Spørsmål og svar om bilforsikring
Vi får ofte spørsmål om bilforsikring. Her gir vi deg svar på de vanligste spørsmålene vi får.
Du kan også søke etter informasjon blant nettsidene våre, eller bruke chatboten.
Spørsmål
Egenandel er det beløpet du må betale selv når du bruker forsikringen din. Jo høyere egenandel jo billigere forsikring. De fleste sparer på å velge en høyere egenandel, siden det som regel er flere år mellom hver gang du må bruke forsikringen.
Må jeg betale egenandel når jeg ikke har skyld?
Som hovedregel trenger du ikke betale egenandel hvis den andre parten erkjenner ansvar for skaden/uhellet.
Hvilken egenandel har jeg?
Hvis du har kjøpt forsikring og du lurer på hvilken egenandel du har, kan du logge inn på mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken og se under aktuell forsikring.
Noen forsikringer har forskjellige egenandeler avhengig av hendelse:
Etter fire skadefrie år hos oss får du dekket egenandelen ved første skade, med inntil 4.000 kroner.
Ja, du kan endre kjørelengden opp eller ned for bilforsikringen din når du selv ønsker. Logg inn i mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken, og velg bilen du ønsker å endre kjørelengde for. Der kan du velge ny kjørelengde og beregne hva prisen blir på bilforsikringen, samt endre kilometerstanden dersom den er feil.
Har du kjørt over valgt kjørelengde?
Logg inn og juster kjørelengden opp. Det er viktig å følge med på at du ikke kjører lenger enn den kjørelengden du har satt. Erstatningen kan bli redusert dersom du kar kjørt lengre enn avtalt og det skjer en skade.
Bonus på bilforsikringen kan kun arves eller deles mellom gifte, samboere og partnere. Det vil si at barn ikke kan arve bonusen til sine foreldre. Hos oss er startbonusen den høyeste i markedet - på 60 %. Les mer om reglene for bilforsikring og bonus.
Hvis bilen kjøres av noen under 23 år må vi få beskjed om dette, slik at det står i forsikringsavtalen for bilforsikringen. Det er større sjanse for at det skjer et uhell når fører er under 23 år og det vil påvirke prisen. Forsikringen kan bli avkortet dersom vi ikke kjenner til dette når det skjer en skade.
Er du usikker på hva som står i forsikringsavtalen din kan du sjekke dette ved å logge inn til mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken.
Ønsker du å endre, slik at personer under 23 år kan kjøre bilen din? Kontakt oss, så fikser vi det.
Øvelseskjøre?
Skal dere ut å øvelseskjøre trenger dere ikke registrere fører under 23 år. Per definisjon er det den som sitter i passasjersetet (ledsager) og gir opplæring som er fører av kjøretøyet.
Har du bilforsikring i et annet selskap?
Bedrift- eller landbruksforsikring? - se her
Skadeforsikringer
Send oss en melding i nettbanken eller kontakt oss så hjelper vi deg. Vi trenger å vite avtalenummeret og hvilken forsikring det gjelder. Hvis en skadeforsikring skal flyttes til annet selskap, får vi beskjed fra selskapet som overtar forsikringen, så da trenger du ikke å gjøre noe. Om du flytter forsikringen til oss gir vi beskjed til det andre selskapet om at vi tar over forsikringsavtalen.
Kjøretøy
Har du solgt, avregistrert eller kondemnert et kjøretøy, får vi melding fra Statens vegvesen, og vi vil avslutte forsikringen automatisk for deg samme dag. Er det en leasingbil så må du kontakte oss for å avslutte forsikringen.
Innboforsikring
For å si opp innboforsikringen kan du kan du logge inn i mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken og velge innboforsikring. Under forsikringsdetaljer finner du både «Avslutt forsikringen» og «Endre adresse».
Reiseforsikring
Reiseforsikringen er inngått som en ettårsavtale. Du kan når som helst kontakte oss og si opp avtalen, så vil avtalen avsluttes ved hovedforfall.
Personforsikringer
Hvis du sier opp en personforsikring fordi du skal flytte den til et annet forsikringsselskap, bør du lese hvilke regler som gjelder for deg. Det nye forsikringsselskapet kan gi deg avslag, høyere pris eller begrensning på dekninger du har i dag.
For å si opp en personforsikring kan du logge inn i mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken og velge forsikringen du ønsker å si opp. Under forsikringsdetaljer finner du "Avslutt forsikringen". Husk at du kan ha flere av samme personforsikring, så når du kjøper hos et forsikringsselskap vil den ikke automatisk avsluttes hos et annet.
Ønsker du hjelp?
1. Anmeld
Først må du anmelde tyveriet til politiet. Trenger du veiledning kan du ringe politiet på 800 40 008.
2. Kontakt oss
Ta kontakt med oss før du reparer eventuelle skader på bilen.
Dette trenger vi for å hjelpe deg:
- Politianmeldelse
- Kvitteringer for stjålne eller ødelagte gjenstander
Ring oss på (+47 915) 02300
3. Hva skjer etterpå?
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi raskt enige ved første telefonsamtale.
Forsikring av garasje er en tilleggsdekning du kan velge når du kjøper husforsikring og hytteforsikring. Du kan sjekke om du har tilleggsdekning for garasje ved å logge inn i mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken å se under husforsikring > tilleggsbygg.
Les: Hva dekker husforsikringen? og Dekker innboforsikring tingene i garasjen?
1. Tenk på sikkerheten først
Sett på varsellys. Ta på deg refleksvest. Sett ut varseltrekant.
Ved personskade: Ring ambulanse 113
2. Dokumenter hendelsen
Noter navn og telefonnummer til eventuelle vitner. Fyll ut skademeldingsskjema. Konsentrer dere om hva som har skjedd, ikke hvem som har skyld. Hvis du ikke har skadeskjemaet i bilen, beskriv og tegn så nøyaktig som mulig hva som har skjedd og noter all kontaktinformasjon. Ta gjerne bilder av skaden og kollisjonsstedet.
Tilkall politi ved konflikter. Meld fra til politiet: 02800
Er du uenig i hva som kommer frem i skadeskjemaet, merk og beskriv dette i punkt 14.
3. Meld skade og bestill veihjelp
Vi kan bistå deg hele døgnet. Enten du trenger øyeblikkelig eller praktisk hjelp, melde inn skade eller bestille veihjelp.
4. Hva skjer etterpå?
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du melder skade, blir vi raskt enige.
1. Dokumenter skadene
- Skriv ned hva som har skjedd, hvor og når. Ta gjerne bilder av skaden(e).
- Om ikke eieren av det andre kjøretøyet er tilstede - legg igjen kontaktinformasjonen din eller kontakt eieren direkte ved å finne kjøretøyets eier.
- Vi anbefaler deg å fylle ut skademeldingsskjema, men du kan få veildedning og melde skaden selv om du ikke fyller ut skjemaet.
2. Ring oss, meld skade eller bestill veihjelp
Vi hjelper deg hele døgnet. Ring oss på: (+47 915) 02300 for hjelp og veihjelp. Kontakt oss før du starter reparasjon av skaden. Vi samarbeider med kvalitetssikrede partnere.
3. Hva skjer etterpå?
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi raskt enige ved første telefonsamtale.
Veihjelp er inkludert hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko, i hele Europa. Med toppkasko inngår også leiebil hvis du skulle trenge det i sammenheng med veihjelpen og reparasjon.
Prisen på veihjelp er egenandelen, som er 500 kroner, med mindre det står noe annet i forsikringsbeviset ditt. Veihjelpsbevis finner du også i forsikringsbeviset ditt.
Du kan ringe oss ved små og store problemer du har på veien. For eksempel ved punktering, tom for drivstoff/strøm, motorstopp eller utforkjøring. Du mister ikke bonus ved bilberging.
1. Vær trygg
- Plasser bilen slik at den ikke skaper farlige situasjoner i trafikken.
- Sett på varsellys.
- Ta på deg refleksvest.
- Sett ut varseltrekant.
2. Bestill veihjelp
Bestill veihjelp digitalt, eller ring Fremtind Forsikring på (+47) 915 02300. Vi har åpent 24 timer i døgnet.
3. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med bilbergingen.
4. Hva skjer etterpå?
Kontakt Fremtind Forsikring og de hjelper deg med erstatning. Ofte kan de avklare saken direkte på telefon.
Har du fått glasskade eller steinsprut er det ingen egenandel dersom nåværende glassrute kan repareres. Dersom glassruten må skiftes ut med en helt ny rute må du betale egenandel.
Gjelder det glasskade i vindu eller dør på bygning, se hus- eller hytteforsikringen.
Hvilket verksted skal jeg bruke?
Her finner du nærmeste glassverksted. Kontakt verkstedet direkte for bestilling av time. Du kan også velge å reparere ruta på det verkstedet du selv ønsker. Verkstedet ordner alt det praktiske (skademelding og eventuell egenandel) med forsikringen.
Du kan også ringe oss på (+47 915) 02300 for bestilling av reparasjon. Du blir satt direkte over til våre samarbeidspartnere fra telefonmenyen.
Steinsprutplaster
Til neste gang, husk steinsprutplaster dersom du ikke allerede bruker det.
Skademeldingsskjemaet for bil/motorvogn kan du raskest få tak i hos de fleste bilforhandlere og bensinstasjoner. Du kan også laste det ned eller bestille gratis skademeldingsskjema.
Har du hatt uhell eller skade på kjøretøyet?
Dersom du skal ha med deg bilen til utlandet, anbefaler vi at du har med deg Grønt kort. Grønt kort er et internasjonalt forsikringsbevis som viser at du har gyldig ansvarsforsikring på bilen. Du kan kjøre i store deler av Europa uten Grønt kort, men vi anbefaler å ta med Grønt kort til alle land utenfor Norden. De fleste trafikksituasjoner i utlandet løser seg lettere ved bruk av Grønt kort.
Grønt kort kan du enten få tilsendt på e-post (og printe ut selv) eller bestille, ved å logge deg inn i Mine forsikringer. Der finner du både informasjon og bestillingsskjema. Kortet er gyldig i 3 måneder.
Viktig!
Det er likevel ikke alle land i lista over vi utsteder Grønt kort for, på grunn av for høy risiko.
Spesielt for Russland og Belarus
Vi utsteder ikke lengre Grønt kort med dekning i Russland og Belarus.
Spesielt for Tyskland
Tyskland krever Grønt kort for campingvogn og tilhenger. Årsaken til dette er at Tyskland har innført selvstendig ansvarforsikring for tilhenger og campingvogn.
Spesielt for Kosovo
Dette landet er ikke med i Grønt kort-samarbeidet og ved kjøring inn over grensene, må grenseforsikring kjøpes.
Les også:
Hvis du skulle være uheldig å kjøre på et dyr, vil personskader alltid bli dekket av bilforsikringen. For å dekkes mot skader på egen bil, må du ha minimum kasko eller toppkasko bilforsikring. Ansvarsforsikring eller delkasko vil ikke dekke skader på egen bil. Hvis du har delkasko eller bedre vil forsikringen også dekke veihjelp.
Har du kjørt på et dyr?
- Vær trygg
Hvis du har kjørt på et dyr, er det viktig å handle raskt og sikkert. Sett på varsellys, plasser bilen på en måte som ikke skaper farlige situasjoner i trafikken, og ta på deg en refleksvest. Sett også ut en varseltrekant. Kontakt nødhjelp først hvis det har skjedd en alvorlig ulykke.
- Varsle politiet og viltnemda
Meld fra til politiet på tlf 02800 hvis du har kjørt på og skadet et dyr. Politiet vil varsle viltnemda, som er ansvarlige for å ta seg av skadde eller døde dyr. Husk også å merke hvor du er og hvor dyret forsvant, for eksempel ved å sette opp midlertidige merker eller ta bilder av området.
- Ring oss og få veihjelp
Hvis du har problemer med bilen etter påkjørselen, kan du ringe oss på tlf (+47 915) 02300 for veihjelp. Vi hjelper deg hele døgnet.
Det er viktig å melde fra om et dyr er påkjørt fordi dyret kan være skadet eller må avlives. Du vil ikke få bonustap, dersom påkjørselen meldes til politiet eller viltnemnda. Egenandelen vil også bli redusert med opptil 6.000 kroner.
Du kan forsikre deg mot motorhavari med toppkasko bilforsikring. Da må bilen være nyere enn 10 år.
Les mer om maskinskadeforsikring
Har du hatt motorhavari?
Mange avgjør om de ønsker å ha delkasko eller kasko på bakgrunn av alder og verdi på bilen. Har du en eldre bil med lav verdi holder det kanskje med delkasko eller ansvarsforsikring. Har du en ny og dyr bil bør du vurdere kasko eller toppkasko. Har du lån med pant i bilen er det ofte et krav til kasko som minimum.
Delkasko inkluderer ansvarsforsikringen, men dekker i tillegg skader som følge av:
Delkasko er en god bilforsikring, men hvis du ønsker å få dekket skader på egen bil må du oppgradere til kasko eller toppkasko. Kasko dekker i tillegg skader på egen bil som blant annet:
- Kollisjon/sammenstøt
- Utforkjøring
- Hærverk
- Parkeringsskade
- Feilfylling av drivstoff
- Leiebil ved skade (valgfritt)
Se også:
Når bilen kondemneres avregistrerer du bilen på vegvesen.no, eller leverer bilskiltene inn til trafikkstasjonen. Forsikringen på bilen avsluttes automatisk fra den dagen Statens Vegvesen registrerer melding om eierskifte eller kondemnert bil.
Les mer om dette på vegvesen.no
Har du totalskadet bilen?
- Med toppkasko får du ny bil ved totalskade på bil som er inntil 3 år gammel. Er bilen under 3 år gammel får du ny bil inntil bilen er kjørt 100.000 km.
- Med kasko får du ny bil ved totalskade på bil som er inntil 1 år gammel. Er bilen under 1 år gammel får du ny bil inntil bilen er kjørt 15.000 km.
Ved erstatning på totalskadet bil som er eldre enn dette, får du som utgangspunkt markedspris på bilen. Les mer om totalskadegaranti
Bilforsikringen fungerer på samme måte som om man ikke øvelseskjørte. Per definisjon er det den som sitter i passasjersetet og gir opplæring som er fører av kjøretøyet. Du trenger ikke registrere fører under 23 år i bilforsikringen ved øvelseskjøring. Altså er det ingen høyere egenandel eller større avkortning på erstatningen enn vanlig, hvis det skulle skje noe.
God tur og kjør pent :)
For selger:
Forsikringen på bilen avsluttes automatisk fra den dagen Statens Vegvesen registrerer melding om eierskifte (salgsmelding) på bilen.
For kjøper:
Kjøper du bil må du også kjøpe forsikring på bilen for å unngå dagsgebyr fra Trafikkforsikringsforeningen.
Les mer om reglene for salgsmelding.
Hvis bilnøkkelen er stjålet eller du ikke finner den (og ikke har en reserve-bilnøkkel) må du kontakte bilforhandleren din og bestille en ny bilnøkkel. Har du en eldre bil uten avansert nøkkelteknologi, kan du også kontakte låsesmed. Husk å ha identifikasjon og eierskapsbevis for bilen din tilgjengelig.
Hva dekker nøkkelforsikringen i bilforsikringen min?
Vi dekker ny bilnøkkel, programmering og omkoding hos autorisert verksted/låsesmed, for følgende typer bilforsikring.
Dekninger | Delkasko og kasko | Toppkasko |
Stjålet nøkkel | ✔ | ✔ |
Mistet nøkkel | ✔* | |
Brukket nøkkel | ✔* | |
Andre skader på nøkkelen | ✔ | |
Egenandel |
Valgt egenandel |
750 kroner |
*Maksimal deking på 8.000 kroner.
Fremtind kan hjelpe deg raskere hvis du finner ut hva det koster for ny nøkkel før du melder inn skade.
Har du feilfylt bensin på en dieselbil er du ikke alene. Det er litt mindre vanlig å se tilfeller der diesel har blitt fylt på i en bensinbil. Dieselpistolen har vanligvis en tut som ikke passer inn i påfyllingshullet til en bensinbil. Uansett, så hjelper vi deg.
Hva gjør jeg nå?
Det viktigste du gjør nå er å unngå å starte bilen, slik at drivstoffet som er fylt feil går inn i motoren. Ring oss på (+47 915 02300) få fort du har lest dette, så skaffer vi deg veihjelp til nærmeste verksted samt leiebil (dersom du har dette i forsikringen).
Hva hvis jeg MÅ flytte bilen?
Er du nødt til å flytte bilen bort fra pumpene, vri kun om tenningen til første hakk, slik at du får løsnet rattlåsen. Det er veldig viktig at du ikke starter motoren, for da vil drivstoffet gå inn i motoren. Er bilen nøkkelløs med startknapp, må du finne ut hvordan du får frigjort rattlåsen uten å starte bilen. Vanligvis kan du trykke på startknappen uten å holde inne bremsen, men vi anbefaler at sjekker instruksjonsboka i bilen. Få hjelp til å dytte bilen til et trygt sted.
Er jeg dekket av forsikringen?
Har du kasko eller toppkasko bilforsikring er du dekket for feilfylling av drivstoff, uansett om du har startet motoren eller ikke. Vi hjelper deg både med transport av bilen til verksted samt pumping av bilen og reparasjon. Har du delkasko (minikasko) er du kun dekket for transport til verksted (veihjelp).
Du må betale egenandel og mister bonus ved bruk av forsikringen for feilfylling av drivstoff.
Kontakt oss så hjelper vi deg med med både veihjelp, verksted og leiebil.
Ja, vi tilbyr lagringsforsikring på bil, mc og veterankjøretøy. Har du en uregistrert bil, MC eller veterankjøretøy kan du kjøpe lagringsforsikring for å forsikre kjøretøyet mot brann og tyveri når denne står lagret.
Dette er en god midlertidig forsikring for deg som avregistrerer bilen eller motorsykkelen din deler av året.
Husk at alle registrerte kjøretøy har forsikringsplikt.
Trafikkforsikringsforeningen gir dagsbøter til alle registrerte kjøretøy uten (minimum) ansvarsforsikring.
...eller kontakt oss.
Les mer om:
Det er flere ting du kan gjøre for å påvirke prisen på bilforsikringen din. Her er et par tips som gjør at bilforsikringen blir billigere:
- Jo høyere egenandel du velger, jo lavere blir prisen på forsikringen.
- Jo lavere kjørelengde, jo lavere forsikringspris.
Husk at du kan justere ned kjørelengden dersom du ser at du ikke kommer til å kjøre så langt som du har valgt. - Samler du flere forsikringer hos oss kan du oppnå samlerabatt på inntil 25 %.
- Kjører du skadefritt øker du bonusen, og bilforsikringen blir billigere. Vår startbonus er på hele 60 %!
- Har du en eldre bil som ikke er så dyr bør du vurdere å velge en billigere bilforsikring, som ansvar eller delkasko fremfor kasko eller toppkasko.
- Er du over 23 år, i tillegg til at alle som skal kjøre bilen er over 23 år? Da velger du dette når du kjøper bilforsikring, og prisen blir lavere.
Husk at du ikke trenger å justere ned alderen ved øvelseskjøring.
Sjekk prisen før du kjøper
Dersom kjøretøyet ditt ikke har blitt EU-godkjent innen fristen eller forsikringen ikke er i orden, vil du kunne motta en avskiltingsbegjæring fra Statens vegvesen. Det betyr i praksis at kjøretøyet ditt blir avregistrert og det blir ilagt bruksforbud.
Hvis du ikke ordner opp vil du når som helst kunne bli stoppet av politiet, tollvesenet eller vegvesenet. De vil dermed inndra skiltene dine og sende de til oppbevaring på en trafikkstasjon. Om kjøretøyet ditt ble avskiltet på grunn av ilagt bruksforbud, må du betale et gebyr før du kan hente ut skiltene hos trafikkstasjonen.
Når Statens Vegvesen mottar melding om avregistrering vil forsikringsselskapet ditt automatisk motta en melding om dette, og forsikringen din avsluttes automatisk fra denne datoen.
Ikke betalt forsikring
Dersom du ikke betaler forsikringen vil forsikringsselskapet avslutte forsikringen. Det vil også gå ut en melding til Statens Vegvesen om at kjøretøyet ikke er forsikret, som vil sende ut en avskiltingsbegjæring på kjøretøyet. Du vil også begynne å få dagbøter fra Trafikkforsikringsforeningen.
Levere skilter/avregistrere selv
Har du fått en avskiltingsbegjæring fra Statens vegvesen må du avregistrere bilen. Tidligere måtte du levere skiltene til en trafikkstasjon, men nå kan du avregistrere bilen uten å levere skiltene. For å kunne registrere bilen tilbake må du rette opp i grunnen for avskiltningsbegjæringen.
Hvis kjøretøyet kun er i bruk deler av året, kan du velge å avskilte kjøretøyet for å unngå å betale forsikring og trafikkforsikringsavgift (veiavgift) i perioden kjøretøyet ikke er i bruk. Da kan du avregistrere bilen på vegvesen.no så lenge du selv ønsker. Om du fremdeles ønsker forsikring mot brann og tyveri tilbyr vi lagringsforsikring.
Flytte avskiltet kjøretøy
Dersom du har avskiltet kjøretøyet, men likevel ønsker å flytte bilen (for eksempel til verksted for EU-kontroll), kan du bestille prøveskilter av Statens vegvesen. Da er ansvarsforsikring inkludert i dagsprisen du betaler.
Noen endringer kan du gjøre selv. Da må du logge inn i mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken. Vil du gjøre andre endringer enn de nedenfor kan du enten ringe, skrive eller chatte med oss.
Hvilke endringen kan jeg gjøre selv?
Det er et par endringer du kan gjøre selv. Blant annet:
- Endre årlig kjørelengde på bilforsikringen
- Justere kilometerstand på bilforsikringen
- Avslutte og si opp forsikringen
- Endre adresse på innboforsikringen
- Bestille grønt kort
Hovedforfall er den datoen forsikringsavtalen fornyes, og er en gang i året. Når du kjøper en forsikring så er dette i hovedsak en 1-års avtale (For ordens skyld: Du kan si opp en løpende forsikring dersom behovet forandrer seg, du har særlige grunner, eller ved flytting av forsikringen til et annet selskap. Ved flytting til annet selskap må vi få varsel med en frist på minst 1 mnd og i varselet må det opplyses om hvilket selskap forsikringen flyttes til og om tidspunktet for flytting. Som oftest sendes denne informasjonen fra nytt selskap, men det bør avklares på forhånd). Forsikringsavtalen fornyes automatisk når det har gått et år, på hovedforfallsdatoen.
Du kan finne datoen for hovedforfallet for dine forsikringer i forsikringsavtalen. Forsikringsavtalene finner du ved å logge inn på mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken.
Ved hovedforfall kan forsikringsselskapet endre priser og vilkår, men må informere om endringene i fornyelsesdokumentene. Selskapet kan ikke endre priser og vilkår på løpende avtaler med unntak av om risikoen endrer seg, f.eks. ved endring av kjørelengde i bilforsikringen, eller at man begynner å leie ut huset man har forsikret.
Et annet eksempel; hvis egenandelen ved veihjelp går opp fra 500 kr til 700 kr etter at du har inngått avtale om bilforsikring vil du fortsatt ha 500 kr i egenandel (ved veihjelp) frem til neste hovedforfall.
Alle registrerte biler må minimum ha ansvarsforsikring. Ansvarsforsikringen dekker:
- Fører- og passasjerulykke
- Andre kjøretøy
- Bygninger
- Andres eiendeler
- Rettshjelp
Ønsker å være dekket for skader på egen bil må du ha kaskoforsikring eller toppkasko.
Min bilforsikring finner du ved å logge inn til mine forsikringer (min side). Der kan du blant annet:
- Se detaljer, vilkår og forsikringspapirer
- Endre betalingsfrekvens (månedlig, kvartalvis, halvår eller årlig)
- Melde skade, hendelse eller uhell
- Endre kilometerstand og kjørelengde
- Se pris, egenandel, tilleggsforsikringer o.l.
- Bestille grønt kort for utenlandskjøring + mye mer
Ja, har du kjøpt eller solgt en bil, må den nye eieren kjøpe en bilforsikring før bilen omregistreres. Etter at salgsmeldingen er sendt inn, må kjøperen forsikre bilen med minimum ansvarsforsikring, før de kan betale omregistreringsavgiften.
Når en bil selges, vil forsikringen til selgeren automatisk avsluttes når salgsmeldingen er godkjent av Statens Vegvesen.
Se også:
Forsikringspremie er det samme som forsikringspris. Altså prisen du betaler for en forsikring.
Forsikringspremie kommer fra det latinske ordet praemium, som betyr belønning/pris/gevinst. Det et gammeldags utrykk og skaper ofte forvirring da det ikke har noe med dagens ord "premie" å gjøre. Forsikring er vanskelig nok for mange uten at vi trenger å gjøre det mer komplisert. Vi har derfor valgt å ta det bort fra våre nettsider og heller bruke ordene "pris" eller "kostnad".
Ønsker du å sjekke prisen før du kjøper kan du bruke vår forsikringskalkulator.
Forsikringsbevis og forsikringspolise er det samme. Det som tidligere ble kalt forsikringspolise blir vanligvis nå kalt forsikringsbevis. Forsikringsbeviset er et dokument som inneholder informasjon om forsikringen din. Forsikringsbeviset ligger i forsikringsavtalen din og informasjonen beskriver blant annet:
- Hva forsikringen dekker
- Forsikringssum
- Hvem/hva som er forsikret
- Hvem som eier forsikringen
- Forsikringsnummer/polisenummer
- Hvem som er begunstiget
Forsikringsbevis i utlandet
- Forsikringsbevis på bilkjøring i utlandet kalles grønt kort. Les mer om grønt kort
- Reiseforsikringsbevis kalles ofte reisekort. Les mer om reiseforsikringsbevis
Hvor finner jeg forsikringsbeviset mitt?
Forsikringsbeviset ditt finner du i avtaledokument under aktuell forsikring, ved å logge inn i mine forsikringer eller mobil-/nettbanken.
Polisenummer er det samme som avtalenummer og forsikringsnummer. Dette nummeret er unikt for hver forsikringsavtale du har. Altså er nummeret på for eksempel bilforsikringen din forskjellig fra husforsikringen din.
Kundenummer
Du har også et kundenummer, som er unikt fra kunde til kunde. Det er også ulikt dersom du både er forsikringskunde som privatkunde og bedriftskunde.
Skadenummer
Dersom du må melde sak etter for eksempel en skade, får du et skadenummer (også kalt saksnummer). Dette er ulikt fra sak til sak.
Hvor finner jeg polisenummer og skadenummer?
Polisenummeret finner du under avtalenummer i forsikringsbeviset/forsikringspolisen din (under aktuell forsikring) ved å logge inn til mine forsikringer eller mobil-/nettbanken. Der finner du også skadenummer dersom du har en pågående skadesak.
Forsikringsavtalene dine finner du under aktuell forsikring, ved å logge inn til mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken.
Hva er en forsikringsavtale?
En forsikringsavtale er enkelt forklart en økonomisk avtale mellom deg og forsikringsselskapet – det som oftets bare blir kalt en forsikring. Du betaler en avtalt forsikringspris (premie) i bytte mot at forsikringsselskapet overtar risikoene din, og dekker det økonomiske tapet ditt dersom det oppstår en hendelse som står dekket i forsikringsavtalen. En forsikringsavtale må følge forsikringsavtaleloven.
Forsikringsavtalen din er et dokument som blant annet inneholder informasjon som:
- Opplysninger om forsikringsobjektet
- Priser, egenandeler og forsikringssummer
- Meldefrister og klagemuligheter
- Betalingsfrekvensen som er valgt
- Spesifikke og generelle vilkår
- Kontaktinformasjonen til deg, forsikringsselskapet og forsikringsformidleren
- Hovedforfall og fornyelse
- Lover og sikkerhetsforskrifter
Ved for eksempel lukeparkering eller kjøring i smale gater kan det være fort gjort å være uheldig og kantkjøre felgen mot fortauskanten. Både kasko og toppkasko bilforsikring dekker reparasjon eller erstatning av kantkjørt felg.
Greit å vite
Det kan være greit å sjekke om det lønner seg å reparere felgen eller kjøpe ny felg selv, da du må betale egenandel per hendelse ved bruk av forsikringen. Det vil også gi bonustap på forsikringen. Som kunde får du 15 % rabatt hos MPS Bilskade, på reparasjon av småskader som kantkjørte felger, steinsprut i lakken o.l.
Har du kantkjørt felgen?
Du kan velge å ikke bruke forsikringen hvis det ikke lønner seg, selv om du har meldet skade til Fremtind.
Bilforsikringen dekker som hovedregel ikke reparasjon eller erstatning av punkterte dekk. Har du kollidert og skadet dekket, så kan du være dekket.
Hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko bilforsikring og har punktert, er du dekket for veihjelp og frakt av bilen frem til nærmeste verksted.
Les også:
Ripe i lakken
Har du vært uheldig og fått lakkskade på bilen i form av en ripe i lakken eller steinsprut, er du dekket av både kasko og toppkasko bilforsikring. Er du selv skyld eller ikke vet hvem som har skyld må du betale egenandel ved bruk av forsikringen. En lakkskade vil også medføre bonustap, med mindre det er en parkeringsskade.
Det kan være greit å sjekke om det lønner seg å reparere skaden selv, da du må betale egenandel per hendelse ved bruk av forsikringen. Som kunde får du 15 % rabatt på reparasjon av småskader hos MPS Bilskade.
Gjelder også for kasko og toppkasko motorsykkelforsikring.
Lakkskade etter bilvask
Har du fått lakkskade etter bilvask (selvvask) gjelder det samme som over. Er det en automatisk vaskehall eller et eget selskap som har vasket bilen din, må du ta direkte kontakt med dette selskapet. Vi anbefaler at du gjør følgende:
- Ta bilder av skadene på bilen og evt. feil på vaskehallens vaskemaskin, mangelfull eller feil skilting o.l. som bevis, og varsle betjeningen hos selskapet som vasket bilen din.
- Noter navn og telefonnummer til eventuelle vitner til hendelsen.
- Noter navn på de du snakker med i betjeningen , og noter opplysninger som gis. Be om å få informasjon hvor vaskemaskinen eller selskapet er forsikret. De fleste bedrifter har en form for ansvarsforsikring dersom de blir ansvarlige for skade.
Se også:
Ja, det kan du. Det er ikke alltid det passer seg å skrive skademelding der og da, men vi anbefaler at du skriver den så fort som mulig etter hendelsen, mens du har detaljene friskt i minnet. Husk å notere ned:
- Navn og telefonnummer på hen du kolliderte med.
- Registreringsnummeret på kjøretøyet du kolliderte med.
- Navn og telefonnummer på eventuelle vitner til kollisjonen.
Det kan også være lurt å ta bilder av skader og andre bevis.
Er du ung og skal kjøpe din første bil og din første bilforsikring, er det et par ting det kan være greit å vite. Vi har satt sammen en liten guide med noen viktige ting du bør tenke på i vurderingen din.
Først av alt, så finnes det 4 forskjellige bilforsikringer (eller dekninger som de også kalles):
- Ansvarsforsikring: Dette er den lovbestemte minimumsforsikringen som dekker skade du påfører andre personer eller deres eiendom i en ulykke. Ansvarsforsikring er påkrevd i Norge.
- Delkasko: Denne forsikringen dekker i tillegg skader på bilen din som følge av brann, tyveri, glasskade og naturskader.
- Kasko: Dekker det som er nevnt over, og dekker i tillegg skader på egen bil som følge av kollisjon og utforkjøring.
- Toppkasko: Denne dekker alt over, i tillegg maskinskade og utvidet leiebildekning.
Når du skal velge bilforsikring, er det viktig å vurdere følgende faktorer:
- Bilens verdi: Hvis bilen din har høy verdi, kan det være lurt å vurdere kasko eller toppkasko. For eldre biler med lav verdi kan det kanskje holde med delkasko. Har du billån med pant i bilen, krever vi at du har minimum kaskoforsikring på grunn av av sikkerheten i lånet.
- Kjørelengde: Kjørelengden er den distansen du kjører i løpet av et år. Vi tilbyr kjørelengder fra 6.000 km til ubegrenset. Hvis du kjører mye, bør du også vurdere en forsikring som inkluderer veihjelp og leiebil ved skade.
- Egenandel: Egenandelen er den summen du må betale for å bruke forsikringen, med noen unntak der vi har fast egenandel (f.eks ved veihjelp). Du kan velge hvilken egenandel du ønsker. Jo høyere egenandel, jo lavere pris på bilforsikringen.
- Andre fordeler: Du får opptil 25 % rabatt på bilforsikringen dersom du samler dine forsikringer hos oss. Er du medlem av et LO-forbund får du toppkasko til samme pris som kasko, samt lavere egenandel.
- Bonus: Bonussystemet gir deg rabatt på forsikringen for hvert år du kjører skadefritt. Hos oss får du 60 % startbonus.
Mange er opptatt av å få den billigste bilforsikringen for å bygge seg opp bonus. Men det som er viktig å vite, er prisen etter at alle rabatter er lagt til. Det finnes også andre triks for å gjøre bilforsikringen billigere.
Bruk vår bilforsikringskalkulator så ser du prisen før du kjøper. Du kan også få tilbud på bilforsikring ved å kontakte en forsikringsrådgiver.
Ja, vi tilbyr bilforsikring for alle typer Tesla. Du kan velge mellom ansvar, delkasko, kasko og toppkasko. Med vår elbilforsikring slipper du å bekymre deg hvis det skulle skje noe med din Tesla.
Velger du vår forsikring til din Tesla er du blant annet dekket for:
- havari pga. batteriet og elmotoren inntil bilen er 10 år.
- tyveri av ladekabelen.
- veihjelp dersom du går tom for strøm og trenger veihjelp.
Les mer om hva elbilforsikringen vår dekker.
Enten du har en Tesla model Y, model S, model X, model 3 osv. kan du raskt og enkelt sjekke pris på bilforsikringen her før du bestemmer deg for å kjøpe.
Du kan velge mellom 4 forskjellige betalingsfrekvenser på forsikringene dine:
- Månedlig betaling
- Kvartalsvis betaling
- Halvårlig betaling
- Årlig betaling
Hvis du ønsker å forandre på betalingsfrekvensen du har i dag, kan du kontakte oss så hjelper vi deg med å endre.
Se også:
Trafikkforsikringsavgift er det som tidligere var årsavgift på kjøretøy. Myndighetene har bestemt at alle registrerte kjøretøy med lovpålagt ansvarsforsikring må betale denne avgiften. Det er forsikringsselskapene som krever inn avgiften på vegne av staten.
På fakturaen er trafikkforsikringsavgiften spesifisert for hvert kjøretøy og beløpet deles opp i samme antall betalingsterminer som forsikringsavtalen.
Enkelte kjøretøy (motorsykkel, moped, snøscooter, båt og vannscooter) blir oftere brukt avhengig av sesong. For eksempel vil mange mc-eiere la motorsykkelen stå stille i vinterperioden (eller båteiere vil vinterlagre båten sin), mens de blir hyppigere brukt i sommermånedene. Prisen på forsikringen varierer derfor med sesong for disse kjøretøyene, såkalt sesongvariert pris.
Opphører forsikringen utenom hovedforfall avregnes prisen for hvilket tidsrom forsikringen har vært i kraft. Prisen regnes ut fra en tabell som du finner i din forsikringsavtale.
Selge bruktbil?
Ved kjøp og salg av bruktbil vil bilforsikringen til selger automatisk avsluttes fra den dagen Statens Vegvesen registrerer salgsmeldingen. Du trenger derfor ikke å si opp bilforsikringen din selv.
Husk å avslutte andre avtaler som står på bilen, som for eksempel bombrikke og parkeringsavtaler.
Kjøpe bruktbil?
For deg som kjøper bruktbil betyr det at du er nødt til kjøpe ny bilforsikring før du får omregistrert bilen i ditt navn.
Hos oss får du bilforsikring på dagen, eller faktisk på minuttet hvis du kjøper på nett. Du kan også velge hvilken dato du ønsker at bilforsikringen din skal gjelde ifra, hvis du ikke har overtatt bilen enda.
Utvidet garanti
Om du velger toppkasko bilforsikring hos oss, får du en utvidet garanti via maskinskadedekningen. Da må bilen være under 10 år og ikke ha kjørt mer enn 250.000 km. Les mer om maskinskadeforsikring.
Grensen for når en bil er totalskadet og ikke vil repareres er på 80 prosent av bilens verdi. Grensen er satt høyt for å bidra til en mer sirkulær bil- og verkstedpraksis mot å reparere mer, fremfor å vrake.
Hva er totalskadegaranti?
På bilforsikringene våre er totalskadegaranti en dekning du får på minikasko, kasko og toppkasko. Totalskadegaranti går ut på at du får en ny bil eller verdien av en ny bil, dersom:
- Skaden er over 80 prosent av bilens nypris,
- bilen er inntil tre år gammel (1 år for minikasko og kasko),
- og bilen har kjørt under 100.000 kilometer (15.000 kilometer på minikasko og kasko).
Se også:
Får du besøk av gnagere som mus eller rotter, er du dekket for skadene de gjør på bilen eller bobilen din. Både kasko og toppkasko dekker museskader på bilen dersom det er tilfeldig og uforutsett.
Hos oss er det ikke bonustap på slike skader, og du betaler heller ikke egenandel ved bruk av forsikringen.
Se også:
Ja, hvis du har kasko eller toppkasko dekker forsikringen hærverk. Gjelder også hvis ukjent bil har skadet bilen din. Det er ikke bonustap ved skader som skjer på parkert bil, men du må betale egenandel.
Gjelder også motorsykkel, bobil og andre kjøretøy dersom du har kasko eller toppkasko.
Er skaden liten kan være greit å sjekke om det lønner seg å reparere skaden selv. Som kunde får du 15 % rabatt på reparasjon av småskader hos MPS Bilskade.
Har du hatt hærverk på bilen?
Hvis du mener at skaden skyldes hærverk, melder du fra til politiet. Det kan du gjøre på politiet.no eller ved å ringe 02800. Deretter kan du melde saken til vårt forsikringsselskap Fremtind.
Se også:
Det er den som eier eller har kjøpt forsikringen som skal melde skaden.
Les også:
Ja, du har ubetinget angrerett på både skadeforsikringer og på personforsikringer. Angrefristen er 14 dager for skadeforsikringer og 30 dager for personforsikringer.
Du kan bruke angreretten innen angrefristen (14/30 dager) fra avtalen er inngått og du har mottatt alle opplysninger som angrerettloven krever. Du trenger ikke oppgi noen grunn for at du bruker angreretten.
Postadressen og e-postadressen for innsending står oppført i skjemaet.
Hvis jeg ikke bruker angreretten?
Hvis du ikke benytter deg av angreretten, vil avtalen være bindende slik den ble inngått. For en del forsikringer vil du likevel ha mulighet til å avslutte forsikringen når som helst, uavhengig av angrerettloven. Det er regulert i finansavtaleloven og forsikringsavtaleloven.
Forbrukerrådet kan gi veiledning om angrerett, tlf. 23 400 500.
Avskilte bil uten å levere skilt
Det ikke lenger et krav om at skiltene på avregistrerte kjøretøy skal leveres inn til en trafikkstasjon. Du kan selv midlertidig avregistrere kjøretøyet på vegvesen.no når du selv ønsker. Det vil fremdeles være mulig å møte fysisk med skiltene på en trafikkstasjon hvis du ønsker det.
Hva med forsikring?
Når du avregistrerer/avskilter bilen, avslutter vi automatisk bilforsikringen. Hvis du ønsker å beholde forsikringen, kan vi tilby deg en midlertidig lagringsforsikring. Har du en uregistrert bil eller MC kan du kjøpe lagringsforsikring for å forsikre kjøretøyet mot brann og tyveri. Det er viktig å å være klar over at hvis du registrerer bilen på nytt, må du bytte ut lagringsforsikringen med en bilforsikring.
Registrere avregistrert bil
For å kunne registrere en avregistrert bil må du først kjøpe bilforsikring. Du kan velge mellom ansvar, delkasko, kasko og toppkasko.
Se også:
Ifølge forsikringsavtaleloven må du melde et krav om erstatning til forsikringsselskapet innen ett år etter at du fikk vite om de tingene som er årsaken til kravet. Hvis du ikke sender inn kravet innen fristen, mister du vanligvis retten til å få erstatning.
Se også:
En bil blir ansett som en veteran når bilen er 30 år gammel. Dette gjelder fra og med 1. januar det året kjøretøyet først ble registrert i Norge, eller produksjonsdato dersom den er importert. Det er Toll- og avgiftsdirektoratet som bestemmer definisjonen på veteranbiler, mens Statens vegvesen bestemmer den tekniske klassifiseringen for veteranbiler (teknisk gruppe: M1, M2, O1 osv.).
Regler for veteranbil
Det er særegne regler du må følge hvis bilen din er en veteranbil og du ønsker å forsikre den med veteranbilforsikring:
- Bilen kan kun brukes til hobbykjøring.
- Bilen kan maksimalt kjøre 6000 km i året.
Det er en myte at alle veteranbiler slipper EU-godkjenning. Fram til 2016 gjaldt fritaket for EU-godkjenning biler registrert før 01.01.1960. Men i 2016 ble dette endret til kun å gjelde bevaringsverdige veteranbiler over 50 år.
Avregistrere veteranbil
Hvis du avregistrerer veteranbilen i vinterhalvåret, kan vi tilby deg en lagringsforsikring mens kjøretøyet står lagret. Da er du fremdeles dekket mot brann og tyveri.
For å finne ut om en bil er forsikret kan du logge inn med BankID hos Trafikkforsikringsforeningen. Der kan du søke på registreringsnummer for å finne ut om bilen er forsikret (uavhengig av forsikringsselskap).
Hvor er bilen forsikret?
Hvis du ikke vet hvor en bil er forsikret kan du logge inn med BankID hos Trafikkforsikringsforeningen. Der kan du sjekke hvilket forsikringsselskap som har forsikret bilen.
Se også:
For å finne ut hvilke forsikringer du har må du ta kontakt med forsikringsselskapet du har forsikring hos. Har du forsikringen din hos oss kan du logge inn til Mine forsikringer, og finne ut hvilke forsikringer du har. Der vil du også finne ut hvilken type forsikring du har. For eksempel dersom du har bilforsikring og lurer på om du har ansvar, delkasko, kasko eller toppkasko.
Jeg vet ikke hvilket forsikringsselskap
Vet du ikke hvilket forsikringsselskap du har, kan vi anbefale deg å sjekke utbetalingene på kontoene dine og se etter forsikringsselskap der. Husk at du kan ha flere forskjellige forsikringer i ulike selskap. Det kan lønne seg å flytte alle forsikringene til samme forsikringsselskap, så du får samlerabatt.
Se også:
Ja, det kan du. Banker i Norge har ikke lov til å nekte de med betalingsanmerkning (eller som ikke er kredittverdig) å kjøpe forsikringer. Men du kan bli spurt om å forskuddsbetale forsikringen.
I utgangspunktet kan du ikke det. Men det finnes noen unntak der du kan forsikre en bil som står registrert på en annen person enn bileier (hovedeier). Forsikringen må stå på bileier, med mindre:
- Bilen er registrert på din ektefelle, samboer eller partner.
- Bilen er en leasingbil.
- Bilen er en trygdebil eid av en mindreårig.
Se også:
Ja, det kan du. Ta kontakt med oss for å bli kunde basert på d-nummer. Deretter kan du kjøpe både bilforsikring og andre skadeforsikringer.
Den fungerer på samme måte som den gjør nå, men det er du som eier bilen og forsikringen som må betale egenandelen (og eventuelt mister bonus) hvis det skjer noe. Det kan derfor være lurt å informere den som låner bilen din om dette.
Når du låner bort bilen til noen som er under 23 år så må dette stå i forsikringsavtalen din. Det er viktig at vi får beskjed om førere under 23 år, fordi erstatningen kan bli redusert dersom dette ikke står i avtalen og det skulle skje en skade.
Toppkasko bobilforsikring dekker alle typer uforutsette fuktskader som følge av fukt i tak, vegger og gulv for opptil 15 år gammel bobil. Du må ha godkjent årlig fuktkontroll fra en caravanforhandler autorisert av Norges Caravanbransjeforbund.
Se også:
Ja, det er ulovlig å lade elbilen i vanlig stikkontakt, med mindre:
- Det er nødlading.
- Du installerte fast ladepunkt eller industrikontakt før 1. januar 2023, som fulgte kravene fra DSB.
Det nye regelverket som ble innført 1. januar 2023 kalles for NEK 400. Regelverket går ut på at det kreves ladeboks med type 2-kontakt ved nyinstallasjon for fast lading av elbil. Reglene gjelder både hjemme og på hytta, for både el- og hybridbiler.
Avkortning på forsikringen
Hvis du lader elbilen din hjemme med vanlig stikkontakt uten å følge kravene fra DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap), kan du få avkortning på forsikringen dersom det oppstår brann.
Det kan også være greit å vite at vanlige stikkontakter ikke er designet for å håndtere den høye effekten som kreves ved lading av elbil. Elbiler trekker mye strøm kontinuerlig og over lengre tid, noe som kan overbelaste ledningsnettet til stikkontakten. Dersom ledningsnettet er gammelt eller ikke dimensjonert for å takle den høye belastningen, kan det oppstå varmgang og i verste fall føre til brann. Det kan være greit å være oppmerksom på at en brann som regel vil starte inne i huset der sikringsskapet er, og ikke i selve bilen eller laderen.
Sikkerhetsforskriftene for bil er et sett regler du må overholde for å ha krav på full erstatning ved bruk av bilforsikringen. Sikkerhetsforskriftene skal forebygge faren for eller begrense omfanget av skader. Dersom du ikke overholder, eller påser at de blir overholdt, kan du få avkortning på forsikringen dersom det skulle skje noe. Sikkerhetsforskriften vil du også finne i forsikringsavtalen din.
Her finner du sikkerhetsforskrifter for bil, bobil og veteranbil:
Tyverisikring
- Når kjøretøyet forlates skal det være lukket og låst.
- Når kjøretøyet forlates skal gjenstander oppbevares i separat, låst bagasjerom eller tilsvarende rom uten innsyn.
- Deler av kjøretøyet som midlertidig er avmontert, skal være innelåst.
- Ekstra dekk og felger skal være innelåst. I fellesgarasje skal ekstra dekk og felger være fastlåst til bygning.
- Fastmontert utstyr skal være montert slik at det ikke kan fjernes uten bruk av verktøy eller nøkkel.
- Skiboks, sykkel- eller skistativ skal være fastmontert og låst.
Nøkler
- Når bilen forlates skal nøkler oppbevares adskilt fra denne og på en slik måte at de ikke kan benyttes av uvedkommende.
- Eier/rettmessig bruker skal ha tilsyn med nøkler som ikke er i bruk eller sørge for at disse er innelåst i bygning.
- Bil med elektronisk startsperre skal uten unødig opphold få denne omprogrammert dersom nøkler er kommet på avveie.
Sikring av fører og passasjer
- Fører og passasjer skal bruke sikkerhetsbelte og annen påbudt sikring.
- Bilen skal være utstyrt med minst en godkjent refleksvest, lett tilgjengelig fra førerplassen.
Førerkort/førerrett
- Føreren av bilen skal ha gyldig førerkort/førerrett for bil.
- Elev og ledsager skal oppfylle gjeldende bestemmelser om øvelseskjøring.
Utrustning, overbelastning, vedlikehold og reparasjoner
Bilen skal være utrustet slik at det er i trafikksikker stand og skal ikke overbelastes.
- Bilen skal vedlikeholdes etter fabrikantens/leverandørens anbefalinger og etter gjeldende bestemmelser i lov/forskrift*.
- Serviceintervaller skal overholdes. Dersom dokumentasjon for vedlikehold ikke kan fremskaffes, anses sikkerhetsforskriften som overtrådt.
- Bilens kjølesystem skal være påfylt tilstrekkelig frostvæske/kjølevæske.
- Reparasjoner skal utføres av godkjent verksted.
Bruk
- Last skal sikres forsvarlig slik at den ikke kan forskyve seg, falle av eller rase ut.
Sikring mot fukt og vannskader - Gjelder for deg med bobil
- Bobilen/tilbygget skal være tilstrekkelig oppvarmet for å unngå frostskader.
- Sikrede skal sørge for at det årlig blir gjennomført og bestått fuktkontroll hos autorisert caravanforhandler.
- Når fuktkontroll er bestått skal du ha en godkjent fuktrapport.
Utgifter til rettsbehandling
Sikrede skal ved eventuell dekning av utgifter til sakkyndige som ikke er oppnevnt av retten innhente forhåndsgodkjennelse av forsikringsselskapet.
Saksomkostninger ved forlik
Sikrede skal ved eventuell inngåelse av avtale om saksomkostninger ved forlik innhente forhåndsgodkjennelse av forsikringsselskapet.
Oppvarming og sikring mot vannskader
Bobilen/tilbygget skal være tilstrekkelig oppvarmet for å unngå frostskader.
*Lov og forskrift som det henvises til i sikkerhetsforskriftene, kan fås ved å kontakte oss.
Last ned som PDF:
Vi har 8 års reparasjonsgaranti for bil. Garantien dekker utbedring av feil og mangler ved deler og reparasjonsarbeid, når skaden er reparert på et av våre avtaleverksteder. Garantiperioden starter den dagen bilen utleveres fra verkstedet. Reklamasjonen må du melde til verkstedet som utførte reparasjonen og Fremtind så raskt som mulig, og senest innen to måneder etter at en mulig mangel er oppdaget.
Garantien gjelder:
- for privatbiler inntil 3500 kg.
- for reparasjoner utført etter 01.01.2023.
- ikke for glass og slitasjedeler.
Har du oppdaget mangel/feil ved en reparasjon?
Kontantoppgjør er når forsikringsselskapet erstatter en skade eller en ubenyttet tjeneste med penger på konto. Denne summen er ment for å dekke kostnadene forbundet med skaden eller hendelsen, for eksempel for reparasjon av eiendom, medisinske regninger eller andre relevante utgifter.
I noen tilfeller kan du få en skade du ønsker å fikse selv. Fikser du hele eller deler av jobben selv, kan du få kontantoppgjør for egeninnsatsen. Vanligvis utbetales det kontantoppgjør på grunnlag av dokumenterte arbeidstimer eller basert på tidsestimat i skadetaksten. Timesprisen er gjerne den samme (eller en prosentandel av) timesprisen forsikringsselskapet selv vil få fra sine samarbeidspartnere (verksteder, snekkerbedrifter etc.).
Vi har satt opp et par eksempler på hendelser hvor det kan utbetales kontantoppgjør:
- Du bulker bilen din og har krav på leiebil i perioden bilen din står på verksted, men ønsker ikke å benytte leiebilen. Det finnes også tilfeller der du kan få kontantoppgjør om du ønsker å reparere bilen din selv etter en skade.
- Ved totalskadet bil.
- Ved tyveri fra bilen.
- Huset ditt får en vannlekkasje og gulvet må byttes, men du vil gjerne legge parkett selv. Du kan få utbetalt erstatning for egeninnsatsen, enten du gjør hele eller deler av jobben.
- Det har vært flom og du har fått vann i kjelleren, og ønsker å bidra med skadebegrensning, vask, rydding eller lignende. Du kan da få erstattet antall timer, begrenset til normal utbedringstid/utførelsestid.
Se vilkårene dine for detaljer og summer, under «erstatningsregler», «kontantoppgjør» eller «erstatningsberegning». Husk at forsikringsselskapet først må avgjøre om forsikringsoppgjøret skal erstattes ved kontantoppgjør, reparasjon eller gjenoppføring, før du setter i gang med jobben.
Har du fått en skade?
Vil du se flere spørsmål og svar om bilforsikring?
Blant Norges beste på skadeoppgjør
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2022 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for flere typer forsikringer, blant 19 forsikringsselskaper.
Les mer om våre best i test-utmerkelser