pris.
Du kan finne datoen for hovedforfallet for dine forsikringer i forsikringsavtalene, under forsikringsperiode. Forsikringsavtalene finner du ved å logge inn til mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken. Som regel har alle de individuelle skadeforsikringene dine samme hovedforfallsdato.
Ved hovedforfall kan forsikringsselskapet endre priser og vilkår, men må informere om endringene i fornyelsesdokumentene. Selskapet kan ikke endre priser og vilkår på løpende avtaler med unntak av om risikoen endrer seg. Eksempler der risikoen endrer seg er hvis du endrer kjørelengden i bilforsikringen, eller du begynner å leie ut huset du har forsikret.
Et annet eksempel er hvis egenandelen ved veihjelp går opp fra 750 kr til 1000 kr etter at du har inngått avtale om bilforsikring. Da vil du fortsatt ha 750 kr i egenandel (ved veihjelp) frem til neste hovedforfall.
Se også:
Hvordan endrer jeg forfallsdatoen på fakturaen?
Hva er en kollektiv forsikring?
Hva er forsikringspremie?
Hva er regress?
Hvem er forsikringstaker?
Alle registrerte biler må minimum ha ansvarsforsikring. Ansvar er den grunnleggende dekningen som er lovpålagt alle registrerte biler.
Ansvarsforsikringen dekker:
Ønsker å være dekket for skader på egen bil må du ha kaskoforsikring eller toppkasko.
Hvis du midlertidig avregistrerer bilen vil du automatisk gå over på en lagringsforsikring slik at bilen fremdeles er dekket mot blant annet brann og tyveri.
Min bilforsikring finner du ved å logge inn til mine forsikringer (min side). Der kan du blant annet:
Ja, har du kjøpt eller solgt en bil, må den nye eieren kjøpe bilforsikring før omregistrering av bilen kan utføres. Etter at salgsmeldingen er sendt inn, må kjøperen forsikre bilen med minimum ansvarsforsikring, før hen får betalt omregistreringsavgiften.
Omregistreringsavgiften skal betales når salgsmeldingen er godkjent. Omregistreringsavgift er avgiften som betales for at bilen eller kjøretøyet skal bli registrert over på ny eier. Det er kjøperen av bilen som er ansvarlig for å betale omregistreringsavgiften.
Når en bil selges, vil bilforsikringen til selgeren automatisk avsluttes når salgsmeldingen er godkjent av Statens vegvesen.
Forsikringspremie er det samme som forsikringspris. Altså prisen du betaler for en forsikring.
Forsikringspremie (årspremie, premieøkning etc.) kommer fra det latinske ordet praemium, som betyr belønning/pris/gevinst. Det et gammeldags utrykk og skaper ofte forvirring da det ikke har noe med dagens ord "premie" å gjøre. Forsikring er vanskelig nok for mange uten at vi trenger å gjøre det mer komplisert. Vi har derfor valgt å ta det bort fra våre nettsider og heller bruke ordene "pris" eller "kostnad".
Ønsker du å sjekke prisen før du kjøper kan du bruke vår forsikringskalkulator.
Forsikringsbevis og forsikringspolise er det samme. Det som tidligere ble kalt forsikringspolise blir vanligvis nå kalt forsikringsbevis. Forsikringsbeviset er et dokument som inneholder informasjon om forsikringen din. Forsikringsbeviset ligger i forsikringsavtalen din og informasjonen beskriver blant annet:
Forsikringsbevis i utlandet
Forsikringsbeviset ditt finner du i avtaledokument under aktuell forsikring, ved å logge inn i mine forsikringer eller mobil-/nettbanken.
Polisenummer er det samme som avtalenummer og forsikringsnummer. Dette nummeret er unikt for hver forsikringsavtale du har. Altså er nummeret på for eksempel bilforsikringen din forskjellig fra husforsikringen din.
Kundenummer
Du har også et kundenummer, som er unikt fra kunde til kunde. Det er også ulikt dersom du både er forsikringskunde som privatkunde og bedriftskunde.
Skadenummer
Dersom du må melde sak etter for eksempel en skade, får du et skadenummer (også kalt saksnummer). Dette er ulikt fra sak til sak.
Hvor finner jeg polisenummer og skadenummer?
Polisenummeret finner du under avtalenummer i forsikringsbeviset/forsikringspolisen din (under aktuell forsikring) ved å logge inn til mine forsikringer eller mobil-/nettbanken. Der finner du også skadenummer dersom du har en pågående skadesak.
Forsikringsavtalene dine finner du under aktuell forsikring, ved å logge inn til mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken.
Hva er en forsikringsavtale?
En forsikringsavtale er enkelt forklart en økonomisk avtale mellom deg og forsikringsselskapet – det som oftets bare blir kalt en forsikring. Du betaler en avtalt forsikringspris (premie) i bytte mot at forsikringsselskapet overtar risikoene din, og dekker det økonomiske tapet ditt dersom det oppstår en hendelse som står dekket i forsikringsavtalen. En forsikringsavtale må følge forsikringsavtaleloven. De fleste forsikringsavtaler gjelder for et år, men fornyes automatisk hvert år, ved hovedforfall.
Forsikringsavtalen din er et dokument som blant annet inneholder informasjon som:
På nettsidene er det alltid vilkårene for siste versjon av forsikringen som står beskrevet. Du må logge inn til din forsikringsavtale for å se vilkårene som gjelder for deg.
Ved for eksempel lukeparkering eller kjøring i smale gater kan det være fort gjort å være uheldig og kantkjøre felgen mot fortauskanten. Både kasko og toppkasko bilforsikring dekker reparasjon eller erstatning av kantkjørt felg.
Greit å vite
Det kan være greit å sjekke om det lønner seg å reparere felgen eller kjøpe ny felg selv, da du må betale egenandel per hendelse ved bruk av forsikringen. Det vil også gi bonustap på forsikringen. Som kunde får du 15 % rabatt hos MPS Bilskade, på reparasjon av småskader som kantkjørte felger, steinsprut i lakken o.l.
Har du kantkjørt felgen?
Du kan velge å ikke bruke forsikringen hvis det ikke lønner seg, selv om du har meldet skade til Fremtind.
Bilforsikringen dekker som hovedregel ikke reparasjon eller erstatning av punkterte dekk. Har du kollidert og skadet dekket, så kan du være dekket.
Hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko bilforsikring og har punktert, er du dekket for veihjelp og frakt av bilen frem til nærmeste verksted.
Les også:
Ripe i lakken
Har du vært uheldig og fått lakkskade på bilen i form av en ripe i lakken eller steinsprut, er du dekket av både kasko og toppkasko bilforsikring. Er du selv skyld eller ikke vet hvem som har skyld må du betale egenandel ved bruk av forsikringen. En lakkskade vil også medføre bonustap, med mindre det er en parkeringsskade.
Det kan være greit å sjekke om det lønner seg å reparere skaden selv, da du må betale egenandel per hendelse ved bruk av forsikringen. Som kunde får du 15 % rabatt på reparasjon av småskader hos MPS Bilskade.
Gjelder også for kasko og toppkasko motorsykkelforsikring.
Lakkskade etter bilvask
Har du fått lakkskade etter bilvask (selvvask) gjelder det samme som over. Er det en automatisk vaskehall eller et eget selskap som har vasket bilen din, må du ta direkte kontakt med dette selskapet. Vi anbefaler at du gjør følgende:
Se også:
Ja, det kan du. Det er ikke alltid det passer seg å skrive skademelding der og da, men vi anbefaler at du skriver den så fort som mulig etter hendelsen, mens du har detaljene friskt i minnet. Husk å notere ned:
Det kan også være lurt å ta bilder av skader og andre bevis. Hvis det ikke var andre personer/biler involvert i hendelsen, kan du melde skade på nett uten å fylle ut et skademeldingsskjema.
Som hovedregel er fristen for å melde skaden ett år.
Er du ung og skal kjøpe din første bil og din første bilforsikring, er det et par tips det kan være greit å vite. Vi har satt sammen en liten guide med noen viktige tips du bør tenke på i vurderingen din som førstegangskjøper.
Først av alt, så finnes det 4 forskjellige bilforsikringer (eller dekninger som de også kalles):
Når du skal velge bilforsikring, er det viktig å vurdere følgende faktorer:
Mange er opptatt av å få den billigste bilforsikringen for å bygge seg opp bonus. Men det som er viktig å vite, er prisen etter at alle rabatter er lagt til. Det finnes også andre triks for å gjøre bilforsikringen billigere.
Bruk vår bilforsikringskalkulator så ser du prisen før du kjøper. Du kan også få tilbud på bilforsikring ved å kontakte en forsikringsrådgiver.
Ja, vi tilbyr bilforsikring for alle typer Tesla. Du kan velge mellom ansvar, delkasko, kasko og toppkasko. Med elbilforsikring slipper du å bekymre deg hvis det skulle skje noe med Teslaen din.
Velger du toppforsikringen vår til Teslaen din får du blant annet dekning for:
Les mer om hva elbilforsikringen vår dekker.
Enten du har en Tesla model Y, model S, model X, model 3 osv. kan du raskt og enkelt sjekke pris på elbilforsikring før du bestemmer deg for å kjøpe.
Du kan velge mellom 4 forskjellige betalingsfrekvenser på forsikringene dine:
Hvis du ønsker å forandre på betalingsfrekvensen du har i dag, kan du logge inn til «mine forsikringer», velge «betaling og faktura» i menyen, gå til «betalingsavtaler» og «endre betalingsintervall». Er du usikker kan du kontakte oss så hjelper vi deg med å endre.
Se også:
Hva er sesongvariert forsikringspris?
Hva er fordelene med eFaktura/AvtaleGiro?
Jeg har spørsmål om fakturaen jeg har fått fra Fremtind?
Trafikkforsikringsavgift er det som tidligere var årsavgift på kjøretøy. Myndighetene har bestemt at alle registrerte kjøretøy med lovpålagt ansvarsforsikring må betale denne avgiften. Det er forsikringsselskapene som krever inn avgiften på vegne av staten.
På fakturaen er trafikkforsikringsavgiften spesifisert for hvert kjøretøy og beløpet deles opp i samme antall betalingsterminer som forsikringsavtalen.
Enkelte kjøretøy blir hyppigere brukt avhengig av om det er sommersesong eller vintersesong. Dette gjelder for:
For eksempel vil mange mc-eiere la motorsykkelen stå i garasjen i vinterperioden, en del setter båten sin til vinterlagring, og få bruker snøscooteren sin på sommeren. Siden disse kjøretøyene blir hyppigere brukt i deler av året, er også riskoen høyere i disse månedene. Prisen på forsikringen varierer derfor med sesong for disse kjøretøyene, såkalt sesongvariert pris.
Betaler du per måned, betaler du totalprisen for hele året deler på 12 måneder. Avslutter du forsikringen utenom hovedforfall, vil vi avregne prisen for det tidsrommet du har vært forsikret, som vises i prosent av årsprisen i denne grafen (eksempelvis båtforsikring):
Se egne tabeller for motorsykkel, moped og snøscooter i forsikringsavtalen din.
Lagringsforsikring
Ønsker du å være forsikret mens båten står i vinteropplag, anbefaler vi å ha forsikringen gjennom hele året. Forsikring i vinterperioden er langt billigere enn i høysesongen.
For mc, moped og snøscooter kan du midlertidig avregistrere kjøretøyet så vil du automatisk gå over på lagringsforsikring.
Selge bruktbil?
Ved kjøp og salg av bruktbil vil bilforsikringen til selger automatisk avsluttes fra den dagen Statens Vegvesen registrerer salgsmeldingen. Du trenger derfor ikke å si opp bilforsikringen din selv.
Husk å avslutte andre avtaler som står på bilen, som for eksempel bombrikke og parkeringsavtaler.
Kjøpe bruktbil?
For deg som kjøper bruktbil betyr det at du er nødt til kjøpe ny bilforsikring før du får omregistrert bilen i ditt navn.
Hos oss får du bilforsikring på dagen, eller faktisk på minuttet hvis du kjøper på nett. Du kan også velge hvilken dato du ønsker at bilforsikringen din skal gjelde ifra, hvis du ikke har overtatt bilen enda.
Utvidet garanti
Om du velger toppkasko bilforsikring hos oss, får du en utvidet garanti via maskinskadedekningen. Da må bilen være under 10 år og ikke ha kjørt mer enn 250.000 km. Les mer om maskinskadeforsikring.
Grensen for når en bil er totalskadet og ikke vil repareres er på 80 % av bilens verdi. Grensen er satt høyt for å bidra til en mer sirkulær bil- og verkstedpraksis mot å reparere mer, fremfor å vrake.
Hva er totalskadegaranti?
På bilforsikringene våre er totalskadegaranti en dekning du får på minikasko, kasko og toppkasko. Totalskadegaranti går ut på at du får en ny bil eller verdien av en ny bil, hvis:
Ved totalskade på leasingbil vil vi dekke det gjenværende beløpet av innskuddet sett opp mot leasingperiodens varighet.
Se også:
Hvor lang garanti er det på reparasjon av bil?
Totalskade på hus?
Får du besøk av gnagere som mus eller rotter, er du dekket for skadene de gjør på bilen eller bobilen din. Både kasko og toppkasko dekker museskader på bilen hvis det er tilfeldig og uforutsett.
Hos oss er det ikke bonustap på slike skader, og valgt egenandel blir redusert med 2.000 kroner ved bruk av forsikringen.
Se også:
Dekkes fuktskader i bobil?
Dekkes skadedyr i hus og hytte?
Dekkes fuktskader i campingvogn?
Ja, hvis du har delkasko eller bedre er du dekket for hærverk. Det gjelder også hvis du har motorsykkel, campingvogn eller andre kjøretøyforsikringer.
Hvis en annen bil har skadet bilen din og stukket av er du dekket av kasko og toppkasko. Det er ikke bonustap ved skader på parkert bil hvis du har toppkasko, men du må betale egenandel.
Er skaden liten kan være greit å sjekke om det lønner seg å reparere skaden selv. Som kunde får du 15 % rabatt på reparasjon av småskader hos MPS Bilskade.
Har du hatt hærverk på bilen?
Hvis du mener at skaden skyldes hærverk, melder du fra til politiet. Det kan du gjøre på politiet.no eller ved å ringe 02800. Deretter kan du melde saken til vårt forsikringsselskap Fremtind.
Det er den som eier eller har kjøpt forsikringen som skal melde skaden.
Les også:
Ja, du har ubetinget angrerett på både skadeforsikringer og på personforsikringer. Angrefristen er 14 dager for skadeforsikringer og 30 dager for personforsikringer.
Du kan bruke angreretten innen angrefristen (14/30 dager) fra avtalen er inngått og du har mottatt alle opplysninger som angrerettloven krever. Du trenger ikke oppgi noen grunn for at du bruker angreretten.
Postadressen og e-postadressen for innsending står oppført i skjemaet.
Hvis jeg ikke bruker angreretten?
Hvis du ikke benytter deg av angreretten, vil avtalen være bindende slik den ble inngått. For en del forsikringer vil du likevel ha mulighet til å avslutte forsikringen når som helst, uavhengig av angrerettloven. Det er regulert i finansavtaleloven og forsikringsavtaleloven.
Forbrukerrådet kan gi veiledning om angrerett, tlf. 23 400 500.
Kan jeg avskilte bil uten å levere skilt?
Ja, det ikke lenger et krav om at skiltene på avregistrerte kjøretøy skal leveres inn til en trafikkstasjon. Du kan selv midlertidig avregistrere kjøretøyet på vegvesen.no når du selv ønsker. Det vil fremdeles være mulig å møte fysisk med skiltene på en trafikkstasjon hvis du ønsker det.
Hva med forsikringen?
Når du avregistrerer/avskilter bilen midlertidig, går forsikringen din automatisk over på en lagringsforsikring.
Hvis du trenger å kjøre/flytte bilen mens den er avregistrert må du bestille prøveskilter hos Statens vegvesen. Du kan bruke prøveskilt ved:
Hvordan registrerer jeg en avregistrert bil?
For å kunne registrere en avregistrert bil må du først ha en bilforsikring. Hvis du allerede har en lagringsforsikring på bilen din, kan logge inn til forsikringen for den bilen det gjelder og velge «Gjenoppta "dekning"».
Deretter kan du påregistrere kjøretøyet ditt igjen hos Statens vegvesen.
Se også:
Kondemnert bil?
Hvilken forsikring er påbudt på motorkjøretøy?
Må jeg forsikre bilen før omregistrering?
Avskiltingsbegjæring?
Ifølge forsikringsavtaleloven må du melde et krav om erstatning til forsikringsselskapet innen ett år etter at du fikk vite om de tingene som er årsaken til kravet. Hvis du ikke sender inn kravet innen fristen, mister du vanligvis retten til å få erstatning.
Se også:
En bil blir ansett som en veteran når bilen er 30 år gammel. Dette gjelder fra og med 1. januar det året kjøretøyet først ble registrert i Norge, eller produksjonsdato dersom den er importert. Det er Toll- og avgiftsdirektoratet som bestemmer definisjonen på veteranbiler, mens Statens vegvesen bestemmer den tekniske klassifiseringen for veteranbiler (teknisk gruppe: M1, M2, O1 osv.).
Regler for veteranbil
Det er særegne regler du må følge hvis bilen din er en veteranbil og du ønsker å forsikre den med veteranbilforsikring:
Det er en myte at alle veteranbiler slipper EU-godkjenning. Fram til 2016 gjaldt fritaket for EU-godkjenning biler registrert før 01.01.1960. Men i 2016 ble dette endret til kun å gjelde bevaringsverdige veteranbiler over 50 år.
Avregistrere veteranbil
Hvis du avregistrerer veteranbilen i vinterhalvåret, vil du automatisk gå over på en lagringsforsikring slik at du fremdeles er dekket mot blant annet brann og tyveri når kjøretøyet står lagret.
For å finne ut om en bil er forsikret kan du logge inn med BankID hos Trafikkforsikringsforeningen. Der kan du søke på registreringsnummer for å finne ut om bilen er forsikret (uavhengig av forsikringsselskap).
Hvor er bilen forsikret?
Hvis du ikke vet hvor en bil er forsikret kan du logge inn med BankID hos Trafikkforsikringsforeningen. Der kan du sjekke hvilket forsikringsselskap som har forsikret bilen.
Se også:
For å finne ut hvilke forsikringer du har må du ta kontakt med forsikringsselskapet du har forsikring hos. Har du forsikringen din hos oss kan du logge inn til «mine forsikringer», og se hvilke forsikringer du har hos oss.
Der vil du også finne ut hvilken type dekning du har. For eksempel hvis du har bilforsikring og lurer på om du har ansvar, delkasko, kasko eller toppkasko.
Jeg vet ikke hvilket forsikringsselskap
Vet du ikke hvilket forsikringsselskap du har, kan vi anbefale deg å sjekke utbetalingene på kontoene dine og se etter forsikringsselskap der. Husk at du kan ha flere forskjellige forsikringer i ulike selskap. Det kan lønne seg å flytte alle forsikringene til samme forsikringsselskap, så du får samlerabatt og bedre oversikt.
Du kan også ha forsikringer gjennom jobb og fagforening/forbund. Sjekk med arbeidsgiveren din hvilke personalforsikringer de tilbyr sine ansatte. Er du medlem av en fagforening kan du som regel logge inn til deres "min side" og se der hva du har. Er du medlem i et LO-forbund kan du logge inn til LOfavør «mine forsikringer».
Ja, det kan du. Banker i Norge har ikke lov til å nekte de med betalingsanmerkning (eller som ikke er kredittverdig) å kjøpe forsikringer. Men du kan bli spurt om å forskuddsbetale forsikringen.
I utgangspunktet kan du ikke det. Men det finnes noen unntak der du kan forsikre en bil som står registrert på en annen person enn bileier (hovedeier). Forsikringen må stå på bileier, med mindre:
Se også:
Ja, det kan du. Ta kontakt med oss for å bli kunde basert på d-nummer. Deretter kan du kjøpe både bilforsikring og andre skadeforsikringer.
Når du låner bort bilen, fungerer forsikringen på samme måte som den gjør nå. Det er du som eier bilen og forsikringen som må betale egenandelen (og eventuelt må ta bonustapet) hvis det skjer en skade. Det kan derfor være lurt å informere om dette, til hen som låner bilen din.
Når du låner bort bilen til noen som er under 23 år så må dette stå i forsikringsavtalen din. Det er viktig at vi får beskjed om førere under 23 år, fordi erstatningen kan bli redusert dersom dette ikke står i avtalen og det skjer en skade.
Jeg er usikker på hva som står i forsikringsavtalen min?
Toppkasko bobilforsikring dekker alle typer uforutsette fuktskader som følge av fukt i tak, vegger og gulv for opptil 15 år gammel bobil. Du må ha godkjent årlig fuktkontroll fra en caravanforhandler autorisert av Norges Caravanbransjeforbund.
Forebygg fuktskader i campingvogn og bobil
Årlig fuktkontroll
Det er viktig å gjennomføre årlig fuktkontroll, for å opprettholde garantien og oppdage fukt tidlig. Det er vanlig at fuktkontrollen må tas årlig innen 30 dager før eller etter registreringsdatoen. Er campingvogna/bobilen registrert 1. juni, må fukttesten tas mellom 1. mai og 30. juli.
Fuktgaranti
Kjenn til fuktgarantien på campingvogna/bobilen din. Den kan variere fra 5 til 12 år. Følg garantibetingelsene for å sikre en gyldig garanti. Dokumentasjon på årlige utførte fuktkontroller er avgjørende.
Fuktsensorer
Vurder å installere en fuktsensor, som for eksempel Avara Moist, for kontinuerlig overvåking av fuktighet og tidlig varsling ved lekkasjer. Dette kan bidra til å oppdage fuktproblemer mellom de årlige fuktkontrollene og minimere eventuelle fuktskader.
Egenkontroll
Utfør jevnlig egenkontroll ved å sjekke utsatte områder som rundt luker, bak gardiner, i hjørner foran og bak, og i bagasjerommet. Oppdager du fukt, bør du få dette sjekket av en fagperson for å forhindre ytterlige skader.
Se også:
Ja, det er ulovlig å lade elbilen i vanlig stikkontakt, med mindre:
Det nye regelverket som ble innført 1. januar 2023 kalles for NEK 400. Regelverket går ut på at det kreves ladeboks med type 2-kontakt ved nyinstallasjon for fast lading av elbil. Reglene gjelder både hjemme og på hytta, for både el- og hybridbiler.
Avkortning på forsikringen
Hvis du lader elbilen din hjemme med vanlig stikkontakt uten å følge kravene fra DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap), kan du få avkortning på forsikringen dersom det oppstår brann.
Det kan også være greit å vite at vanlige stikkontakter ikke er designet for å håndtere den høye effekten som kreves ved lading av elbil. Elbiler trekker mye strøm kontinuerlig og over lengre tid, noe som kan overbelaste ledningsnettet til stikkontakten. Dersom ledningsnettet er gammelt eller ikke dimensjonert for å takle den høye belastningen, kan det oppstå varmgang og i verste fall føre til brann. Det kan være greit å være oppmerksom på at en brann som regel vil starte inne i huset der sikringsskapet er, og ikke i selve bilen eller laderen.
Sikkerhetsforskriftene for bil er et sett regler du må overholde for å ha krav på full erstatning ved bruk av bilforsikringen. Sikkerhetsforskriftene skal forebygge faren for eller begrense omfanget av skader. Dersom du ikke overholder, eller påser at de blir overholdt, kan du få avkortning på forsikringen dersom det skulle skje noe. Sikkerhetsforskriften vil du også finne i forsikringsavtalen din.
Her finner du sikkerhetsforskrifter for bil, bobil og veteranbil:
Tyverisikring
Nøkler
Sikring av fører og passasjer
Førerkort/førerrett
Utrustning, overbelastning, vedlikehold og reparasjoner
Bilen skal være utrustet slik at det er i trafikksikker stand og skal ikke overbelastes.
Bruk
Sikring mot fukt og vannskader - Gjelder for deg med bobil
Utgifter til rettsbehandling
Sikrede skal ved eventuell dekning av utgifter til sakkyndige som ikke er oppnevnt av retten innhente forhåndsgodkjennelse av forsikringsselskapet.
Saksomkostninger ved forlik
Sikrede skal ved eventuell inngåelse av avtale om saksomkostninger ved forlik innhente forhåndsgodkjennelse av forsikringsselskapet.
Oppvarming og sikring mot vannskader
Bobilen/tilbygget skal være tilstrekkelig oppvarmet for å unngå frostskader.
*Lov og forskrift som det henvises til i sikkerhetsforskriftene, kan fås ved å kontakte oss.
Last ned som PDF:
Vi har 8 års reparasjonsgaranti for bil. Garantien dekker utbedring av feil og mangler ved deler og reparasjonsarbeid, når skaden er reparert på et av våre avtaleverksteder. Garantiperioden starter den dagen bilen utleveres fra verkstedet. Reklamasjonen må du melde til verkstedet som utførte reparasjonen og Fremtind så raskt som mulig, og senest innen to måneder etter at en mulig mangel er oppdaget.
Garantien gjelder:
Har du oppdaget mangel/feil ved en reparasjon?
Kontantoppgjør er når forsikringsselskapet erstatter en skade eller en ubenyttet tjeneste med penger på konto. Denne summen er ment for å dekke kostnadene forbundet med skaden eller hendelsen, for eksempel for reparasjon av eiendom, medisinske regninger eller andre relevante utgifter.
Egeninnsats i forsikringsoppgjøret
I noen tilfeller kan du få en skade du ønsker å fikse selv. Fikser du hele eller deler av jobben selv, kan du få kontantoppgjør for egeninnsatsen. Vanligvis utbetales det kontantoppgjør på grunnlag av dokumenterte arbeidstimer eller basert på tidsestimat i skadetaksten. Timesprisen er gjerne den samme (eller en prosentandel av) timesprisen forsikringsselskapet selv vil få fra sine samarbeidspartnere (verksteder, snekkerbedrifter etc.).
Kontantoppgjør
Vi har satt opp et par eksempler på hendelser hvor det kan utbetales kontantoppgjør:
Se vilkårene dine for detaljer og summer, under «erstatningsregler», «kontantoppgjør» eller «erstatningsberegning». Husk at forsikringsselskapet først må avgjøre om forsikringsoppgjøret skal erstattes ved kontantoppgjør, reparasjon eller gjenoppføring, før du setter i gang med jobben.
Har du fått en skade?
Vi har 8 års reparasjonsgaranti for bil. Garantien dekker utbedring av feil og mangler ved deler og reparasjonsarbeid, når skaden er reparert på et av våre avtaleverksteder. Garantiperioden starter den dagen bilen utleveres fra verkstedet. Reklamasjonen må du melde til verkstedet som utførte reparasjonen og Fremtind så raskt som mulig, og senest innen to måneder etter at en mulig mangel er oppdaget.
Garantien gjelder:
Har du oppdaget mangel/feil ved en reparasjon?
Gjennomsnittet i Norge betaler ca 1300 kroner hver måned for bilforsikring, i følge tall fra Finans Norge. Prisen på en bilforsikring er individuell. Det betyr at vi trenger litt informasjon om deg og bilen du ønsker å forsikre, for å beregne hvor mye bilforsikringen vil koste deg i måneden. Prisen skal blant annet gjenspeile risikoen og reparasjonskostnadene knyttet til selve bilen. Det er for eksempel dyrere å erstatte en splitter ny Tesla enn en 18 år gammel Volvo.
Se også:
Vil du se flere spørsmål og svar om bilforsikring?
Det kan lønne seg å selge bilen privat. Da er det ingen som skal ha provisjon, og du står igjen med hele salgssummen selv. Vi har laget en steg-for-steg-liste for deg som selger bilen privat, om hva det er lurt å tenke på.
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2023 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 21 andre forsikringsselskap.
Les om våre best i test-utmerkelser