Gjelder hele året, for hele familien.
Reiseforsikring
Reiseforsikringen dekker deg fra du forlater hjemmet ditt - på korte turer på vei til butikken, dagsturer og på lengre reiser.
Husk at du må kjøpe reiseforsikring før du bestiller reisen, for å ha en gyldig avbestillingsforsikring.
Kåret til både billigste og blant de beste reiseforsikringene.
Ulykkesforsikring er inkludert.
Er du på reise, og trenger rask hjelp?
Kontakt vår døgnåpne alarmsentral, så hjelper de deg der du er.
LOfavør Reiseforsikring
Er du medlem i et LO-forbund får du lavere pris på reiseforsikringen.
Hva dekker reiseforsikringen?
Reiseforsikringen dekker blant annet:
- Utgifter ved uventet sykdom, ulykker, forsinkelser, avbrutt reise og tapt bagasje.
- Avbestilling ved ulykke eller uventet sykdom.
- Billetter, penger og pass ved tyveri eller ran.
- Hjemreise hvis du blir syk eller skadet, eller ved alvorlig sykdom eller dødsfall i familien.
- Egenandel ved skade på leiebil.
Har du hatt uhell eller skade i forbindelse med reise?
Leiebil, forsinkelse, avbestilling, sykdom..?
Sammenligne reiseforsikring
Vi har satt opp en forenkling av vilkårene for helårs reiseforsikring mot forsikringen som er inkludert i kredittkort, slik at du kan sammenligne de to forsikringene.
Oversikten er veiledende. For detaljert oversikt se vilkår.
Helårs reiseforsikring | Reiseforsikring i Mastercard | |
Når gjelder forsikringen? | Ferie-, fritids- og yrkesreiser hele døgnet fra man forlater hjemmet. | Ferie-, fritids- og yrkesreiser med minst 1 overnatting eller at reisen foregår med fly. Minimum 50 % av reisens transportkostnader må være belastet kortet for at forsikringen skal være gyldig. |
Hvem gjelder forsikringen for? | • Forsikringstager. • Familie – hvis avtalt (barn under 21 år). |
• Kortinnehaver. • Faste husstandsmedlemmer (barn under 21 år), eller inntil tre medreisende. |
Hvor lenge kan èn reise vare? | Inntil 70 dager. Kan utvides til 90, 120 eller 180 dager eller ønsket antall uker. |
Inntil 90 dager. |
Dekninger |
||
Sykdom/ulykke | Ubegrenset erstatningssum. | Ubegrenset erstatningssum. |
Avbestilling | Ubegrenset erstatningssum. | Inntil kr 15.000 per person. Inntil kr 50.000 hvis flere reiser sammen. |
Hjemreise | Ubegrenset erstatningssum. | Ubegrenset erstatningssum. |
Evakuering (krig, uro og naturkatastrofer) | Ubegrenset erstatningssum. | Inntil kr 35.000 per person. Inntil kr 100.000 per skadetilfelle. |
Forsinket fremmøte/innhenting | Ubegrenset erstatningssum. | Inntil kr 10.000 per person. Hvis flere sikrede reiser sammen erstattes inntil kr 25.000 per skadetilfelle. |
Forsinket avgang/innhenting | Inntil kr 6.000 per person. | Inntil kr 1.500 per person. Hvis flere sikrede reiser sammen erstattes inntil kr 4.000 per skadetilfelle. |
Forsinket bagasje ved utreise (minimum 4 timers forsinkelse) |
Inntil kr 5.000 per person | Inntil kr 3.000 per person |
Innhenting av fastlagt reiserute (som følge av sykdom) |
Inntil kr 150.000 (per skadetilfelle). | Inntil kr 20.000 per skadetilfelle. |
Avbrutt reise | Ubegrenset inntil reisens pris (Inntil kr 2.000 per person/døgn). | Inntil kr 25.000 (inntil kr 1.000 per døgn, per person). |
Engangsutbetaling ved ulykke/død Alder 0-20/20-70/70-75* |
Kr 700.000/500.000/100.000 | Kr 400.000/400.000/100.000 |
Bagasje/reisegods | Ubegrenset samlet sum**. | Inntil kr 15.000 per skadetilfelle/kr 30.000 hvis flere reiser sammen. |
Verdigjenstander | Inntil kr 40.000 samlet per skadetilfelle. | Inntil kr 15.000 samlet per skadetilfelle/kr 20.000 hvis flere reiser sammen. |
Øvrige gjenstander | Inntil kr 40.000 per enkeltgjenstand. | Inntil kr 10.000 samlet per skadetilfelle. |
Egenandel leiebil | Ubegrenset (iht. kontrakt). Dette dekkes ikke: • Egenandel ved skade på helårsleid bil, leasingbil eller bil via bilpool. |
Egenandel (iht. kontrakt) som følge av skade på leiebil med inntil kr 12.000 per skadetilfelle. Dette dekkes ikke: • Egenandel ved skade på helårsleid bil, leasingbil eller bil via bilpool. |
Egenandel | Ingen. | • Reisegods kr 500. • Behandlingsutgifter ved ulykke kr 500. |
*Ulykke: Dekningen opphører etter fylte 75 år. **Reisegods: Se egne summer for verdi- og enkeltgjenstander i vilkår.
Reise SMS
De fleste av oss husker ikke hva vi skal gjøre hvis vi er i en ulykke, en av ungene får øreverk eller bagasjen blir borte mens vi er på ferie.
Nå kan du som har reiseforsikring hos oss få SMS når du kommer til et nytt land, med påminnelse om hva du skal gjøre, og hvor du kan få hjelp. Døgnet rundt, i hele verden.
Hvordan fungerer SMS-tjenesten?
Dette er samme type tjeneste som mobiloperatøren din bruker, når du får SMS fra blant annet Telenor og Telia i det du kommer til et nytt land. Vi vil ikke kunne følge med på hvor du er, men bruker en ekstern tjeneste som sender informasjon på SMS til norske sim-kort som er i utlandet.
Tjenesten er helt gratis, men er begrenset til de mest besøkte reisedestinasjonene. Du aktiverer Reise SMS når du kjøper reiseforsikring eller ved å logge inn til Mine forsikringer og velge reiseforsikring.
Vi hjelper deg der du er
Vår alarmsentral samarbeider med godkjente leger og sykehus over hele verden, og kan hjelpe deg der du er – med både stort og smått. Ring +47 22 96 50 45 (du kan jo lagre det på mobilen før du drar).
Hvis du blir utsatt for tyveri, forsinket bagasje eller andre hendelser, kan du melde ifra her.
Spørsmål og svar
Praktisk
-
Du vil motta en SMS når du kommer til et annet land, slik du også gjør fra teleoperatøren din.
Den vil inneholde viktig informasjonen om hva du skal gjøre hvis det skjer noe når du er på reise bl.a kontaktinformasjon til alarmsentralen for akutt helsehjelp og hvordan du skal komme i kontakt med Fremtind Forsikring hvis du må bruke reiseforsikringen.
-
Hvis du melder deg på denne tjenesten vil ditt telefonnummer bli lagt inn i et verktøy som registrerer at ditt SIM-kort befinner seg i et annet lands telenett. Verktøyet sender da automatisk ut en SMS på bakgrunn av det.
-
Du vil få en SMS første gangen du kommer til landet. Om du besøker et land ofte vil du ikke få SMS’en hver gang.
-
Alle som har meldt seg på tjenesten hos oss og har reiseforsikring hos Fremtind gjennom SpareBank 1.
-
Du aktiverer Reise SMS når du kjøper reiseforsikring eller ved å logge inn til Mine forsikringer og velge reiseforsikring.
-
Du kan melde deg av ved å logge inn til Mine forsikringer og velge reiseforsikring.
-
Det koster ingenting å melde seg på tjenesten, eller motta SMS’en.
-
Om det skulle oppstå noe når du er på reise, vil du raskt kunne gå tilbake til SMS’en du mottok ved ankomst for råd om hva du skal gjøre eller for å ta kontakt med oss.
Personvern
-
Vi har fått mange tilbakemeldinger om at kundene våre ikke vet hva de skal gjøre hvis noe skjer når de er på reise. Sammen med vårt forsikringsselskap Fremtind tilbyr vi derfor en tjeneste som raskt gir svaret på dette. Vi ønsker også at Fremtind etter hvert skal kunne nå våre kunder som er i områder hvor det har oppstått hendelser som terror, naturkatastrofer, politiske uroligheter eller lignende med relevant informasjon om hva de bør foreta seg.
-
Nei. Hverken SpareBank 1 eller Fremtind ønsker å overvåke deg, og vi kan heller ikke vite hvor du befinner deg. Dette er en automatisk tjeneste som sender SMS til kunder som har meldt seg på. Verktøyet er knyttet opp mot norske teleoperatører. Når ditt SIM-kort ankommer et annet lands telenett får operatøren beskjed om dette, og sender deg en melding. All personinformasjon forblir i telenettet og vi får ikke tilgang til dette.
Det vil også etter hvert bli mulig å sende spesialtilpasset informasjon til SIM-kort som befinner seg i land hvor det har oppstått ulike hendelser. Det er ikke mulig å følge med på hvor spesifikke SIM-kort oppholder seg eller forflytter seg.
-
Hvis du har meldt deg på tjenesten, så vil du automatisk motta SMS. Du trenger ikke å skru av eller på noe. Vi sender SMS til personer som teleoperatørene registrerer krysser landegrenser, og vi har aldri tilgang til opplysninger om hvor du reiser.
-
Personopplysninger (mobilnummer) ligger lagret hos henholdsvis Telenor og Telia.
-
Vi lagrer ikke informasjon om hvor du er. Det eneste vi får av informasjon er antall SMS som er sendt ut, og hvor mange SMS som er bekreftet levert. Vi vet ikke hvem som har mottatt i hvilke land.
-
Ingen i SpareBank 1 eller Fremtind Forsikring har tilgang til informasjon om hvilket sted du eller andre befinner seg. Telefonnumrene til dem som har gitt samtykke, legges inn i et verktøy hos teleoperatørene, herifra sender systemet SMS automatisk. Vi får ikke noe personinformasjon ut av systemet.
-
Vi lagrer ikke informasjon om hvor du har vært. Vi har heller ikke mulighet å finne ut hvor du har vært. Denne informasjonen hentes ikke inn, og eies ikke av noen.
-
Det lagres ikke informasjon om hvilke steder du har vært. Telefonnumrene til dem som har gitt samtykke, legges inn i et verktøy inne hos teleoperatørene, herifra sender systemet SMS automatisk. Vi får ikke noe personinformasjon ut av systemet.
Praktisk informasjon
Det er vårt forsikringsselskap Fremtind som leverer forsikringene du har hos oss, og det er også Fremtind som leverer Reise SMS til våre kunder.
Reiseforsikring vilkår og IPID
Vilkår
Her kan du laste ned fullstendige vilkår som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.
Har du forsikring hos oss fra før, må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg.
Hva lurer andre på?
Bedrift- eller landbruksforsikring? - se her
Skadeforsikringer
Send oss en melding i nettbanken eller kontakt oss så hjelper vi deg. Vi trenger å vite avtalenummeret og hvilken forsikring det gjelder. Hvis en skadeforsikring skal flyttes til annet selskap, får vi beskjed fra selskapet som overtar forsikringen, så da trenger du ikke å gjøre noe. Om du flytter forsikringen til oss gir vi beskjed til det andre selskapet om at vi tar over forsikringsavtalen.
Kjøretøy
Har du solgt, avregistrert eller kondemnert et kjøretøy, får vi melding fra Statens vegvesen, og vi vil avslutte forsikringen automatisk for deg samme dag. Er det en leasingbil så må du kontakte oss for å avslutte forsikringen.
Innboforsikring
For å si opp innboforsikringen kan du kan du logge inn i mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken og velge innboforsikring. Under forsikringsdetaljer finner du både «Avslutt forsikringen» og «Endre adresse».
Reiseforsikring
Reiseforsikringen er inngått som en ettårsavtale. Du kan når som helst kontakte oss og si opp avtalen, så vil avtalen avsluttes ved hovedforfall.
Personforsikringer
Hvis du sier opp en personforsikring fordi du skal flytte den til et annet forsikringsselskap, bør du lese hvilke regler som gjelder for deg. Det nye forsikringsselskapet kan gi deg avslag, høyere pris eller begrensning på dekninger du har i dag.
For å si opp en personforsikring kan du logge inn i mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken og velge forsikringen du ønsker å si opp. Under forsikringsdetaljer finner du "Avslutt forsikringen". Husk at du kan ha flere av samme personforsikring, så når du kjøper hos et forsikringsselskap vil den ikke automatisk avsluttes hos et annet.
Ønsker du hjelp?
Blir du syk eller skadet på ferie i utlandet, er det viktig at du tar kontakt med vår alarmsentral SOS International eller ringer deres døgnåpne telefon (+47) 22 96 50 45. De vil hjelpe deg med å finne nærmeste godkjente sykehus eller legekontor og sørge for at du får riktig og nødvendig behandling. I tillegg vil de ta seg av alt det praktiske.
På sykehuset/legekontoret
Hvis du blir bedt om å vise frem reiseforsikringsbeviset/reisekortet ditt, finner du dette i mine forsikringer, mobilbanken/nettbanken eller LOfavør-appen, under reiseforsikring. Har du reiseforsikringen som er inkludert i kredittkortet finner du dette i mobilbanken/nettbanken under kredittkort > fordeler > reisefordeler.
Husk å ta vare på kvitteringene hvis du betaler for lege, medisin eller transport. Du vil trenge dette når du skal bruke forsikringen.
Hvis du blir lagt inn på sykehus dekker vi også feriedagene du eventuelt mister. Dette gjelder også hvis en lege ber deg holde sengen på hotellet i minst tre dager. Husk da å få en bekreftelse fra legen som behandlet deg om hvor lenge du er bedt om å være sengeliggende. Legeerklæringen får du enten fra lege på stedet eller via en videokonsultasjon. Husk at du må kontakte legen når det skjer, og ikke i etterkant av sykdom eller skade.
Vært syk på reise?
Hvis du ble syk eller skadet på en reise du allerede har startet på eller gjennomført, får du veiledning i skjema for sykdom eller skade på reise. Har du allerede vært i kontakt med SOS International? Da har vi allerede opprettet en sak for deg. Da kan du sjekke status på din skadesak hos Fremtind.
Det er viktig at du kontakter lege på stedet og får en legeerklæring for å få dekket:
- Tapt ferie ved sengeleie
- Ny hjemreise
- Ubenyttede billetter til arrangementer
Utgifter som medisiner, legehonorarer, transportutgifter og lignende kan du vente med å melde inn til du er hjemme igjen. Husk å ta vare på kvitteringer.
Syk før reise?
Hvis det gjelder en reise du har bestilt og ikke kan gjennomføre likevel, får du veiledning i skjemaet for avbestilling. Skal du ut å reise, og har nylig vært alvorlig syk, har en alvorlig sykdom, kronisk lidelse eller vært utsatt for en ulykke? Da er det viktig at du leser hvilke regler som gjelder før du legger ut på reisen.
Hvor i verden?
Reiseforsikringen gjelder i hele verden, til alle land som ikke Utenriksdepartementet fraråder å reise til. Den gjelder fra du går ut døra hjemme, enten du skal på ferie, besøke familie eller bare en tur i butikken.
Hvor lenge?
Reiseforsikringen gjelder så lenge du har reiseforsikring, men har en begrenset varighet når det gjelder enkeltreiser. Standard varighet for enkeltreiser er 70 dager, men varigheten kan utvides til 90, 120 eller 180 dagers reiseforsikring. Det er også mulig å kjøpe utvidet reisevarighet per uke for enkeltreiser. Ta kontakt med oss om du ser at reisen din blir lengre enn varigheten du har valgt.
Er du usikker på hvilken varighet du har valgt for din reiseforsikring? Logg inn til Mine forsikringer > Reiseforsikring
Reiseforsikringen i kredittkortet
Har du reiseforsikring via kredittkortet ditt gjelder andre regler. Les mer om reiseforsikring i MasterCard.
Ja, reiseforsikringen gjelder for alle, uansett alder. Eneste begrensning er ulykkesdekningen (engangsutbetaling ved medisinsk invaliditet og død), der dekningen justeres med alderen. Etter fylte 70 år blir erstatningen redusert, og etter fylte 75 år opphører dekningen.
Viktig!
Behandling og sykehusopphold etter en ulykke er dekket for alle, uansett alder.
Ja, om du kun ønsker engangs reiseforsikring (enkeltreiseforsikring) har du reiseforsikring inkludert når du betaler reisen din med ditt MasterCard. Enten du skal på dagstur (med fly), en uke til syden eller på lengre opphold (inntil 90 dager) så er en midlertidig reiseforsikring i Mastercardet en rimelig reiseforsikring.
Skal du oppholde deg lengre enn 90 dager, må du kjøpe en helårs reiseforsikring og velge varighet opptil 120 eller 180 dager. Med denne reiseforsikringen har du også mulighet til å kjøpe utvidet reisevarighet per uke for enkeltreiser.
Nei, du kan ikke kjøpe reiseforsikring som gjelder for den aktuelle reisen hvis reisen allerede har startet. Det er derfor viktig å huske at reiseforsikringen må kjøpes før avreise.
Det er også viktig å huske at reiseforsikringen kun dekker avbestilling av reiser og billetter som er kjøpt etter reiseforsikringen ble kjøpt. Hvis reiseforsikringen kjøpes etter at reisen er bestilt/betalt men før avreise, gjelder den som vanlig for alle andre hendelser som skulle skje, som for eksempel forsinkelser, tyveri, sykdom m.m.
Sent ute?
Hos oss får du reiseforsikring på dagen. Eller, faktisk på minuttet dersom du kjøper på nett.
Med vår reiseforsikring har du ubegrenset samlet forsikringssum (erstatning) for bagasjen, men erstatningen er begrenset til 40.000 kroner per enkeltgjenstand*. For kontanter, pass og reisedokumenter er maks erstatning 10.000 kroner per person. Du er dekket av reiseforsikringen dersom årsaken er:
*Følgende eiendeler erstattes samlet som en enkeltgjenstand:
(eksempel: tar du med deg 5 dyre smykker på reise, er makserstatningen på 40.000 kroner til sammen for alle smykkene).
- Smykker, klokker, pels og bunad
- Elektronisk utstyr med tilbehør
- Musikkinstrumenter med tilbehør
- Sports-/fritidsutstyr
- Våpen med tilbehør
- Kjøreutstyr til motorkjøretøy
Vi anbefaler deg å kjøpe verdisakforsikring på ekstra dyre verdisaker. Da er du dekket for hele verdien, i hele verden og for nesten alle typer skader og hendelser.
Se også:
Reiseforsikringen gjelder hele året, fra det øyeblikket du forlater hjemmet ditt. Både du og familien er forsikret på alt fra lange feriereiser til småturer i hverdagen – enten du skal en tur til fjells, ut i skjærgården eller bare til butikken.
Reiseforsikringen dekker tyveri av lommebok, mobil eller andre personlige eiendeler (bagasje du har med på turen). I tillegg er det inkludert en heltids ulykkesforsikring som dekker ulykkesskader hjemme og ved utendørs- og fritidsaktiviteter; blant annet vann- og seilsport, sykkelturer, ridning, klatring, juving, «familierafting» og dykking.
Uansett hvor du skal reise, råder vi deg til å følge myndighetenes reiseråd og gjøre nødvendige smittetiltak.
God tur!
Avbestillingsforsikring er en dekning du har gjennom reiseforsikringen din eller reiseforsikringen du har gjennom ditt MasterCard. Avbestillingsforsikringen gir deg pengene tilbake hvis du trenger å avbestille en reise på grunn av uforutsette hendelser.
Du er dekket dersom avbestillingen skyldes:
- Du, reiseledsager, nærmeste familie eller nøkkelperson i reisefølge rammes av alvorlig akutt sykdom, ulykke eller dødsfall.
- Brann, innbrudd eller vannskade som krever at du må være tilstede.
- At reisen er i strid med reiseråd fra Utenriksdepartementet. Reisen må ha blitt bestilt før UD utga reiseråd.
Du får refundert penger for:
- Reisen og oppholdet.
- Utflukter og arrangementer.
- Dyrepensjonat (hund/katt) når du må avbestille reisen.
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Er du på jobbreise dekkes nødvendige utgifter uansett hvor kort tid bagasjen er forsinket. Forsinket bagasje ved hjemreise er ikke dekket av reiseforsikringen.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket ved utreise:
1. Meld fra til flyselskapet
- Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
- Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger
Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker for inntil 5.000 kroner per person. Gjelder kun ved utreise. Vi dekker ikke utgifter til ting du kjøper etter at bagasjen er tilbake. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr.
Husk å ta vare på kvitteringene og bagasjetaggen.
3. Kontakt forsikringsselskapet
Meld saken til Fremtind Forsikring for erstatning, innen 1 år fra hendelsen. Du kan alltid ringe hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp – (+47 915) 02300.
Se også:
Det er som hovedregel ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikring, mens for reiseforsikringen i kredittkortet er egenandelen 500 kroner for reisegods og behandling etter ulykke.
Husk at det også kan være aldersfradrag, makserstatning eller andre begrensninger. Se vilkår for detaljer.
Se også:
Nei, reiseforsikringen dekker dessverre ikke knust mobil eller andre gjenstander som blir knust eller ødelagt på grunn av uhell. Hvis du ønsker å forsikre deg mot uhell må du ha innboforsikring topp eller en egen mobilforsikring.
Se full oversikt over hvilke forsikringer som dekker mobilen
Blant Norges beste på skadeoppgjør
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2022 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for flere typer forsikringer, blant 19 forsikringsselskaper.
Les mer om våre best i test-utmerkelser
Forsikringsselskapet vårt er Fremtind Forsikring
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.
Sammenlign priser
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no