Hvis du er medlem av Fellesforbundet kan du nå få LOfavør reiseforsikring til medlemspris. Forsikringen koster kun 95 kroner i måneden for deg under 67 år.
Alle som er medlem i Fellesforbundet kan kjøpe reiseforsikringen. Du må også være medlem av folketrygden eller ha de syketrygderettigheter som EØS-avtalen gir. I tillegg må du ha fast bostedsadresse i Norden, og være registrert i et av de nordiske folkeregistrene.
Medlem i et annet LO-forbund?
Er du medlem i Fagforbundet kan du kjøpe reiseforsikring her
Hvis du avbestiller reisen på grunn av sykdom gjelder reiseforsikringen. Hvis du bare ombestemmer deg, vil du ikke få igjen penger på reiseforsikringen.
Særskilt for Covid-19!
Avbestilling av utenlandsreiser bestilt før 12. mars dekkes så lenge UD sitt reiseråd er gjeldende til reisedestinasjonen. Avbestilling av innlandsreiser dekkes ikke som følge av Covid-19 tiltak/restriksjoner.
Avbestillingsforsikring er en dekning du har gjennom reiseforsikringen din eller reiseforsikringen du har gjennom ditt MasterCard. Avbestillingsforsikringen gir deg pengene tilbake hvis du trenger å avbestille en reise på grunn av uforutsette hendelser.
Du er dekket dersom avbestillingen skyldes:
Du, reiseledsager eller nærmeste familie rammes av alvorlig akutt sykdom, ulykke eller dødsfall.
Brann, innbrudd eller vannskade som krever at du må være tilstede.
At reisen er i strid med råd fra Utenriksdepartementet. Forholdet må ha inntrådt mindre enn 72 timer før planlagt avreise.
Du får refundert penger for:
Reisen og oppholdet.
Utflukter og arrangementer.
Dyrepensjonat (hund/katt) når du må avbestille reisen.
Ulykkesdekningen er en personforsikring som gir rett til en engangsutbetaling ved død og ved invaliditet i henhold til invaliditetsgrad fastsatt av Omsorgs- og helsedepartementets sine tabeller. Det er en heltidsdekning (24/7) som også gjelder for familien hvis du har kjøpt familiedekning. Den dekker ulykkesskader ved utendørsaktiviteter og fritidsaktiviteter, og du er forsikret både på reise og ved hjemmeulykke.
Sperr kortet med en gang du oppdager at det er borte.
Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker. Inntil 5000 kroner per person. Gjelder ved utreise.
Ta vare på kvitteringer og bagasjetaggen.
3. Kontakt forsikringsselskapet Meld skaden på www.meldeskade.no eller kontakt forsikringsselskapet (Fremtind) for erstatning når du kommer hjem. Du kan alltid ringe hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp – hele døgnet (+47 915) 02300.
4. Hva skjer etterpå? Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi som oftest enige i første telefonsamtale. Vi forteller deg hva du eventuelt trenger å sende av dokumentasjon.
Ta med politianmeldelsen og oppsøk deretter nærmeste ambassade eller generalkonsulat. De kan utstede et nødpass, så du kommer hjem.
På regjeringen.no finner du en oversikt over alle norske ambassader og konsulater.
Reiseforsikringen dekker ikke overnatting og transport på grunn av streik. Vi anbefaler deg å ta kontakt med flyselskapet for informasjon. Du har blant annet rett til dette:
Er flyet ditt innstilt, har du rett til:
mat og overnatting hvis du trenger det
å få pengene tilbake eller endre reiserute
en fast erstatning på 250-600 euro, avhengig av hvor du skal fly
Hvis flyselskapet kan dokumentere at innstillingen kommer av en ekstraordinær hendelse, har du ikke rett til erstatning.
Er flyet ditt forsinket, har du rett til:
Mer enn 2 timer: mat og overnatting hvis du trenger det.
Mer enn 4 timer: få tilbake penger for reisen hvis forsinkelsen gjør at du ikke får reist.
Logg inn så kan du laste ned, skrive ut, få det tilsendt på epost eller få tilsendt i posten. Etter du er logget inn finner du reisekortet og informasjon under Forsikringsoversikt - Mine forsikringer: Reise - Til reisekortet.
3. Kontakt oss Kontakt oss for erstatning når du kommer hjem.
Det kan hende du kan få erstatning for feriedager som du har gått glipp av på grunn av skaden eller sykdommen. Dette må bekreftes av lege på stedet.
4. Hva skjer etterpå Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi som oftest enige i første telefonsamtale. Vi forteller deg hva du eventuelt trenger å sende av dokumentasjon.
Spør gjerne apoteket der du er om hva du kan gjøre for behandling av mindre plager.
Du finner reiseforsikringskortet i vår mobilbank eller LOfavør-appen.
Ta alltid vare på alt du har av utlegg i forbindelse med skade og sykdom.
Hvilken forsikring gjelder i utlandet?
Egen bil: Bilforsikringen vår gjelder også på reise i utlandet.
Leiebil: Her gjelder utleieselskapets forsikring. Følg godt med når du inngår leiekontrakten. Har du reiseforsikring har du egenandelsforsikring på leiebilen hvis det skulle skje noe.
Tyveri og innbrudd
Anmeld tyveri, innbrudd og hærverk på en politistasjon.
Noter ned navn og telefonnummer på eventuelle vitner.
Dokumenter det som har skjedd, hva som er stjålet og hvor det skjedde.
Egen bil: Innbrudd og tyveri fra egen bil meldes til oss. Kontakt oss gjerne for praktisk og umiddelbar hjelp, ellers kan du vente til du kommer hjem.
Leiebil: Ring nummeret som er oppgitt i leiekontrakten. For skade på leiebil gjelder forsikringen som følger bilen. Egenandelen dekkes gjennom reiseforsikringen. Private gjenstander dekkes også av reiseforsikringen.
Veihjelp
Vi hjelper deg med veihjelp uansett hvor du er i Europa.
Har du leiebil, kan det være at du har en egen avtale. Ring i så fall nummeret du har fått oppgitt i leiekontrakten.
Tips med bil i utlandet
Før du reiser, sjekk hva du trenger av ID for å kjøre i landet og gjeldene trafikkregler. De kan variere mye fra reglene i Norge. I enkelte land trenger du Grønt kort. Det kan du få ved å henvende deg til oss.
Reiseforsikringen dekker dessverre ikke brillene dine dersom du har mistet dem. Har du vært utsatt for ran/tyveri av brillene kan du få dette dekket av oss.
Best i test på kundelojalitet, kundeservice og skadeoppgjør
Tusen takk til alle våre kunder! I følge Norsk kundebarometer (2020) er vårt forsikringsselskap Fremtind nok en gang blant de beste i kategorien skadeforsikring, med 4 av 5 stjerner i testen. Vi har de mest lojale forsikringskundene for fjerde året på rad. Vi har også Norges beste kundeservice og skadeoppgjør i følge Bytt.no. Les mer om våre best i test-utmerkelser
Vårt forsikringsselskap har skiftet navn fra SpareBank 1 Forsikring til Fremtind Forsikring. Hva betyr det for deg?
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}