Det finnes nesten uendelige ting som kan skje med deg og bilen din, og det er ikke alltid så lett å finne frem i vilkårene. Vi har satt sammen de mest stilte spørsmålene våre rådgivere og skadebehandlere får. Hvis du ikke finner frem til svaret her, kan du alltid kontakte en forsikringsrådgiver hos oss.
Når du låner bort bilen, fungerer bilforsikringen på samme måte som den gjør nå. Det er du som eier bilen og forsikringen, som må betale egenandelen (og eventuelt må ta bonustapet) hvis det skjer en skade. Det kan derfor være lurt å informere om dette, til den som låner bilen din.
Husk at hvis du låner bort bilen til noen som er under 23 år, så må du registrere dette i forsikringsavtalen din.
Øvelseskjøring
Du trenger ikke registrere fører under 23 år i bilforsikringen ved øvelseskjøring. Per definisjon er det den som sitter i passasjersetet og gir opplæring, som er fører av kjøretøyet.
Hvis den som øvelseskjører logger 2.000 km med øvelseskjøring, får hen 70 % startbonus på bilforsikringen vår. Husk den røde L’en :)
Betaling og faktura
Det kan være flere grunner til at beløpet er høyere (eller lavere) enn forventet.
Når du velger månedlig betaling beregnes de syv første månedlige terminbeløpene til 30 dager. De resterende fem månedlige terminbeløpene beregnes til 31 dager, og vil derfor være noe høyere. Til sammen utgjør dette et forsikringsår på 365 dager.
Vi fakturerer forskuddsvis. Første faktura etter at du har kjøpt forsikring inneholder derfor ofte en lengre periode enn ordinær månedlig termin. Se «Fra- og til dato» oppgitt i fakturaspesifikasjonen.
Første faktura etter overgang til lagringsforsikring kan "henge etter". Tilgodebeløpet blir korrigert på fakturaen etter, eller tilbakebetalt. For forsikringene på mc, moped og snøscooter blir det også gjort en avregning og korrigering på grunn av sesongvariert pris.
Ved oppsigelse av mc-, moped-, snøscooter- eller båtforsikring blir også fakturaen korrigert for sesongvariert pris.
Hvis du er usikker, kan du kontakte oss så skal vi hjelpe deg.
Du kan velge mellom 4 forskjellige betalingsfrekvenser på forsikringene dine:
Månedlig betaling
Kvartalsvis betaling
Halvårlig betaling
Årlig betaling
Hvis du ønsker å forandre på betalingsfrekvensen du har i dag, kan du logge inn til «mine forsikringer», velge «betaling og faktura» i menyen, gå til «betalingsavtaler» og «endre betalingsintervall». Er du usikker kan du kontakte oss så hjelper vi deg med å endre.
«Fra dato» som avviker fra gjeldende termin betyr at det er gjort endring med tilbakevirkende kraft. Vi har derfor foretatt en avregning med virkning fra samme dato. Hvis din forsikringspris er endret vil du få et tillegg, eventuelt fradrag, med bakgrunn i hva som tidligere er fakturert.
AvtaleGiro
Du vil ofte motta første faktura i posten, fordi denne som regel blir produsert før AvtaleGiro eller eFaktura er registrert hos oss.
eFaktura
I nettbanken velger du «Innstillinger» og «Betaling» og der kan du velge «Tillat eFaktura» for å motta eFaktura. Avtale om eFaktura krever at du har valgt dette og ikke reservert deg.
Mottatt månedlig faktura kan være produsert før bilforsikringen er avsluttet hos oss. Det som er fakturert for mye trekkes fra på neste månedlige faktura.
Trafikkforsikringsavgift er det som tidligere var årsavgift på kjøretøy. Myndighetene har bestemt at alle registrerte kjøretøy med lovpålagt ansvarsforsikring må betale denne avgiften. Det er forsikringsselskapene som krever inn avgiften på vegne av staten.
På fakturaen er trafikkforsikringsavgiften spesifisert for hvert kjøretøy og beløpet deles opp i samme antall betalingsterminer som forsikringsavtalen.
Skal du foreta en innbetaling til Fremtind Forsikring fra utlandet trenger du følgende opplysninger:
IBAN – nummer NO7290011700771
SWIFT/BIC SHEDNO22XXX
Disse opplysningene finner du også på første side i mottatt eller varslet faktura. Fakturadokumentene har du alltid tilgjengelig ved å logge inn til mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken.
Du trenger ikke si opp bilforsikringen, verken hvis du selger bilen, vraker den eller melder den stjålet. Bilforsikringen avsluttes automatisk fra den samme dagen Statens vegvesen registrerer melding om eierskifte (salgsmelding) på bilen.
Leasingbil Er det en leasingbil du skal levere tilbake? Da må kontakte oss for å si opp forsikringen når du avslutter leasingperioden.
Jeg vil avregistrere bilen i en periode
Ikke noe problem! Når du midlertidig avregistrerer bilen din får vi beskjed fra Statens vegvesen, og overfører bilforsikringen din til en lagringsforsikring. Da slipper du blant annet å betale trafikkforsikringsavgift og ansvarsforsikring. I tillegg blir prisen mye lavere.
Skriv ned hva som har skjedd, hvor og når. Ta gjerne bilder av skaden(e).
Om du har skadet et kjøretøy hvor eieren ikke er tilstede – legg igjen kontaktinformasjonen din eller kontakt eieren direkte ved å finne kjøretøyets eier.
Er det flere involverte anbefaler vi dere å fylle ut skademeldingsskjema sammen, da det kan være avgjørende for å avklare ansvaret.
Hvis motparten er skyld i skaden? Har du kasko/toppkasko, vil Fremtind håndtere saken for deg og kreve refusjon fra motpartens forsikringsselskap. Har du ansvarsforsikring eller delkasko, vil motpartens selskap håndtere skaden. I noen tilfeller må ansvaret avklares først.
4. Hva skjer etterpå? Du kan følge status på skadesaken din ved å logge inn til «mine skadesaker». Der kan du også laste opp vedlegg, bilder og dokumentasjon, sende meldinger, samt finne navn og kontakinformasjon til din skadebehandler.
Veihjelp og leiebil
I våre forsikringer som har kasko i navnet, inngår veihjelp i Norge og i Europa. Med kasko og toppkasko kan leiebil også være inkludert.
Hvis bilnøkkelen er stjålet eller du ikke finner den (og ikke har en reserve-bilnøkkel) må du kontakte bilforhandleren din og bestille en ny bilnøkkel. Har du en eldre bil uten avansert nøkkelteknologi, kan du også kontakte låsesmed. Husk å ha identifikasjon og eierskapsbevis for bilen din tilgjengelig.
Hva dekker nøkkelforsikringen i bilforsikringen min? Vi dekker ny bilnøkkel, programmering og omkoding hos autorisert verksted/låsesmed, for følgende typer bilforsikring.
Ja, det er ulovlig å lade elbilen i vanlig stikkontakt, med mindre:
Det er nødlading.
Du installerte fast ladepunkt eller industrikontakt før 1. januar 2023, som fulgte kravene fra DSB.
Det nye regelverket som ble innført 1. januar 2023 kalles for NEK 400. Regelverket går ut på at det kreves ladeboks med type 2-kontakt ved nyinstallasjon for fast lading av elbil. Reglene gjelder både hjemme og på hytta, for både el- og hybridbiler.
Avkortning på forsikringen
Hvis du lader elbilen din hjemme med vanlig stikkontakt uten å følge kravene fra DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap), kan du få avkortning på forsikringen hvis det oppstår brann.
Det kan også være greit å vite at vanlige stikkontakter ikke er designet for å håndtere den høye effekten som kreves ved lading av elbil. Elbiler trekker mye strøm kontinuerlig og over lengre tid, noe som kan overbelaste ledningsnettet til stikkontakten. Hvis ledningsnettet er gammelt eller ikke dimensjonert for å takle den høye belastningen, kan det oppstå varmgang og i verste fall føre til brann. Det kan være greit å være oppmerksom på at en brann som regel vil starte inne i huset der sikringsskapet er, og ikke i selve bilen eller laderen.
Hvis en annen bil har skadet bilen din og stukket av er du dekket av kasko og toppkasko. Det er ikke bonustap ved skader på parkert bil hvis du har toppkasko, men du må betale egenandel.
Er skaden liten kan være greit å sjekke om det lønner seg å reparere skaden selv. Som kunde får du 15 % rabatt på reparasjon av småskader hos MPS Bilskade.
Har du hatt hærverk på bilen? Hvis du mener at skaden skyldes hærverk, melder du fra til politiet. Det kan du gjøre på politiet.no eller ved å ringe 02800. Deretter kan du melde saken til vårt forsikringsselskap Fremtind.
Ved for eksempel lukeparkering eller kjøring i smale gater kan det være fort gjort å være uheldig og kantkjøre felgen mot fortauskanten. Både kasko og toppkasko bilforsikring dekker reparasjon eller erstatning av kantkjørt felg.
Greit å vite Det kan være greit å sjekke om det lønner seg å reparere felgen eller kjøpe ny felg selv, da du må betale egenandel per hendelse ved bruk av forsikringen. Det vil også gi bonustap på forsikringen. Som kunde får du 15 % rabatt hos MPS Bilskade, på reparasjon av småskader som kantkjørte felger, steinsprut i lakken o.l.
Grensen for når en bil er totalskadet og ikke vil repareres er på 80 % av bilens verdi. Grensen er satt høyt for å bidra til en mer sirkulær bil- og verkstedpraksis mot å reparere mer, fremfor å vrake.
Hva er totalskadegaranti? På bilforsikringene våre er totalskadegaranti en dekning du får på minikasko, kasko og toppkasko. Totalskadegaranti går ut på at du får en ny bil eller verdien av en ny bil, hvis:
Skaden er over 80 prosent av bilens nypris,
bilen er inntil tre år gammel (1 år for minikasko og kasko),
og bilen har kjørt under 100.000 kilometer (15.000 kilometer på minikasko og kasko).
Ved totalskade på leasingbil vil vi dekke det gjenværende beløpet av innskuddet sett opp mot leasingperiodens varighet.
Får du besøk av gnagere som mus eller rotter, er du dekket for skadene de gjør på bilen eller bobilen din. Både kasko og toppkasko dekker museskader på bilen hvis det er tilfeldig og uforutsett.
Hos oss er det ikke bonustap på slike skader, og valgt egenandel blir redusert med 2.000 kroner ved bruk av forsikringen.
1. Meld bilen stjålet Først må du anmelde tyveriet til politiet. Trenger du veiledning kan du ringe politiet på 800 40 008. Hvis bilen ble stjålet i utlandet, melder du fra til politiet der du er.
2. Kontakt oss Meld bilen stjålet til forsikringsselskapet ditt. Har du bilforsikringen din hos oss melder du sak til Fremtind. Du trenger politianmeldelsen for å melde saken.
3. Hva skjer etterpå? Du vil få beskjed om at bilforsikringen er avsluttet. Når bilen er meldt stjålet til politiet og til oss, tar det 21 dager før bilen anses som borte. Det vil si at det er først etter 21 dager du kan få utbetalt erstatning. De 21 dagene gir politiet tid til å spore opp bilen. Du kan følge saken din ved å logge inn til «mine skadesaker».
Hvis det kommer regninger eller krav på bilen som for eksempel bompasseringer, parkeringer eller lignende, kan du avvise disse med begrunnelse om at kjøretøyet er stjålet. Hvis bilen kommer til rette etter utbetalingen, vil bilen eies av forsikringsselskapet.
Er skiltet ditt stjålet eller blitt borte/mistet må du melde ifra til politiet og Statens vegvesen, før du kan bestille nye skilt digitalt eller på en trafikkstasjon. Nye skilt koster ca 60 kroner per skilt.
Sikkerhetsforskriftene for bil er et sett regler du må overholde for å ha krav på full erstatning ved bruk av bilforsikringen. Sikkerhetsforskriftene skal forebygge faren for eller begrense omfanget av skader. Hvis du ikke overholder, eller påser at de blir overholdt, kan du få avkortning på forsikringen hvis det skulle skje noe. Sikkerhetsforskriften vil du også finne i forsikringsavtalen din.
Tyverisikring
Når kjøretøyet forlates skal det være lukket og låst.
Når kjøretøyet forlates skal gjenstander oppbevares i separat, låst bagasjerom eller tilsvarende rom uten innsyn.
Deler av kjøretøyet som midlertidig er avmontert, skal være innelåst.
Ekstra dekk og felger skal være innelåst. I fellesgarasje skal ekstra dekk og felger være fastlåst til bygning.
Fastmontert utstyr skal være montert slik at det ikke kan fjernes uten bruk av verktøy eller nøkkel.
Skiboks, sykkel- eller skistativ skal være fastmontert og låst.
Nøkler
Når bilen forlates skal nøkler oppbevares adskilt fra denne og på en slik måte at de ikke kan benyttes av uvedkommende.
Eier/rettmessig bruker skal ha tilsyn med nøkler som ikke er i bruk eller sørge for at disse er innelåst i bygning.
Bil med elektronisk startsperre skal uten unødig opphold få denne omprogrammert hvis nøkler er kommet på avveie.
Sikring av fører og passasjer
Fører og passasjer skal bruke sikkerhetsbelte og annen påbudt sikring.
Bilen skal være utstyrt med minst en godkjent refleksvest, lett tilgjengelig fra førerplassen.
Førerkort/førerrett
Føreren av bilen skal ha gyldig førerkort/førerrett for bil.
Elev og ledsager skal oppfylle gjeldende bestemmelser om øvelseskjøring.
Utrustning, overbelastning, vedlikehold og reparasjoner Bilen skal være utrustet slik at det er i trafikksikker stand og skal ikke overbelastes.
Bilen skal vedlikeholdes etter fabrikantens/leverandørens anbefalinger og etter gjeldende bestemmelser i lov/forskrift*.
Serviceintervaller skal overholdes. Hvis dokumentasjon for vedlikehold ikke kan fremskaffes, anses sikkerhetsforskriften som overtrådt.
Bilens kjølesystem skal være påfylt tilstrekkelig frostvæske/kjølevæske.
Reparasjoner skal utføres av godkjent verksted.
Bruk
Last skal sikres forsvarlig slik at den ikke kan forskyve seg, falle av eller rase ut.
Spesielt for bobil
Bobilen/tilbygget skal være tilstrekkelig oppvarmet for å unngå frostskader.
Bobilen skal ha gjennomført og bestått årlig fuktkontroll, med en godkjent fuktrapport. Ved påvist fukt må nødvendige tiltak utføres omgående.
Utgifter til rettsbehandling Sikrede skal ved eventuell dekning av utgifter til sakkyndige som ikke er oppnevnt av retten innhente forhåndsgodkjennelse av forsikringsselskapet.
Saksomkostninger ved forlik Sikrede skal ved eventuell inngåelse av avtale om saksomkostninger ved forlik innhente forhåndsgodkjennelse av forsikringsselskapet.
*Lov og forskrift som det henvises til i sikkerhetsforskriftene, kan fås ved å kontakte oss.
Vi har 8 års reparasjonsgaranti for bil. Garantien dekker utbedring av feil og mangler ved deler og reparasjonsarbeid, når skaden er reparert på et av våre avtaleverksteder. Garantiperioden starter den dagen bilen utleveres fra verkstedet. Reklamasjonen må du melde til verkstedet som utførte reparasjonen og Fremtind så raskt som mulig, og senest innen to måneder etter at en mulig mangel er oppdaget.
Skader på bilen dekkes av bilforsikringen som utleieselskapet har på bilen. Ved tyveri eller skade på leiebilen, blir du som regel bedt om å betale en egenandel til leiebilselskapet. Denne egenandelen dekker reiseforsikringen din. Det betaler selv ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikringen.
Så hvis du har vår reiseforsikringen kan du alltid takke nei til egenandelsforsikring hos bilutleieselskapet når du leier bil i utlandet. Egenandelsforsikringen gjelder også her i Norge, så lenge det ikke gjelder:
Egenandel ved skade på helårsleid bil, leasingbil eller bil via bilpool.
Leiebil leid i forbindelse med flytting eller hjemkjøring av varer.
Leiebil du har som følge av at egen bil er på verksted.
Egen bil: Bilforsikringen vår gjelder også på reise i utlandet.
Leiebil: Her gjelder utleieselskapets forsikring. Følg godt med når du inngår leiekontrakten. Har du reiseforsikring har du egenandelsforsikring på leiebilen hvis det skulle skje noe.
Hva gjør jeg ved tyveri og innbrudd i utlandet?
Anmeld tyveri, innbrudd og hærverk på en politistasjon.
Noter ned navn og telefonnummer på eventuelle vitner.
Dokumenter det som har skjedd, hva som er stjålet og hvor det skjedde.
Egen bil: Innbrudd og tyveri fra egen bil meldes til oss. Kontakt oss gjerne for praktisk og umiddelbar hjelp, ellers kan du vente til du kommer hjem.
Leiebil: Ring nummeret som er oppgitt i leiekontrakten. For skade på leiebil gjelder forsikringen som følger bilen. Egenandelen dekkes gjennom reiseforsikringen. Private gjenstander dekkes også av reiseforsikringen.
Veihjelp i utlandet
Egen bil: Vi hjelper deg med veihjelp uansett hvor du er i Europa.
Leiebil: Ring nummeret du har fått oppgitt i leiekontrakten.
Tips med bil i utlandet
Før du reiser, sjekk hva du trenger av ID for å kjøre i landet og gjeldene trafikkregler. De kan variere mye fra reglene i Norge. I enkelte land trenger du Grønt kort.
Husk også fysisk førerkort – utleieselskapene godtar ikke digitalt førerkort.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}