Helseforsikring
(privat behandlingsforsikring)
Med helseforsikring får du god og rask behandling i privat helsevesen, hvis du blir syk eller skader deg.
Helseforsikring gjennom jobb? Se helseforsikring bedrift
Hva dekker helseforsikringen?
Det skal være forutsigbart for deg hva som skjer når du trenger behandling. Du kan ta det med ro, mens vi sørger for at du blir tatt vare på av riktig ekspertise til rett tid.
Dekning | Ventetid-garanti |
Billeddiagnostikk, for eksempel MR og CT | Innen 10 virkedager |
Legespesialist | Innen 10 virkedager |
Andregangsvurdering | ✔ |
Operasjon eller sykehusbehandling | Innen 15 virkedager |
Medisiner under sykehusopphold | ✔ |
Rehabilitering etter sykehusopphold | ✔ |
Reiser og losji | ✔ |
Psykologisk førstehjelp | Innen 24 timer |
Videokonsultasjon med psykolog | ✔ |
Tilgang til gratis helsetelefon | ✔ |
Hva er helseforsikring?
Hvorfor kjøpe helseforsikring?
- Helseforsikringen gjør at du slipper helsekø ved behandling. Du sniker ikke i køen, men du blir overført til det private helsevesenet (hvor køene er mindre enn ved offentlig helsevesen).
- Det er gratis å bruke forsikringen (ingen egenandel).
- Raskere avklaringer gir mindre bekymringer og stress.
- De som har fått bruk for helseforsikringen er veldig fornøyde. Vi får en score på 5,7 av 6 mulig.
Hvem kan kjøpe helseforsikring?
- Helseforsikring kan kjøpes av alle mellom 16-69 år, og den varer til du er 70 år. Du må ha bodd i Norge sammenhengende de siste fem årene og ha norsk personnummer.
- Du må fylle ut et helseerklæringsskjema. Før du kan benytte deg av forsikringen må helseerklæringen være ferdig vurdert av oss.
- Forsikringen kan brukes til sykdom, skader eller plager som har oppstått etter at forsikringen er godkjent.
Helseforsikring vilkår og IPID
Vilkår
Har du helseforsikring (behandlingsforsikring) hos oss fra før, kan det være ulikheter i hva som dekkes. Da må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg.
Her kan du laste ned de vilkårene som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.Hva er IPID?
Hvordan bruke behandlingsforsikringen?
Først kontakter du fastlegen din
Når du trenger helsehjelp, oppsøker du fastlegen din som normalt. Det er når du skal henvises videre at helseforsikringen kommer inn i bildet. Hos fastlegen får du henvisning. Henvisningen trenger vi for å kunne hjelpe deg videre. Be derfor om å få med deg en kopi av denne.
Ved bruk av videokonsultasjon med psykolog trenger du ikke henvisning fra lege, men du må melde sak til Fremtind først.
Kontakt oss
Hos oss blir du kontaktet av en sykepleier. Så fort du sender inn henvisningen fra legen, sørger din personlige sykepleier for at du kommer til riktig spesialist innen 10 virkedager og følger deg opp på veien videre. Hvis du trenger det, får du også billeddiagnostikk innen 10 virkedager og operasjon innen 15 virkedager.
Det er viktig at alle behandlinger blir bestilt av forsikringsselskapet vårt Fremtind.
Du slipper å tenke på egenandel - det er dekket av forsikringen.
Din personlige sykepleier hjelper deg gjennom hele behandlingen
Hvis du blir syk eller utsatt for en ulykke, er det både godt og trygt å få litt ekstra omsorg. Med helse-/behandlingsforsikring er du ivaretatt fra første stund.
Sykepleieren følger deg opp og hjelper deg også med alt det praktiske, som for eksempel billettbestilling, booking av transport og overnattinger, slik at du kan konsentrere deg om å bli frisk og komme deg raskt tilbake til hverdagen.
Det avklares i første samtale hvor tett oppfølging som ønskes av deg underveis i behandlingen.
Eksempler på ventetider:
Behandling |
Ventetid i det offentlige |
Ventetid med behandlingsforsikring |
Time hos spesialist | 105 dager | Maks 10 dager |
Time til MR | 32 uker | Maks 10 dager |
Time til utreding for kul i bryst | 6 uker | Maks 10 dager |
Time til psykolog | 12 uker | Maks 10 dager |
Time til hjerteutredning | 12 uker | Maks 10 dager |
Eksemplene er hentet fra Virke (Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen)
Dr. Dropin helsehjelp
Dr. Dropin helsehjelp er en gratis og døgnåpen rådgivningstelefon for deg med helseforsikring (behandlingsforsikring). Det er ingen spørsmål som er for store eller små. Profesjonelt helsepersonell kan hjelpe deg og familien din med spørsmål om blant annet:
- Sykdom
- Allergi
- Feber
- Hoste
- Søvn
- Stress
- Smerter
- Second opinion (annengangsvurdering)
- Henvisning
- E-resept
- Medisiner
- Bør jeg oppsøke legevakt?
Helseerklæring
En helseerklæring er et skjema som det er lovpålagt å fylle ut når man kjøper personforsikring. Helseerklæringsskjemaet inneholder spørsmål om din helse, yrke og livsstil. Vi trenger denne informasjonen for å kunne beregne riktig pris og vilkår for deg.
Videokonsultasjon med psykolog
Helseforsikringen dekker inntil 5 videokonsultasjoner med Dr. Dropin psykolog pr kalenderår. Det er ikke krav om henvisning for å benytte seg av videokonsultasjon med psykolog, men behandlingen må forhåndsgodkjennes av Fremtind.
Har du vært utsatt for sykdom eller skade?
Hva lurer andre på?
Helseforsikringen (behandlingsforsikringen) dekker ikke kiropraktor, fysioterapi, naprapat eller manuellterapeut alene.
Unntak er dersom det er behov for f.eks. fysioterapi i forbindelse med rehabilitering etter operasjon som er dekket av forsikringen, da kan eksempelvis fysioterapi være dekket.
Se oversikt over hva som dekkes av helseforsikringen
Hvis du har privat helseforsikring eller helseforsikring gjennom jobben din, er du garantert en ventetid på operasjon i maksimalt 10 dager, i det private helsevesenet.
Uten helseforsikring
Hvis du ikke har helseforsikring, vil du få hjelp av det offentlige helsevesenet. For offentlige helsekøer varierer ventetiden avhengig av hvilken type operasjon eller behandling du trenger. Median ventetid for utredning og behandling innen somatikk var henholdsvis 48 og 40 dager ifølge en rapport fra Helsedirektoratet i 2021.
Venting på svar, innkallelse og operasjon er ofte en ekstra byrde for de som allerede sliter med plager, smerter og sykdom. Pasienter som venter kan føle at de har lite eller ingen kontroll over situasjonen. Når man er syk, øker ofte behovet for kontroll fordi fremtiden blir usikker, og sykdommen forstyrrer de vanlige rutinene og aktivitetene.
Har du ikke privat helseforsikring?
Helseforsikringen og barneforsikringen dekker samtaler med psykolog
Har du eller barnet ditt behov for å snakke med noen om vanskelige tanker, uro, stress eller lignende, kan samtaler med psykolog kanskje hjelpe. Forsikringene våre inneholder en psykologtjeneste som gir muligheten til å ha inntil 5 gratis videosamtaler i året, med en kvalifisert psykolog hos Dr.Dropin.
Videokonsultasjon med psykolog er inkludert i følgende forsikringer:
- Barneforsikring (for unge som er 16 år eller eldre)
- Helseforsikring privat
Helseforsikring og yrkesskadeforsikring dekker psykologisk førstehjelp
Psykologisk førstehjelp er rask psykisk hjelp etter alvorlige og traumatiske hendelser. Om du opplever for eksempel ulykke, vold eller plutselig dødsfall, kan dette gi tunge psykiske påkjenninger. Enten du selv blir involvert, eller blir vitne til hendelsen, kan slike opplevelser føre til at du reagerer med intense følelser.
Psykologisk førstehjelp er inkludert følgende forsikringer:
Har du fått en henvisning fra legen din, kan du logge inn til Fremtind og fortelle hvilken behandling du trenger. En sykepleier vil ta kontakt med deg innen neste arbeidsdag. Sykepleieren følger deg opp, sørger for at du får riktig behandling, bestiller timer for deg og hjelper deg med det praktiske.
Det er viktig at alle behandlinger blir bestilt av forsikringsselskapet vårt Fremtind. Helse-/behandlingsforsikringen dekker kun timer som er bestilt av Fremtind.
Se også:
- Helseforsikringen/behandlingsforsikringen dekker refusjon av utgifter til reise og losji som er medisinsk nødvendig. Dersom behandlingsstedet anser det som medisinsk nødvendig å ha med ledsager så refunderes også ledsagers kostnader til reise og losji.
- Reiseutgifter erstattes dersom reiseavstanden mellom fast bostedsadresse i Norge, Sverige eller Danmark og behandlingsstedet er over 5 mil en vei. Det forutsettes at det rimeligste alternativet for transport og losji benyttes.
Se også:
Behandlingstiden varierer ut fra hvilken forsikring du bruker og hva som har skjedd. Har du alt av informasjon og papirer klart når du melder hendelsen, blir vi som regel raskt enige om et forsikringsoppgjør (kontantoppgjør eller reparasjon/gjenoppføring).
Andre oppgjørssaker kan ha lengre behandlingstid, da det kan ta tid å innhente alle opplysninger eller at det er stor pågang. Du vil få beskjed når saken er ferdig behandlet, eller om vi trenger ekstra opplysninger.
Når får jeg pengene?
Hvis du skal ha forsikringspenger utbetalt, tar det cirka 1-3 virkedager fra saken er ferdig behandlet til du får forsikringsoppgjøret utbetalt til konto. I noen oppgjørssaker får du en e-post eller sms med informasjon samme dag som saken er ferdig behandlet.
Hvorfor får jeg ikke tilbake alle pengene?
Hvor mye penger som blir tilbakebetalt kommer blant annet an på hvor høy egenandel du har, om du har bonusfordeler, grunnlaget for erstatning, eventuelt aldersfradrag og våre rabattavtaler med ulike leverandører.
Hva skjer hvis jeg oppgir feil verdi i et forsikringsoppgjør?
Hvis du oppdager at du har skrevet feil verdi, gir du oss beskjed om hva som er riktig. Da ser vi på saken på nytt og gjør en ny vurdering av erstatningen.
Er du misfornøyd med forsikringsoppgjøret og ønsker å klage?
Les om hvordan du går frem for å klage.
Forsikringsselskapet vårt er Fremtind Forsikring
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.